In acest prim articol, ne vom referi la implicatiile fiscale si contabile pe care le are organizarea unui concurs, urmand ca intr-un articol viitor sa lamurim implicatiile juridice (redactarea unui Regulament si inregistrarea lui la notar, dupa caz, costurile pe care le presupune un astfel de Regulament, precum si procesele verbale care trebuie incheiate).
Tratamentul contabil
Modul de evidentiere in contabilitate a operatiunilor referitoare la acordarea de premii este urmatorul:
Societatea X SRL achizitioneaza, in vederea acordarii ulterioare sub forma de premiu, un automat de cafea in valoare de 700 lei.
1. Se evidentiaza achizitia automatului de cafea ce va fi oferit drept premiu si plata acestuia de catre Societate:
% = Furnizori 868 lei
Bunuri 700 lei
TVA deductibil 168 lei
Furnizori = Conturi la banci 868 lei
- Acordarea premiului, in urma desemnarii castigatorului:
- Inregistrarea cheltuielii cu impozitul pe venitul din premii si plata acestuia la bugetul de stat (conform reglementarilor fiscale in vigoare, detaliate mai jos):
Impozitul pe venitul din premii = Conturi la banci 19 lei
2. Deductibilitatea cheltuielilor cu bunurile acordate ca premii
Art. 21 din Codul Fiscal mentioneaza drept deductibile si cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, in baza unui contract scris, inclusiv cheltuielile cu bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor in cadrul unor campanii publicitare. Accentul se pune insa in principal pe documentatia de care Societatea dispune pentru a demonstra realizarea Campaniei/Concursului si transparenta acestora (regulamentul oficial, procesele verbale de acordarea a premiilor etc.).
Mai mult, in sprijinul deductibilitatii se aplica si regula generala care considera deductibile toate cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile. Campaniile se fac pentru atragerea unui numar mai mare de clienti si, implicit, incurajarea vanzarilor. Prin urmare, cheltuielile cu bunurile acordate in cadrul concursurilor din campanile publicitare se reflecta in vanzarile obtinute.
Natura promotionala a bunurilor acordate si scopul final de a stimula vanzarile vin totodata si in sprijinul deductibilitatii TVA aferenta achizitiei/productiei bunurilor acordate drept premii (nu este necesara auto-colectarea TVA).
Tratamentul fiscal
Veniturile sub forma de premii se impun, prin retinerea la sursa, cu o cota de 16% aplicata asupra venitului net realizat din fiecare premiu, pentru premiile a caror valoare depaseste suma de 600 RON. Premiile a caror valoare se situeaza sub plafonul de 600 RON nu vor face subiect de impozit pe venit.
Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine platitorilor de venituri (in cazul acesta, organizatorul Campaniei/Concursului). Impozitul pe venit astfel calculat si retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost acordat premiul. Impozitul nu poate fi imputat castigatorului, prin urmare Societatile vor calcula impozitul prin procedeul sutei marite, iar cheltuiala aferenta va fi considerata nedeductibila la calculul profitului impozabil.