Legea medierii a fost modificata in acest an prin Legea nr. 115/2012, publicata in Monitorul Oficial nr. 462 din 9 iulie 2012 . Printre altele, acest act normativ instituie obligatia de a participa la sedinta de informare privind medierea, ca procedura prealabila instantei de judecata.
Noua obligatie a justitiabililor este prevazuta la art. 60 1, introdus in Legea Medierii, care prevede ca "in litigiile ce pot face, potrivit legii, obiect al medierii sau al altei forme alternative de solutionare a conflictelor, partile si/sau partea interesata, dupa caz, sunt tinute sa faca dovada ca au participat la sedinta de informare cu privire la avantajele medierii".
Aceasta prevedere intra in vigoare in 6 luni de la publicarea Legii nr. 155/2012 in Monitorul Oficial, adica in 9 ianuarie 2013.
Termenul a fost confirmat pentru AvocatNet.ro si de Roxana Stoian, consilier juridic al Consiliului de Mediere.
Potrivit noilor reglementari aplicabile de anul viitor, procedura prealabila instantei de judecata va fi obligatorie:
- in domeniul protectiei consumatorilor, cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;
- in materia dreptului familiei (neintelegerile care tin de continuarea casatoriei, partajul de bunuri comune, exercitiul drepturilor parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la intretinerea copiilor sau orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii);
- in domeniul litigiilor privind posesia, granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate;
- in domeniul raspunderii profesionale in care poate fi angajata raspunderea profesionala, respectiv cauzele de malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura;
- in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca;
- in litigiile civile a caror valoare este sub 50.000 lei, cu exceptia litigiilor in care s-a pronuntat o hotarare executorie de deschidere a procedurii de insolventa, a actiunilor referitoare la Registrul Comertului si a cazurilor in care partile aleg sa recurga la procedurile prevazute la art. 999-1018 din Codul de procedura civila;
- in cazul infractiunilor pentru care actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate si impacarea partilor inlatura raspunderea penala, dupa formularea plangerii, daca faptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, cu conditia ca victima sa isi exprime consimtamantul de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul.
Legea precizeaza ca dovada participarii la sedinta de informare privind avantajele medierii intr-o anumita materie se face printr-un proces-verbal de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea.
Ce presupune sedinta de informare
In sedinta de informare privind medierea, mediatorul explica partilor scopul, limitele si efectele medierii, precum si avantajele acestei proceduri.
Sedinta de informare este gratuita, dupa cum se precizeaza si in Legea medierii: "Pentru activitatea de informare si consiliere a partilor cu privire la procedura medierii si avantajele acesteia, indeplinita potrivit legii anterior incheierii contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu".
Potrivit normelor legale, partile aflate in conflict se pot prezenta impreuna la mediator.
In cazul in care se prezinta numai una dintre parti, mediatorul, la cererea acesteia, va adresa celeilalte parti invitatia scrisa, in vederea informarii si acceptarii medierii, stabilind un termen de cel mult 15 zile.
Invitatia la sedintase transmite prin orice mijloace care asigura confirmarea primirii textului, iar partea solicitanta trebuie sa furnizeze mediatorului datele necesare contactarii celeilalte parti.
In cazul imposibilitatii de prezentare a vreuneia dintre partile convocate, mediatorul poate stabili, la cererea acesteia, o noua data in vederea informarii si acceptarii medierii.
Daca una dintre parti refuza, in scris, in mod explicit, medierea ori nu raspunde invitatiei transmise de partea adversa ori nu se prezinta de doua ori la rand la datele fixate pentru semnarea contractului de mediere, medierea se considera neacceptata.
In cazul acceptarii medierii, partile in disputa si mediatorul vor semna contractul de mediere, iar procedura de solutionare amiabila a conflicutului va incepe. Pentru medierea propriu-zisa a conflictului, partile vor trebui sa plateasca mediatorului un onorariu negociat, precum si toate cheltuielile ocazionate de mediere.
Puteti consulta Legea nr. 115/2012 in sectiunea noastra de legislatie sau direct accesand acest link.
Comentarii articol (69)