Modificarea Codului de procedura fiscala a fost aprobata prin OG nr. 28/2013, publicata in Monitorul Oficial nr. 553 din 30 august 2013.
Prin exceptie de la regulile uzuale, persoanele fizice care obtin venituri din activitati agricole isi vor putea sa achite impozitul si contributiile aferente acestor venituri la organul fiscal din cadrul unitatilor administrativ-teritoriale corespunzatoare localitatii in care acestia isi au domiciliul fiscal, daca in localitatea respectiva nu exista o unitate teritoriala a Fiscului.
"Aceasta posibilitate […] are ca scop diminuarea cheltuielilor de conformare pe care trebuie sa le suporte contribuabilul pentru a-si indeplini obligatiile de plata. Se evita, astfel, deplasarea contribuabililor in cauza pe distante foarte mari pâna la unitatile administratiilor finantelor publice la care sunt inregistrati ca platitori de impozit si contributii aferente veniturilor din activitati agricole", isi motiveaza autoritatile decizia.
OG nr. 28/2013 prevede introducerea unui nou articol in Codul de procedura fiscala, si anume art. 351 – "Competenta privind impozitul si contributiile aferente veniturilor din activitati agricole".
Articolul nou-introdus, care a intrat in vigoare in 2 septembrie, va aduce o exceptie de la regulile uzuale care stabilesc ca, pentru administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat, competenta revine acelui organ fiscal, judetean, local sau al municipiului Bucuresti in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului.
Noul articol 35 1 prevede ca, prin exceptie de la regulile normale:
[...] Impozitul si contributiile aferente veniturilor din activitati agricole, datorate de persoanele fizice, potrivit legii, se pot achita in numerar si la compartimentele de specialitate ale unitatii administrativ-teritoriale corespunzatoare localitatii in care isi au domiciliul fiscal contribuabilii, daca in aceasta localitate nu exista o unitate teritoriala a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, daca intre unitatea administrativ-teritoriala si Agentia Nationala de Administrare Fiscala s-a incheiat un protocol in acest scop.
Dispozitiile ce se aplica din 2 septembrie stabilesc ca data platii acestor obligatii fiscale este cea prevazuta la art. 114 alin. (3) lit. a) din Codul de procedura fiscala, si anume data inscrisa in documentul de plata eliberat de organele sau persoanele abilitate de organul fiscal.
Sumele incasate de organele fiscale din cadrul unitatilor administrativ-teritoriale se vor depune, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la incasare, in cont distinct de disponibil, impreuna cu situatia privind sumele incasate.
Acest document trebuie sa cuprinda, conform noilor prevederi din Codul de procedura fiscala, cel putin urmatoarele informatii:
- numarul si data documentului prin care s-a efectuat incasarea in numerar,
- CUI/CNP contribuabil,
- denumire contribuabil,
- tipul obligatiei achitate,
- suma achitata.
Mai departe, sumele depuse in contul distinct de disponibil vor fi virate de unitatile trezoreriei statului in conturile corespunzatoare de venituri ale bugetului de stat si ale bugetelor asigurarilor sociale, in termen de 2 zile lucratoare de la depunere.
Potrivit OG nr. 28/2013, procedura de incasare si de virare la bugetul de stat si bugetele asigurarilor sociale a sumelor incasate trebuie aprobata prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice in maxim 30 de zile de la intrarea in vigoare a ordonantei de modificare a Codului de procedura fiscala. Practic, acest ordin trebuie publicat pana cel tarziu in 1 octombrie 2013.
De la 1 februarie noi contribuabili sunt impozitati in functie de veniturile realizate
Va reamintim ca lista contribuabililor supusi impozitarii pe venit s-a extins de la 1 februarie, dupa ce Guvernul a modificat Codul fiscal stabilind noi venituri pentru care se datoareaza cota de 16%.
Mai exact, prin OG nr. 8/2013, Guvernul a extins impozitarea pe venit si la anumite activitati agricole care pana acum nu erau supuse impunerii, si anume:
- cultivarea produselor agricole vegetale;
- exploatarea pepinierelor viticole, pomicole si altele asemenea;
- cresterea si exploatarea animalelor, inclusiv din valorificarea produselor de origine animala, in stare naturala.
De asemenea, si veniturile din silvicultura si piscicultura vor fi impozitate cu 16%, nici acestea nefiind incluse pana acum in sfera impozitarii pe venit.
Pentru veniturile obtinute din toate aceste activitati se va plati o cota de impozit de 16%, indiferent daca sunt obtinute individual s-au intr-o forma de asociere.
Sistem real sau norma de venit?
Sistemul de impunere al noilor categorii de venituri incluse in sfera impozitarii de venit difera, astfel incat in cazul veniturilor din silvicultura si piscicultura venitul net anual se determina numai in sistem real, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
In schimb, in cazul activitatilor agricole venitul net anual se determina pe baza normelor de venit, iar acolo unde nu sunt norme de venit determinarea venitului net se face in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
Impozitul pe veniturile din activitati agricole se calculeaza de organul fiscal rin aplicarea cotei de 16% asupra venitului anual pe baza normei anuale de venit, impozitul fiind final.
Contribuabilii care determina venitul pe baza normei de venit au obligatia sa depuna anual formularul 221 „Declaratie privind veniturile din activitati agricole impuse pe norme de venit” pana la data de 25 mai inclusiv a anului fiscal, pentru anul in curs. Ulterior depunerii formularului 221, organul fiscal emite decizia de impunere anuala, conform careia se efectueaza plata impozitului catre bugetul de stat in doua rate egale, de 50%, pana la data de: 25 octombrie inclusiv, respectiv 15 decembrie inclusiv.
In situatia in care activitatea se desfasoara in cadrul unei asocieri fara personalitate juridica, obligatia depunerii formularului 221 revine asociatului care raspunde pentru indeplinirea obligatiilor asociatiei fata de autoritatile publice pana la data de 25 mai inclusiv a anului fiscal, pentru anul in curs.
Atentie! In 2013 se aplica o serie de reguli tranzitorii pentru impozitarea activitatilor agricole. Astfel, pentru veniturile din activitati agricole determinate pe baza de norme de venit obtinute in perioada 1 ianuarie 2013 si pana la 1 februarie 2013, normele de venit se stabilesc si se publica pana cel tarziu la 31 mai 2013.
Pe de alta parte, pentru veniturile obtinute din activitati agricole, pentru care venitul net anual se determina in sistem real, intre 1 ianuarie 2013 si 1 februarie 2013, nu se mai stabilesc plati anticipate, iar venitul net anual se declara pana la 25 mai 2014.
A doua modificare a Codului de procedura fiscala in 2013
Ordonanta propusa de Guvern ar urma sa modifice Codul de procedura fiscala pentru a doua oara in acest an. Noi reglementari au fost introduse in acest act normativ si la finalul lunii ianuarie, prin OG nr. 8/2013.
Principalele modificari din Codul de procedura fiscala, aplicabile de la 1 februarie, au fost tratate de AvocatNet.ro in acest articol.