Legislatia in domeniul IMM-urilor se va modifica de astazi, odata cu intrarea in vigoare a Legii nr. 62/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 328 din 6 mai 2014.
Acest document a fost aprobat de Guvern in sedinta din 4 decembrie 2013 si prevede, printre altele, dezvoltarea si utilizarea unui set de indicatori specifici pentru imbunatatirea reglementarilor pentru IMM, precum si dezvoltarea unor masuri pentru educatia antreprenoriala.
Astfel, conform Legii nr. 62/2014, autoritatilor vor evalua sistematic impactul proiectelor de acte normative prin aplicarea Testului IMM.
Concret, Testul IMM se va efectua de catre initiatorul actului normativ, inainte de demararea procesului de avizare a acestuia, si va consta in efectuarea unui sondaj cu privire la potentialele efecte generate in activitatea intreprinderilor mici si mijlocii de introducerea noilor reglementari, se mentioneaza in documentul citat.
Evaluarea rezultatelor Testului IMM va trebui sa conduca la identificarea corectiilor care se impun in definitivarea proiectului de act normativ
Legea care va intra astazi in vigoare stabileste ca va fi obligatorie consultarea organizatiilor reprezentative ale intreprinderilor mici si mijlocii privind continutul proiectelor de acte normative, al analizelor de impact si a Testului IMM, cu valorificarea in mod corespunzator a propunerilor acestora sau motivarea nevalorificarii pozitiei lor, documente ce vor insoti proiectul de act normativ pana la adoptare.
In plus, documentul citat cuprinde si o serie de reglementari privind principiul "Ganditi mai intai la scara mica", care presupune ca initiatorii actelor normative sa evalueze efectele introducerii acestora, mai intai si cu precadere, asupra activitatii intreprinderilor mici si mijlocii.
De asemenea, noile reglementari aduc modificari si in ceea ce priveste definirea intreprinderii. Astfel, prin intreprindere se intelege orice forma de organizare a unei activitati economice, autorizata potrivit legilor in vigoare sa faca activitati de productie, comert sau prestari de servicii, in scopul obtinerii de venituri, in conditii de concurenta, respectiv:
- societati reglementate de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
- societati cooperative,
- persoane fizice autorizate,
- intreprinzatori titulari ai unei intreprinderi individuale
- intreprinderile familiale, autorizate potrivit dispozitiilor legale in vigoare, care desfasoara activitati economice
In acelasi timp, documentul stabileste ca prevederile sunt aplicabile si asociatiilor si fundatiilor, cooperativelor agricole si societatilor agricole care desfasoara activitati economice.
In vechea legislatie se mentiona ca intreprinderea era orice forma de organizare a unei activitati economice si autorizata sa faca acte si fapte de comert, in scopul obtinerii de profit, in conditii de concurenta, respectiv: societati comerciale, societati cooperative, persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent si asociatii familiale autorizate potrivit dispozitiilor legale în vigoare.
Noile reguli, in varianta lansata in dezbatere publica in 2013, stabileau unele stimulente fiscale pentru IMM
Legea nr. 62/2014 a fost lansata in dezbatere publica in iunie 2013 sub forma unei ordonante de urgenta care cuprindea o serie de stimulente fiscale pentru IMM-uri si microintreprinderi. Acest document a fost aprobat de Guvern, insa nu a fost niciodata publicat in Monitorul Oficial si deci nu s-a putut pune in aplicare.
La sase luni dupa publicarea primei variante, adica in noiembrie 2013, Ministerul Economiei a lansat o a doua varianta, de aceasta data sub forma unui proiect de lege care stabilea mai clar beneficiile fiscale acordate IMM-urilor. Insa nici acest proiect nu a intrat in vigoare.
O a treia varianta a proiectului de lege a fost publicata de Ministerul Economiei la inceputul lunii decembrie 2013, care a si fost aprobata de Guvern si publicata in Monitorul Oficial nr. 328 din 6 mai. Totusi, noile reglementari nu mai cuprind beneficii fiscale pentru IMM-uri, ci doar dispozitii care cuprind indicatori specifici pentru imbunatatirea reglementarilor pentru IMM, precum si masuri pentru educatia antreprenoriala.
Contactati de AvocatNet.ro, reprezentantii Departamentului pentru IMM si mediul de Afaceri din cadrul Ministerului Economiei ne-au declarat in 2013 ca s-a renuntat la stimulentele fiscale cuprinse in versiunile anterioare ale proiectului pentru ca acestea reveneau in responsabilitatea Ministerului Finantelor.
Beneficiile fiscale promise in proiectele anterioare, o amintire
Potrivit dispozitiilor propuse de Ministerul Economiei in luna noiembrie 2013, inspectia fiscala la IMM-uri urma sa fie efectuata o singura data intr-o perioada de trei ani. Aceasta masura a fost cuprinsa si in prima varianta a proiectului din luna iunie.
Pe langa aceasta prevedere, Ministerul Economiei a propus in noiembrie 2013 si acordarea unor facilitati fiscale intreprinderilor mici si mijlocii, care se regaseau si in prima varianta a proiectului.
Mai exact, intreprinderile mici si mijlocii urmau sa fie scutite de la plata impozitului pe profitul realizat in anul fiscal de referinta, cu obligativitatea reinvestirii integrale a acestuia in urmatorul an fiscal, in acelasi sector/ aceleasi sectoare de activitate.
Reinvestirea profitului urma sa fie evidentiata in declaratiile financiare ale intreprinderii, aferente exercitiului financiar din anul fiscal urmator, se arata in proiectul de act normativ.
Conform dispozitiilor propuse in noiembrie 2013 de Ministerul Economiei, nu doar IMM-urile urmau sa beneficieze de reduceri fiscale, ci si microintreprinderile, lucru care era specificat si in prima forma a proiectului, insa cu cateva diferente.
Astfel, pentru primul an fiscal de la inregistrarea la Registrul Comertului, microintreprinderile si intreprinderile mici urmau sa fie scutite de la plata impozitului pe venitul realizat in anul fiscal de referinta, cu obligativitatea mentinerii activitatii si a obtinerii, in fiecare an, de venituri din exploatare, in cota de cel putin 50% din totalul veniturilor realizate in primul an fiscal, timp de minimum doi ani dupa obtinerea facilitatii.
In schimb, in varianta proiectului lansat in iunie 2013 se mentiona ca microintreprinderile si intreprinderile mici urmau sa fie scutite de la plata impozitului, cu conditia de a-si mentinea activitatea si de a obtine venituri din exploatare, fara a fi precizat un anumit procent al acestora, pe o perioada de minimum doi ani, dupa obtinerea facilitatii.
In plus potrivit reglementarilor lansate in dezbatere publica in luna noiembrie 2013, microintreprinderile si intreprinderile mici urmau sa beneficieze, in primul an fiscal de la inregistrarea la Registrul Comertului, de o reducere cu 50% a contributiilor de asigurari sociale platite pentru angajatii cu norma intreaga, pe durata nedeterminata.
Astfel, angajatorii urmau sa plateasca cu 50% mai putin pentru CAS maximum 4 angajati cu varsta de sub 25 de ani sau de peste 55 de ani. De asemenea, reducerea se aplica si pentru acelasi numar de lucratori necalificati cu varsta cuprinsa intre 25 si 55 de ani, angajati cu norma intreaga pe perioada nedeterminata.
Aceasta masura se regasea si in varianta proiectului din iunie 2013. Totusi, forma proiectului din iunie anul trecut mai stabilea ca in cazul in care microintreprinderile si intreprinderile mici angajau persoane aflate in somaj, acestea ar fi fost scutite de la plata din contributiile de asigurare sociala pentru primii doi ani de activitate, in cadrul aceleiasi intreprinderi. Acest lucru nu a mai fost insa prevazut in dispozitiile propuse in noiembrie de Ministerul Economiei.
Important! Legea nr. 62/2014 urmeaza sa fie publicata sectiunea noastra de Legislatie.