Senatul urmeaza sa se reuneasca astazi, la ora 16:00, in sesiune extraordina pentru a reexamina proiectul de lege privind reducerea cotei contributiei de asigurari sociale (CAS) cu cinci puncte procentuale la angajator, se mentioneaza in Decizia Senatului nr. 13/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 612 din 19 august 2014.
Initial, sedinta a fost programata pentru 18 august, insa Biroul permanent al Senatului a decis sa amane sedinta pentru 25 august.
Astfel, ca astazi Senatul ar urma sa dezbata initiativa legislativa privind reducerea CAS, dupa ce presedintele Traian Basescu a trimis documentul in luna iulie in Parlament, solicitand reexaminarea acestuia. Motivul invocat de presedinte a fost faptul ca estimarea de compensare a impactului negativ pe care il va produce aceasta masura este foarte vag exprimata si nu sunt prezentate surse certe de venituri sau cheltuieli necesare compensarii.
Reducerea CAS ar putea duce la cresterea altor taxe
Reducerea CAS cu cinci puncte procentuale este o masura benefica pentru firme, sunt de parere specialistii contactati de AvocatNet.ro, insa acestia atrag atentia asupra efectelor negative pe care le-ar putea avea implementarea noilor dispozitii. Mai exact, exista riscul cresterii altor taxe si impozite, pentru a mentine echilibrul bugetar, sustin acestia.
"Masura este de bun augur pentru ca este una dintre putinele care duc la reducerea taxarii muncii si asa sufocanta. Cu toate acestea, in Romania orice masura pozitiva este de regula una de tip surogat, rezultat direct al unei demagogii mediatice. Ne paste pericolul ca sursele de acoperire a acestui deficit sa nu fie cele imediate, create de un eventual surplus bugetar pentru anul curent, ci din presiuni puse pe bugetele anilor viitori cand alegerile vor trece. Cel mai probabil atunci vom asista la o crestere a altor impozite ori introducerea unora noi. Sunt convins ca pentru viitoarele majorari de taxe se vor gasi explicatii la fel de demagocice precum cele care au provocat reducerea CAS", a subliniat Dan Barascu, Tax Partner, BDO Romania.
De aceeasi parere este si René Schöb, Tax Partner, Head of Tax Advisory Mazars Romania. In opinia sa, reducerea CAS, ca orice reducere de impozit, este o schimbare buna pentru antreprenori si intreprinderile mici si mijlocii. Totusi, diminuarea unui impozit are un risc asociat, deloc de neglijat, ca alte taxe sa se majoreze din nevoia pastrarii echilibrului bugetar, ceea ce poate duce in final la un efect "zero" al acestei masuri pentru companiile private, a punctat specialistul.
"Cred ca scaderea CAS va fi cu adevarat benefica pentru companii daca nu va atrage astfel de masuri nedorite", a continuat acesta.
In plus, potrivit lui Dan Barascu, principalul dezavantaj al reducerii CAS este reculul din urmatorii ani, daca Guvernul nu dispune de resursele necesare pentru acoperirea diferentei in perioada ce a mai ramas din an.
"Un alt dezavantaj nu vad, poate doar un eventual diferend cu FMI asupra proiectiilor bugetare agreate", ne-a precizat reprezentantul BDO Romania.
La randul sau, René Schöb este de parere ca, in prezent, nu se poate spune neaparat ca masura prezinta dezavantaje, insa se pune intrebarea daca decizia este sustenabila pentru bugetul de stat, acesta adaugand: "Va putea guvernul sa mentina nivelul redus al CAS fara a creste alte taxe, pentru a compensa deficitul creat? Iata un punct care ne da o perspectiva mai buna de evaluare a masurii, inclusiv a riscurilor posibile, mai ales in contextul actualei incetiniri a cresterii economice, in Romania si in alte tari europene foarte importante in relatia cu Romania, cum ar fi Germania".
Potrivit expunerii de motive a proiectul de lege, impactul negativ generat de reducerea CAS va fi compensat pe anul 2014 din veniturile incasate suplimentar din impozitul pe constructiile speciale, fata de sumele estimate initial. Mai precis, platile in contul impozitului pe constructii au fost prognozate la 488 milioane de lei, insa au fost declarate in total 1,44 miliarde de lei si incasate la primul termen de plata, din 25 mai, 710,4 milioane de lei.
De asemenea, pentru 2015 statul are in vedere intensificarea controalelor intreprinse de ANAF, pentru a putea sustine reducerea CAS. In acest sens, vor fi intreprinse masuri de prevenire si combatere a muncii "la negru", de recuperare a debitelor curente si diminuarea volumului arieratelor, in conformitate cu Noul Cod al insolventei si nu in ultimul rand vor spori verificarile la persoanele fizice cu averi mari, se arata in expunerea de motive.
Mai mult decat atat, premierul Victor Ponta a declarat recent ca exista posibilitatea ca reducerea CAS sa fie sustinuta pe o perioada de aproximativ opt ani, daca se recupereaza arieratele datorate catre bugetul asigurarilor sociale.
Efectele reducerii CAS vor fi vizibile la multinationale, nu la firmele mici
Conform lui Dan Barascu, in termeni financiari, reducerea CAS va duce la o economie de taxe pentru angajatori.
"Efectele depind in mare masura de natura companiei respective, daca e vorba de o multinationala condusa dupa principii bugetare, va exista mai mult loc pentru suplimentarea costului salarial, deci fie pentru marirea salariilor (multe companii isi evalueaza personalul toamna), fie pentru angajarea de personal. Daca este vorba despre o companie mica, condusa de antreprenori romani fara principii financiare bine conturate, efectele nu vor fi prea vizibile si nu pentru ca in termeni financiari nu ar insemna ceva, ci pentru ca firmele mici sunt preocupate mai mult sa supravietuiasca globalizarii si sa mentina afacerile la un nivel acceptabil, decat sa faca cine stie ce planuri pe termen lung", ne-a explicat consultantul.
Acesta a adaugat ca pe IMM-uri le ajuta mult mai mult oferirea unui context economic si concurential care sa le permita o competitie reala cu marii jucatori, decat masuri de reducere a taxelor.
De asemenea, Tax Partner-ul Mazars Romania ne-a spus ca efectul direct al reducerii CAS pentru companii este scaderea costurilor cu forta de munca, insa in ceeea ce priveste intreprinderile mici si mijlocii, aceasta masura vine, in special, in ajutorul firmelor care au o pondere semnificativa a costurilor cu forta de munca in totalul costurilor.
Potrivit calculelor AvocatNet.ro, daca reducerea CAS va fi implementata, atunci angajatorii ar putea economisi minimum 40 de lei.
Concret, in conditii normale de munca, pentru un salariu minim brut de 900 de lei (valabil din 1 iulie) acordat unui angajat, firmele ar putea plati la sistemul public de pensii o contributie de 142 lei, fata de 182 de lei, cat achita in prezent. In acest caz, angajatorii isi vor reduce cheltuielile pentru un singur angajat, platit cu minimul pe economie, cu 40 de lei.
De asemenea, pentru un salariu brut de 1.500 de lei, angajatorii ar putea plati 237 de lei, adica cu 75 de lei mai putin comparativ cu suma achitata in prezent.
Mai mult, daca vorbim despre un salariu brut de 3.000 de lei, firmele vor economisi 150 de lei. Mai exact, pentru un astfel de salariu vor plati un CAS de 474 de lei, fata de 624 de lei, in prezent.
CAS | 20,8% in prezent | 15,8% potrivit proiectului de lege |
salariu brut 900 lei | 187 lei | 142 lei |
salariu brut 1.500 lei | 312 lei | 237 lei |
salariu brut 2.200 lei | 457 lei | 347 lei |
salariu brut 3.000 lei | 624 lei | 474 lei |
salariu brut 3.500 lei | 728 lei | 553 lei |
Va fi stimulata angajarea cu forme legale?
Premisa potrivit careia reducerea CAS va incuraja angajarea cu forme legale este una total eronata, considera Dan Barascu.
"Oricum companiile multinationale ori cele romanesti mai mari, care conteaza in economia romaneasca, angajeaza personal cu forme legale din motive de control intern ori pur si simplu pentru ca nu isi permit stirbirea imaginii pe piata. Micii afaceristi din sectoarele cu risc mare de evaziune fiscala (restaurante, hoteluri, service auto, spalatorii) nu cred ca vor fi stimulati prin aceasta reducere, pentru ca ea este prea mica comparativ cu totalul costul salarial. La aceste companii, vorbim de o stimulare reala atunci cand costul cu munca scade cu peste 25%", ne-a explicat consultantul.
Acesta a reiterat faptul ca masura se va resimti in mare masura in liniile bugetare ale companiilor multinationale, care vor avea mai multi bani alocati categoriei de personal pe care pot sa-i cheltuie in lunile ce au mai ramas din an pe stimularea angajatilor existenti ori pentru noi angajari.
René Schöb considera ca este greu de spus daca reducerea CAS va duce la restrangerea angajarilor fara forme legale.
"Cota CAS nu este singurul element care conteaza in acest caz, ci intregul climat economic. Reducerea CAS trebuie privita, in primul rand, ca un semnal pozitiv pentru investitorii straini interesati sa porneasca proiecte in Romania. Poate fi o masura importanta indeosebi pentru investitiile care presupun folosirea intensiva a fortei de munca, asa cum sunt unitatile de productie, unitatile de tip call center etc. Decizia de reducere a CAS ofera un avantaj de pozitinare a Romaniei in competitia cu alte tari pentru atragerea investitiilor straine", ne-a declarat acesta.
Scaderea TVA ar fi benefica pentru companii
In conditiile in care reducerea CAS cu cinci puncte procentuale la angajatori implica riscul cresterii altor taxe si va avea efecte pozitive doar asupra companiilor mari, specialistii sustin ca o masura care va avea intr-adevar un impact pozitiv asupra mediului de afaceri si care ar trebui aplicata cu prioritate ar fi reducerea taxei pe valoarea adaugata (TVA).
Astfel, reducerea TVA va fi in orice moment o decizie binevenita, daca va fi luata, ne-a spus René Schöb.
"Fie ca se va intampla acest lucru sau nu in viitorul apropiat, una din cele mai mari probleme ramane totusi modul de gestionare a incasarilor bugetare din TVA. Toata lumea vorbeste de cresterea eficientei in colectarea TVA, care ar sprijini reducerea cotei actuale. Pe de alta parte, trebuie sa ne gandim la modul in care sunt utilizate aceste venituri si la nevoia de a avea un accent mai clar pe proiecte de infrastructura mari, importante si pe prioritati. Cred ca aceste doua aspecte trebuie avute in vedere inainte de orice, atunci cand vorbim despre schimbari in sistemul bugetar romanesc", a subliniat sursa citata.
Din punctul de vedere al Tax Partner-ului BDO Romania, nu taxele sunt cele mai importante, ci masurile economice care duc la producerea taxelor, adica la stimularea investitiilor domestice sau straine prin oferirea unui mediu politico-economic stabil si predictibil.
"Nu te astepti sa atragi prea multe investitii cand anul trecut in septembrie, in doua saptamani, se introduce impozitul pe constructii speciale cu efect devastator asupra investitiilor in infrastructura. Daca ne referim insa la masuri de natura fiscala, cred ca reducerea TVA cu cel putin 2 puncte procentuale ar fi benefica, pe langa eliminarea impozitului pe constructii speciale. Cea mai buna masura insa nu tine insa de Romania, ci de incetarea starii letargice a UE, generata de comoditate, autosuficienta financiara aproape ancestrala (chiar metempsihotica, daca ne gandim la copiii din statele civilizate care se nasc cu siguranta financiara) si nu in ultimul rand de lene si indolenta. Cine a incercat sa telefoneze dupa ora 5 PM la biroul unei mari corporatii cu sediul in UE va intelege ce spun si nu ma va contrazice. Cine a incercat sa telefoneze in Italia ori Franta la orele pranzului si sa rezolve o problema urgenta, iar nu ma va contrazice", ne-a precizat Dan Barascu.
---
In prezent, Codul fiscal prevede ca pentru sistemul public de pensii cotele contributiilor de asigurari sociale (CAS) sunt:
- 31,3% pentru conditii normale de munca, din care, 10,5% pentru contributia individuala si 20,8% pentru contributia datorata de angajator;
- 36,3% pentru conditii deosebite de munca, din care, 10,5% pentru contributia individuala si 25,8% pentru contributia datorata de angajator;
- 41,3% pentru conditii speciale de munca si pentru alte conditii de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 30,8% pentru contributia datorata de angajator.
Aceste valori ar putea fi modificate prin proiectul de lege care urmeaza sa fie reexaminat astazi de Senat. Astfel, potrivit initiativei legislative, cotele CAS s-ar putea reduce fata de actualele valori cu cinci puncte procentuale la angajator, dupa cum urmeaza:
- 26,3% pentru conditii normale de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 15,8% pentru contributia datorata de angajator;
- 31,3% pentru conditii deosebite de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 20,8% pentru contributia datorata de angajator;
- 36,3% pentru conditii speciale de munca si pentru alte conditii de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 25,8% pentru contributia datorata de angajator.
Noile valori ale CAS ar urma sa se aplice incepand cu veniturile aferente lunii octombrie 2014.
Atentie! Senatul urmeaza sa reexamineze astazi proiectul de lege privind reducerea CAS, insa indiferent de vot, pentru a putea fi aplicat documentul trebuie sa treaca si de Camera Deputatilor, care este for decizional in acest caz, apoi trimis spre promulgare presedintelui, dupa care publicat in Monitorul Oficial. Puteti consulta initiativa legislativa AICI.