La data de 31 decembrie 2014, 3.224 de societati si-au pierdut calitatea de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant, ca urmare a implinirii termenului de trei ani de la data infiintarii acestora, se mentioneaza intr-un comunicat al ONRC, remis redactiei la acea data.
Lista societatilor care isi pierd calitatea de microintreprindere SRL-D la 31 decembrie 2014 este disponibila AICI.
Astfel, reprezentantii acestor societati trebuie sa faca demersurile necesare pentru schimbarea sintagmei SRL-D in SRL sau sa opteze pentru alta forma juridica.
Potrivit art. 6, alin. (1), lit. a, din OUG nr. 6/2011, calitatea de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant se pierde, prin efectul legii, "la data de 31 decembrie a anului in care se implinesc 3 ani de la data inregistrarii".
Alin. (2) al aceluiasi articol stabileste ca in termen de cel mult 45 de zile lucratoare de la pierderea calitatii de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant, societatea respectiva are obligatia sa procedeze la schimbarea denumirii potrivit prevederilor art. 36 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conform calculelor noastre, termenul de 45 de zile lucratoare expira pe 5 martie 2015. Cu alte cuvinte, SRL-D-urile care si-au pierdut anul trecut calitatea de microintreprindere debutanta sunt obligate sa isi schimbe denumirea pana in joi, inclusiv.
Prin urmare, reprezentantul societatii se va prezenta la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde si-a declarat sediul social, in termen de cel mult 45 de zile lucratoare de la data la care se implinesc trei ani de la inmatricularea societatii, pentru schimbarea denumirii, se arata in comunicat.
Ce documente sunt necesare pentru schimbarea denumirii?
Conform informatiilor publicate pe ONRC, pentru schimbarea denumirii firmele trebuie sa depuna, in primul rand, o cerere de verificare disponibilitate si/sau rezervare firma (original), completata cu trei denumiri, in ordinea preferintelor.
In plus, acestea vor trebui sa faca dovada platii taxei de registru (separat pentru rezervare firma, respectiv emblema): 45 lei – taxa de registru, 27 lei, reprezentand un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare si 10% Fondul de buletin prevazute de Legea nr. 85/2014.
Apoi, pentru inregistrare, firmele vor depune la Registrul Comertului mai multe documente. Potrivit ONRC, acestea sunt:
- Cererea de inregistrare (original);
-
Daca este cazul, declaratia-tip pe propria raspundere semnata de asociati sau de administratori din care sa rezulte, dupa caz, ca:
- persoana juridica nu desfasoara, la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora, activitatile declarate, o perioada de maximum 3 ani;
- persoana juridica indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii pentru activitatile precizate in declaratia-tip;
- Dovada verificarii disponibilitatii si a rezervarii firmei (original);
- Daca este cazul, acordul pentru utilizarea denumirii, prevazut de art. 39 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (copie);
- Actul modificator al actului constitutiv (hotararea adunarii generale a asociatilor actionarilor/decizia asociatului unic, original);
- Certificatul de inregistrare (original);
- Actul constitutiv actualizat (original);
-
Daca este cazul:
- Avizele prealabile prevazute de legile speciale (original);
- imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau delegatie pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
-
Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale:
- 45 lei - taxele de registru;
- 27 lei, reprezentand un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare si 10% Fondul de buletin prevazute de Legea nr. 85/2014;
- 72 lei pentru fiecare sediu autorizat pe baza declaratiei pe proprie raspundere (45 lei taxa de registru, la care se adauga 27 lei reprezentand un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare si 10% Fondul de buletin prevazute de Legea nr. 85/2014);
- tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
Toti debutantii in afaceri, indiferent de varsta pot accesa credite de 10.000 de euro
Prin OUG nr. 6/2011, a fost lansat in urma cu trei ani Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri, care transpune o schema transparenta de ajutor de minimis. Normele de aplicare a ordonantei au fost aprobate prin HG nr. 96/2011.
Conform acestor reglementari, in cadrul programului pot aplica tineri cu varste de pana la 35 de ani care vor sa inceapa o afacere. Astfel, acestia pot depune proiecte pentru a primi un credit nerambursabil de pana la 10.000 de euro din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care fac dovada surselor de cofinantare.
Conditia de varsta a fost, insa, eliminata in iulie, un act normativ in acest sens fiind publicat in Monitorul Oficial. Concret, este vorba despre Legea nr. 97/2014 privind modificarea si completarea OUG nr. 6/2011, publicata in Monitorul Oficial nr. 506 din 8 iulie, care a intrat in vigoare in 11 iulie 2014.
Documentul a modificat sintagma "intreprinzator tanar", care a devenit "intreprinzator debutant in afaceri" ce desfasoara pentru prima data activitate economica, prin intermediul unei societati cu raspundere limitata.
In acelasi timp, beneficiarul programului trebuie sa aiba doar capacitate juridica deplina de exercitiu, dispozitia care impunea varsta de pana la 35 de ani fiind eliminata complet din cuprinsul OUG nr. 6/2011.
Acest lucru inseamna ca in cadrul programului pot aplica toti cei care doresc sa isi deschida o afacere pentru prima data, indiferent de varsta.
In cadrul acestui program, firmele infiintate de debutanti in afaceri pot primi o alocatie financiara nerambursabila reprezentand cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro, din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face vor dovada surselor de cofinantare.
Alocatiile financiare nerambursabile se acorda in lei, in limita plafonului aprobat de Ministerul Economiei.
Totodata, Fondul National de Garantare al Creditelor pentru IMM acorda garantii pentru creditele contractate de „SRL-D” in vederea realizarii planurilor de afaceri acceptate de Agentie, pana la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, in limita sumei de 80.000 euro, echivalentul in lei.
Firmele SRL-D sunt scutite de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 salariati, angajati pe perioada nedeterminata. Aceasta perioada constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza castigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul plateste contributia individuala de asigurari sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acorda pentru veniturile salariale lunare care depasesc cuantumul castigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior.
In vara anului 2013, Guvernul a decis sa prelungeasca acest program pana in anul 2020, pentru ca un numar de cel putin 550 de debutanti in afaceri pe an sa beneficieze de sprijin financiar din partea statului pentru inca sapte ani.