Persoanele care, pe langa perioada lucrata in Romania, au muncit si in alte state ale Uniunii Europene (UE) sau ale Spatiului Economic European (SEE) se pot adresa, cu cererea pentru obtinerea pensiei, unei singure institutii.
"Pentru stabilirea drepturilor de pensie pentru limita de varsta, anticipata, anticipata partiala, de invaliditate si de urmas, persoana indreptatita se adreseaza unei singure institutii, cererea astfel depusa fiind valabila pentru toate institutiile la legislatia carora persoana respectiva a fost supusa", au explicat pentru AvocatNet.ro reprezentantii Casei Nationale de Pensii Publice (CNPP).
Astfel, persoanele care locuiesc in Romania pot depune cererea -- impreuna cu actele doveditoare -- la casa teritoriala de pensii din raza domiciliului, iar aceasta se va ocupa apoi de stabilirea drepturilor la pensie pentru toate perioadele lucrate in statele din UE si/sau SEE.
"Institutia de asigurari sociale din statul de domiciliu va transmite in celelalte state documentele necesare in vederea stabilirii drepturilor de pensie. Comunicarea intre institutii este asigurata prin intermediul formularelor de legatura", a precizat sursa citata.
De retinut este ca cererea poate fi depusa doar dupa ce persoana in cauza indeplineste conditiile legale de pensionare, orice solicitare facuta in avans urmand sa fie respinsa de autoritati, conform Gabrielei Pintea, consilier juridic si consultant pe Forumul AvocatNet.ro.
"O persoana care a lucrat in Romania si in alte state europene poate cere pensie statului roman incepand cu data la care indeplineste conditiile necesare, in functie de tipul de pensie solicitata. Depunerea la casa de pensii a unei astfel de cereri chiar si cu o zi inainte de data indeplinirii conditiilor prevazute de lege are drept rezultat respingerea acesteia", ne-a declarat Gabriela Pintea.
Avantajul adus de perioadele lucrate in alte state din UE si/sau SEE este ca acestea ajuta la intregirea stagiilor de cotizare necesare la obtinerea pensiei.
"In ceea ce priveste avantajul adus de perioadele lucrate in statele membre UE si SEE, precizam ca acesta consta in faptul ca, pe baza acestor stagii, se pot intregi stagiile minime si/sau complete de cotizare pe care persoana respectiva le-a realizat pe teritoriul Romaniei", arata reprezentantii CNPP, informatia fiind confirmata si de consilierul juridic consultat de AvocatNet.ro: "Aceste perioade nu maresc cuantumul pensiilor, ci maresc doar durata stagiului de cotizare".
Important! Solicitantii pot cere pensie si intr-un alt stat european in care au muncit, adresandu-se in acest sens institutiei competente de acolo. Insa, din moment ce varstele de pensionare difera de la un stat la altul, persoana in cauza trebuie sa se asigure ca indeplineste conditiile impuse de statul in care depune solicitarea.
Ce conditii trebuie indeplinite pentru a obtine pensia
Fiecare stat din UE si SEE stabileste pensia la data la care persoanele indreptatite indeplinesc conditiile legale de pensionare, in functie de perioadele de asigurare realizate.
"Drepturile de pensie se acorda potrivit principiului pro rata temporis, proportional cu perioadele de asigurare realizate in fiecare stat. Fiecare stat va acorda cate o pensie potrivit perioadelor de asigurare realizate potrivit propriei legislatii", conform CNPP.
Totodata, aceeasi sursa atentioneaza ca, pentru a fi luati in considerare anii lucrati in alte tari, solicitantii trebuie sa fi muncit in fiecare stat cel putin un an calendaristic: "Regulamentele europene de coordonare a sistemelor de securitate sociala se aplica numai in situatia in care in statele membre persoana a realizat o perioada minima de asigurare de un an calendaristic, in fiecare stat. Potrivit Regulamentului european nr. 883/2004, institutia unui stat membru nu este obligata sa acorde prestatii, pentru perioadele realizate in temeiul legislatiei pe care o aplica, daca durata totala a perioadelor mentionate este mai mica de un an si daca, luandu-se in considerare aceste perioade, nu se dobandeste niciun drept la prestatii in temeiul legislatiei respective".
In cazul solicitantilor care stau in Romania, trebuie avute in vedere prevederile Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, care stabilesc conditii diferite in functie de tipul de pensie.
Pensia pentru limita de varsta, cea anticipata si cea anticipata partiala
In prezent, Legea pensiilor dispune ca varsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru barbati si de 63 de ani pentru femei, in timp ce stagiul minim si cel complet de cotizare sunt de 15, respectiv 35 de ani.
Totusi, acestea nu sunt valabile pentru toata lumea. Deoarece varsta standard si stagiul sunt stabilite in functie de data nasterii, iar legea prevede o crestere graduala a acestora pana la limitele mentionate mai sus, anumite persoane le vor atinge mai devreme. (De exemplu, femeile nascute in februarie 1955 -- daca au lucrat cel putin 15 ani -- indeplinesc conditiile de iesire la pensie pentru limita de varsta in februarie 2015, la varsta de 60 de ani. Totodata, stagiul complet de cotizare pentru aceste femei este de doar 30 de ani.)
Nota: Mai multe informatii despre persoanele care indeplinesc in 2015 conditiile de pensionare pentru limita de varsta gasiti in acest articol.
In cazul pensiei anticipate, cererea se poate depune cu cel mult cinci ani inainte de implinirea varstei standard de pensionare, insa conditia de baza este ca persoana in cauza sa fi depasit cu un anumit numar de ani stagiul complet de cotizare.
"Pensia anticipata se cuvine, cu cel mult cinci ani inainte de implinirea varstei standard de pensionare, solicitantului care a realizat un stagiu de cotizare cu cel putin opt ani mai mare decat stagiul complet de cotizare prevazut de Legea pensiilor", a mentionat consilierul juridic Gabriela Pintea.
Pentru pensia anticipata partiala, a adaugat specialistul, solicitantul trebuie sa aiba realizat cel putin stagiul complet de cotizare: "Pensia anticipata partiala se cuvine, cu cel mult cinci ani inaintea implinirii varstei standard de pensionare, solicitantului care a realizat stagiul complet de cotizare sau care l-a depasit cu pana la opt ani".
Potrivit CNPP, persoanele care depun cerere de pensie pentru limita de varsta, anticipata sau anticipata partiala trebuie sa mai prezinte si urmatoarele documente:
- formularul de cerere E 202;
- formularul E 207;
- o declaratie pe propria raspundere;
- o copie dupa actul de identitate romanesc (daca detin dubla cetatenie sau daca au mentinut cetatenia romana);
- carnetul de munca original sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate;
- livretul militar original sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate;
- diploma de studii originala sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate sau adeverinta din care sa rezulte durata normala, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora si forma de invatamant;
- o adeverinta privind sporurile si adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de munca.
Pensia de invaliditate si cea de urmas
In ceea ce priveste pensia de invaliditate, aceasta poate fi obtinuta indiferent de varsta sau de stagiul de cotizare realizat.
"Acordarea pensiei de invaliditate nu este conditionata de indeplinirea unei anumite varste si nici de realizarea unei anumite perioade de stagiu. Pentru a beneficia de aceasta categorie de pensie, solicitantul trebuie, ca regula, sa fi realizat stagiu de cotizare si sa fie incadrat in gradul I, II sau III de invaliditate", a subliniat Gabriela Pintea.
In fine, atunci cand vine vorba de pensia de urmas, beneficiari pot fi copiii si sotul supravietuitor, in conditiile in care sustinatorul decedat era pensionar sau indeplinea conditiile pentru obtinerea pensiei, se arata in Legea nr. 263/2010.
Nota: Mai multe informatii despre obtinerea pensiei de urmas puteti gasi in acest articol.
Conform informatiilor puse la dispozitie de CNPP, cererea pentru obtinerea pensiei de invaliditate trebuie sa fie insotita de:
- formularul de cerere E 204;
- formularul E 207;
- documente si rapoarte medicale pentru a determina gradul de invaliditate;
- o declaratie pe propria raspundere;
- o copie a actului de identitate romanesc (daca solicitantii detin dubla cetatenie sau daca au mentinut cetatenia romana);
- carnetul de munca original sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate;
- livretul militar original sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate;
- diploma de studii originala sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate sau adeverinta din care sa rezulte durata normala, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora si forma de invatamant;
- adeverinta privind sporurile si adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de munca.
Iar solicitantii pensiei de urmas trebuie sa prezinte, pe langa cerere, si urmatoarele acte:
- formularul de cerere E 203;
- formularul E 207;
- declaratia pe propria raspundere urmasi;
- adeverinta de studii (elev sau student);
- o copie a actului de identitate romanesc (daca detin dubla cetatenie sau daca au mentinut cetatenia romana);
- carnetul de munca original sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate al sustinatorului decedat;
- livretul militar original sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate;
- diploma de studii originala sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate sau adeverinta din care sa rezulte durata normala, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora si forma de invatamant a sustinatorului decedat.
Decizia de pensionare poate fi contestata in 30 de zile de la comunicare
Legea pensiilor prevede ca admiterea sau respingerea cererii de pensionare este facuta, prin decizie a casei de pensii teritoriale, in cel mult 45 de zile de la data inregistrarii acesteia.
Apoi, decizia este comunicata solicitantului in maximum cinci zile de la data emiterii, acesta avand dreptul de a o contesta in 30 de zile de la momentul in care a primit-o.
"Referitor la modalitatea de contestare, deciziile de pensie emise de casele teritoriale de pensii pot fi contestate, in termen de 30 de zile de la comunicare, la Comisia Centrala de Contestatii. Deciziile de pensie necontestate in termenul prevazut de lege sunt definitive", puncteaza cei de la CNPP.
Potrivit Gabrielei Pintea, contestatia se depune la casa de pensii care a emis decizia, aceasta avand obligatia de a o inainta la Comisia Centrala de Contestatii. Termenul de solutionare este de 45 de zile de la inregistrarea contestatiei.
Totusi, daca solicitantul nu este multumit nici de hotararea Comisiei Centrale de Contestatii, exista si varianta atacarii acesteia in instanta, in cel mult 30 de zile de la comunicare. La fel ca in cazul deciziei de pensionare, hotararile necontestate in termenul legal sunt definitive.
In alta ordine de idei, solicitantul, in 30 de zile de la primirea deciziei de pensionare, poate cere anularea acesteia.
Important! Cererile in fata oricaror organe/instante si actele procedurale in legatura cu litigiile, care au ca obiect drepturi/obligatii de asigurari sociale, sunt scutite de taxa de timbru, conform prevederilor legale.
Comentarii articol (37)