Punerea in totala legalitate a unei firme nou infiintate in domeniile alimentatiei publice sau intretinerii corporale este o operatiune complexa, care depinde in mare masura de specificul si dimensiunile afacerii respective. Pentru a functiona legal, o firma care presteaza una dintre activitatile analizate are de intreprins intre doua si sapte demersuri specializate. Mai putin cunoscut este faptul ca, in cazul autorizatiilor de functionare eliberate de primariile locale, amplasarea afacerii pe raza unei primarii, sau a alteia, influenteaza lista documentelor necesare in dosarul de autorizare. Pentru relevanta, comparam conditiile impuse de fiecare primarie de sector din Bucuresti, precum si cele emise de doua primarii din judetul Ilfov, respectiv cele din Voluntari si Popesti Leordeni.
Cateva clarificari de inceput
In acceptiunea autoritatilor locale, activitatile de alimentatie publica se limiteaza, in mod strict, la activitati de bar si activitati de restaurant. Toate celelalte sunt activitati comerciale.
In acceptiunea Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, precum si in cea a Ministerului Sanatatii (prin Directiile de Sanatate Publica) domeniul alimentatiei publice include, fara exceptie, toata gama de activitati comerciale, incepand cu cel mai mic magazin alimentar, macelarie sau carmangerie de cartier, cofetarie ori patiserie, firma de catering, pana la cele mai exclusiviste restaurante. Toate se supun legislatiei privind siguranta alimentara.
Barurile, atat timp cat se limiteaza la servirea bauturilor (conform codificarii CAEN), nu necesita autorizare sanitara veterinara (emisa de DSVSA) si vor fi controlate doar de catre DSP-ul local.
In acelasi timp, intretinerea corporala include sali de fitness, saloane de wellness, centre spa, chiar si saloane de tatuaj. Toate stau, practic, sub aceeasi umbrela, iar autoritatea care supervizeaza activitatile de intretinere corporala si servicii de infrumusetare este Directia de Sanatate Publica competenta teritorial.
Criterii diferite pentru eliberarea autorizatiei de functionare dependent de primaria la care firma este arondata
Maxima “cate bordeie atatea obiceie ” se aplica chiar la nivelul consiliilor locale, fara exagerare. Acest aspect este relevant in Bucuresti unde, in ciuda faptului ca discutam de acelasi oras, criteriile de acordare a autorizatiei de functionare pentru alimentatie publica si intretinere corporala difera de la o primarie de sector la cealalta.
Asta se intampla intrucat, dincolo de legislatia nationala, consiliile locale adopta o serie de normative si reglementari aplicabile pe raza administrativ teritoriala respectiva. De aici izvorasc o serie de diferente in procedura de emitere a diverselor autorizatii de functionare, precum si referitoare la cuantumul taxelor percepute in acest scop de catre primarii.
Comparatie intre demersurile de autorizare la primariile de sector a unui SRL nou infiintat in Bucuresti
Elemente comune, specifice autorizatiei de functionare in domeniul alimentatiei publice
In domeniul alimentatiei publice autorizatiile de functionare sunt obligatorii, fara exceptie, indiferent de localizarea afacerii pe harta capitalei. Astfel, fie ca se infiinteaza in sectorul 1 sau 6, orice firma nou infiintata, care desfasoara activitati in acest domeniu trebuie sa obtina autorizatia.
• Un element comun este cuantumul taxei de autorizare anuala de 3000 lei/an calendaristic care este obligatorie. Astfel, unitatea de alimentatie publica plateste 3000 lei chiar daca functioneaza o singura zi la finalul anului.
Deosebirile apar in ceea ce priveste momentul platii, la depunere documentatiei sau ridicarea autorizatiei, dupa cum vom detalia in continuare.
• O alta similitudine se observa in obtinerea autorizatiilor de functionare a teraselor amplasate pe domeniul public. In toate cele sase sectoare din Bucuresti, obtinerea unei astfel de avizari implica o documentatie separata, complexa. In capitala, un prim demers necesar este incheierea unui contract de inchiriere cu Administratia Domeniului Public local. Chiria de 1 leu/ mp/ zi se aplica la nivelul tuturor celor sase sectoare bucurestene.
• In mod uzual, in toate cele sase sectoare, in dosarul de autorizare va fi necesar acordul vecinilor directi si/sau al asociatiilor de proprietari, demonstrat prin semnaturi.
• De asemenea, veti avea nevoie sa faceti dovada incheierii unui contract de prestari servicii salubrizare. Diferente intre sectoare constau in posibilitatea de a alege potentiali furnizori in domeniul salubrizarii, sau impunerea unui anumit furnizor, cum se intampla in cazul sectorului 1.
Deosebiri in demersurile de autorizare pentru functionare in domeniul alimentatiei publice in Bucuresti
Dupa cum am mentionat anterior, exista o serie de diferentieri birocratice chiar la nivelul Bucurestiului, intre cele sase sectoare. Acestea pornesc de la taxe, documente si ajung la modul de lucru cu publicul.
• Plata taxei anuale de autorizare in cuantum de 3000 lei. Primaria Sectorului 1 este singura care solicita plata taxei la ridicarea autorizarii. Restul primariilor de sector, 2-6, conditioneaza depunerea dosarului de autorizare de plata taxei.
• Certificat fiscal DITL trebuie inclus in dosar, daca se solicita autorizarea pe raza sectorului 3 sau a sectorului 4. Aceasta trebuie sa dovedesca faptul ca firma, chiar si nou infiintata, nu are datorii fata de Primaria respectiva. Obtinerea certificatului este un demers obligatoriu, chiar daca nu aveti sediul, alt punct de lucru sau bunuri mobile si imobile inregistrate pe rolul acestei primarii. Celelalte primarii ce fac obiectul prezentei analize nu au o reglementare similara.
• Terasele amplasate pe domeniul privat. Pentru autorizarea functionarii unei terase, fie ea amplasata si pe domeniul privat, Primaria Sectorului 1 impune parcurgerea unei proceduri de autorizare distincte si, implicit, un dosar separat, plus plata unei taxe. Aceasta procedura nu se aplica in restul sectoarelor.
• Spatiile in care se desfasoara activitatea restaurant sau bar. Majoritatea primariilor va vor solicita ca spatiul sa aiba destinatie de alimentatie publica, sau macar cea de spatiu comercial.
• Contractele de salubrizare – in timp ce majoritatea primariilor accepta un contract incheiat cu oricare dintre firmele ce detin licenta legala de functionare pe raza municipiului Bucuresti, Primaria Sectorului 1 impune un contract semnat in mod exclusiv cu compania de salubrizare agreata pe plan local. Primaria Sectorului 5, suplimentar, solicita o copie a contractului incheiat cu o societate comerciala, care presteaza servicii de deratizare, dezinsectie, dezinfectie (DDD).
• Relatia cu publicul. Merita remarcate Centrele de Relatii cu Publicul din sectoarele 1 si 2 si chiar 6, unde activitatea este transparenta, bine organizata si eficienta.
La polul opus se afla Primaria sectorului 3 unde procedurile decurg foarte lent, iar relatia cu publicul este anevoiasa. Nu exista un centru adecvat pentru relatii cu publicul, iar pentru a depune un dosar de autorizare trebuie sa mergeti in str. Lucretiu Patrascanu, nr. 3-5 si sa nu aveti asteptari prea mari in ce priveste solicitudinea functionarilor de aici, insa, pentru demersuri la Urbanism, trebuie sa va inarmati cu rabdare pe la usile birourilor din str. Parfumului, nr. 2-4.
• Pentru alte activitati, cum ar fi cele de catering sau comert cu produse alimentare, primariile sectoarelor 3, 4, 5, sau 6 elibereaza autorizatii de functionare cu plata unei taxe de 69 Lei/ an. In sectoarele 1 si 2 nu sunt necesare demersuri de autorizare decat pentru baruri si restaurante.
Infrumusetare si intretinere corporala
Diferente intre dosarele pentru autorizatia de functionare eliberate de primariile din Bucuresti pentru firme de profil
• Obligativitatea obtinerii autorizatiei de functionare. Antreprenorii care isi infiinteaza o afacere in acest domeniu in sectoarele 1 si 2 nu au nevoie de autorizatie. Pe de alta parte, acestea sunt obligatorii in sectoarele 3-6.
• Certificat fiscal DITL. Primariile sectoarelor 3 si 4 impun obtinerea unui certificat care demonstreaza ca societatea nu inregistreaza datorii la primarie.
• Taxa de autorizare, pentru sectoarele unde este nevoie de autorizare (3-6), este de 69 lei.
• Spatiul in care se desfasoara activitatea. In general intreprinzatorul trebuie sa faca dovada ca spatiul are destinatie comerciala sau sa obtina acordul vecinilor, dovedit prin semnaturile acestora, insa primariile au o atitudine mai permisiva fata de afacerile de dimensiuni mai mici, ceea ce este oarecum normal.
Diferente in demersurile obtinerii autorizatiei de functionare in Voluntari si Popesti Leordeni
Pentru ilustrare am ales doua orase in continua dezvoltare, dar care au politici diferite de autorizare.
Pentru autorizarea unei noi afaceri in alimentatia publica, in ambele localitati autorizatia de functionare este o cerinta obligatorie. Pe de o parte, este exemplul Primariei Popesti Leordeni unde demersul de autorizare este simplificat. La polul opus se afla Primaria Voluntari care, pentru autorizare, solicita o lista larga de documente, mai ampla decat in cazul primariilor de sector din Bucuresti.
O alta deosebire se vede la nivelul darilor de plata. In timp ce taxa de autorizare a unei afaceri in domeniul alimentatiei publice in Popesti Leordeni este 700 lei, in Voluntari taxa aferenta este de 3000 lei, plus o taxa raportata la suprafata unitatii.
Aceasta analiza se limiteaza la autorizatia de functionare eliberata de primarii, dar societatile comerciale din domeniile analizate trebuie sa aiba in vedere si relatiile cu alte institutii, care le supervizeaza activitatea, cum ar fi Directia Santiar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor – DSVSA, la care firmele, ce desfasoara activitati de alimentatie publica, trebuie sa depuna dosare de autorizare, precum si Directia de Sanatate Publica – DSP, care va controla atat activitatea firmelor din domeniul alimentar, cat si activitatea firmelor ce desfasoara activitati de intretinere corporala si infrumusetare si care primeste informari in timp real chiar de la Registrul Comertului, prin transmiterea Certificatului Constatator emis la infiintarea unei noi firme, sau a unui punct de lucru pe raza sa de competenta.
De asemenea, trebuie sa stiti ca unitatile de alimentatie publica cu o capacitate totala mai mare de 100 locuri pentru clienti sunt obligate sa faca demersuri de autorizare la Autoritatea de Protectia Mediului competenta teritorial. Amenzile pe care le risca agentii economici, care ignora prevederile legale in domeniu, sunt descurajant de mari.
Analiza este intocmita si furnizata de catre managerul societatii Primoris SRL, societate specializata in infiintarea si autorizarea legala a firmelor. Mai multe informatii puteti obtine vizitand site-ul http://juristfirme.ro.