Hotararea CJUE a fost data in Cauza C‑76/14 (Mihai Manea impotriva Institutiei Prefectului din judetul Brasov).
In esenta, judecatorii au decis ca nu se opun taxei auto pentru masinile importate aflate la prima inmatriculare in Romania sau pentru cele deja inmatriculate in tara la momentul primei vanzari. Totusi, dreptul UE este incalcat in momentul in care statul scuteste de plata taxei auto proprietarii ale caror masini deja au fost inmatriculate in tara, daca pentru acestea s-a platit o taxa aplicabila anterior care a fost declarata incompatibila cu Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE).
"Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul: ca nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru si autovehiculelor deja inmatriculate in statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri in acelasi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urma; ca se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita o taxa in vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii", scrie in hotararea pronuntata marti de CJUE.
Concret, in Codul fiscal a fost introdusa o taxa speciala pentru autovehicule, aplicabila de la 1 ianuarie 2007, care era datorata cu ocazia primei inmatriculari in Romania. Apoi, de la 1 iulie 2008 a fost instituita taxa pe poluare pentru autovehicule, care a fost inlocuita din 13 ianuarie 2012 cu taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Legea nr. 9/2012, care a introdus taxa pentru emisiile poluante, prevedea ca obligatia de plata a proprietarilor intervenea si la prima vanzare a masinilor inmatriculate in tara, pentru care nu s-a platit taxa speciala sau cea pentru poluare, dar dispozitia a fost suspendata intre 31 ianuarie 2012 si 1 ianuarie 2013. De retinut este ca atat taxa pe poluare, cat si taxa pentru emisiile poluante au fost declarate, de catre CJUE, incompatibile cu dreptul UE.
Motivul invocat de judecatori pentru decizia de marti este ca scutirea de taxa auto a masinilor pentru care s-a achitat o alta taxa asemanatoare declarata incompatibila cu dreptul UE nu poate sa inlocuiasca restituirea, cu tot cu dobanda, a taxei incompatibile. In plus, o astfel de scutire favorizeaza vanzarea autoturismelor din Romania si descurajeaza importul autovehiculelor similare.
"In aceasta privinta, trebuie aratat, astfel cum o face avocatul general la punctul 28 din concluzii, ca scutirea de o noua taxa a autovehiculelor rulate care au fost supuse taxei in vigoare anterior, declarata ulterior incompatibila cu dreptul Uniunii, nu poate inlocui restituirea cu dobanda a acestei taxe. In plus, o astfel de scutire a avut ca efect sustragerea de la plata taxei in cauza a primei transcrieri, in perioada pertinenta in cauza principala, a dreptului de proprietate asupra autovehiculelor rulate nationale inmatriculate in Romania intre 1 ianuarie 2007 si 1 ianuarie 2013, in timp ce aceasta taxa a fost perceputa invariabil cu ocazia inmatricularii in Romania, in perioada pertinenta in cauza principala, a autovehiculelor similare provenite din alte state membre. O scutire precum cea in discutie in litigiul principal favorizeaza astfel vanzarea autovehiculelor de ocazie nationale si descurajeaza importul unor autovehicule similare", subliniaza judecatorii.
Prevederea din TFUE care a fost incalcata de statul roman, conform CJUE, dispune ca trebuie sa se asigure o libera circulatie a marfurilor intre tarile membre in conditii normale de concurenta, fara a se aplica impozite interne discriminatorii fata de produsele din celelalte state.
Nota: Hotararea CJUE din 14 aprilie 2015 poate fi consultata integral aici.
Cum s-a ajuns la hotararea data de CJUE
Un cetatean roman a vrut, la inceputul anului 2013, sa inmatriculeze in tara un autovehicul rulat cumparat din Spania, iar autoritatile au conditionat acest lucru de plata taxei pentru emisiile poluante.
Acesta a considerat ca Legea nr. 9/2012 incalca prevederile TFUE si a sesizat Tribunalul Brasov pentru a obliga autoritatile sa inmatriculeze autovehiculul fara plata taxei.
Judecatorii au respins actiunea, astfel ca cetateanul roman a facut recurs la Curtea de Apel Brasov. Desi Curtea a precizat ca, potrivit propriei jurisprudente, legea era in acord cu TFUE, o alta curte de apel a pronuntat o hotarare in sens contrar. De aceea, judecatorii au considerat ca este necesara o decizie a CJUE, pentru a se asigura aplicarea uniforma a dreptului UE.
Nota: In momentul de fata, taxa pentru emisiile poluante este inlocuita de timbrul de mediu, care este reglementat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013.
Comentarii articol (12)