Mai exact, Legea 187/2015 privind aprobarea OUG 6/2015 pentru modificarea si completarea Codului fiscal a modificat articolul 11 privind reconsiderarea tranzactiilor de catre organele fiscal. Schimbarea are implicatii majore, potrivit consultantilor de la Contexpert, in ceea ce priveste stabilirea impozitelor, taxelor si contributiilor in urma unui control caci, in cazul veniturilor nerezidentilor, de exemplu, cota de impozit urca la 50% daca o tranzactie nu este luata in considerare de Fisc.
Ei atrag atentia ca, pana la aparitia tuturor reglementarilor, substanta economica a tranzactiilor (reincadrarea unor tranzactii ca artificiale) poate fi un subiect foarte delicat de disputa cu Fiscul.
Legea 187/2015 - Unde apare vidul de reglementare?
Dupa aparitia legii 187/2015, ar fi trebuit sa fie elaborata si publicata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala procedura de aplicare a prevederilor alineatului 1 de la articolul 11, articol care arata ca:
“La stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii. Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii cn considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta.”
In lipsa procedurii, explica specialistii Contexpert, articolul nu poate fi pus in aplicare ceea ce creeaza probleme de interpretare si, prin urmare, exista riscul de stabilire suplimentara a unor impozite.
Pe de alta parte, obligatia impusa prin lege organelor fiscale de a motiva decizia, vine in sprijinul contribuabililor, continua consultantii fiscali.
Inainte de modificarile suferite prin legea 187/2015, articolul 11 arata ca:
„La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. In cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri. Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate.”
Dupa cum se poate observa, precizeaza Contexepert, articolul in forma anterioara definea tranzactiile artificiale ca fiind cele fara continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite. In noua varianta, explicatiile dispar, iar legislatia secundara, care inca lipseste, avea rolul sa le clarifice.
Cine este afectat de aceasta reglementare neclara?
La articolul 116 c^1, unde este prevazuta cota de 50% aplicabila veniturilor brute obtinute de nerezidenti din Romania, se face referire la tranzactii calificate ca fiind artificiale conform art. 11. Insa, conform variantei modificate prin Legea 187/2015, articolul 11 nu cuprinde termenul tranzactii artificiale. Pornind de la prevederile articolului 11, in noua sa forma, orice tranzactie intre persoane afiliate poate fi reconsiderata, cu repercusiuni asupra intregului proces de business.
Veniturile la care se face referire pot fi, conform celor de la Contexpert, din dobanzi, redevente, comisioane, servicii (management, consultanta, marketing, asistenta tehnica, de cercetare si proiectare, reclama si publicitate indiferent de forma in care sunt realizate), profesii independente.