Cu toate că executivii din multinaționale se străduiesc să atragă investiții mai mari pentru filialele din România, aceștia întâmpină dificultăți nu doar din cauza războiului din Ucraina, ci și din cauza deciziilor guvernamentale (în special în zona fiscală). În aceste condiții, specialiștii de la Deloitte România spun că este greu de crezut că investitorii străini ar putea avea planuri noi pentru 2025 și că tot actorii prezenți de mulți ani aici vor fi în prim-plan. Citește articolul
Fișierul SAF-T este obligatoriu, în 2025, atât pentru contribuabilii mari și mijlocii, cât și, mai nou, pentru cei mici (și unii nerezidenți). Astfel, în februarie încep raportările aferente noului an, prin intermediul declarației 406. Din moment ce fișierul SAF-T se depune la mai multe termene, am pregătit azi un calendar orientativ pentru 2025. Citește articolul
În conformitate cu Codul fiscal, rezidenții, fie persoane juridice române sau străine, fie persoane fizice care îndeplinesc anumite condiții, au obligația de a plăti impozite în România pentru veniturile globale. Persoanele fizice rezidente sunt definite prin criterii precum domiciliul, centrul intereselor vitale și prezența în România pentru o anumită perioadă. De asemenea, legislația internațională stabilește criterii pentru determinarea rezidenței fiscale prin tratate de evitare a dublei impuneri. Citește articolul
Micile afaceri din București, precum și cele din orașele din județul Ilfov, vor putea accesa, în primele luni ale anului 2025, ajutoare financiare nerambursabile de până la 300.000 de euro, prin intermediul apelului dedicat creșterii durabile și modernizării tehnologice a microîntreprinderilor. Proiectele de investiții vor putea include realizarea unor lucrări de construcții, precum și achiziția de utilaje, echipamente, dotări necesare în cadrul activităților propuse spre finanțare. Citește articolul
Personele nerezidente care n-au cod de identificare fiscală vor fi înregistrate fiscal la solicitarea notarilor publici, conform unei modificări recente la Codul de procedură fiscală. Inițiatorii explică faptul că măsura este necesară în contextul impozitelor locale. Citește articolul
Termenul din 25 noiembrie 2024 al amnistiei fiscale, ce vizează plata principalului și depunerea cererii de către datornici pentru anularea accesoriilor, a fost amânat pentru 19 decembrie 2024, conform unui act normativ oficializat recent. Totodată, autoritățile au mai venit cu noutăți legate de activitatea inspectorilor antifraudă, înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente, creșterea accizelor pentru băuturi alcoolice și recompensarea inspectorilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Una dintre chestiunile ce (încă) necesită o clarificare, în contextul schimbării regulilor sistemului e-Factura de la 1 iulie 2024, este cea legată de facturile emise către firmele străine. Pe scurt, ideea este că aceste facturi nu trebuie transmise în e-Factura, deși uneori poate fi mai complicat să ajungem rapid la o concluzie. Citește articolul
Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), de la începutul lunii octombrie, în cauza Voestalpine Giesserei Linz GmbH (C 475/23), aduce clarificări esențiale privind dreptul de deducere a TVA, concluzionând că acesta nu poate fi limitat atâta timp cât sunt îndeplinite condițiile de fond prevăzute de legislație. Citește articolul
Instituțiile financiare care oferă servicii de plăți în România, precum băncile, emitenții de monedă electronică sau instituțiile de virament poștal, sunt obligate, de la începutul anului 2024, să monitorizeze și să raporteze autorităților fiscale informații despre plățile transfrontaliere procesate și despre destinatarii acestora, în cadrul sistemului european CESOP („Central Electronic System of Payment information” - Sistemul electronic central de informații privind plățile). Procedura inițială, însă, nu permitea înregistrarea în sistem a instituțiilor de plată care activează în România, dar nu sunt înregistrate fiscal în țara noastră. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2025, raportarea fișierului SAF-T prin declarația 406 devine obligatorie pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România. Totuși, companiile vizate trebuie să respecte o structură mai simplă a fișierului SAF-T, atrag atenția specialiștii. Citește articolul