Subiect: nerezidenti
ACCES PREMIUM
Decizie de referință: Instanța anulează o înregistrare din oficiu a unui sediu fix, după ce ANAF a „sărit” peste audiere și nici n-a motivat decizia
Instanțele de judecată au anulat definitiv decizia de înregistrare fiscală din oficiu a unui sediu fix în România pentru o societate nerezidentă, stabilind o jurisprudență de referință în materia de TVA din perspectiva noțiunii de sediu fix. Decizia a fost obținută de avocații D&B David și Baias, care au fost sprijiniți de contribuția în materie fiscală a echipei PwC România. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Impozitul pe dividende crește, de la 1 ianuarie 2026, la 16%, dar dividendele distribuite în 2025 rămân pe cota veche. Specialiștii critică măsura
Impozitul pe veniturile din dividende se va majora de la 10% la 16%, începând cu dividendele distribuite din data de 1 ianuarie 2026, conform unei legi recent oficializate. În schimb, pentru dividendele interimare distribuite în 2025, impozitul rămâne la cota de 10%. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Orlando Surugiu-Pânzaru, Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal
26 Mai 2025 | 1122 | Timp de citire: 3 min.
Procedură detaliată pas cu pas: Cum se face înregistrarea fiscală, la solicitarea notarilor, a nerezidenților fără cod de identificare fiscală
26 Mai 2025 | 1122 | Timp de citire: 3 min.
Un nou ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) stabilește o procedură detaliată pentru înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente fără cod de identificare fiscală, la solicitarea notarilor publici. Procesul se desfășoară prin intermediul unei aplicații informatice puse la dispoziție de Centrul Național pentru Informații Financiare. Teoretic, acum mai este nevoie de sistemul dedicat, despre care autoritățile n-au anunțat nimic, cel puțin momentan. Iată care sunt principalele aspecte de reținut despre pașii procedurii. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE Notarii vor putea cere la ANAF înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente. Regulile procedurale au fost stabilite, dar mai e nevoie și de un sistem dedicat
Personele nerezidente care n-au cod de identificare fiscală vor fi înregistrate fiscal la solicitarea notarilor publici, conform unei modificări recente la Codul de procedură fiscală. Pentru a pune măsura în aplicare, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat procedura necesară, dar mai este nevoie și de un sistem dedicat. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Investițiile străine în 2025: Executivii din multinaționale se străduiesc să atragă investiții mai mari în România, dar au o misiune dificilă, spun specialiștii
Cu toate că executivii din multinaționale se străduiesc să atragă investiții mai mari pentru filialele din România, aceștia întâmpină dificultăți nu doar din cauza războiului din Ucraina, ci și din cauza deciziilor guvernamentale (în special în zona fiscală). În aceste condiții, specialiștii de la Deloitte România spun că este greu de crezut că investitorii străini ar putea avea planuri noi pentru 2025 și că tot actorii prezenți de mulți ani aici vor fi în prim-plan. Citește articolul
ACCES PREMIUM
SAF-T 2025: Calendarul termenelor declarației 406 pentru toate firmele
Fișierul SAF-T este obligatoriu, în 2025, atât pentru contribuabilii mari și mijlocii, cât și, mai nou, pentru cei mici (și unii nerezidenți). Astfel, în februarie încep raportările aferente noului an, prin intermediul declarației 406. Din moment ce fișierul SAF-T se depune la mai multe termene, am pregătit azi un calendar orientativ pentru 2025. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Orlando Surugiu-Pânzaru, Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal
26 Decembrie 2024 | 1219 | Timp de citire: 2 min.
Impozitarea contribuabililor în funcție de rezidența fiscală: Ce trebuie să știi
26 Decembrie 2024 | 1219 | Timp de citire: 2 min.
În conformitate cu Codul fiscal, rezidenții, fie persoane juridice române sau străine, fie persoane fizice care îndeplinesc anumite condiții, au obligația de a plăti impozite în România pentru veniturile globale. Persoanele fizice rezidente sunt definite prin criterii precum domiciliul, centrul intereselor vitale și prezența în România pentru o anumită perioadă. De asemenea, legislația internațională stabilește criterii pentru determinarea rezidenței fiscale prin tratate de evitare a dublei impuneri. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Marian Dumitrache, Consultant și Trainer Fonduri Europene
27 Noiembrie 2024 | 5877 | Timp de citire: 3 min.
Fonduri nerambursabile de până la 300.000 euro pentru micile afaceri din București și Ilfov. Înscrierile încep în ianuarie
27 Noiembrie 2024 | 5877 | Timp de citire: 3 min.
Micile afaceri din București, precum și cele din orașele din județul Ilfov, vor putea accesa, în primele luni ale anului 2025, ajutoare financiare nerambursabile de până la 300.000 de euro, prin intermediul apelului dedicat creșterii durabile și modernizării tehnologice a microîntreprinderilor. Proiectele de investiții vor putea include realizarea unor lucrări de construcții, precum și achiziția de utilaje, echipamente, dotări necesare în cadrul activităților propuse spre finanțare. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE Oficial: Amânare de termen pentru amnistia fiscală și alte măsuri importante
Termenul din 25 noiembrie 2024 al amnistiei fiscale, ce vizează plata principalului și depunerea cererii de către datornici pentru anularea accesoriilor, a fost amânat pentru 19 decembrie 2024, conform unui act normativ oficializat recent. Totodată, autoritățile au mai venit cu noutăți legate de activitatea inspectorilor antifraudă, înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente, creșterea accizelor pentru băuturi alcoolice și recompensarea inspectorilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale
Facturile emise către firme străine trebuie transmise în e-Factura? De principiu, nu
Una dintre chestiunile ce (încă) necesită o clarificare, în contextul schimbării regulilor sistemului e-Factura de la 1 iulie 2024, este cea legată de facturile emise către firmele străine. Pe scurt, ideea este că aceste facturi nu trebuie transmise în e-Factura, deși uneori poate fi mai complicat să ajungem rapid la o concluzie. Citește articolul










