avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 475 soluții astăzi
Acasă Subiect: nerezidenti
Subiect: nerezidenti
ACCES PREMIUM

Inspecții fiscale: Greșeli de evitat privind certificatele de rezidență fiscală puse la dispoziție de furnizori străini

Andreea Florian în Contabil și fiscal
Consultant fiscal,
18 Octombrie 2022 | 0 | 3787 | Timp de citire: 5 min.

Disponibilitatea certificatelor de rezidență fiscală este unul dintre aspectele verificate fără excepție în cadrul inspecțiilor fiscale pe problematica impozitelor cu reținere la sursă pentru veniturile obținute din România de nerezidenți. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inspecția fiscală: Extinderea verificărilor la firmele străine, de la 45 la 180 de zile, este exagerată, spun specialiștii

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
8 Septembrie 2022 | 0 | 919 | Timp de citire: 3 min.

După ce autoritățile au stabilit că inspecția fiscală la companiile străine active în România poate dura până la 180 de zile, specialiștii opinează că măsura este exagerată. Aceștia spun că stabilirea unei durate maxime de 90 de zile ar fi fost o decizie mai inspirată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Inspecția fiscală: Trei modificări oficiale importante la acest tip de control

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Septembrie 2022 | 0 | 11536 | Timp de citire: 3 min.

O ordonanță simplă prin care Guvernul a stabilit recent mai multe modificări de procedură fiscală conține și trei măsuri importante legate de derularea inspecțiilor fiscale la contribuabili. Noile reguli sunt aplicabile începând din 3 septembrie 2022. Citește articolul

ACCES GRATUIT

O nouă categorie de salariați va beneficia, din 2023, de deducerile personale la plata impozitului pe venit

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
31 Iulie 2022 | 0 | 7279 | Timp de citire: 1 min.

Deducerile personale vor viza, din 2023, inclusiv angajați nerezidenți care sunt prezenți o perioadă mai lungă de timp în România, conform unei recente ordonanțe a Guvernului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Instanțele confirmă: Neachitarea impozitului se prescrie în șase luni de la termenul de plată. Contravenția nu e continuă, cum susține ANAF

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Iunie 2022 | 3 | 110835 | Timp de citire: 3 min.

O practică abuzivă a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), despre care specialiștii avertizau recent, a fost confirmată de instanțele judecătorești. Concret, judecătorii au stabilit că neîndeplinirea obligației de declarare și plată a unui impozit se prescrie în șase luni de la termenul-limită, fiind vorba de o contravenție instantanee, astfel că, după expirarea celor șase luni, amenda nu se mai poate aplica. Asta în condițiile în care ANAF consideră că este o contravenție continuă pentru care poate aplica amenzi chiar și după mai mulți ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Și firmele străine vor putea opta pentru facturarea electronică în România, urmând o procedură specială oficializată deja

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
18 Noiembrie 2021 | 0 | 1806 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, a devenit funcțional recent în relația firmelor cu statul (domeniul achizițiilor publice - B2G), urmând să fie funcțional, în perioada următoare, și în relația dintre firme (B2B), asta înseamnă că inclusiv firmele străine îl vor putea folosi. Astfel, potrivit unui ordin oficializat miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), acest lucru va fi posibil în baza unei proceduri speciale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Cererile pentru certificatele de rezidență și cele de atestare a impozitului plătit în România de nerezidenți nu se vor mai transmite prin SPV. Măsura, oficializată

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
20 Aprilie 2021 | 0 | 3128 | Timp de citire: 2 min.

Transmiterea cererilor pentru eliberarea certificatelor de rezidență și a celor pentru eliberarea certificatelor de atestare a impozitului plătit în România de nerezidenți nu se va mai putea face ca până acum, prin formularul de contact al Spațiului Privat Virtual (SPV), ci printr-o secțiune specială ce urmează să apară pe site-ul Fiscului. Schimbările apar într-un ordin oficializat chiar azi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Fiscul român nu poate refuza rambursarea de TVA unui nerezident pe motivul neînregistrării în scopuri de TVA la noi

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Iulie 2020 | 0 | 1567 | Timp de citire: 3 min.

Un stat membru al Uniunii Europene (UE) nu poate exclude de la dreptul la rambursarea TVA-ului o persoană impozabilă stabilită în alt stat membru pentru simplul motiv că această persoană impozabilă este sau ar trebui să fie înregistrată în scopuri de TVA în primul stat membru, a concluzionat Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o speță care a vizat în mod direct statul român. CJUE a confirmat astfel că legislația națională  pe acest subiect este contrară Directivei 2008/9 și trebuie modificată în acest sens. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Avem reguli speciale de impozitare pentru veniturile din evenimentele reprogramate din cauza epidemiei

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Mai 2020 | 0 | 1304 | Timp de citire: 2 min.

În cazul veniturilor obținute din evenimentele reprogramate din cauza epidemiei de coronavirus, Guvernul a stabilit prin ordonanță unele reguli speciale referitoare la declararea și plata impozitului. Acestea se aplică atât celor care stau sau au afacerea în România, cât și celor care stau sau au afacerea în alt stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Split TVA: Firmele nerezidente și neînregistrate în scopuri de TVA nu au obligația plății defalcate a TVA

Eduard Popescu în Taxe și impozite
Redactor, avocatnet.ro
12 Octombrie 2017 | 0 | 5421 | Timp de citire: 2 min.

Sistemul plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată este deja aplicat de o serie de firme în România, iar din 2018 urmează să devină obligatoriu pentru toți contribuabilii înregistrați în scopuri de TVA. De altfel, atunci când achiziționează bunuri și servicii de la companiile ce aplică split TVA, firmele au obligația să plătească contravaloarea TVA aferente achizițiilor de bunuri și servicii într-un cont de TVA al furnizorului/prestatorului, indiferent dacă sunt sau nu plătitoare de TVA. Totuși, obligația plății defalcate a TVA nu revine și persoanelor nerezidente ce efectuează achiziții de la furnizori români, atât timp cât nerezidenții nu sunt înregistrați fiscal în România. Informația a fost confirmată, la solicitarea redacției noastre, de reprezentanții Fiscului.  Citește articolul