Ordonanta de urgenta nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 785 din 21 octombrie, si se adreseaza tuturor contribuabililor, persoane fizice si persoane juridice, precum si entitati fara personalitate juridica.
Potrivit actului normativ, contribuabilii vor beneficia de anularea penalitatilor de intarziere aferente daca, pana la 31 martie 2016, isi vor achita datoriile restante la 30 septembrie 2015 fata de bugetul de stat.
In plus, in anumite conditii, contribuabilii vor putea beneficia si de anularea de la plata unei parti din dobanzi. Astfel, cei care platesc pana la 30 iunie 2016 o cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor principale restante, stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale, vor putea beneficia, conditionat, de anularea unei cote de 54,2% din dobanzile aferente obligatiilor principale datorate bugetului general consolidat la 30 septembrie 2015.
In prezent, contribuabilii datoreaza, pentru plata cu intarziere a obligatiilor fiscale datorate bugetului de stat sau bugetelor locale, dobanzi si penalitati de intarziere ori majorari de intarziere, dupa caz. Penalitatile de intarziere sunt calculate ca procent din obligatia principala in functie de intarzierea la plata acestora fata de scadenta.
Potrivit reglementarilor publicate miercuri, vor fi anulate toate penalitatile de intarziere aferente obligatiilor de plata principale, precum si cota de 54,2% din dobanda, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- stingerea, pana la 31 martie 2016, a obligatiilor de plata principale, restante la 30 septembrie 2015;
- stingerea, pana la 30 iunie 2016, a 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor principale restante, stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale;
- stingerea, pana la termenul de plata prevazut de Codul de procedura fiscala la art. 111 (respectiv pana la data de 5 a lunii urmatoare, daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna sau pana la data de 20 a lunii urmatoare, daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna), a 45,8% din eventualele dobanzi calculate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale,
- stingerea, pana la data depunerii cererii de anulare a penalitatilor de intarziere, a obligatiilor de plata principale curente, cu termene de plata cuprinse intre data de 1 octombrie 2015 si 31 martie 2016;
- depunerea, pana la data inregistrarii cererii de anulare a penalitatilor de intarziere, a tuturor declaratiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal;
- depunerea, pana la data de 30 iunie 2016, a cererii de anulare a penalitatilor de intarziere.
Important! Cererea de anulare poate fi depusa pana la data de 30 iunie 2016 inclusiv, sub sanctiunea decaderii. Consultantul fiscal Adrian Benta atrage atentia ca depunerea ulterioara acestui termen este considerata tardiva, iar contribuabilul nu va mai putea beneficia de facilitatile amintite.
Totodata, potrivit actului normativ publicat ieri, contribuabilii ce beneficiaza de esalonare la plata la data de 30 septembrie 2015 in conditiile OUG nr. 29/2011 pot beneficia de anularea penalitatilor de intarziere si a cotei de 54,2% din dobanzi daca indeplinesc conditiile prevazute de prezentul act normativ, respectiv conditiile corelative de esalonare a obligatiilor. Astfel, acesti contribuabili pot beneficia in continuare de mentinerea esalonarii, dupa cum informeaza si expertii in fiscalitate de la BentaConsult.
Pentru ce datorii se aplica facilitatile?
Potrivit actului normativ, prin obligatii de plata restante la 30 septembrie 2015 se intelege:
- obligatii de plata scadente pana la data de 30 septembrie 2015;
- diferente ale debitelor principale si accesorii stabilite in urma inspectiei fiscale, comunicate pana la data de 30 septembrie 2015;
- orice alte obligatii identificate prin titluri executorii emise potrivit legii, aflate in evidenta organului fiscal la data de 30 septembrie 2015.
Ce se intampla daca exista o inspectie fiscala in desfasurare?
OUG publicata miercuri stabileste si ce se intampla in situatia inspectiilor fiscale ce urmeaza a incepe dupa intrarea in vigoare a documentului, respectiv data de 21 octombrie.
Astfel, contribuabilii supusi inspectiei fiscale desfasurate dupa data de 21 octombrie, beneficiaza de o masura de ajutor, in cazul in care se constata diferente fata de declaratiile depuse deja de acestia. Concret, contribuabilii au la dispozitie intr-o astfel de situatie un termen de zece zile pentru a depune declaratii rectificative, termen calculat de la data intrarii in vigoare a actului normativ amintit (21 octombrie).
Consiliile pot adopta masuri similare pentru impozitele locale
Potrivit bentaconsult.ro, consiliile locale vor putea adopta la randul lor facilitatile fiscale prezentate anterior, fiind la alegerea acestora daca vor decide, prin hotarare, aplicarea prevederilor OUG.
Astfel, in cazul in care consiliul local va decide aplicarea unei amnistii fiscale, va fi anulata o cota de 73,3% din majorarile de intarziere datorate ca urmare a neachitarii la termen a obligatiilor de plata restante datorate bugetelor locale.
Dobanzile de intarziere la plata, mai mici din 2016
Incepand cu 1 ianuarie 2016, atunci cand vor intra in vigoare prevederile noului Cod de procedura fiscala, dobanzile de intarziere la plata vor fi de 0,02% pe zi, fata de 0,03% pe zi, asa cum stabileste legislatia actuala.
De asemenea, din prima zi a anului viitor se vor reduce si penalitatile de intarziere la plata, care vor ajunge, de la 0,02% pe zi, asa cum este in prezent, la 0,01% pe zi. AvocatNet.ro a analizat noul regim al dobanzilor si penalitatilor de intarziere aplicabil din 2016 in acest articol.
Guvernul a explicat intr-un comunicat de presa remis redactiei noastre ca introducerea facilitatilor fiscale are ca scop reducerea sarcinii totale a accesoriilor pentru contribuabilii care declara toate obligatiile fiscale, dar platesc cu intarziere. Statul isi propune astfel sa stimuleze mediul economic, determinand o confomare voluntara a contribuabililor la plata obligatiilor fiscale si maximizarea incasarilor bugetare.
Initial, doar firmele urmau sa beneficieze de facilitatile fiscale
Proiectul de OUG privind acordarea unor facilitati fiscale, lansat in dezbatere publica la inceputul lunii de Ministerul Finantelor Publice, prevedea initial scutirea de la plata penalitatilor stabilite pentru intarzierea la achitarea datoriilor catre bugetul de stat doar pentru firme (persoane juridice).
Masura a fost extinsa insa si asupra persoanelor fizice, prin forma adoptata saptamana trecuta de Executiv, dupa cum ministrul finantelor publice, Eugen Teodorovici, anuntase in zilele premergatoare sedintei Guvernului din 15 octombrie.
"Propunerea noastra este sa se aplice tuturor contribuabililor, indiferent ca sunt persoane fizice sau juridice. Este un impuls pe care consider ca trebuie sa-l dam economiei, coroborat cu ceea ce Codul fiscal aduce in 2016, pentru ca, de o parte, ca stat primim mai multe venituri pana in martie 2016 atunci cand avem nevoie efectiv de bani, pe de alta parte, cei care au constangeri vizavi de penalitatile pe care trebuie sa le suporte fata de stat pot sa aiba un nou inceput in economie", a spus atunci Teodorovici, citat de HotNews.ro.
Alte masuri importante prevazute de OUG
O alta masura importanta prevazuta in actul normativ publicat ieri este anularea penalitatilor de intarziere, precum si a cotei de 54,2% din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la data de 30 septembrie, daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- toate diferentele de obligatii de plata principale individualizate in decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de lege;
- o cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor este stinsa prin orice modalitate prevazuta de lege pana la termenul de plata prevazut la art. 111 alin. (2) din Codul de procedură fiscala, respectiv:
a) pana la data de 5 a lunii urmatoare, daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna;
b) pana la data de 20 a lunii urmatoare, daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.
- cererea de anulare a accesoriilor se depune in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sanctiunea decaderii.
Reprezentantii Executivului anuntau saptamana trecuta ca toti contribuabilii carora le-au fost instituite popriri asiguratorii sau executorii la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta vor avea posibilitatea de a efectua plati din sumele indisponibilizate ca efect al popririi. Masura se va aplica temporar pentru perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a ordonantei si 30 iunie 2016. Totodata, masura se va aplica si pentru popririle infiintate ulterior intrarii in vigoare a actului normativ, dar nu mai tarziu de 30 iunie 2016.
Cum s-a ajuns la cota de 54,2% avuta in vedere la anularea dobanzilor
Executivul a explicat saptamana trecuta ca nivelul de 54,2% avut in vedere la anularea dobanzilor a fost calculat in trei pasi, dupa cum urmeaza:
1. Mai intai, s-a calculat pentru fiecare an din perioada 2010-2015 diferenta dintre dobanda anuala prevazuta de Codul de procedura fiscala si dobanda medie pe total portofoliu de titluri de stat pe piata interna si externa. De exemplu, in 2014, dobanda anuala prevazuta in Codul de procedura fiscala a fost de 11,56%, iar dobanda medie pe titluri de stat a fost de 5,3%. Diferenta dintre cele doua valori procentuale este de 6,26%. Calculul a fost facut pentru fiecare dintre anii 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015.
2. Apoi s-a calculat ponderea acestei diferente in nivelul dobanzii anuale prevazuta de Codul de procedura fiscala. Astfel, in 2014, ponderea acesteia a fost de 54,2%, cea mai scazuta din intreaga perioada 2010-2015. In 2010 aceasta a fost 60,8%, in 2011 - 56,2%, in 2012 - 60,3%, in 2013 - 62,3%, in 2015 - 54,3%. Din acest calcul a rezultat pentru fiecare an din cuprinsul perioadei o valoare anuala a dobanzii susceptibila a fi anulata.
3. Intr-un final, avand in vedere dificultatea operarii cu nivele de dobanda diferite in conditiile in care deciziile de stabilire a dobanzii se pot referi la diverse perioade, iar volumul dobanzilor corespunzatoare fiecarei perioade nu poate fi determinat, s-a apreciat ca alegerea nivelului minim dintre valorile mentionate mai sus este cea care ar trebuie adoptata din considerente prudentiale.
Nota: In termen de 30 zile de la intrarea in vigoare a prezentului act normativ, va fi aprobata procedura efectiva de punere in aplicare, prin publicarea unui ordin al ministrului finantelor publice.
Ordonanta de urgenta nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale va fi disponibila curand in sectiunea noastra de Legislatie.