Codul de procedură fiscală aflat în vigoare conține un titlu dedicat exclusiv inspecției fiscale. Spre deosebire de acesta, Noul Cod de procedură fiscală, care va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2016, cuprinde, în titlul VI – Controlul fiscal, un capitol dedicat inspecției fiscale.
Alături de structura actului normativ, urmează să se modifice și măsurile care le vor fi aplicate contribuabililor. Mai exact, din prima zi a lui 2016, regulile de desfășurare a inspecției fiscale vor fi schimbate.
Actul normativ care va intra în vigoare peste câteva săptămâni prevede extinderea aplicabilității inspecției fiscale. Mai precis, această măsură va fi aplicată atât contribuabilului, la fel ca în prezent, cât și plătitorului, adică acelei persoane care, în numele contribuabilului, are obligația de a plăti sau de a reține și de a plăti ori de a colecta și plăti, după caz, impozite, taxe și contribuții sociale. Mai mult, plătitor este și sediul secundar obligat să se înregistreze fiscal ca plătitor de salarii şi de venituri asimilate salariilor, lucru care nu este specificat în Codul de procedură fiscală aplicabil în 2015.
În ceea ce privește formele de inspecție fiscală, acestea sunt de două feluri: generală și parțială.
- inspecţia fiscală generală - reprezintă activitatea de verificare a modului de îndeplinire a tuturor obligaţiilor fiscale şi a altor obligaţii prevăzute de legislaţia fiscală şi contabilă ce revin unui contribuabil/plătitor, pentru o perioadă de timp determinată;
- inspecţia fiscală parţială - reprezintă activitatea de verificare a modului de îndeplinire a uneia sau mai multor obligaţii fiscale, precum şi a altor obligaţii prevăzute de legislaţia fiscală şi contabilă, ce revin unui contribuabil/plătitor pentru o perioadă de timp determinată.
Organul de inspecție fiscală poate decide să efectueze o inspecție generală sau parțială numai după realizarea unei analize de risc.
De la 1 ianuarie 2016, pentru efectuarea inspecției fiscale vor fi folosite trei metode de control, dintre care doar ultima este nouă, și anume:
- verificarea prin sondaj, care constă în activitatea de verificare selectivă a documentelor şi operaţiunilor semnificative, care stau la baza modului de calcul, de evidenţiere şi de plată a obligaţiilor fiscale;
- controlul electronic, care constă în activitatea de verificare a contabilităţii şi a surselor acesteia, prelucrate în mediu electronic, utilizând metode de analiză, evaluare şi testare asistate de instrumente informatice specializate;
- verificarea exhaustivă, care constă în activitatea de verificare a tuturor documentelor şi operaţiunilor, care stau la baza modului de calcul, de evidenţiere şi de plată a obligaţiilor fiscale.
Ce perioadă poate fi supusă inspecției fiscale
Noul Cod de procedură fiscală prevede faptul că perioada supusă inspecției fiscale începe de la sfârșitul perioadei controlate anterior.
În prezent, legislația aflată în vigoare stipulează faptul că, în funcție de categoriile de contribuabili, pot fi stabilite perioade diferite supuse inspecției fiscale. Mai exact, la contribuabilii mari, perioada supusă inspecției fiscale începe de la sfârșitul perioadei controlate anterior, iar la celelalte categorii de contribuabili inspecția fiscală se efectuează asupra creanțelor născute în ultimii 3 ani fiscali pentru care există obligația depunerii declarațiilor fiscale. În Noul Cod de procedură fiscală, în vigoare de la 1 ianuarie 2016, nu se mai regăsesc aceste mențiuni.
Avizul de inspecție, obligatoriu și în 2016
Din 2016, la fel ca și în prezent, la începutul inspecției fiscale, contribuabilului i se va comunica avizul de inspecție. De asemenea, avizul va fi comunicat și în cazul refacerii inspecției fiscale ca urmare a unei decizii de soluționare a contestației, dar și în cazul unor cereri ale contribuabilului sau a plătitorului pentru a căror soluționare, ca urmare a analizei de risc, este necesară efectuarea unei inspecții fiscale.
De asemenea, avizul de inspecție poate fi comunicat și în aceste situații, potrivit Noului Cod de procedură fiscală:
- În cazul efectuării unei inspecții fiscale la un contribuabil/plătitor aflat în procedura de insolvență;
- În cazul în care, ca urmare a unui control inopinat, se impune începerea imediată a inspecției fiscale;
- Pentru extinderea inspecției fiscale la perioade, impozite, taxe și contribuții, altele decât cele cuprinse în avizul de inspecție fiscală inițial.
Noul Cod de procedură fiscală prevede că avizul se comunică înainte de începerea inspecției fiscale cu 30 de zile pentru marii contribuabili și cu 15 zile pentru ceilalți contribuabili/plătitori.
După primirea avizului de inspecție fiscală, contribuabilul sau plătitorul poate solicita amânarea datei de începere a inspecției fiscale. Amânarea poate avea loc o singură dată și numai pentru motive justificate, se arată în Noul Cod de procedură fiscală.
Contribuabilii vor avea mai mult timp ca să-și redacteze punctul de vedere referitor la constatările inspecției
Din 2016, perioada de timp în care contribuabilii își vor putea prezenta punctul de vedere cu privire la constatările inspecției fiscale va fi mărită. Astfel, în loc de trei zile lucrătoare de la data încheierii fiscale, perioadă care este în prezent valabilă pentru toți contribuabilii, aceștia vor putea să își prezinte, din 2016, în scris, punctul de vedere în termen de cel mult 5 zile lucrătoare. În cazul marilor contribuabili, perioada va fi de cel mult 7 zile lucrătoare.
Noile prevederi stabilesc că termenul va putea fi prelungit pentru „motive justificate cu acordul conducătorului organului de inspecție fiscală”. Acest termen nu poate fi prelungit potrivit legislației aflată în vigoare în prezent.
Proiectul de raport de inspecție fiscală, în format electronic sau pe hârtie
Reglementările Noului Cod de procedură fiscală prevăd că inspectorii trebuie să transmită contribuabilului, la finalul inspecției fiscale, un proiect de raport de inspecție fiscală. Acesta va putea fi comunicat în format electronic sau pe suport hârtie. De asemenea, în acel moment, contribuabilul va afla data, ora și locul la care va avea loc discuția finală cu inspectorii.
Din 2016, contribuabilul/plătitorul vor avea posibilitatea să renunțe la discuția finală, notificând acest fapt organului de inspecție fiscală. Acest lucru nu este prevăzut în legislația aflată în vigoare.
Actualul Cod de procedură fiscală nu menționează în ce format trebuie să fie transmis proiectul de raport, iar referirile la comunicarea coordonatelor pentru discuția finală nu sunt precise. În legislația în vigoare se arată că data, ora și locul prezentării concluziilor vor fi comunicate în timp util.
Pe baza raportului de inspecție fiscală vor fi emise următoarele documente fiscale:
- Decizia de impunere, pentru diferențe în plus sau în minus de obligații fiscale principale aferente diferențelor de baze de impozitare;
- Decizia de nemodificare a bazelor de impozitare, dacă nu se constată diferențe ale bazelor de impozitare și respectiv de obligații fiscale principale;
- Decizia de modificare a bazelor de impozitare dacă se constată diferențe ale bazelor de impozitare, dar fără stabilirea de diferențe de obligații fiscale principale.
Actuala legislație prevede că raportul de inspecție fiscală stă la baza emiterii deciziei de impunere, pentru diferențele de obligații fiscale aferente perioadelor verificate și deciziei de nemodificare a bazei de impunere, dacă nu se constată diferențe de obligații fiscale.
În ceea ce privește termenul de comunicare a deciziilor menționate mai sus, acesta va fi redus, din 2016, la 25 de zile lucrătoare de la data încheierii inspecției fiscale, cu cinci zile mai puțin față de termenul prevăzut în prezent.
Inspectorii vor putea emite decizii de impunere provizorii
Odată cu intrarea în vigoare a Noului Cod de procedură fiscală, la 1 ianuarie 2016, pe întreaga durată a desfășurării inspecției fiscale, organele de inspecție vor putea emite decizii de impunere provizorii. Acestea vor fi emise pentru obligațiile fiscale suplimentare principale aferente unei perioade și unui tip de obligație verificată.
În acest sens, Fiscul va introduce un nou formular, denumit „Decizia de impunere provizorie privind obligațiile fiscale principale”. Documentul face parte dintr-un proiect de ordin lansat recent în dezbatere publică.
Deciziile de impunere provizorii vor fi emise la cererea contribuabilului/plătitorului, în scopul plății obligațiilor fiscale suplimentare.
Atenție! În cazul în care va fi emisă o decizie de impunere provizorie, nu se va întocmi un raport de inspecție fiscală. În cel mult 5 zile lucrătoare, organul fiscal va trebui să informeze contribuabilul/plătitorul cu privire la finalizarea unei perioade fiscale și a unui tip de obligație fiscală verificată.
Fiscul va modifica Decizia de impunere
Pe lângă proiectul referitor la crearea Deciziei de impunere provizorie, Fiscul a lansat în dezbatere publică și un proiect de ordin ce vizează modificarea formularului „Decizia de impunere privind diferențele de obligații fiscale principale stabilite de inspecția fiscală pentru persoane juridice”, ale căror prevederi vor fi aplicabile pentru inspecțiile fiscale începute după data de 1 ianuarie 2016.
Ca urmare a intrării în vigoare a Noului Cod de procedură fiscală, conținutul „Deciziei de impunere” va cuprinde, printre elementele obligatorii, și mențiuni privind audierea contribuabilului/plătitorului şi respectiv, informarea acestuia despre aspectele constatate şi consecinţele fiscale.
Important! Obiectul inspecției fiscale îl reprezintă, potrivit Noului Cod de procedură fiscală, stabilirea diferențelor de obligații fiscale principale. De aceea, decizia de impunere provizorie va cuprinde numai constatări privind diferențele de obligații fiscale principale.
Referatul de aprobare a celor două formulare lansate de Fisc în dezbatere publică stabilește că obligațiile fiscale principale stabilite prin decizii de impunere provizorii vor fi incluse și regularizate, din 2016, în „Decizia de impunere privind diferențele de obligații fiscale principale stabilite de inspecția fiscală pentru persoane juridice”.
Potrivit instrucțiunilor de completare descrise de Fisc, acest act administrativ va fi emis pentru stabilirea obligațiilor fiscale suplimentare principale, precum și pentru comunicarea modului de soluționare cu inspecție fiscală anticipată a decontului de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opțiune de rambursare, în situația în care vor fi stabilite diferențe față de suma solicitată la rambursare.
Atenție! Formularul "Decizia de impunere privind diferenţele de obligaţii fiscale principale stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane juridice" va fi completat la încheierea unei inspecții fiscale generale sau parțiale, atunci când vor fi constatate obligații fiscale suplimentare principale, înscrise în "Raportul de inspecţie fiscală", întocmit la încheierea acesteia, se arată în raportul de aprobare al proiectului de ordin referitor la modificarea deciziei de impunere.