Ordinul ANAF nr. 3845/2015 pentru aprobarea procedurilor de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 15 din 8 ianuarie 2016 și se află deja în vigoare.
Noul Cod de procedură fiscală, care se aplică din prima zi a anului, prevede că formularele necesare în cazul administrării creanțelor fiscale de către organul fiscal sunt aprobate prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).
Până anul acesta, procedura de schimbare a domiciliului fiscal, atât în cazul comercianților al căror domiciliu fiscal coincidea cu sediul social, cât și în cazul contribuabililor care nu aveau calitatea de comerciant a fost aprobată prin Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 419/2007. De asemenea, procedura de modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului era aprobată prin Ordinul MFP nr. 526/2004.
Din ianuarie 2016, procedura de înregistrare a domiciliului fiscal a fost însă adaptată prevederilor noului Cod de procedură fiscală, iar, în consecință, conținutul formularelor folosite în acest sens a fost și el actualizat prin intermediul Ordinului ANAF nr. 3845/2015.
Mai precis, cele trei formulare conținute de ordinul mai sus menționat sunt:
- Decizie de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal;
- Decizie de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului;
- Notificare privind înregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului.
Care sunt procedurile actualizate de Fisc
A. Înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal în cazul contribuabililor supuși înregistrării în Registrul Comerțului este prima dintre procedurile actualizate prin Ordinul ANAF nr. 3845/2015.
Această procedură se aplică acelor contribuabili care trebuie să se înregistreze în registrul comerțului și care au obligația înregistrării/modificării domiciliului fiscal la/de la organul fiscal central. Cu alte cuvinte, este vorba despre persoanele care solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se exercită gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat sau la locul în care se află majoritatea activelor, precum și de cei care solicită modificarea domiciliului fiscal, inclusiv în cazul în care se modifică sediul social.
Până la finalizarea procedurii de înregistrare a domiciliului fiscal, competența de administrare a acelor contribuabili care își schimbă sediul social revine organului fiscal central de la vechiul domiciliu fiscal.
Ca și până acum, pentru a-și înregistra domiciliul fiscal, contribuabilii care au obligația înregistrării în registrul comerțului vor depune la organul fiscal central în a cărui rază teritorială urmează să fie stabilit domiciliul fiscal formularul 050 „Cerere de înregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului”, dar și o serie de documente doveditoare ale informațiilor înscrise în acesta.
De asemenea, tot ca în prezent, în vederea realizării transferului dosarului fiscal, cererea de înregistrare a domiciliului fiscal va fi transmisă, în maximum 3 zile lucrătoare de la înregistrare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, de către organul fiscal central în a cărui rază teritorială este situat noul sediu social către vechiul organ fiscal, unde contribuabilul a avut înainte sediul social.
Dosarul fiscal va fi transmis în cel mult 10 zile de la primirea cererii și va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, dar și de fișa de evidență pe plătitor.
Decizia de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal va fi emisă în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea dosarului fiscal. De la data când contribuabilului îi va fi comunicată această decizie, organul fiscal central de la noul domiciliu fiscal va administra contribuabilul.
B. Cea de-a doua procedură pe care Fiscul a actualizat-o, pentru a se alinia prevederilor noului Cod de procedură fiscală, se referă la înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal în cazul contribuabililor care sunt supuși înregistrării la organele fiscale.
Personale juridice, asocierile și alte entități fără personalitate juridică, precum și persoanele fizice care exercită profesii libere au obligația înregistrării/modificării domiciliului fiscal în cazul în care acesta este diferit de sediul social/sediu/sediul activității, și anume:
- dacă se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se exercită gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor/locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat/sediu sau la locul în care se află majoritatea activelor, în cazul persoanelor juridice, asocierilor și altor entități fără personalitate juridică;
- dacă se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală, în cazul în care aceasta nu se desfășoară la sediul activității, în cazul persoanelor care exercită profesii libere;
- dacă se solicită modificarea domiciliului fiscal, inclusiv în cazul în care se modifică sediul social/sediul/sediul activității.
Persoanele juridice, asocierile și alte entități fără personalitate juridică trebuie să depună la organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează a se stabili domiciliul fiscal formularul 010 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică”, precum și formularul 050 „Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”, însoțite de documente doveditoare ale informațiilor înscrise în acestea.
În schimb, persoanele fizice care exercită profesii libere depun la organul fiscal central în a cărui rază teritorială este situat noul sediu al activității formularul 050, dar și formularul 070 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere”, de asemenea însoțite de acte doveditoare.
Ordinul ANAF nr. 3845/2015 prevede că acest tip de cerere se soluționează în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii, prin emiterea deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal.
C. Procedura de înregistrare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor, persoane fizice care dețin cod numeric personal, prevede că, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii primei declarații fiscale, organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilii și-au stabilit domiciliul fiscal, transmite o solicitare scrisă organului fiscal central în a cărui rază teritorială aceștia au avut ultimul domiciliu fiscal, în vederea transferului dosarului fiscal.
Acesta va fi transmis în termen de cel mult 10 zile de la primirea acestei solicitări și va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență de plătitor, cu confirmare de primire.
D. În ceea ce privește înregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului, noua procedură a înlocuit-o pe cea prevăzută de Ordinul ANAF nr. 526/2004, în vigoare din 15 septembrie 2014.
Înregistrarea din oficiu va fi inițiată în lipsa unei cereri de înregistrare a noului domiciliu fiscal, atunci când organul constatator se va sesiza în acest sens.
Contribuabilul va fi notificat cu privire la această înregistrare din oficiu și va trebui să se prezinte la organul fiscal central în a cărui rază teritorială urmează să-și stabilească noul domiciliu fiscal, pentru a clarifica situația fiscală.
Dacă, în urma notificării, contribuabilul prezintă dovezi că nu și-a stabilit domiciliul fiscal în raza teritorială a acestuia, va fi întocmit un referat motivat prin care este sistată procedura de înregistrare din oficiu.
În cazul în care, în schimb, în urma notificării, contribuabilul solicită înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, este întocmit un referat similar celui menționat mai sus, iar înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal are loc urmând una dintre primele două proceduri explicate în articol.
În situația în care contribuabilul nu se prezintă la sediul organului fiscal central pentru clarificarea situației sale fiscale, se întocmește o notă privind înregistrarea din oficiu a domiciliului fiscal. Aceasta ține loc de cerere de înregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului și cuprinde următoarele elemente:
- Denumirea organului fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul și-a stabilit domiciliul fiscal fără depunerea cererii de înregistrare/modificare a noului domiciliu fiscal;
- Datele de identificare a contribuabilului sau a împuternicitului desemnat de acesta, după caz;
- Obiectul notei;
- Informații din documentul de identificare care atestă stabilirea domiciliului sau reședinței, precum și din documentele care fac dovada deținerii legale a spațiului pentru domiciliul fiscal, după caz;
- Motivele de drept și de fapt care determină organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul și-a stabilit domiciliul fisal fără depunerea cererii de înregistrare/modificare a noului domiciliu fiscal să ia decizia de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului;
- Numele și semnătura persoanei care a întocmit nota privind înregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului.
În continuare, după întocmirea acestei note, înregistrarea din oficiu se realizează conform procedurii prevăzute pentru înregistrarea la cerere a domiciliului fiscal al contribuabilului.
Consultați în fișierul atașat modelul valabil în 2016 al deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, al deciziei de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului și al notificării privind înregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului.