Potrivit avocatului, în situația aceasta sunt mii de oameni ce au achiziționat un imobil prin programul Prima Casă, care nu au mai putut plăti ratele, iar banca a notificat Fondul National de Garantare pentru a plăti garanția de Stat către banca respectivă, procedura ulterioară de recuperare a banilor de catre Stat fiind aceea de punere în executare a contractului de credit prin ANAF.
Iată explicațiile avocatului Adrian Cuculis:
Unde apare abuzul?
În mod normal, conform legislației în vigoare, ce urmează să o amintim mai jos, ANAF emite o decizie de impunere, echivalentă cu suma pe care a plătit-o Fondul către Banca, fiind interzisă aplicarea altor penalități ori accesorii pentru acele sume de bani plătite cu titlu de garanție de stat.
Astfel, conform deciziei de impunere pe care am atacat-o suma ce este reprezentată de garanții acordate și plătite de către Fond nu decurge din raporturi de drept material fiscal, deci nu reprezintă o veritabilă creanță fiscală, prin urmare nu este o datorie fiscală, aceste garanții nefiind supuse dispozițiilor din Codul de Procedură Fiscală referitoare la dobânzile și penalitățile de întârziere.
De asemenea, programul Prima Casă este reglementat în sfera juridică de către o lege specială, și anume OUG 60/2009, unde se arată în mod clar coroborând cu Hotărârea de Guvern numarul 717/2009 art. 17 alin. (1): „Sumele garantate de FNGCIMM se plătesc finanțatorului de către Ministerul Finantelor Publice din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, și se recuperează, prin executare silită, de către organele competente ale Agenției Nationale de Administrare Fiscală de la beneficiarii finanțării garantate, persoane fizice, conform reglementărilor legale în materie de colectare a creanțelor fiscale”.
Însă în raport de legea specială a programului Prima casă și a beneficiarului efectiv al recuperării creanței de la debitor, nu poate fi identificată creanța ca fiind una fiscală, astfel încât se impune anularea oricărei obligații de plată.
OUG nr. 60/2009 arată în articolul (4): „Contractele prin care Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii acordă garanțiile prevăzute la alin. (3) constituie titluri executorii și au valoare de înscrisuri autentice, acesta este și motivul pentru care executarea silită poate începe de îndată fără nicio altă formalitate, decât aceea a notificării de către banca a Fondului de Garantare”.
În cât timp poate fi contestată o asemenea decizie de impunere venită de la Fisc?
Termenul în care un contribuabil poate contesta decizia de impunere pe care a primit-o de la Fisc se calculează pe zile calendaristice și este de 30 de zile de la primirea deciziei de impunere pe care ANAF o emite și o comunică către pretinsul debitor.
Atenție, depășirea termenului atrage tardivitatea contestației și astfel, indiferent dacă penalitățile sunt ilegale, ele nu mai pot fi contestate.
Iată soluția contestației primită în cazul gestionat de avocatul Adrian Cuculis.
Comentarii articol (0)