Noua declarație 394 este mult mai detaliată decât cea care se folosea anterior emiterii Ordinului 3.769/2015. Dacă luăm în calcul că formularul are nouă pagini de rezumat, față de numai una în cazul modelului utilizat până acum, ne putem da seama că volumul și gradul de detaliere a informațiilor de raportat vor crește enorm.
Care sunt consecințele și riscurile?
Este evident că aceste informații vor fi utilizate de organele fiscale în efectuarea controalelor. Prin urmare, dificultățile de completare a D394 se pot transforma în riscuri:
- pot apărea mai multe erori din cauza volumului mare de informații;
- este posibil ca tranzacțiile pe care le raportați să nu se regăsească în declarațiile clienților/furnizorilor;
- tranzacțiile cu persoane neplătitoare de TVA (achizițiile de la PFA, de exemplu) vor putea fi detectate doar printr-o simplă analiză a declaraţiilor 394 depuse;
- repetitivitatea și valoarea achizițiilor de la persoane neplătitoare ar putea însemna încadrarea într-o categorie de risc fiscal;
- furnizorii, în general, trebuie să fie minuțios verificați (din punct de vedere al valabilității codului de TVA, activității/inactivității fiscale, aplicarea ori nu a sistemului de TVA la încasare etc).
În referatul de aprobare a formularului, ANAF explică: ”datele colectate prin intermediul formularului propus vor contribui la îmbunătățirea activității de analiză de risc”.
Ce se declară în plus?
În primul rând, trebuie să rețineți că se declară toate achizițiile și vânzările efectuate atât cu persoane înregistrate în scopuri de TVA, cât și cu cele neînregistrate, din România ori din afara României, raportarea fiind efectuată detaliat, pe fiecare cod/număr de înregistrare fiscală ori cod numeric personal.
De asemenea se raportează și:
- plaja de facturi utilizate într-o anumită lună, numărul și seria facturilor stornate ori anulate și numărul și seria autofacturilor;
- sunt introduse secțiuni noi privind operațiunile efectuate cu persoane neînregistrate în scopuri de TVA din România, respectiv operațiuni cu persoane impozabile nestabilite în România, neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, stabilite în alte state membre, respectiv în afara UE;
- pentru achizițiile efectuate de la persoane neînregistrate în scopuri de TVA, pe lângă numărul de facturi și valoarea acestora, se vor completa și detalii privind natura achizițiilor, grupate în: cereale și plante tehnice, deșeuri feroase și neferoase, masă lemnoasă, clădiri, terenuri, alte bunuri, servicii.
- se raportează defalcat operațiunile pentru care s-au emis facturi simplificate sau bonuri fiscale;
- în cazul în care pentru perioada respectivă s-a depus decont de TVA cu opțiune de rambursare,
- trebuie să se detalieze natura operațiunilor efectuate în perioada din care provine TVA de rambursat.
Important! Unele dintre informațiile solicitate se regăsesc deja în Declarația recapitulativă de TVA formular 390, iar toate informațiile din noul formular 394 vor trebui corelate cu această declarație și, în mod obligatoriu, cu informațiile declarate prin decontul de TVA.