Noua legislaţie fiscală, aplicabilă de la începutul lui 2016, aduce mai multe noutăţi, precum şi câteva clarificări în ceea ce priveşte avantajele salariale de care se bucură persoanele angajate în baza unui contract individual de muncă.
Tichetele cadou, neimpozabile în anumite condiţii
Modul de impozitare a cadourilor oferite de angajator salariaţilor a fost modificat semnificativ, prin intermediul noului Cod fiscal. Astfel, aceste beneficii acordate salariaţilor sunt neimpozabile dacă sunt oferite cu anumite ocazii, în anumite limite şi pentru anumiţi beneficiari.
Concret, potrivit art. 76 alin. (4) din actul normativ amintit, cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori salariaţilor, cât şi cele oferite în beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocazia Paştelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase, precum şi cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depăşeste suma de 150 lei.
Astfel, tichetele cadou, precum şi celelalte beneficii menţionate, dacă sunt acordate cu ocazia evenimentelor amintite anterior, nu mai sunt considerate venituri salariale şi nu sunt impozitate cu 16%, aşa cum se întâmpla anterior.
Vă reamintim că, până la finalul anului 2015, în baza vechilor prevederi fiscale, era permisă acordarea de cadouri neimpozabile numai copiilor minori ai salariaţilor. În prezent însă, cadourile oferite de angajatori sunt neimpozabile pentru toţi salariaţii, nu doar pentru copiii angajaţilor.
Important! Cadoul oferit de angajator salariatului poate avea orice formă: bani, bun/serviciu, tichet cadou.
În altă ordine de idei, în ceea ce priveşte angajatorul, dacă până la finele anului trecut, cheltuielile cu cadourile în bani şi în natură erau deductibile la calculul impozitului pe profit în limita unei cote de până la 2%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, din 2016, această cotă a crescut la 5%, ceea ce înseamnă că angajatorii pot deduce o sumă mai mare în aceste scopuri.
Alte avantaje salariale care nu sunt impozabile, potrivit Codului fiscal
Noul Cod fiscal, în vigoare din prima zi a anului, stabileşte şi alte avantaje salariale care nu se impozitează, după cum urmează:
- ajutoarele pentru dispozitive medicale;
- serviciile turistice și/sau de tratament acordate de angajator salariaților și membrilor de familie ai acestora, pe perioada concediului, conform contractului de muncă;
- contribuțiile la fondurile de pensii facultative suportate de angajator pentru angajați, în limita a 400 euro/an/persoană;
- primele de asigurare voluntară de sănătate suportate de angajator pentru angajați, în limita a 400 euro/an/persoană;
- maşina de serviciu folosită în scop personal: acest beneficiu este neimpozabil dacă, la nivelul impozitului pe profit, se deduc cheltuieli cu respectivele vehicule în cotă de 50%.
Salariaţii şi alte categorii de persoane pot primi diurnă
Potrivit reglementarilor fiscale aplicabile în prezent, indemnizaţia pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului, a cărei valoare nu depăşeste de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru salariaţii din institutiile publice:
- nu este inclusă în veniturile salariale şi nu este impozabilă;
- nu se cuprinde în baza lunară a contribuţiilor sociale obligatorii.
De mai bine de un an, valoarea diurnei pentru personalul bugetar a ajuns la 17 lei/zi, astfel că un salariat angajat în mediul privat poate primi o diurnă neimpozabilă pentru o delegaţie în ţară în sumă de 17 lei x 2,5 = 42,5 lei/zi.
În ceea ce privește cuantumul diurnei aplicabile pentru străinătate, acesta este stabilit conform HG nr. 518/1995.
Sumele care depăşesc valoarea de 42,5 lei pe zi se supun impozitului pe salarii şi se includ în baza lunară de calcul a contribuţiilor sociale obligatorii, indiferent de entitatea plătitoare.
Noul Cod fiscal distinge patru situații de acordare a indemnizațiilor și a oricăror alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, iar elementul de noutate adus în 2016 de Codul fiscal îl reprezintă posibilitatea acordării indemnizațiilor și pentru administratori sau alte categorii similare de persoane, respectiv directori, manageri și membrii ai directoratului.
Mai multe informaţii despre posibilitatea acordării diurnei şi administratorilor sau directorilor găsiţi în acest material publicat de AvocatNet.ro în parteneriat cu BIA - Human Resource Management Services, unul dintre pionierii serviciilor profesionale de resurse umane din România.
Valoarea deducerii personale şi nivelul salariului la care deducerea personală este acordată integral, majorate
În 2016, atât valoarea deducerii personale, cât și valoarea salariului la care deducerea personală este acordată în cotă integrală, au fost majorate, ceea ce înseamnă că salariatul va rămâne cu ceva mai mulţi bani în buzunare.
Concret, acest beneficiu fiscal este oferit persoanelor cu un venit brut sub 3.000 de lei pe lună şi cuantumul acestuia diferă în funcţie de numărul persoanelor aflate în întreţinerea salariatului. Salariații care realizează un venit brut de cel puţin 3.001 de lei nu beneficiază de deducere personală, nici pentru ei înșiși, nici pentru persoanele aflate în întreținerea lor.
Potrivit Ordinului MFP nr. 52/2016, publicat în luna ianuarie în Monitorul Oficial, nivelul venitului lunar brut pentru care se acordă deducerea personală în sume fixe a fost majorat la 1.500 de lei.
Deducerea se acordă numai la locul de muncă de bază, ca și până acum, iar persoanele în întreținere trebuie să nu aibă venituri mai mari de 300 lei/lună.
Astfel, pentru salariaţii care au un venit brut mai mic sau egal cu 1.500 de lei şi nu au persoane în întreţinere declarate angajatorului, deducerea personală este de 300 de lei, mai mare cu 50 de lei faţă de 2015. Mai departe:
- pentru angajaţii cu o persoană în întreţinere, deducerea personală este de 400 de lei;
- pentru angajaţii cu două persoane în întreţinere - 500 de lei;
- pentru angajaţii cu trei persoane în întreţinere - 600 de lei.
În ceea ce priveşte salariaţii care au patru sau mai multe persoane în întreţinere, aceştia vor avea o deducere mai mare cu 150 de lei, însemnând 800 de lei, faţă de 650 lei, aşa cum a fost până la finalul anului trecut.
Potrivit actului normativ amintit anterior, pentru salariaţii care realizează un venit brut cuprins între 1.501 lei şi 3.000 de lei inclusiv, valoarea deducerii personale este regresivă şi se calculează după anumite formule, prezentate în acest articol.
Important! La calculul impozitului la funcția de bază se permite și deducerea primei pentru asigurările voluntare de sănătate suportate de angajator pentru angajați, în limita a 400 euro anual pentru o persoană.
Notă! Deducerea personală nu se fracţionează în funcţie de numărul de ore în cazul veniturilor realizate în baza unui contract de muncă cu timp parţial, la funcţia de bază.