Cum pot fi corectate declarațiile de venit ale persoanelor fizice
Corectarea formularelor 200 „Declarație privind veniturile realizate din România”, 201 „ Declarație privind veniturile realizate din străinătate”, 221 „Declarație privind veniturile din activități agricole impuse pe bază de norme de venit” și 224 „ Declarație privind veniturile sub formă de salarii și asimilate salariilor din străinătate obținute de către persoanele fizice care desfășoară activitate în România și de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice și posturilor consulare acreditate în România” poate avea loc ori de câte ori contribuabilul constată erori în declarația anterioară, prin bifarea cu „X” a căsuței special prevăzută în formular în acest scop și completarea tuturor datelor din declarația inițială, chiar și pe cele declarate corect.
Similar cazului mai mai sus, și formularul 205 „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și cîștigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit” se corectează ori de câte ori plătitorul de venit constată erori în declarația depusă anterior, prin completarea și depunerea unei declarații rectificative utilizând același formular prin bifarea cu „X” a căsuței prevăzută în acest scop la începutul formularului.
Cu toate acestea, trebuie avut în vedere că declarația rectificativă a formularului 205 trebuie să cuprindă doar pozițiile corectate, declarate eronat în declarația inițială, sau pozițiile care, în mod eronat, nu au fost cuprinse în declarația inițială.
În cazul în care declarația se corectează prin eliminarea unei poziții declarate eronat în declarația inițială, se procedează astfel:
- în tabelul de la secțiunea IV „Date informative privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit, altele decât cele de la Cap.V și Cap. VI”, generat pe tipuri de venit, se vor înscrie datele de identificare ale beneficiarului de venit din declarația inițială, iar la col. 4 - 7 se va înscrie cifra „0” (zero).
- în tabelul de la secţiunea V "Date informative privind impozitul pe veniturile din salarii" se vor înscrie datele de identificare ale beneficiarului de venit din declaraţia iniţială, iar la col. 4 - 8 se va înscrie cifra "0" (zero);
- în tabelul de la secţiunea VI, lit. A “Date informative privind venitul realizat de persoanele fizice ca urmare a participării la jocuri de noroc la distanță(on line), slot-machine, lozuri și festivaluri de poker” se vor înscrie datele de identificare ale beneficiarului de venit din declaraţia iniţială, iar la col. 3 se va înscrie cifra "0" (zero).
Cum se corectează un impozit declarat greșit
Pentru corectarea majorității declarațiilor fiscale este necesară completarea aceluiași tip de formular. În schimb, pentru rectificarea impozitelor, taxelor și contribuțiilor stabilite prin autoimpunere sau celor cu regim de reținere la sursă, trebuie completat un formular distinct, și anume formularul 710.
Mai precis, formularul 710, actualizat recent prin intermediul Ordinului ANAF nr. 587/2016, apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 94 din 8 februarie 2016, este folosit pentru corectarea impozitelor și taxelor stabilite prin autoimpunere sau cu regim de reținere la sursă, declarate inițial în formularul 100 „Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”.
Declarația rectificativă 710 se completează cu ajutorul programului de asistență și se depune la organul fiscal în a cărui evidență fiscală contribuabilul este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe în format PDF, cu fișier XML atașat, pe suport CD, însoțit de formatul hârtie, semnat, sau se transmite prin e-mail.
În cazul în care se corectează mai multe obligații fiscale care se referă la aceeași perioadă de raportare, pentru fiecare obligație se completează în același formular câte un tabel generat cu ajutorul programului de asistență. Pentru obligații fiscale care privesc perioade de raportare diferite se va completa câte un formular pentru obligațiile fiscale aferente fiecărei perioade de raportare.
Declarația rectificativă nu poate fi depusă după anularea rezervei verificării ulterioare, cu excepția situațiilor în care corecția se datorează îndeplinirii sau neîndeplinirii unei condiții prevăzute de lege care impune corectarea bazei de impozitare și/sau a creanței fiscale aferente, precum și atunci când, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, au fost stabilite în sarcina plătitorului obligații de plată reprezentând venituri sau diferențe de venituri către beneficiarii acestora care generează obligații fiscale aferente unor perioade pentru care s-a anulat rezerva verificării ulterioare.
De menționat că, în cazul în care formularul 710 este depus după anularea rezervei verificării ulterioare, trebuie să fie bifată rubrica „Declarație depusă după anularea rezervei verificării ulterioare” și se completează temeiul legal care a dus la corectarea creanței fiscale.
Cum se rectifică declarația 112
Declarația fiscală unică, formular 112 se corectează de către contribuabili din proprie inițiativă, prin bifarea cu „X” în căsuța „Declarație rectificativă” aflată pe prima pagină a formularului.
Potrivit instrucțiunilor de completare, declarația rectificativă poate fi utilizată pentru:
- Corectarea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale datorate de angajatori și entități asimilate angajatorilor și reținute de către aceștia de la asigurați;
- Modificarea unor elemente de identificare a asiguratului;
- Modificarea unor date pe baza cărora se determină stagiile de cotizare și punctajul asiguratului în sistemul public de pensii, pentru situația când a fost omisă înscrierea unui/unor asigurat/asigurați sau în cazul în care asiguratul/asigurații a/au fost înregistrat/înregistrați fără temei și este necesară anularea respectivei înregistrări;
- Corectarea altor informații prevăzute de formular.
Declarația rectificativă se completează integral și se înscriu toate datele și informațiile prevăzute de formular, chiar și cele care nu sunt diferite față de declarația inițială.
Pentru contribuțiile sociale, în situațiile în care au fost acordate sume reprezentând salarii, diferențe de salarii şi actualizarea lor cu indicele de inflație, stabilite în baza unor hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, precum şi în situațiile în care prin astfel de hotărâri se dispune reîncadrarea în muncă a unor persoane, se întocmesc declarații rectificative corespunzătoare fiecărei luni, bifându‐se cu „X” căsuța corespunzătoare din formular.
În situația în care, ca urmare a inspecției fiscale, au fost stabilite diferențe de contribuții sociale, contribuabilii au obligația rectificării declarației pentru perioadele pentru care au fost stabilite astfel de diferențe, bifându‐se cu „X” căsuța corespunzătoare din formular.
Impozitul pe profit – cum se corectează datele eronate raportate la Fisc
Formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit” poate fi corectat de către contribuabili din proprie inițiativă, de fiecare dată când se constată erori în datele înscrise în declarația inițială.
Declarația rectificativă se întocmește pe același model de formular, înscriind „X” în spațiul special prevăzut în acest scop.
Formularul se depune la la organul fiscal competent pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de către contribuabil, în format PDF, cu fişier XML ataşat, pe suport CD, însoţit de formatul hârtie, semnat şi ştampilat conform legii, sau se transmite prin e-mail, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Cum se corectează erorile de înregistrare din decontul de TVA
În cazul taxei pe valoarea adăugată, sumele rezultate din corectarea erorilor de înregistrare în evidențele de TVA se înregistrează la rândurile de regularizări din decontul lunii în care au fost operate corecțiile.
Potrivit Ordinului ANAF nr. 588/2016, care aprobă modelul și conținutul formularului 300 „Decont pe taxa pe valoarea adăugată”, în rândul de regularizări se înscriu:
- sumele rezultate din colectarea informațiilor referitoare la livrările sau achizițiile de bunuri și servicii (taxabile cu cota 20%, 9%, 5%) din deconturile anterioare,
- ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 287 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) și (10), după caz, din Codul fiscal, dar care au fost generate de operațiuni pentru care cota de TVA aplicată a fost de 24% sau 9%,
- operațiuni pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, dar pentru care se aplică cota de 24% sau 9%,
- sumele rezultate din regularizările prevăzute de art. 291 alin. (6) din Codul fiscal datorate modificării cotelor de TVA,
- orice alte sume rezultate din regularizările prevăzute de legislaţia în vigoare datorate unor evenimente, cu excepţia celor prevăzute la art. 287 din Codul fiscal, care determină modificarea datelor declarate iniţial, cum ar fi nedeclararea din eroare a operaţiunii în perioada în care intervine exigibilitatea.
Corectarea erorilor materiale din deconturile de TVA
Ordinul ANAF nr. 3604/2015 , prin care au fost aprobate Instrucţiunile de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 926 din 15 decembrie și a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016.
Potrivit instrucțiunilor cuprinse în actul normativ al Fiscului citat anterior, persoana impozabilă poate cere organului fiscal în evidența căruia este înregistrată în scopuri de TVA corectarea unor erori materiale apărute în formularul 300. De asemenea, corectarea poate fi făcută și la inițiativa organului fiscal.
Pentru a putea cere modificarea unor informații din cadrul decontului TVA, persoana impozabilă va completa o solicitare de corectare a erorilor materiale. Această cerere, alături de documente justificative, va fi depusă la registratura organului fiscal competent sau va fi trimisă prin poștă, prin scrisoare recomandată.
Prin procedura de corectare de către organul fiscal competent a deconturilor de TVA depuse pot fi corectate erori materiale de tipul:
- erori de transcriere – preluarea eronată a sumelor din jurnale; inversarea unor cifre din sumele trecute în decont; preluarea eronată a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (declararea eronată a soldului de plată din decontul perioadei fiscale anteriore, de exemplu);
- înregistrarea în decont a diferențelor de TVA de plată, constatate de organele de control, în alte rânduri decât cele stabilite prin reglementările legale în materie;
- erori provenind din înscrierea în decontul de TVA a sumelor solicitate la rambursare în perioada anterioară.
Atenție! Tot o eroare materială este considerată și situația în cazul în care contribuabilul omite să bifeze caseta pentru solicitarea TVA de rambursat. Acesta poate depune la organul fiscal competent o declarație pe propria răspundere prin care să confirme solicitarea rambursării TVA după corectarea acestei erori materiale. În acest caz, declarația poate fi depusă până la data depunerii decontului de TVA aferent perioadei fiscale următoare, dar nu mai târziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont.
Corectarea erorilor materiale din decontul de TVA se poate face în cadrul termenului de prescripție de 5 ani de la data de 1 iulie a anului următor celui pentru care se datorează obligația fiscală, însă corectarea nu este posibilă pentru perioade fiscale care au fost supuse inspecției fiscale sau pentru care este în curs de derulare o inspecție fiscală.
Cum se corectează decontul special de TVA
Formularul 301 „Decontul special de TVA”, reglementat prin Ordinul ANAF nr. 592/2016, depus inițial se rectifică prin depunerea unei noi declarații, pe același format, bifând căsuța corespunzătoare din formular.
Decontul special se depune în format PDF, cu fișier XML, atașat pe suport CD însoțit de formatul hârtie semnat conform legii, la registratura organului fiscal competent, la poștă, prin scrisoare recomandată sau prin e-mail.
Corectarea declarațiilor informative 394 și 390 VIES
Formularul 394 se corectează în situația în care, după depunerea sa, contribuabiliii identifică omisiuni sau erori în datele declarate inițial. Pentru rectificarea datelor din acest formular, trebuie să se depună o nouă declarație corect completată, care înlocuiește declarația informativă depusă inițial.
În ceea ce privește declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare”, formular 390 VIES, aceasta poate fi rectificată prin depunerea unei noi declarații, pe același format, bifând căsuța corespunzătoare din formular.
În declarația rectificativă se corectează tranzacții declarate în orice perioadă de raportare anterioară și se completează toate rubricile formularului cu datele valabile la momentul declarării, indiferent dacă acestea au mai fost declarate.
Este important de știut că este necesar să se completeze câte o declarație rectificativă pentru fiecare perioadă de raportare pentru care se operează rectificări.