Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 2048/2016 pentru modificarea Ordinului ANAF nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului și conținutului formularului (088) „Declarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA” a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 533 din 15 iulie și va intra în vigoare în 15 zile de la publicare, adică sâmbătă.
Principalul motiv pentru care autoritățile au intervenit din nou asupra formularului 088 este simplificarea acestuia, în urma solicitărilor venite din partea mediului de afaceri. Astfel, în afară de situațiile în care formularul 088 trebuie depus la unitățile ANAF odată cu solicitarea înregistrării în scopuri de TVA, varianta actualizată a documentului va trebui depusă, la cererea Fiscului, de către firmele înregistrate în scopuri de TVA, atunci când companiile prezintă risc fiscal.
În momentul de față, formularea folosită de autorități este mai permisivă („în situații cum ar fi...”), dându-se doar două exemple de cazuri în care poate fi necesară depunerea declarației 088 la cererea ANAF: la schimbarea sediului social și la schimbarea administratorilor și/sau a asociaților.
De la 20 la doar 12 întrebări
Analizând noua formă a declarației fiscale, este important de știut că aceasta va avea, începând de sâmbătă, doar 12 puncte esențiale, față de 20, câte sunt acum. Concret, acestea vor fi următoarele:
1. Precizați dacă desfășurați activități economice.
2. Precizați dacă asociații și/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declarația:
- au deținut/dețin calitatea de asociat și/sau administrator în cadrul altor persoane impozabile;
- au fost/sunt titulari ai unor persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, respectiv membri ai unor întreprinderi familiale;
3. Specificați pentru cetățenii non-UE care dețin calitatea de administrator tipul de viză deținută în condițiile OUG nr. 194/2002;
4. Precizați dacă există deschise în țară/străinătate conturi bancare în numele persoanei impozabile, care să fie active la data depunerii prezentei declarații;
5. Specificați modul de organizare și conducere a contabilității, conform art. 10 din Legea contabilității, și datele de identificare ale persoanelor care asigură organizarea și conducerea contabilității;
6. Specificați datele de identificare ale persoanelor care depun declarații fiscale la registratura organului fiscal și/sau care dețin certificat digital valabil pentru depunerea la distanță a declarațiilor fiscale, în condițiile Ordinului Ministerului Economiei și Finanțelor nr. 858/2008, pentru persoana impozabilă;
7. Precizați numărul contractelor individuale de muncă încheiate pentru realizarea obiectului de activitate;
8. Specificați care sunt veniturile brute realizate de asociați și administratori, persoane fizice;
9. Precizați studiile/profesiile/ocupațiile avute de administratori, persoane fizice, în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune declarația;
10. Precizați dacă dețineți active în vederea desfășurării obiectului preponderent de activitate;
11. Precizați dacă intenționați să efectuați în următoarele 12 luni:
- operațiuni intracomunitare de natura livrărilor intracomunitare de bunuri care au locul în România și care sunt scutite de taxă, livrărilor ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, prestărilor de servicii intracomunitare, achiziţiilor intracomunitare de bunuri taxabile care au locul în România sau achiziţiilor intracomunitare de servicii;
- achiziții de bunuri/servicii din afara UE și/sau livrări de bunuri/prestări de servicii în afara UE (import/export);
12. Precizați dacă asociații și/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declarația au creditat persoane impozabile la care aceștia au deținut, în ultimii cinci ani anteriori depunerii prezentei declarații, calitatea de asociat și/sau administrator.
În principiu, unele dintre cele 20 de întrebări valabile în prezent vor fi eliminate complet sau, în unele cazuri, informațiile respective vor fi cerute în situații opționale. De exemplu, va dispărea întrebarea referitoare la modul de deținere a sediului social, însă, dacă firma desfășoară activități economice la sediul social, va trebui specificat modul de deținere al spațiului respectiv. Un exemplu de întrebare care va dispărea de tot este precizarea dacă domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social.
Autoritățile vor cere mai puține documente justificative
În ceea ce privește documentele ce trebuie depuse odată cu formularul 088, în diferite situații, acestea vor fi mai puține. Concret, declaranții vor trebui să anexeze doar următoarele categorii de documente:
- care justifică tipul activității specifice desfășurate în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (autorizații, avize, licențe etc.);
- care atestă tipul de viză și scopul șederii în România (pașaport, permis de ședere etc.);
- copia contractului de prestări servicii încheiat între prestatorul de servicii în domeniul contabilității și persoana impozabilă;
- copia contractului de prestări servicii încheiat între prestator și persoana impozabilă care are ca obiect punerea la dispoziție de personal calificat;
- împuternicirea.
Regulile aplicabile în momentul de față stabilesc o serie întreagă de acte ce trebuie anexate formularului 088, după cum urmează:
- copia documentului care atestă deţinerea cu titlu legal a spaţiului cu destinaţie de sediu social;
- copia documentului care atestă deţinerea cu titlu legal a spaţiului cu destinaţie de domiciliu fiscal;
- copia documentului care atestă deţinerea cu titlu legal a spaţiului (spaţiilor) cu destinaţie de sedii secundare declarate;
- documente care să justifice tipul activităţii specifice desfăşurate în afara sediului social/profesional şi a sediilor secundare;
- documente care să justifice tipul activităţii specifice desfăşurate atât la sediul social şi/sau sedii secundare, cât şi în afara sediului social/profesional şi a sediilor secundare;
- documente care să ateste tipul de viză şi scopul şederii în România;
- copie/copii a/ale extrasului/extraselor de cont sau a documentului/documentelor bancar(e) care atestă existenţa contului/conturilor bancar(e) activ(e) deschis(e) pe numele persoanei impozabile;
- copia contractului de prestări servicii încheiat între prestatorul de servicii în domeniul contabilităţii şi persoana impozabilă;
- copia contractului de muncă înregistrat în REVISAL şi copia diplomei de studii economice superioare;
- copii pentru unul-trei contracte înregistrate în REVISAL pentru persoanele care deţin poziţii relevante în cadrul persoanei impozabile;
- copii ale contractelor de prestări servicii care au ca obiect punerea la dispoziţie de personal calificat, încheiate între prestatorul de servicii şi persoana impozabilă;
- copii ale documentelor care să ateste natura şi cuantumul veniturilor brute realizate;
- pentru persoana juridică nerezidentă, copii ale documentelor din care să rezulte cifra de afaceri declarată;
- copie după documentele care atestă nivelul studiilor dobândite şi declarate;
- împuternicirea.
Notă: În continuare, declarația 088 se va completa cu ajutorul programului informatic de asistență pus la dispoziție de ANAF, care poate fi descărcat de aici. Noua variantă a formularului fiscal, ce va fi valabilă de la 30 iulie, este disponibilă în fișierul anexat articolului.
Schimbări propuse la procedura de înregistrare în scopuri de TVA
Pe 11 mai, ANAF a lansat în dezbatere publică un Proiect de ordin privind stabilirea criteriilor pentru condiționarea înregistrării în scopuri de TVA și pentru aprobarea procedurii de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA. Intrarea în vigoare a acestui proiect de act normativ va duce la abrogarea Ordinului ANAF nr. 3840/2015 privind stabilirea criteriilor pentru condiționarea înregistrării în scopuri de TVA.
Actul normativ va cuprinde, pe lângă criteriile care condiționează înregistrarea în scopuri de TVA, și o nouă procedură de anulare din oficiu a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care au fost identificate cu risc fiscal, în urma analizei efectuate, și care nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activități economice în sfera TVA, se arată în referatul de aprobare al proiectului.
Fiscul urmărește în prezent să adopte o serie de politici de administrare fiscală adecvate a căror obiective principale constau în prevenirea indisciplinei fiscale și combaterea evaziunii fiscale, se arată în referatul de aprobare al proiectului de ordin referitor la stabilirea criteriilor pentru condiționarea înregistrării în scopuri de TVA.
Potrivit documentului citat, în ultima perioadă, în domeniul TVA a fost necesară modificarea legislației și a procedurilor fiscale în vederea combaterii fenomenului de evaziune fiscală. Astfel, la ora actuală, criteriile în baza cărora este evaluată intenția și capacitatea persoanelor impozabile de a desfășura activități economice în sfera TVA se regăsesc în Ordinul ANAF nr. 3840/2015, în timp ce procedura privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu justifică și nu au capacitatea de a desfășura activități economice, pentru a fi înregistrate în scopuri de TVA apare în Ordinul ANAF nr. 3331/2013.
Procedura de anulare a înregistrării în scopuri de TVA se aplică, în prezent, următoarelor categorii de persoane:
- persoanelor impozabile care au obligația înregistrării în scopuri de TVA, urmare depășirii plafonului de scutire;
- persoanelor impozabile care au înregistrat la registrul comerțului modificări în ceea ce privește sediul social/ administratorii și/sau asociații, și care nu au justificat intenția și capacitatea de a desfășura activități economice în sfera TVA potrivit procedurii de evaluare aplicată.
Potrivit proiectului de act normativ lansat de Fisc în dezbatere publică, în curând, procedura se va aplica în cazul:
a) persoanelor impozabile care au fost înregistrate, la cerere sau din oficiu, în scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (1) lit. b) coroborat cu alin. (10) din Codul fiscal;
b) persoanelor impozabile, altele decât cele de la lit. a), care prezintă risc fiscal, în urma selecției efectuată, în mod automat, prin intermediul aplicației informatice dezvoltată la nivel central, în baza criteriilor stabilite de organul fiscal central desemnat în acest scop.
Aproape 23.000 de persoane fac obiectul evaluării Fiscului
Potrivit datelor statistice oferite de ANAF, până la data 27 aprilie, 22.750 de persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA au făcut obiectul evaluării potrivit prevederilor Secțiunii a 51 -a din Ordinul ANAF nr. 3331/2013. „Din cadrul acestora un număr de 14.930 sunt persoane impozabile care au înscrise în registrul comerțului mențiuni privind modificarea sediului social precum și mențiuni privind schimbarea asociaților și/sau administratorilor, iar restul de 7.820 sunt persoane impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA ca urmare a atingerii sau depășirii plafonului de scutire”, se arată în documentul citat.
În consecință, ANAF consideră că este necesar să se aplice un proces de selecție mai riguros în cazul acestor persoane impozabile, care să pună accent pe comportamentul fiscal al acestora așa cum rezultă el din analiza informațiilor existente în bazele de date ANAF utilizând profile de risc. Astfel, evaluarea intenției și capacității trebuie să vizeze în special persoanele impozabile care, în urma analizei efectuată, au fost identificate a se încadra într-un anumit profil de risc, consideră Fiscul.
„Analiza de risc ar presupune aplicarea, în mod automat, a unui set de indicatori/criterii de risc care privesc, fără a se limita, gradul de conformare la declarare și plată a acestor persoane impozabile, existența sediului social sau a sediilor secundare unde se desfășoară activitatea pentru care au obținut autorizație de funcționare, existența angajaților în vederea realizării obiectului de activitate, prezența neconcordanțelor între livrările și achizițiile de bunuri declarate de către partenerii acestor persoane impozabile în cadrul relațiilor economice desfășurate, etc.”, se arată în referatul de aprobare al proiectului de ordin al ANAF.
Mai precis, conform informațiilor furnizate de Fisc, noua procedură de evaluare va permite retragerea cu operativitate a codului de TVA și, implicit, oprirea activității frauduloase a persoanelor impozabile care declară achiziții de bunuri și servicii de la „societăți fantomă”. Un alt rezultat benefic va fi ajustarea numărului de persoane impozabile evaluate la nivelul capacității și resurselor structurilor de informații fiscale și antifraudă fiscală.
Concret, după aprobarea acestui proiect de ordin și intrarea sa în vigoare, criteriile în funcție de care va fi condiționată înregistrarea în scopuri de TVA vor fi următoarele:
a) persoana impozabilă nu se află în situația prevăzută la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităților la înregistrarea în registrul comerțului a persoanelor fizice, asociațiilor familiale și persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum și la autorizarea funcționării persoanelor juridice, cu modificările și completările ulterioare, respectiv în situația de a nu desfășura activități economice în spațiul destinat sediului social și/sau sediilor secundare și nici în afara acestora;
b) administratorii și/sau asociații persoanei impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (1) lit. a) și c) și alin. (12) din Codul fiscal, înregistrați fiscal în România, și nici persoana impozabilă însăși în cazul persoanei care solicită înregistrarea, conform art. 316 alin. (1) lit. c) și alin. (12) din Codul fiscal, nu are înscrise în cazierul fiscal infracțiuni și/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015;
c) evaluarea, pe baza analizei efectuate de organele fiscale, a intenției și a capacității persoanelor impozabile de a desfășura activități economice care implică operațiuni taxabile și/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum și operațiuni pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate dacă taxa ar fi deductibilă în cazul în care aceste operațiuni ar avea locul în România.
Atenţie! Proiectul de ordin NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să fie aprobat şi publicat în Monitorul Oficial.