Hotărârea Guvernului nr. 357/2016 a apărut marţi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 377, moment la care a şi intrat în vigoare. Astfel, actul normativ citat modifică Hotărârea Guvernului nr. 807/2014 pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie, iar cea mai importantă prevedere nou-introdusă stabileşte suplimentarea cu 45% a bugetului pentru stimularea investițiilor cu impact major în economie.
Noile prevederi legislative, adoptate de Guvern săptămâna trecută, simplifică și clarifică procedura de acordare a ajutorului de stat. În plus, „modificarea reprezintă rezultatul unor ample consultări derulate cu reprezentanții mediului de afaceri și vizează simplificarea, flexibilizarea și debirocratizarea procedurilor în scopul eficientizării mecanismului de derulare a schemei de ajutor de stat”, se precizează într-un comunicat oficial al Executivului.
Potrivit actului normativ, suma alocată pentru ajutoarele de stat acordate în acest an a fost majorată cu 45%, ceea ce înseamnă că bugetul alocat investițiilor cu impact major pentru firmele solicitante crește, de la 100 de milioane de euro cât era prevăzut inițial, la 145 de milioane de euro.
Decizia Executivului de a majora sumele alocate acestui tip de finanțare a fost luată după consultarea cu întreprinzătorii, dar mai ales după experiența autorităților de anul trecut. „Interesul manifestat de mediul de afaceri pentru realizarea unor investiții de mare anvergură, cu importante efecte în economie, orientate spre sectoarele de activitate de vârf, acesta fiind singurul mecanism de atragere și susținere a investițiilor în active corporale și necorporale realizate de întreprinderi mari în România”, menţionează reprezentanții Guvernului în comunicatul oficial.
Întreprinzătorii care vor să beneficieze de ajutoare de stat în baza H.G. nr. 807/2014 sunt obligați să realizeze o investiție inițială de minimum 44 de milioane de lei, fără TVA, întrucât prin actul normativ sunt sprijinite acele societăți care au investiții ce produc efecte majore în economia românească.
Ajutorul de stat se acordă sub formă de sume nerambursabile, în raport de cheltuielile eligibile și în limita intensității maxim admisibile (intensitatea maximă este stabilită printr-un regulament sau o decizie a Comisiei Europene, în funcție de produsul intern brut (PIB) pe cap de locuitor din regiunea respectivă). Fondurile vor fi virate beneficiarilor după efectuarea totală sau parțială a cheltuielilor eligibile aprobate prin acordurile de finanțare.
Cine poate beneficia de aceste ajutoare de stat
Conform noului act normativ, beneficiarii eligibili ai schemei de ajutor de stat sunt întreprinderile nou-înfiinţate sau întreprinderi în activitate, atât IMM-uri, cât şi întreprinderi mari, cu personalitate juridică, înfiinţate conform Legii societăţilor nr. 31/1990.
De asemenea, selectarea beneficiarilor se va face pe baza unui punctaj stabilit în urma unor criterii de calcul, astfel încât toate întreprinderile să beneficieze de un tratament egal la depunerea cererilor de acord pentru finanțare, dar și de o eficientizare a procesului de evaluare a beneficiarilor.
Mai precis, potrivit noile prevederi, punctajul de calificare al întreprinderilor se va realiza după următoarele criterii:
- Înființarea unei noi unități de o întreprindere nou-înființată – 25 de puncte;
- Schimbarea fundamentală a procesului general de producție al unei unități existente – 20 de puncte;
- Diversificarea activității unei unități existente – 15 puncte;
- Înființarea unei noi unități de o întreprindere în actrivitate – 10 puncte;
- Extinderea capacității unei unități existente – 10 puncte;
- Investiția se realizează într-un județ unde valoarea Produsului Intern Brut (PIB)/cap de locuitor este mai mică decât media pe țară – 20 de puncte.
Noua legislație modifică și cererea de finanțare, aceasta putând fi găsită pe site-ul Ministerul Finanțelor Publice. De asemenea, s-a schimbat și mecanismul de depunere a cererilor de acord pentru finanțare. Noile prevederi legislative prevăd, la art. 2, alin. (2) din anexa 2 a H.G. nr. 357/2016, că înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare se va face în sesiuni distincte de 30 de zile lucrătoare.
Hotărârea aprobată de Guvern şi publicată în Monitor prevede și o serie de clarificări a unor noțiuni importante. Astfel, noțiunea de „grup” face referire la „societatea-mamă și toate filialele acesteia”, în timp ce conceptul de „proiect unic de investiții” definește acum „orice investiție inițială demarată de același beneficiar, la nivel de grup, într-un interval de 3 ani de la data demarării lucrărilor la o altă investiție care beneficiază de ajutor în aceeași regiune de nivel 3 din Nomenclatorul comun al unităților teritoriale de statistică (NUTS 3), respectiv județ”.
Totodată, trebuie precizat că modificările adoptate nu vizează aspecte referitoare la „compatibilitatea schemei de ajutor cu prevederile comunitare în materie, nu alterează obiectivele schemei sau modul de determinare a ajutorului de stat în vederea asigurării tratamentului egal între actualii și potențialii viitori beneficiari de ajutor de stat”.
Cheltuieli eligibile
În programul de finanțare, reglementat prin HG nr. 357/2016, sunt considerate cheltuieli eligibile costurile fără taxă pe valoare adăugată (T.V.A.) aferente realizării, respectiv achiziţionării, după caz, de active corporale şi necorporale, precum şi cheltuielile legate de închirierea construcţiilor, aferente realizării investiţiei iniţiale. Prin urmare, sunt considerate active corporale activele asociate investiţiei iniţiale reprezentate de:
- construcție de orice tip, realizare construcții sau închiriere construcții, respectiv cheltuielile efectuate cu realizarea de construcții;
- instalații tehnice, mașini și echipamente noi clasificate conform Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe stabilită conform prevederilor legale în vigoare.
În ceea ce priveşte activele necorporale, acestea sunt considerate activele amortizabile asociate investiţiei iniţiale care nu au o concretizare fizică sau financiară precum brevete, licenţe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală.
Schema de ajutor de stat este exceptată de la obligația notificării în vederea obținerii Deciziei de aprobare din partea Comisiei Europene. Totuși, Comisia Europeană trebuie informată în termen de 20 de zile lucrătoare de la data aprobării hotărârii de modificare.
Notă: Schema de ajutor de stat este valabilă până la 31 decembrie 2020, iar furnizor de ajutor de stat este Ministerul Finanțelor Publice.