Articol scris de Marian Dumitrache, specialistul AvocatNet.ro în fonduri europene.
Programul START este reglementat în acest an prin Ordinul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri nr. 838/2016 privind aprobarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de minimis prevăzute în cadrul Programului pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitarea accesului acestora la finanțare - START. Actul normativ a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 595 și 595 bis din 4 august și se aplică de la data publicării.
Cererile de finanțare în cadrul acestui program au fost depuse în perioada 16 - 30 august, exclusiv online. Potrivit unui anunţ publicat ieri de Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru IMM-uri (AIPPIMM), în perioada amintită au solicitat înscrierea nu mai puţin de 414 entităţi, dintre care 125 au primit chiar punctaj maxim - lista aplicanţilor în Programul START este aici.
În altă ordine de idei, AIPPIMM a anunţat zilele trecute că a selectat două instituţii de credit partenere Programului START în 2016. Concret, este vorba despre CEC Bank şi Banca Transilvania, condiţiile de creditare putând fi descărcate de aici.
Care este bugetul programului
Programul START beneficiază în anul 2016 de un buget de 17 milioane de lei, iar dacă pentru toate proiectele s-ar solicita ajutorul maxim, banii ar ajunge pentru finanțarea unui număr de 141 de beneficiari. Schema de minimis este valabilă până la 31 decembrie, în toate regiunile de dezvoltare ale României, iar plățile vor fi făcute până la finele anului 2017.
Cine poate beneficia de ajutor
De acest ajutor nerambursabil pot beneficia următoarele societăți:
- microîntreprinderile;
- întreprinderile mici;
- întreprinderile mijlocii.
Principalele condiții necesare pentru participarea în program au fost:
- societățile să aibă, la data deschiderii aplicației de înscriere, cel mult doi ani de la înregistrarea la Registrul Comerțului;
- societățile să nu aibă datorii restante la bugetul general sau bugetele locale, atât pentru sediul social, cât și pentru eventualele puncte de lucru;
- ajutorul acordat prin programul START se acordă o singură dată unei societăți, prin urmare trebuie să nu mai fi primit sprijin financiar, prin intermediul acestei măsuri, în anii precedenți;
- societățile să nu fi primit mai mult de 200.000 de euro drept ajutor nerambursabil în ultimele trei exerciții financiare;
- societatea să fi solicitat sprijin nerambursabil pentru o activitate eligibilă, iar codul CAEN să fi fost înregistrat la data depunerii cererii de acord de principiu pentru finanțare, dar să fie autorizat a fi desfășurat la data decontului (după aprobarea proiectului).
Activitățile eligibile și neeligibile
Toate activitățile sunt permise, așa cum se arată în ordinul de ministru publicat recent în Monitorul Oficial, mai puțin următoarele:
- intermedieri financiare și asigurări;
- tranzacții imobiliare;
- activități juridice;
- activități de jocuri de noroc și pariuri;
- producție sau comercializare de armament;
- producție sau comercializare de produse energetice;
- pescuitul și acvacultura;
- agricultura și procesarea produselor agricole;
- sectorul carbonifer;
- sprijinirea activităților de export.
Pentru o mai mare siguranță, poți verifica lista cu codurile CAEN eligibile aici.
Ajutorul nerambursabil este de cel mult 120.000 de lei
Prin Programul START se acordă o finanțare nerambursabilă de cel mult 120.000 de lei pentru fiecare solicitant, în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute.
Sprijinul acordat nu poate reprezenta mai mult de 90% din valoarea eligibilă a proiectului, astfel încât beneficiarul finanțării trebuie să contribuie cu diferența de 10% (contribuție proprie sau credit bancar).
Obiectul finanțării trebuie să se încadreze în una sau multe dintre următoarele categorii eligibile:
- echipamente tehnologice, mașini, utilaje și instalații de lucru - inclusiv software-ul aferent;
- aparate și instalații de măsură, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, cântare electronice;
- autoutilitare, doar dacă sunt folosite în activitatea proprie, fără drept de a presta servicii de transport contra-cost;
- investițiile în active necorporale referitoare la brevete de invenție, mărci de produse și servicii, software;
- echipamente IT: Nu se vor putea achiziționa mai multe echipamente IT, din fiecare tip, decât numărul total de angajați, cu excepția afacerilor de tip internet cafe sau instruire în domeniul calculatoarelor;
- achiziționarea de spații de lucru, spații de producție și spații pentru prestări servicii și comerț;
- mobilier, aparatură birotică;
- realizarea unui site de prezentare a afacerii, în limita a 10.000 de lei;
- cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale pentru asociatul sau administratorul societății solicitante, în limită a 4.500 de lei;
- achiziționarea de instalații/echipamente specifice pentru obținerea unei economii de energie, dar și sisteme care folosesc surse regenerabile de energie;
- achiziționarea de instalații de încălzire sau climatizare aferente spațiului afacerii;
- comisionul de garantare aferent anului acordării garanției datorat Fondului de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri;
- consultanță pentru scrierea planului de afaceri și implementarea proiectului, până la 4% din valoarea eligibilă a proiectului, reprezentând o cheltuială maximă de aproximativ 5.129 de lei.
Înscrierile în Programul START s-au făcut exclusiv online, în perioada amintită (16-30 august), pe site-ul www.aippimm.ro. Fiecare solicitant a trebuit să se înregistreze cu nume de utilizator și parolă, iar după crearea contului de înscriere, aplicaţia a trimis automat pe adresa de e-mail a solicitantului un mesaj şi un link de confirmare. Fiecare proiect depus a fost punctat, iar punctajul minim necesar pentru acceptarea în program a fost de 50, cel maxim fiind de 100.
Important! Orice cheltuială trebuie să fie justificată în planul de afaceri ce este depus de firme, pentru a demonstra necesitatea acesteia în desfășurarea afacerii pentru care se cere finanțarea nerambursabilă. Totodată, de reținut este că activele cumpărate, mijloacele fixe și obiectele de inventar trebuie să fie noi, nu luate, de exemplu, prin leasing sau la mâna a doua.
Notă: Până pe 14 septembrie au loc înscrieri în cadrul unei alte scheme de finanţare dedicate antreprenorilor debutanţi în afaceri: Programul SRL-D. Găsești detalii aici.