1. Situațiile financiare anuale se depun până pe 30 mai 2016
Situațiile financiare anuale și situațiile anuale simplificate trebuie să fie depuse la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice (MFP) în termen de 150 de zile de la data la care se încheie exercițiul financiar, și anume 31 decembrie 2015. Potrivit calculelor realizate de AvocatNet.ro, acest termen ar fi trebuit să se împlinească pe 29 mai, dar cum această zi a picat într-o duminică, termenul s-a mutat pe 30 mai.
În ceea ce privește regulile care trebuie respectate la întocmirea și depunerea situațiilor financiare și a raportărilor contabile pentru anul fiscal 2015, contribuabilii trebuie să urmeze informațiile oferite de Ordinul MFP nr. 123/2016, apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 81 din 4 februarie 2016, care a intrat în vigoare la momentul publicării.
Concret, reglementările menționate de actul normativ citat anterior se aplică de către:
- entitățile cărora le sunt incidente Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare,
- entitățile cărora le sunt incidente Reglementările contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile societăților comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1.286/2012, cu modificările și completările ulterioare.
Vă reamintim că nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, semnarea și depunerea în termenul legal la unitățile teritoriale fiscale a situațiilor financiare anuale constituie contravenție și se sancționează cu amendă. Astfel, pentru nedepunerea în termenul legal a situațiilor financiare, amenda este cuprinsă între 300 și 1.000 de lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 1 și 15 zile lucrătoare.
În schimb, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 16 și 30 de zile lucrătoare, amenda variază între 1.000 și 3.000 de lei, în timp ce, dacă perioada de întârziere depășește 30 de zile lucrătoare, contribuabilii pot plăti până la 4.500 de lei, dar nu mai puțin de 1.500 de lei. De asemenea, pentru neîntocmirea și nesemnarea situațiilor financiare anuale, amenda este cuprinsă între 2.000 și 3.000 de lei.
Mai multe informații, aici.
2. Microentitate, entitate mică, entitate mijlocie și mare în 2016. În ce categorie te încadrezi?
Actul normativ prin care a fost schimbată încadrarea entităților economice în funcție de anumite criterii se află în vigoare de la începutul anului trecut, dar a suferit recent câteva modificări. Astfel, prevederile se aplică și pentru bilanțurile aferente anului 2015, care au ca termen de depunere data de 30 mai 2016.
Potrivit reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale, în funcție de o serie de criterii de mărime (care se regăsesc și în Ordinul MFP nr. 123/2016), entitățile pot fi grupate în trei categorii, și anume microentități, entități mici, respectiv entități mijlocii și mari.
Încadrarea se face „pe baza balanței de verificare încheiate la data de 31 decembrie 2015”, se arată în Ordinul MFP nr. 123/2016. În schimb, entităţile care au ales un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic determină criteriile respective pe baza balanţei de verificare întocmite la finele exerciţiului financiar astfel ales şi care se încheie la o dată ulterioară datei de 1 ianuarie 2016.
Mai multe informații pe acest subiect, aici. Totodată, în acest material găsiți informații complete despre ce formulare trebuie să depuneți în funcție de fiecare tip de firmă în parte.
3. Bilanțurile simplificate pe 2015: Cine trebuie să le depună până la sfârșitul lunii mai
Sistemul simplificat de contabilitate a fost înlocuit începând cu 1 ianuarie 2015 cu sistemul european de raportare financiară simplificat. Mai exact, acest sistem se aplică pentru prima oară pentru situațiile financiare pe anul 2015. Concret, numai două categorii de entități pot întocmi bilanțuri simplificate.
Precum am menționat anterior, Ordinul MFP nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, care se aplică și în acest an, clasifică firmele în trei categorii, pe baza unor criterii de mărime prevăzute de Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului.
Mai precis, firmele sunt grupate în microentități, entități mici, entități mijlocii și mari. Dintre acestea, numai microentităţile şi entităţile mici pot întocmi bilanțuri simplificate.
Mai multe detalii despre depunerea bilanțurilor simplificate pe 2015, aici.
4. Aplicația pentru completarea bilanțurilor a fost actualizată
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a actualizat la finalul lunii martie aplicația cu ajutorul căreia se generează – S1002-S1003-S1005 – Situaţii financiare anuale la 31 decembrie 2015 şi situaţii financiare anuale simplificate la 31 decembrie 2015 întocmite de către entităţile al căror exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic, prevăzute în Anexa nr. 1 la Ordinul MFP nr. 123/2016 privind principalele aspecte legate de întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unităţile teritoriale ale MFP.
PDF-ul inteligent pentru generarea formularelor poate fi descărcat din pagina de Declarații fiscale – Descărcare declarații sau, mai simplu, accesând direct acest link.
Concret, ANAF a actualizat pe data de 28 martie doar Softul A (PDF-ul inteligent), nu și Softul J, cel folosit de contribuabilii care își generează fișierul XML cu ajutorul unor aplicații informatice proprii. Detalii, aici.
5. Auditarea situațiilor financiare pe 2015: Ce entități au această obligație?
Reglementările contabile în vigoare referitoare la situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate prevăd că numai anumite entități trebuie să-și auditeze bilanţurile, în timp ce altele au numai obligația de a-și verifica informațiile din documentele respective cu ajutorul cenzorilor.
Mai precis, microentitățile și, în anumite condiții, entitățile mici scapă de auditare, dar nu și de verificarea cenzorilor.
De asemenea, vă reamintim că sunt supuse auditului acele entități care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele criterii:
- totalul activelor: 16.000.000 de lei;
- cifra de afaceri netă: 32.000.000 de lei;
- numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
AvocatNet.ro a scris despre modul de calcul al indicatorilor folosiți în scopul stabilirii criteriilor de mărime ale unei entități, precum și despre aplicarea reglementărilor contabile, în acest material.
6. Firmele pot corecta doar unele erori, iar pentru celelalte pot fi amendate
Și în acest an, situațiile financiare anuale pot fi corectate după depunerea lor, însă numai în cazul unor erori clar stabilite de MFP și numai în anumite condiții. Mai mult, chiar și pentru greșelile care pot fi reparate, îndreptarea lor nu exonerează operatorul economic de sancțiunile contravenționale prevăzute de Legea contabilității, respectiv amenzi de până la 10.000 lei.
Corectarea situațiilor financiare este prevăzută de Ordinul MFP nr. 450/2016, care a intrat în vigoare pe 12 aprilie 2016. Având în vedere că Legea contabilității nu permite depunerea unui nou set de documente, MFP a emis o procedură în care indică categoriile de erori și modalitatea în care acestea pot fi îndreptate.
Procedura vizează operatorii economici și persoanele juridice fără scop patrimonial (asociații, fundații).
În primul rând, este foarte important de remarcat că un alt set de situații financiare se poate depune numai pentru corectarea erorilor menționate în procedură, nu și pentru corectarea erorilor contabile definite de reglementările contabile aplicabile.
În acest articol puteți găsi informații despre tipul de erori pentru care se poate depune alt set de situații financiare.
7. Două semnături sunt obligatorii pe situațiile financiare. Cine e obligat să semneze bilanțurile?
Precum am amintit la începutul materialului, termenul-limită pentru depunerea situațiilor financiare pentru 2015 este 30 mai. Astfel, firmele mai au la dispoziție doar câteva zile pentru a pune la punct ultimele detalii ale bilanţurilor, printre care se numără și faptul că documentele trebuie să conțină în mod obligatoriu două semnături.
Situațiile financiare anuale pentru 2015 trebuie să fie semnate, în partea dreaptă a paginii, de către persoanele care le întocmesc.
Legea contabilității stabilește că au drept de semnătură:
- directorul economic
- contabilul șef
- altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție.
Mai mult, actul normativ citat precizează că situațiile financiare anuale și raportările contabile pot fi întocmite și semnate și de către:
- persoane fizice , autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) – experți contabili;
- persoane juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) – firme de contabilitate.
Puteți găsi mai multe informații pe această temă aici.
8. Cum se evaluează elementele incluse în situațiile financiare anuale
În bilanț, care este un document contabil de sinteză, trebuie să fie prezentate elementele de activ, datoriile și capitalul propriu ale entităților la sfârșitul exercițiului financiar, se arată într-un ghid al MFP referitor la aplicarea reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale.
Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1802/2014, în vigoare de la 1 ianuarie 2015, stabilesc că un activ reprezintă o resursă controlată de către entitate ca rezultat al unor evenimente trecute, de la care se așteaptă să genereze beneficii economice viitoare pentru entitate.
Totodată, o datorie este o obligație actuală a unei entități care decurge din evenimente trecute și prin decontarea căreia se așteaptă să rezulte o ieșire de resurse care să încorporeze beneficii economice.
Tot în reglementările contabile în vigoare de la începutul anului trecut se precizează că interesul rezidual al acționarilor sau asociaților în activele unei entități după deducerea tuturor datoriilor sale poartă numele de capitaluri proprii.
Ghidul redactat de MFP și publicat pe site-ul propriu stabilește că beneficiile economice reprezintă potenţialul de a contribui, direct sau indirect, la fluxul de numerar sau echivalente de numerar către entitate.
În bilanţ, elementele de activ şi datorii sunt grupate după natură şi lichiditate, respectiv natură şi exigibilitate.
Aici găsiți informații suplimentare.
9. Situațiile financiare pe 2015: Recomandări și sfaturi pentru o raportare corectă
Cu toate că mai este încă timp pentru depunerea situațiilor financiare anuale, există câteva situații care pun probleme contribuabililor.
Cu ajutorul regulilor stabilite de Finanțe, precum și adunând câteva informații utile din partea unui specialist, am alcătuit un ghid util pentru toți acei contribuabili care doresc să depună la timp și în mod corect situațiile financiare anuale.
Pe scurt, o atenție sporită trebuie să fie acordată constituirii rezervei legale, dar și altor subiecte, cum ar fi: repartizarea profitului, acoperirea pierderilor contabile și distribuirea de dividende. Informații complete și exemple precise, aici.
10. Situațiile financiare anuale: Ce noutăți se aplică în 2016 față de 2015?
Situațiile financiare pentru anul 2015, care trebuie depuse la organele fiscale până la sfârșitul zilei, se elaborează pe baza unor reguli noi, pe care MFP le-a adoptat la începutul anului. Mai precis, firmele trebuie să acorde o atenție mai mare acestui subiect, întrucât documentele se întocmesc în mod diferit față de cele aferente anului fiscal 2014.
Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1802/2014, se aplică pentru situațiile financiare pe anul 2015, care se depun anul acesta la Fisc. Actul normativ a înlocuit de la 1 ianuarie 2015 sistemul simplificat de contabilitate cu sistemul european de raportare financiară simplificat.
Față de Ordinul MFP nr. 65/2015, ale cărui prevederi au fost respectate în momentul întocmirii situațiilor financiare anuale pe anul 2014, Ordinul MFP nr. 123/2016 prezintă o serie de diferențe, pe care le-am analizat în acest articol.
11. Întocmirea corectă a situațiilor financiare: Cele mai întâlnite erori şi cum le eviţi
Contribuabilii trebuie să aibă grijă să evite erorile care apar cel mai des la realizarea situațiilor financiare anuale și să le rezolve în timp util. În acest sens, AvocatNet.ro vă prezintă câteva sfaturi şi recomandări ale specialiştilor pentru evitarea greşelilor întâlnite de obicei la întocmirea bilanţurilor.
Bogdan Costea, Tax Partner Viboal FindEx, îi avertizează pe contribuabili că, având în vedere că situațiile financiare anuale prezintă poziția și performanța financiară a unei societăți, este foarte important ca acestea să fie întocmite corect.
„De multe ori, aceste situații financiare stau la baza deciziilor managementului sau reprezintă o sursă de informații pentru parteneri (de exemplu, pentru analiza riscului de creditare de către bancă, pentru analiza bonității financiare de către creditori)”, a subliniat Bogdan Costea.
În acestea condiții, expertul contabil judiciar și consultantul fiscal contactat de redacția noastră a explicat că erorile pot fi de două feluri:
1. erori de calcul - elementele de calcul nu sunt calculate corect;
2. erori de încadrare - elementele raportate nu sunt încadrate la categoria bilanțieră corectă.
Totodată, potrivit informațiilor oferite de Fisc, există anumite greșeli care sunt întâlnite des la firme:
- neanexarea notelor explicative;
- nepreluarea soldurilor inițiale aferente lunii decembrie a anului precedent, ci preluarea celor de la 30 iunie;
- nepreluarea corectă a soldurilor din decembrie a anului precedent;
- alegerea eronată a tipului de societate.
Mai multe amănunte, aici.
12. Tu ştii dacă ai transmis corect bilanţurile pentru 2015? Iată cum poţi verifica online!
Raportările financiare pentru anul 2015 pot fi transmise atât prin intermediul registraturilor unităților teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice (MFP) sau la oficiile poștale, cât și online, această ultimă variantă fiind folosită pentru prima oară în anul 2011.
Vă reamintim că puteți verifica online dacă raportările anuale au fost depuse corect sau nu.
Astfel, dacă ați predat deja bilanțurile pe 2015, puteți vedea dacă situațiile financiare au fost depuse corect prin accesarea următorului link: https://www.anaf.ro/StareD112/ (la aceeași adresă poate fi verificată și depunerea corectă a declarației fiscale unice).
Detalii suplimentare, aici.
Comentarii articol (0)