Ordinul comun al Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Justiţiei nr. 1.022/2.562/2016 privind aprobarea procedurilor de stabilire, plată și rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal și a modelului și conținutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 524 din 12 iulie şi a intrat în vigoare la momentul publicării.
Practic, documentul citat vizează aprobarea procedurilor de stabilire, plată şi rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi aprobarea a două noi modele pentru formularul 208 „Declarație informativă privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal” şi formularul 209 „Declarație privind veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal”, în conformitate cu prevederile noului Cod fiscal şi a celui de procedură fiscală.
De altfel, Codul fiscal este cel care stabileşte, la articolul 111, că la transferul dreptului de proprietate asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente, contribuabilii datorează statului un impozit.
"Impozitul (...) se calculează la valoarea declarată de părţi în actul prin care se transferă dreptul de proprietate sau dezmembrămintele sale. În cazul în care valoarea declarată este inferioară valorii minime stabilite prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici, notarul public notifică organelor fiscale respectiva tranzacţie", este explicat în Codul fiscal.
Notă: Din acest articol puteţi afla cum se calculează impozitul pe care îl datorează statului contribuabilii, în momentul transferului dreptului de proprietate.
Formularul 208: Ce trebuie să ştii?
Concret, primul dintre cele două documente, respectiv declaraţia 208, se completează şi se depune, conform normelor în vigoare, de către notarii publici care au obligaţia calculării, încasării şi virării impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal.
Potrivit instrucţionilor de completare, formularul 208 cuprinde informații privind tranzacțiile prin care s-au efectuat transferuri ale dreptului de proprietate și ale dezmembrămintelor acestuia asupra construcțiilor de orice fel și a terenurilor aferente acestora, precum și asupra terenurilor de orice fel fără construcții, supuse impozitului pe venit.
Declaraţia 208 se completează cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), cu respectarea structurii de date (fişier XML).
Notarii publici au obligaţia depunerii declaratiei la organul fiscal competent, adică organul fiscal central în a cărui evidență fiscală biroul notarial este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe și contribuții, în format electronic (format .pdf, cu fisier XML ataşat), pe suport magnetic sau optic, care va fi însoţit de exemplarul în format hârtie, semnat, potrivit legii (NU şi ştampilat).
Important! Declaraţia 208 poate fi depusă şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin utilizarea serviciului de depunere declaraţii online, existent pe portalul e-guvernare.ro.
Potrivit ordinului apărut ieri, formatul hârtie se listează conform instrucţiunilor programului de asistenţă şi cuprinde situaţia centralizatoare a datelor declarate, pe beneficiari de venit şi pe tranzacţii prin care s-au efectuat transferuri ale dreptului de proprietate şi ale dezmembrămintelor acestuia, cuprinse în secţiunea C "Date informative privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", din formular.
În continuare, formularul se completează în două exemplare, astfel: originalul se depune la organul fiscal, în timp ce copia este păstrată de notarul public. Totodată, este important să precizăm că declaraţia se completează şi se depune semestrial, după cum urmează:
- până la data de 25 inclusiv a lunii următoare semestrului în care a avut loc autentificarea actelor privind transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal;
- ori de căte ori notarul public constată erori în declaraţia depusă anterior, prin completarea unei declaraţii rectificative.
Aşa cum am menţionat şi anterior, formularul se depune la organul fiscal central în a cărui evidență fiscală biroul notarial este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe și contribuții. De altfel, în documentul citat se cuprind toate actele instrumentate în perioada de raportare de biroul notarial, inclusiv cele instrumentate la sediile secundare ale biroului notarial.
Formularul 209: Cine trebuie să-l completeze şi depună
Cel de-al doilea document cuprins în actul normativ publicat marţi în Monitor, respectiv formularul 209 „Declarație privind veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal”, vizează persoanele fizice care realizează venituri supuse impozitului pe venit din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, în situaţia în care transferul dreptului de proprietate asupra construcţiilor sau terenurilor se face prin altă procedură decât cea notarială.
În cazul în care instanțele judecătorești nu transmit organului fiscal, în termen de 30 de zile de la data hotărârii judecătorești rămase definitivă și irevocabilă/hotărârii judecătorești definitive și executorii, hotărârea și documentația prevăzută de lege pentru stabilirea impozitului datorat, contribuabilul poate depune declarația în vederea stabilirii impozitului de către organul fiscal.
Totodată, dacă se realizează venituri din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal din mai multe tranzacţii, atunci se depune câte o declaraţie pentru fiecare tranzacţie.
Practic, cele mai întâlnite modalităţi pentru transferul dreptului de proprietate sunt contractul de vânzare-cumpărare, donaţia şau moştenirea.
Ordinul publicat ieri stabileşte şi ce se întâmplă în situaţia în care proprietățile imobiliare din patrimoniul personal transferate sunt deținute în coproprietate. Concret, în această situaţie, declarația se depune de fiecare coproprietar, persoană fizică, corespunzător cotei de deținere. În cazul în care nu sunt precizate cotele, se prezumă că fiecare coproprietar deține o cotă egală cu a celorlalți.
Declaraţia citată se depune, potrivit normelor în vigoare, la organul fiscal central competent în termen de cel mult zece zile de la data transferului, în vederea calculării impozitului. De asemenea, aşa cum Codul de procedură fiscală stabileşte la art. 105, declaraţia poate fi corectată şi ulterior, prin depunerea unei declaraţii rectificative. La fel ca în cazul formularului 208, şi acest document se depune în dublu exemplar (copia rămâne la contribuabil), în format hârtie, la registratura organului fiscal competent, sau se comunică prin poştă, cu confirmare de primire.
În ceea ce priveşte completarea declaraţiei, instrucţiunile cuprinse în ordinul comun stabilesc că, în situaţia în care sunt mai multe persoane cărora li s-au transferat dreptul de proprietate și dezmembrămintele acestuia, se completează pentru fiecare persoană, înscriindu-se numele și prenumele persoanelor fizice ori denumirea persoanelor juridice sau a altor entități, după caz.
Vă reamintim că, potrivit Codului civil, există următoarele dezmembrăminte ale proprietăţii:
- dreptul de uzufruct;
- dreptul de uz;
- dreptul de abitaţie;
- dreptul de servitute;
- dreptul de superficie.