Cadrul legal care cuprinde condițiile de atribuire a calității de auditor financiar este Ordonanța de Urgență nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar. Vă reamintim totodată că, în 2002, a fost adoptată Legea nr. 133 pentru aprobarea OUG nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, care a adus unele modificări documentului citat anterior.
Prin audit se înțelege examinarea de către un expert independent a unui set de situații financiare și a registrelor pe baza cărora se poate forma o opinie asupra situațiilor financiare cu scop general, explică Mihaela Sava, autoarea cărții „Audit financiar”.
Mai exact, auditul financiar se poate traduce, potrivit sursei citate, prin examinarea efectuată de un profesionist competent şi independent în vederea exprimării unei opinii motivate asupra validităţii şi corectei aplicări a procedurilor interne stabilite de conducerea unităţii (auditul intern), respectiv asupra imaginii complete a patrimoniului, a situaţiei financiare şi a rezultatelor obţinute de agenţii economici.
Astfel, în general, auditorii financiari, fie că vorbim de persoane fizice sau juridice, sunt cei care desfășoară activități de audit financiar, audit intern, precum și activități de consultanță financiar-contabilă și fiscală, de asigurare a managementului financiar-contabil, de pregătire profesională de specialitate în domeniu.
Cu toate acestea, potrivit normelor legale, auditorii financiari pot să desfășoare și alte activități profesionale în domeniul economico-financiar.
Ce condiții trebuie îndeplinite pentru a deveni auditor financiar
Concret, persoanele fizice care își doresc să profeseze în acest domeniu trebuie să știe că, înainte să poată deveni membri ai CAFR - primul pas în ceea ce privește accesul în această profesie-, trebuie să fi absolvit o facultate cu profil economic.
Mai mult, acestea trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe condiții pentru a obține calitatea de auditori financiari. Mai precis, persoanele fizice trebuie să aibă vechime în activitatea financiar-contabilă de minimum patru ani, să promoveze testul de verificare a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil, pentru accesul la stagiu, să efectueze un stagiu practic de 3 ani în activitatea de audit financiar, să satisfacă pe parcursul stagiului cerinţele Codului privind conduita etică şi profesională în domeniul auditului financiar și, nu în ultimul rând, să promoveze examenul de competenţă profesională, organizat la sfârşitul perioadei de stagiu.
În ce constă examenul de acces la stagiu
Pentru înscrierea la testul de acces la stagiu este necesară depunerea unui dosar din care nu trebuie să lipsească, pe lângă o cerere, următoarele:
- copie a documentului de achitare a taxei de înscriere;
- copie legalizată după diploma de licenţă;
- copie după cartea de muncă (pentru probarea vechimii până la 31 decembrie 2010);
- adeverinţă eliberată de angajator/fost angajator, pentru probarea vechimii începând cu data de 01.01.2011;
- copie după actul de identitate;
- cazier judiciar;
- două fotografii tip buletin.
În ceea ce privește dosarele de înscriere, acestea pot fi depuse la sediul Camerei din București, dar și la sediul reprezentantelor CAFR din Iași, Brașov, Cluj și Timișoara.
Testul de verificare a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu constă într-un test grilă (există trei variante de răspuns, din care una singură este corectă) și o secțiune scrisă, timpul alocat completării testului fiind de trei ore, se arată în Hotărârea CAFR nr. 171/2010.
Notă: În acest an, examenul de acces la stagiu a avut loc în luna aprilie, iar persoanele care au dorit să participe au trebuit să achite o taxă de 500 de lei.
Înscrierea la stagiu, obligatorie după promovarea testului de acces
Candidaţii declaraţi admişi la testul de verificare a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil şi candidaţii care au echivalat testul de acces la stagiu conform unui protocol încheiat de Cameră trebuie să se înscrie ca stagiari în activitatea de audit financiar la Cameră în perioadele:
- aprilie-mai a anului în care au susţinut testul de acces la stagiu;
- aprilie-mai a anului în curs, dacă li s-a echivalat testul de acces la stagiu în perioada ianuarie-mai;
- aprilie-mai a anului următor, dacă li s-a echivalat testul de acces la stagiu în perioada iunie-decembrie.
Potrivit CAFR, candidaţilor care nu solicită înscrierea ca stagiar în activitatea de audit financiar în termenul prevăzut mai sus li se anulează testul de acces la stagiu, respectiv echivalarea.
Pe scurt, pentru a se înscrie, candidaţii care promovează testul de acces la trebuie să prezinte o cerere de înscriere, dar și dovada achitării taxei pentru înscrierea la stagiul în activitatea de audit financiar.
Documentele trebuie să fie prezentate la sediul CAFR, la Departamentul de admitere, pregătire continuă şi stagiari, departament care se ocupă cu eliberarea unei legitimații a stagiarului în activitatea de audit financiar.
Cei care dețin titlul de doctor in contabilitate scapă de examen
În prezent, cei care dețin titlul de doctor în contabilitate pot să ceară exceptarea de la testul de acces la stagiu în activitatea de audit financiar, precum și echivalarea vechimii în specialitatea financiar-contabilă.
Prevederile sunt cuprinse în Procedurile privind echivalarea vechimii în domeniul financiar-contabil și a testului de verificare a cunoștintelor în domeniul financiar-contabil, pentru accesul la stagiu în baza titlului științific de doctor obținut în domeniul "contabilitate", aprobate prin Hotărârea CAFR nr. 5/2013.
În acest sens, ei trebuie să depună la CAFR un dosar care să cuprindă următoarele documente:
- cerere de exceptare de la testul de acces la stagiu;
- copie de pe actul de identitate;
- copie legalizată a diplomei de doctor, acreditată IOSUD, de către Ministerul Educaţiei Naţionale, sau adeverinţă în original, în cazul în care diploma nu a fost eliberată;
- certificat de cazier judiciar în perioada de valabilitate;
- dovada achitării taxei pentru echivalarea testului de acces la stagiu.
După stagiu, urmează examenul de competență
Stagiarii care au finalizat perioada de stagiu (și se află în perioada legală în care pot susține examenul), cât și stagiarii care au fost respinși la alte sesiuni de examen (și se află în termenul legal pentru susținerea examenului) trebuie să susțină un examen de competență profesională pentru atribuirea calității de auditor financiar.
Regulamentul examenului de competență profesională aflat în vigoare și care a fost aprobat prin intermediul Hotărârii CAFR nr. 60/2014 stabilește că persoanele care finalizează stagiul de pregătire în activitatea de audit financiar începând cu anul 2015 au la dispoziţie trei ani, o singură sesiune pe an pentru susţinerea examenului de competenţă profesională. Pe de altă parte, prsoanele care au finalizat stagiul în anul 2014 sau anterior acestui an şi se află în perioada de susţinere a examenului pot susţine examenul de competenţă profesională în perioada 2015-2017, o singură sesiune pe an, indiferent de numărul de sesiuni pe care le mai aveau la dispoziţie.
Cel mai recent examen a avut loc anul trecut, în noiembrie, iar AvocatNet.ro a scris pe larg despre subiect în acest articol.
Pe scurt, potrivit Hotărârii CAFR nr. 60/2014, examenul pentru atribuirea calităţii de auditor financiar constă în trei probe, după cum urmează:
- O probă teoretică - verificarea în scris a cunoştinţelor teoretice la următoarele materii: teoria şi principiile contabilităţii generale; cerinţele legale şi standardele referitoare la întocmirea situaţiilor financiare anuale şi a situaţiilor financiare anuale consolidate; Standardele internaţionale de raportare financiară (IFRS); analiza financiară; contabilitatea managerială; managementul riscului şi controlul intern; cerinţele legale şi standardele profesionale referitoare la auditul statutar şi la auditorii statutari; Standardele internaţionale de audit (ISA); etica profesională;
- O probă grilă - un test-grilă cu 80 de întrebări din următoarele materii: legea societăţilor comerciale şi guvernanţa corporativă; legislaţia privind falimentul şi alte acte normative în domeniu; legislaţia fiscală; Codul civil şi Codul comercial; legislaţia privind asigurările sociale şi Codul muncii; tehnologia informaţiei şi sistemele computerizate; economia financiară, generală şi de afaceri; matematică şi statistică; principiile de bază ale managementului financiar al întreprinderilor;
- O probă practică - un test de aplicare efectivă a cunoştinţelor teoretice prin rezolvarea unor cazuri din următoarele materii: cerinţele legale şi standardele referitoare la întocmirea situaţiilor financiare anuale şi a situaţiilor financiare anuale consolidate; Standardele internaţionale de raportare financiară (IFRS); analiza financiară; contabilitatea managerială; cerinţele legale şi standardele profesionale referitoare la auditul statutar şi la auditorii statutari; Standardele internaţionale de audit (ISA); etica profesională.
Pentru a promova examenul, candidaţii trebuie să obţină cel puţin nota 6 la fiecare probă în parte şi cel puţin nota 7 ca medie aritmetică a celor trei probe menționate mai sus.
Auditorii financiari sunt înscriși într-un registru
Potrivit legislației în vigoare, după ce primesc calitatea de auditori financiari, persoanele în cauză sunt înscrise într-un Registru publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, documentul fiind actualizat cu modificările intervenite.
Astfel, potrivit OUG nr. 75/1999, Camera are ca membri auditori financiari persoane fizice care, din punctul de vedere al dreptului de exercitare a profesiei, pot fi activi sau nonactivi şi persoane juridice. Mai precis, sunt auditori financiari nonactivi membrii Camerei care sunt incompatibili cu exercitarea activităţii de audit financiar.
Actul normativ citat anterior prevede că nu pot fi auditori financiari activi într-o entitate economică sau, dacă au fost desemnaţi de adunarea generală a entităţii economice respective, decad din această calitate:
- rudele sau afinii până la gradul al patrulea inclusiv ori soţii administratorilor;
- persoanele care primesc, sub orice formă, pentru alte funcţii decât aceea de auditor financiar activ un salariu sau o remuneraţie de la administratori ori de la entitatea economică auditată;
- persoanele cărora le este interzisă funcţia de administrator, potrivit legii;
- persoanele care pe durata exercitării profesiei de auditor financiar activ au atribuţii de control financiar în cadrul MFP sau al altor instituţii publice, cu excepţia situaţiilor prevăzute expres de lege.
La ora actuală, toți auditorii financiari, membri ai Camerei, se înscriu în Registrul public pe cele două categorii, activi sau nonactivi, în baza unei declaraţii date pe propria răspundere.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă AvocatNet.ro cu privire la accesul în diverse profesii de interes general. Toate articolele din serie pot fi găsite AICI.