Plata online a 50 de creanţe fiscale, inclusiv taxe şi impozite, este inclusă într-un act normativ apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 614 din 10 august 2016 şi intrat în vigoare la momentul publicării. Mai precis, este vorba despre Ordinul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) nr. 1376/2016 privind tipurile de creanțe fiscale care pot fi plătite prin intermediul cardurilor bancare în sistem online prin intermediul Sistemului Național Electronic de Plăți, document care se aplică însă numai persoanelor fizice rezidente și nerezidente, identificate fiscal pe baza codului numeric personal sau numărului de identificare fiscală (aşadar, inclusiv persoane fizice autorizate, dar nu şi firme).
De altfel, actul citat reglementează nu mai puţin de 50 de obligaţii fiscale pe care contribuabilii persoane fizice le pot plăti acum online, prin intermediul cardurilor bancare pe care le deţin. Concret, este vorba despre toate tipurile de impozite și taxe - atât la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, cât și la cele administrate de alte instituții publice.
Printr-un act normativ publicat azi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 850, respectiv Ordinul MFP nr. 2435/2016, lista creanţelor fiscale ce pot fi plătite pe internet cu ajutorul cardurilor fiscale a fost actualizată, prin includerea a două noi plăţi. Concret, în cadrul impozitului pe venit, persoanele fizice pot plăti de-acum online, direct de acasă sau de la serviciu, prin intermediul ghișeului virtual de plăți, numit "Sistemul național electronic de plăţi", şi impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, pe lângă deja posibilă plată a impozitului pe venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală ori a veniturilor din activităţi agricole, a impozitului pe venituri din activităţi independente, impozitului pe venituri din salarii, dividende, dobânzi ori premii.
Totodată, actul normativ apărut azi introduce posibilitatea achitării online, cu ajutorul cardului bancar, a regularizărilor apărute în cadrul contribuţiilor de asigurări sociale de sănătate, acolo unde, din august începând, este posibilă plata contribuţiilor pentru concedii şi indemnizaţii ori plata contribuţiilor datorate de persoanele care realizează venituri din activităţi independente sau din chirii.
Revenind la Ordinul MFP nr. 1376/2016, în vigoare din 10 august, acesta stabileşte posibilitatea achitării online, cu ajutorul cardului bancar, a impozitelor pe veniturile obţinute din România de persoane fizice nerezidente, ca de exemplu impozitul pe venituri din dividende obţinute de aceste persoane, impozitul pe venituri din comisioane sau din premii acordate la concursuri organizate în România.
Printre creanţele bugetare care pot fi plătite prin intermediul cardurilor bancare în sistem online se numără şi accizele, inclusiv cele încasate din vânzarea de alcool etilic sau ţigarete, ori cele încasate în vamă din importul de alcool etilic, vinuri spumoase sau bere.
Şi contribuţiile de asigurări sociale, inclusiv cele datorate de persoane care realizează venituri din activități independente, activități agricole și asocieri fără personalitate juridică pot fi plătite prin intermediul sistemului de plată electronică. Practic, de o astfel de facilitate se pot bucura contribuabilii cu statut de persoană fizică autorizată, titularii unei întreprinderi individuale ori membrii întreprinderii familiale.
Tot pe lista obligaţiilor fiscale ce se pot plăti online se regăsesc şi contribuţiile de asigurări pentru accidente de muncă și boli profesionale, precum şi contribuţiile de asigurări pentru şomaj sau taxa pe valoare adăugată (TVA), mai exact TVA încasată pentru operaţiuni interne.
Nu în ultimul rând, actul normativ include pe lista obligaţiilor bugetare pe care persoanele fizice le pot plăti online amenzile, penalităţile şi confiscările, ca de exemplu amenzile aplicate de Direcţia antifraudă fiscală sau de alte instituţii de specialitate, dar şi amenzile judiciare sau penalităţile de nedeclarare.
Anterior, înainte de 10 august, persoanele fizice puteau achita online, conform Ordinului Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 718/2008, prin intermediul cardurilor bancare, obligaţiile fiscale reprezentând impozit pe venit, plăţi anticipate cu titlul de impozit, regularizări aferente impozitului pe venit şi obligaţii fiscale accesorii aferente acestora, pentru următoarele categorii de venituri:
- venituri din activităţi comerciale;
- venituri din profesii libere;
- venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
- venituri din cedarea folosinţei bunurilor;
- câştiguri din transferul titlurilor de valoare;
- venituri din operaţiuni de vânzare-cumpărare de valută la termen, pe bază de contract;
- venituri din activităţi agricole;
- venituri din transferul proprietăţii imobiliare din patrimoniul personal;
- venituri din salarii pentru care angajaţii au obligaţia stabilirii, declarării şi plăţii impozitului pe venit.
Totuşi, documentul menţionat, respectiv Ordinul ANAF nr. 718/2008, a fost abrogat de Ordinul MFP nr. 1376/2016, în condiţiile în care noile dispoziţii reglementează toate tipurile de obligaţii fiscale întâlnite.
Notă: Lista completă toate tipurile de taxe şi impozite ce pot fi plătite de contribuabilii persoane fizice cu cardul, la care se adaugă de azi cele două tipuri de creanţe fiscale prezentate la începutul articolului, poate fi consultată în fişierul ataşat la final.
Plata online a taxelor, posibilă şi anterior anumitor contribuabili
Anumiţi contribuabili au posibilitatea de a-și plăti online taxele și impozitele de mai mulţi ani, prin intermediul ghișeului virtual de plăți, numit "Sistemul național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar" (SNEP).
Practic, sistemul dă contribuabililor posibilitatea de a achita online impozite pe proprietăți și taxe, precum și amenzi contravenționale, cu deducerile aferente plății în 48 de ore. Plata online era posibilă însă doar dacă instituțiile către care se efectuează plata erau înregistrate în SNEP. Totuşi, ANAF a demarat din luna mai începând procedurile de înrolare pe platforma Ghiseul.ro, plata online fiind de altfel unul dintre principalele obiective asumate de ministrul finanţelor, Anca Dragu, şi concretizate acum, odată cu publicarea Ordinului MFP nr. 1.376/2016.
Potrivit reglementărilor în vigoare, instituțiile publice acceptă toate mijloacele electronice de plată online (internet banking, mobile banking, fără a se limita la acestea). În cazul în care contribuabilul optează pentru plata impozitelor și taxelor utilizând cardul bancar, atunci poate utiliza carduri Visa, Visa Electron, Mastercard și Maestro emise de orice bancă din țară sau străinătate.
Conform portalului www.ghișeul.ro, prin intermediul căruia se realizează plățile online, SNEP pune la dispoziția utilizatorilor două secțiuni, una de plată cu autentificare și una de plată fără autentificare. Astfel, pentru secțiunea de plată cu autentificare sunt necesare date de acces, adică un nume de utilizator și o parolă, care se primesc de la primăria în raza căruia contribuabilul își are domiciliul.
Pentru a-si achita obligațiile, contribuabilul se autentifică în sistem, introduce numele de utilizator și parola și, mai departe, selectează obligația de plată aferentă unei institutii publice beneficiare. În continuare, pentru a efectua plata, contribuabilul trebuie să selecteze obligația de plată, introduce suma pe care dorește să o achite, confirmă acceptarea termenilor și condițiilor de utilizare a serviciilor oferite de SNEP și confirmă inițierea plății. La final, introduce datele aferente cardului bancar și autorizează plata.
După efectuarea tranzacției, SNEP emite contribuabilului o dovadă de plată ce conține numărul dovezii de plată, data plății (data autorizării tranzacției), CNP/NIF sau CIF/CUI (pentru persoane fizice autorizate) al persoanei pentru care s-a achitat obligația de plată, codul și denumirea obligației bugetare, denumirea și CIF-ul instituției publice beneficiare, suma plătită și explicații.
Totodată, există și posibilitatea ca un contribuabil să efectueze o plată electronică și fără autentificarea în sistem. În acest caz, însă, nu este disponibilă consultarea în timp real a obligațiilor de plată și istoricul tranzacțiilor. Prin urmare, pot fi plătite doar taxe și impozite al căror cuantum este cunoscut contribuabililor.
Notă: Un ghid complet al procedurii de plată online a taxelor şi impozitelor, prin intermediul ghişeului virtual de plăţi, găsiţi aici.
Plata taxelor şi impozitelor cu cardul la ANAF, posibilă în toată ţara din septembrie
Obligativitatea instituțiilor publice de a oferi metode alternative de plată serviciilor publice furnizate contra cost, amenzilor contravenționale și taxelor și impozitelor a fost una dintre dorinţele principale exprimate de cetăţeni prin intermediul platformei guvernamentale maisimplu.gov.ro, acolo unde contribuabilii pot oferi sugestii pentru reducerea birocraţiei şi simplificarea relaţiei dintre autorităţi şi oameni.
Prin urmare, de la finalul lunii septembrie, plata obligaţiilor fiscale cu ajutorul cardului bancar, direct la ghişeele instituţiei, este posibilă în toată ţara persoanelor fizice.
"Astfel, în 221 de Trezorerii din cele 8 regionale ANAF, contribuabilii își pot achita taxele și impozitele fără a mai fi nevoiți să vină cu sume în numerar", anunţau atunci reprezentanţii Fiscului. De altfel, primele persoane fizice care au avut posibilitatea de a achita creanţele fiscale la ghişeele Fiscului, din iulie începând, prin intermediul cardului bancar, au fost cele domiciliate în următoarele zece judeţe ale ţării: Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea, Arad, Caraș Severin, Hunedoara și Timiș. Ulterior, facilitatea a fost extinsă şi la nivelul municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov, la finele lunii august. Detalii suplimentare despre subiect sunt aici.
Comentarii articol (1)