Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 54/2016 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 723 din 19 septembrie 2016 și se aplică de la data publicării. În afară de noul cadru legal RCA, documentul dispune că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) este împuternicită să stabilească, până pe 18 octombrie, o plafonare a tarifelor aplicabile acestor asigurări.
Concret, „în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență (adică cel târziu până la data de 18 octombrie - n. red.), ASF va stabili tarifele de primă (maxime) pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societățile de asigurare RCA”, se arată în actul normativ, însă fără a se face referire la cât vor fi valabile prețurile maxime.
Apoi, se prevede că, pentru o perioadă de șase luni, ce va începe în data de 19 octombrie, ASF trebuie să calculeze „un tarif de referință, cu caracter orientativ, trimestrial, pe baza daunei medii determinate statistic pentru fiecare categorie de vehicul în parte, pe baza plăților efective de daune achitate de către asigurătorii RCA din piață și raportate la frecvența statistică a producerii evenimentelor pe categoria segmentelor de vehicule”. Aceste tarife de referință, dauna medie și frecvența statistică a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule, vor fi făcute publice.
Notă: Aici, la art. 18 alin. 2, se face referire în mod eronat la art. 34 alin. 3, în loc de art. 36 alin. 3. Scăparea există deoarece, față de forma publicată de Guvern după adoptare, ordonanța de urgență a suferit unele modificări înainte de apariția în Monitorul Oficial.
În același timp, este punctat că tariful de referință se va aplica din data de 19 octombrie.
Prin urmare, pe de o parte se face referire la calcularea unor tarife maxime, fără a se preciza durata aplicării, iar pe de alta se face referire la calcularea unui tarif de referință, cu caracter orientativ, pentru o perioadă de șase luni. Astfel, nu este clar cât timp vor trebui respectate tarifele maxime, plus că reiese că în perioada de „plafonare” de șase luni va exista un tarif orientativ, nu obligatoriu.
Deși Guvernul a anunțat, în urma negocierilor, că a ajuns la un acord în privința plafonării tarifelor RCA, nu toți reprezentanții transportatorilor rutieri sunt mulțumiți de soluția inclusă în ordonanța de urgență, astfel că pe 15 septembrie au avut loc proteste în toată țara. Mai exact, o parte a transportatorilor vrea ca Executivul să stabilească niște prețuri exacte prin ordonanță de urgență, nu să delege această sarcină către ASF. Totuși, Guvernul susține că valoarea de plafonare a tarifelor RCA nu este de competența sa, ci de a ASF-ului.
În momentul de față, pentru sectoare economice determinate și în împrejurări excepționale, Legea concurenței nr. 21/1996 dispune că Guvernul poate lua măsuri temporare pentru a combate creșterea excesivă a prețurilor sau poate chiar să le blocheze. Conform Executivului, în prezent, pe piața RCA există o disfuncționalitate evidentă și un dezechilibru major între cerere și ofertă. Măsura temporară poate fi luată pentru șase luni, existând posibilitatea prelungirii succesive cu câte cel mult trei luni, până la rezolvarea problemelor.
Comentarii articol (0)