Declaraţia informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional (formularul 394) a fost modificată în mai multe rânduri de la începutul anului, iar ultimele schimbări au fost operate la finele lunii iulie, odată cu publicarea şi intrarea în vigoare a Ordinului ANAF nr. 2264/2016.
Potrivit acestui act normativ, declaraţia 394, folosită pentru declararea livrărilor și achizițiilor pe teritoriul național, trebuie completată integral de la 1 octombrie. Astfel, persoanele înregistrate în scopuri de TVA trebuie să cuprindă toate operaţiunile de livrări sau achiziţii de bunuri efectuate către, dar şi de la contribuabili, fie ei plătitori sau neplătitori de TVA (persoane fizice şi persoane juridice).
"Începând cu data de 1 octombrie 2016, declaraţia se va completa integral, pentru toate operaţiunile efectuate pe teritoriul naţional", scrie în Ordinul ANAF nr. 2264/2016, act normativ care a modificat şi termenul până la care se transmite declaraţia 394. Astfel, aceasta se depune, din august începând, până pe data de 30, inclusiv, a lunii următoare încheierii perioadei de raportare declarate pentru depunerea decontului (luna, trimestrul etc.), inclusiv dacă în această perioadă nu au fost realizate operaţiuni de natura celor care fac obiectul declaraţiei. Excepţie va face luna ianuarie, al cărei termen-limită de depunere va fi ziua de 28 sau 29 februarie, după caz.
Totuşi, în condiţiile în care zilele de 30 noiembrie (Sfântul Andrei) şi 1 decembrie (Ziua Naţională a României) au fost zile libere legale, iar ziua de vineri a fost declarată şi ea ca nelucrătoare pentru salariaţii din mediul public, termenul de depunere pentru declaraţia 394 aferentă lunii octombrie s-a prelungit până în prima zi lucrătoare, adică astăzi.
Cine depune formularul
Potrivit prevederilor legale în vigoare, declarația 394 trebuie să fie completată și depusă la Fisc de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, pentru livrările de bunuri/ prestările de servicii taxabile în România pentru care persoana obligată la plata taxei este furnizorul/prestatorul sau beneficiarul. Declaraţia se depune pentru orice operaţiune taxabilă în România pentru care este emisă o factură, inclusiv pentru avansuri, precum şi pentru operaţiunile la care se aplică sistemul TVA la încasare.
Declaraţia 394 trebuie să conţină facturile care au fost emise în perioada de raportare, inclusiv cele care au înscrisă menţiunea "taxare inversă" sau "TVA la încasare", indiferent de data la care intervine exigibilitatea TVA.
De asemenea, în declaraţie se înscriu, pentru livrările de bunuri/ prestările de servicii taxabile în România, următoarele informaţii:
- baza impozabilă şi TVA aferente facturilor emise prin autofacturare;
- valoarea totală a bonurilor fiscale, inclusiv facturile simplificate şi bonurile fiscale care îndeplinesc condiţiile unei facturi simplificate, indiferent dacă au sau nu înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului;
- valoarea totală a documentelor emise pentru livrări de bunuri/prestări de servicii pentru care nu există obligaţia emiterii unei facturi şi nici a bonului fiscal.
Totodată, mai au obligația de a depune la Fisc declarația 394 și persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România care realizează achiziţii de bunuri sau servicii taxabile pentru care locul livrării/prestării este în România, inclusiv achiziţiile pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA, indiferent de data la care intervine exigibilitatea taxei. În schimb, nu se înscriu în formularul 394 achiziţiile intracomunitare de bunuri şi servicii pentru care există obligativitatea înscrierii în declaraţia 390.
În acest caz, declaraţia trebuie să conţină facturile primite în perioada de raportare, indiferent de data la care intervine exigibilitatea TVA, inclusiv cele care au înscrisă menţiunea "taxare inversă" sau "TVA la încasare", precum şi borderourile de achiziţii de bunuri, filele din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol în cazul achiziţiilor efectuate de la persoane fizice, contracte încheiate cu persoane fizice şi alte documente.
De asemenea, în declaraţie se înscrie valoarea totală a facturilor simplificate şi a bonurilor fiscale care îndeplinesc condiţiile unei facturi simplificate, dacă au înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului.
Formularul 394 se depune în format electronic sub forma unui fișier PDF care are atașat un fișier XML. Transmiterea la ANAF se poate face online, caz în care plătitorul trebuie să deţină un certificat calificat pentru semnătură electronică, sau direct la ghișeul organului fiscal. De asemenea, formularul poate fi transmis și prin poștă, cu confirmare de primire.
În cazul în care persoana impozabilă constată, după depunerea declaraţiei, existenţa unor omisiuni/erori în datele declarate, aceasta trebuie să depună o nouă declaraţie corect completată cu operaţiunile care necesită modificarea şi/ sau operaţiunile care nu au fost declarate, document care înlocuieşte practic declaraţia informativă depusă iniţial.
Ce informaţii completaţi de-acum în formularul 394
Aşa cum am precizat deja, declaraţia 394 aferentă lunii octombrie are ca termen-limită de depunere ziua de azi şi este prima completată integral, în condiţiile în care în perioada 1 iulie - 30 septembrie au trebuit declarate numai operațiunile derulate cu persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
Concret, la secţiunea A a formularului, contribuabilul va completa în continuare datele de identificare ale persoanei înregistrate în scopuri de TVA, astfel:
- codul de înregistrare în scopuri de TVA - se va înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA (codul de identificare fiscală precedat de prefixul RO);
- codul CAEN, respectiv codul CAEN al activităţii preponderente efectiv desfăşurate în perioada de raportare;
- denumirea sau numele şi prenumele contribuabilului;
- domiciliul fiscal, respectiv adresa persoanei înregistrate în scopuri de TVA.
Mai departe, la secţiunea B din declaraţie, vor fi furnizate datele de identificare ale reprezentantului legal/ împuternicitului, adică codul de identificare fiscală sau codul numeric personal, denumirea/ numele şi prenumele şi adresa domiciliului fiscal.
În ceea ce priveşte secțiunea C - Rezumat declaraţie privind operaţiunile desfăşurate cu persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, sunt cerute, printre altele, informaţii referitoare la:
- numărul total al persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA incluse în declaraţie, indiferent de numărul operaţiunilor;
- numărul total al facturilor emise pentru livrările de bunuri/prestările de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul normal de TVA, cu excepţia celor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- valoarea totală a bazei impozabile aferente livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile şi valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA, efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul normal de TVA, cu excepţia celor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- numărul facturilor emise și valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii, precum și valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuat pentru operațiunile derulate în regim special pentru agențiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă achiziţiilor de bunuri şi servicii taxabile şi valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA, de la persoane impozabile care aplică sistemul normal de TVA, cu excepţia celor pentru care s-au primit facturi simplificate;
- numărul facturilor primite și valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii efectuate de la persoane impozabile care aplică regimul special pentru agențiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități.
În secțiunea D a noii declarații 394, referitoare la Rezumatul declaraţiei privind operaţiuni desfăşurate cu persoane neînregistrate în scopuri de TVA, contribuabilii trebuie să completeze şi informații despre:
- numărul total al persoanelor neînregistrate în scopuri de TVA incluse în declaraţie, indiferent de numărul operaţiunil
- numărul total al facturilor emise pentru livrările de bunuri/prestările de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul normal de TVA, cu excepţia celor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile şi valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA, efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul normal de TVA, cu excepţia celor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- numărul total al facturilor emise pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul de TVA la încasare, cu excepţia celor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- numărul facturilor emise și valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate de persoana impozabilă care aplică sistemul normal de TVA pentru operațiunile derulate în regim special pentru agențiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități;
De la 1 ianuarie 2017, în declarația 394 vor fi cerute numele, prenumele, codul numeric personal sau codul unic de înregistrare (CUI) și adresa completă pentru toate facturile emise către persoane fizice, indiferent de valoare.
În acelaşi timp, pentru perioada 1 iulie - 31 decembrie, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate către persoane fizice pentru care au fost emise facturi cu valoare individuală mai mare de 10.000 de lei, precum și în ceea ce privește livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de persoane impozabile care aplică regimul special pentru agențiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități, trebuie să fie completat numărul total al facturilor emise, valoarea totală a bazei impozabile și TVA aferentă, defalcate pe cote de TVA.
Mai departe, în secțiunea E a formularului 394 - Rezumat declaraţie privind operaţiunile desfăşurate cu persoane impozabile nestabilite în România care sunt stabilite în alt stat membru, neînregistrate şi care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România - apare obligația declarării datelor despre numărul facturilor emise și valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/ prestărilor de servicii efectuate de către persoana impozabilă pentru operațiunile derulate în regim special pentru agențiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități.
Totodată, cartuşul E va cuprinde numărul total al persoanelor impozabile nestabilite în România, care sunt stabilite în alte state membre, neînregistrate şi care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, indiferent de numărul operaţiunilor;
Atenţie! Vor fi declarate în secţiunea E numai acele operațiuni derulate pe teritoriul național care nu se înscriu în declarația recapitulativă privind livrările/ achizițiile/ prestările intracomunitare - formularul 390.
În secțiunea F - Rezumat declaraţie privind operaţiunile desfăşurate cu persoane impozabile neînregistrate şi care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene - a fost introdusă obligația de a da informații referitoare la numărul facturilor emise și valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate de către persoana impozabilă pentru operațiunile derulate în regim special pentru agențiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități.
Potrivit instrucțiunilor de completare a declarației 394, în noua variantă, nu trebuie să fie declarate operațiunile de export şi import de bunuri (inclusiv în cazul persoanei impozabile pentru care s-a acordat certificat de amânare de la plata în vamă a TVA) şi nici operaţiunile care se înscriu în declaraţia recapitulativă.
Cât priveşte secţiunea G a formularului - Rezumatul declaraţiei privind încasările realizate din operaţiuni efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale, precum şi din activităţi exceptate, aceasta conţine numărul total al bonurilor fiscale şi valoarea totală a încasărilor efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale, emise în perioada de raportare, valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale şi valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA sau valoarea totală a încasărilor din activităţi exceptate de la obligaţia utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale. Totodată, în cazul în care pentru aceste activităţi au fost emise şi facturi, acestea se vor declara în cartuşul corespunzător operaţiunii.
Rezumatul declaraţiei, respectiv cartuşul H, va conţine:
- numărul total al facturilor emise/primite în perioada de raportare, defalcate pe cote de TVA, cu excepţia celor pentru care au fost emise/primite facturi simplificate;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile efectuate, defalcată pe cote de TVA (24%, 20%, 19%, 9%, 5%);
- valoarea totală a TVA aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile efectuate, defalcată pe cote de TVA (24%, 20%, 19%, 9%, 5%);
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă achiziţiilor de bunuri şi servicii taxabile efectuate, inclusiv cele pentru care se aplică taxarea inversă, precum şi cele pentru care se aplică sistemul de TVA la încasare defalcată pe cote de TVA (24%, 20%, 19%, 9%, 5%);
- valoarea totală a TVA aferentă achiziţiilor de bunuri şi servicii taxabile efectuate, inclusiv cele pentru care se aplică taxarea inversă, precum şi cele pentru care se aplică sistemul de TVA la încasare, defalcată pe cote de TVA (24%, 20%, 19%, 9%, 5%).
Remarcăm, aşadar, și introducerea unei cote de TVA de 19%, pe lângă cele deja existente anterior -- 24%, 20%, 9% și 5% --, aceasta fiind utilă pentru corecții, regularizări din perioadele anterioare.
În fine, secțiunea I - Alte informații a fost completată cu cerința completării seriei și a numărului facturilor emise de către persoana impozabilă în calitate de beneficiar, în numele unui furnizor. De asemenea, sunt cerute date despre:
- plaja de facturi utilizate în perioada de raportare. Astfel, se va completa plaja de facturi alocate prin decizie internă scrisă conform prevederilor legale în vigoare;
- numărul total de facturi emise în perioada de raportare;
- numărul total de facturi emise în perioada de raportare de către beneficiari, în numele persoanei impozabile, seria și numărul acestora;
- denumire și CUI beneficiari și numărul total de facturi emise în perioada de raportare de către terți, în numele persoanei impozabile, seria și numărul acestora, precum și denumirea și CUI terți;
- valoarea totală a TVA colectată aferentă marjei de profit din perioada de raportare, indiferent de data la care au fost efectuate operațiunile de către persoanele impozabile care aplică regimul special pentru agențiile de turism/ regimul special pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități.
Formularul electronic al declaraţiei 394, actualizat de Fisc
Programul electronic pentru întocmirea declaraţiei 394 a fost actualizat recent de ANAF, după cum reiese şi din imaginea de mai jos:
Prin urmare, noul formular electronic al acestei declaraţii va fi utilizat chiar începand din această perioadă, când se raportează la Fisc obligaţiile fiscale aferente lunii octombrie de către contribuabilii cu perioada fiscală lunară.
De altfel, pentru transmiterea online a formularului, plătitorul trebuie să deţină un certificat calificat pentru semnătură electronică. Declaraţia se depune în format electronic sub forma unui fișier PDF care are atașat un fișier XML.
Softul actualizat, publicat de ANAF, poate fi descărcat de aici. Totodată, trebuie să precizăm că softul J se adresează doar contribuabililor care îşi generează fişierul XML din aplicaţiile informatice proprii.
Amenzi importante pentru cei ce nu depun formularul 394
Nedepunerea declaraţiei 394 în termenul legal este considerată contravenţie şi se sancţionează cu amendă, în conformitate cu prevederile art. 336 alin. (2) lit. c) din Codul de procedură fiscală, în vigoare de la 1 ianuarie.
Cuantumul amenzii este diferențiat în funcție de mărimea contribuabilului, astfel că sancțiunea aplicabilă contribuabililor mari și mijlocii pentru nedepunerea declarației 394 este cuprinsă între 12.000 şi 14.000 de lei, în timp ce, pentru contribuabilii mici şi persoanele fizice, normele în vigoare stabilesc pentru nedepunerea formularului amintit o amendă de la 2.000 la 3.500 de lei.
Totuşi, contribuabilii sancţionaţi pentru nedepunerea la termen a declaraţiei 394 au posibilitatea de a achita, în termen de 48 de ore de la comunicarea procesului verbal de contravenţie, jumătate din valoarea minimă a amenzii.
În final, vă reamintim că astăzi este, în conformitate cu prevederile din Codul fiscal şi Codul de procedură fiscală, termenul-limită de depunere, la unităţile fiscale competente, a declaraţiei 394 aferente lunii octombrie.