Măsurile sunt incluse în Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 548 din 12 iulie 2017 și care va intra în vigoare mâine.
Printre actele normative ce se vor modifica se află şi Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, document ce reglementează activitatea experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi. Concret, lista activităţilor pe care un expert contabil le poate desfăşura va fi extinsă de mâine, prin adăugarea următoarelor acţiuni:
- asigurarea managementului financiar-contabil și a performanței economice;
- asigurarea controlului intern de gestiune și a managementului riscurilor persoanelor juridice;
- acordarea de consultanță în gestiune financiară și în contabilitate şi prestarea de servicii specifice contabilității manageriale și raportării integrate;
- efectuarea pentru persoane fizice și firme de servicii profesionale care presupun cunoștințe privind activitățile enumerate.
Totodată, atribuțiile din prezent ale persoanelor care exercită profesia de expert contabil vor suferi modificări și completări, astfel că, spre exemplu, un expert contabil va organiza, conduce, întocmi și semna situațiile financiare și va executa lucrări cu caracter fiscal, respectiv calculul de impozite, taxe și contribuții, întocmirea și depunerea de declarații fiscale și asigurarea reprezentării clientului în relația cu autoritățile fiscale, ca parte a unui contract de prestări de servicii în domeniul contabilității.
Față de prevederile valabile încă, observăm că este definită corespunzător activitatea de organizare și conducere, astfel încât să rezulte că această activitate include și ținerea și/sau verificare și/sau supravegherea contabilității, după caz și în funcție de practica contractuală întâlnită.
Totodată, un expert contabil va putea acorda, potrivit documentului apărut miercuri în Monitorul Oficial, asistenţă de specialitate privind organizarea şi ţinerea contabilităţii, la fel ca până acum, însă va avea atribuții suplimentare atunci când va efectua analize și evaluări economico-financiare. Mai precis, astfel de evaluări se vor putea referi și la la estimări ale fluxurilor de trezorerie și a stării financiare a entității, evaluarea veniturilor și a cheltuielilor, estimarea nivelului provizioanelor și a ajustărilor de valoare, precum și alte evaluări executate de experții contabili în activitatea lor curentă.
În continuare, o persoană care exercită profesia de expert contabil va avea următoarele atribuţii:
- efectuează expertize financiar-contabile, inclusiv expertize financiar-contabile cu componentă fiscală, dispuse de organele judiciare sau solicitate de persoane fizice ori juridice;
- execută alte lucrări cu caracter financiar-contabil, inclusiv activități de evidență electronică a personalului, de salarizare, de organizare administrativă şi informatică, certificare de informații, date și documente;
- îndeplineşte, potrivit dispoziţiilor legale, atribuţiile prevăzute în mandatul de cenzor la societăţile comerciale;
- acordă asistenţa de specialitate necesară pentru înfiinţarea şi reorganizarea societăţilor comerciale.
Notă: Prevederile subliniate sunt adăugiri față de forma anterioară a actului normativ.
Totodată, OG nr. 65/1994 stabilește că un expert contabil poate să efectueze activităţile specifice unui auditor financiar sau consultant fiscal numai după ce dobândeşte o astfel de calitate şi se înscrie ca membru în organizaţiile care coordonează profesiile liberale respective.
În ceea ce îi priveşte pe contabilii autorizaţi, aceştia sunt îndreptăţiţi să execute un număr mai mic de lucrări pentru persoanele fizice și juridice decât experţii contabili, și anume să ţină contabilitatea operaţiunilor economico-financiare prevăzute în contract şi să pregătească lucrările în vederea întocmirii situaţiilor financiare. În acest sens, noua lege nu conține modificări.
Nu în ultimul rând, este stipulat că experții contabili se vor putea constitui în societăți de contabilitate și/sau de expertiză contabilă, iar contabilii autorizați în societăți de contabilitate, în loc de societăți comerciale, așa cum dispunea până acum OG nr. 65/1994.
Ce paşi urmezi pentru a ajunge expert contabil
Accesul la profesiile de expert contabil și contabil autorizat se face pe bază de examen de admitere.
Astfel, persoana care are o diplomă de învățământ superior în domeniul economic și care vrea să se ocupe de operațiunile de contabilitate ale unei firme trebuie să obțină o licență de la Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi (CECCAR). Pentru a ajunge însă la această etapă, este obligatorie susținerea și promovarea unui examen de admitere.
Pentru pregătirea examenului, candidaţii pot să participe la o serie de cursuri de pregătire organizate la nivelul filialelor CECCAR. De asemenea, ei au la dispoziție "Ghidul pentru pregătirea candidaţilor la examenul de acces la stagiul pentru obţinerea calităţii de expert contabil şi de contabil autorizat", elaborat de Corp. Apoi, acea persoană trebuie să facă un stagiu de trei ani de pregătire și să susțină un examen de aptitudini la terminarea stagiului.
Notă: Informaţii detaliate despre acest subiect găsiţi aici.