Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal a apărut marţi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 977 şi cele mai multe dintre prevederile documentului vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2017. Totuşi, există anumite reglementări ce se aplică deja de marţi, cum e şi cazul celor prezentate în acest articol.
Concret, noutăţile aduse Codului de procedură fiscală vizează simplificarea modului în care contribuabilii achită taxe, impozite şi alte obligaţii fiscale către instituţiile publice, indiferent de metoda de plată aleasă de aceştia. Dispoziţiile fac parte dintr-un pachet mai mare de măsuri de debirocratizare menite să ajute firmele și persoanele fizice.
Potrivit Guvernului, contribuabilii sunt încurajaţi să folosească mijloace moderne de plată, adică să achite de acasă sau chiar de la serviciu taxele, cu ajutorului unui calculator sau chiar a telefonului mobil. În timp ce posibilitatea de plată online, cu cardul bancar, a fost deja implementată încă din luna august, noile reguli propuse de Finanțe şi acceptate de Executiv se referă la gestionarea acestor plăți. Astfel, potrivit OUG nr. 84/2016, instituţiile publice sunt obligate să accepte, ca dovadă a plăţilor efectuate online, documentele care atestă realizarea acestor tranzacţii.
Totodată, pentru a continua procesul de debirocratizare şi simplificare administrativă început în urmă cu câteva luni, autorităţile au extins, cu ajutorul modificărilor la Codul de procedură fiscală, lista documentelor acceptate ca dovadă a plăţii pentru celelalte modalităţi de plată existente la nivel naţional: terminale de plată, ATM-uri aparţinând băncilor etc.
De asemenea, potrivit noilor reglementări deja în vigoare, instituţiile publice pot accepta transmiterea electronică (prin e-mail) a dovezii plăţii, caz în care instituţiile sunt obligate să verifice încasarea sumelor respective, într-un anumit termen.
Mai multe documente acceptate ca dovadă a plăţii
În nota de fundamentare a documentului publicat în Monitor, reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice explicau că persoanele fizice din România trebuie încurajate să utilizeze mijloace de plată moderne în relaţia cu autorităţile. Astfel, instituţiile publice vor fi obligate să accepte de-acum ca dovadă a plăţii atât documentele care atestă realizarea tranzacţiilor la ghişeu, cât şi online.
" (...) vor fi recunoscute ca dovadă a plății documentele printate în electronic, declarația pe propria răspundere cuprinzând detaliile plății, inclusiv transmiterea datelor în format electronic către instituțiile prestatoare care au aplicații de furnizare a serviciilor online. Verificarea încasării sumelor se realizează de către instituțiile publice", arătau recent iniţiatorii proiectului.
Pentru a înţelege mai bine noua măsură, aceştia au oferit şi exemplul unei persoane care îşi achită taxele de paşaport prin internet banking sau mobile banking. Concret, atunci când aceasta se va prezenta la ghişeul instituţiei pentru ridicarea paşaportului va putea prezenta ca dovada a plăţii un print de pe telefon/calculator sau va putea completa o declaraţie pe propria răspundere cu detaliile plăţii.
Suplimentar, dacă instituţia către care se face plata acceptă acest lucru, cel care face plata va putea trimite electronic, adică prin e-mail, dovada plăţii, fără a mai fi necesară deplasarea sa la ghişeu.
Concret, iată care sunt documentele pe baza cărora sunt dovedite plăţile efectuate online, cu menţiunea că debitorul trebuie să completeze în aceste documente adresa de domiciliu, adresa de e-mail şi numărul de telefon la care poate fi contactat:
- documentul de plată sau extrasul de cont pe suport de hârtie, semnate de către debitor cu semnătura olografă, în cazul plăţilor efectuate prin internet banking, home banking, mobile banking sau alte mijloace de plată la distanţă, conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate;
- documentul de plată editat pe suport de hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate, semnat de către debitor cu semnătura olografă, în cazul plăţilor efectuate online utilizând cardul bancar în cadrul sistemelor de plată aparținând instituţiilor publice sau în cadrul altor sisteme de plată reglementate de acte normative în vigoare.
Totodată, efectuarea şi data plăţii pot fi dovedite cu ajutorul documentului eliberat de terminalele şi echipamentele de plată puse la dispoziţia debitorilor de către bănci, document pe care debitorul trebuie să îl semneze şi completeze cu datele amintite şi mai sus (adresă, mail, nr. de telefon).
Dacă plata taxelor sau impozitelor se face prin poştă, documentul doveditor îl va reprezenta mandatul poştal editat pe suport hârtie, conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate, semnat de către debitor cu semnătura olografă.
În cazul plăţilor efectuate prin oricare dintre mijloacele de plată prezentate, dovada plăţii se poate face şi prin intermediul unei declaraţii pe propria răspundere, completată pe suport hârtie, declaraţie în care debitorul va furniza toate datele aferente plăţii efectuate şi pe care o va semna, nu înainte de a lăsa şi datele sale de contact.
Nu în ultimul rând, potrivit actului normativ, efectuarea şi data plăţii pot fi dovedite pe baza următoarelor documente:
- documentul de plată pe suport de hârtie cum ar fi ordin de plată, chitanţă sau mandat poştal, în original sau în copie certificată prin semnătura olografă de către instituţia prin care s-a efectuat plata;
- extrasul de cont, în original, emis de instituţia de credit sau de unitatea Trezoreriei Statului sau copia extrasului de cont certificat prin semnătura olografă de către instituţia prin care s-a efectuat plata.
OUG nr. 84/2016 mai stabileşte că instituţiile publice care prestează servicii publice sau colectează taxe şi impozite vor putea accepta transmiterea prin e-mail de către debitori a dovezii plăţii, adică a unuia dintre documentele prezentate mai sus. Totuşi, în cazul în care vor accepta comunicarea online, instituţiile publice vor fi obligate ca, în termen de 180 de zile de la data prestării serviciului/acceptării ca dovadă a plății a respectivelor documente, să verifice încasarea sumelor cuvenite.
În cazul în care, în cuprinsul acestui termen, sumele înscrise în documentele doveditoare de plată nu se vor regăsi ca fiind încasate, instituţia publică va emite și va comunica debitorului o decizie de recuperare care va reprezenta titlu executoriu.
Cum se determină momentul plăţii
Potrivit prevederilor din Codul de procedură fiscală, plățile contribuabililor se efectuează prin intermediul băncilor, trezoreriilor și al altor instituții autorizate să deruleze operațiuni de plată.
Documentul analizat astăzi stabileşte că, în cazul stingerii prin plată a obligaţiilor fiscale, momentul plăţii este:
- în cazul plăţilor în numerar - data înscrisă în documentul de plată eliberat de organul fiscal, unităţile Trezoreriei Statului, instituţiile publice beneficiare care colectează sume în condiţiile legii sau instituţii de credit care au încheiate convenţii cu instituţiile publice sau cu trezoreria statului în condiţiile prevăzute prin acte normative specifice;
- în cazul plăţilor în numerar efectuate la terminale şi echipamente de plată puse la dispoziţia debitorilor de către bănci - data înscrisă în documentul de plată eliberat de terminalele sau echipamentele respective;
- în cazul plăţilor efectuate prin mandat poştal - data poştei, înscrisă pe mandatul poştal. În cazul mandatelor poştale transmise de unităţile poştale online, momentul plăţii va fi reprezentat de data poştei astfel cum este aceasta transmisă prin sistemul electronic;
- în cazul plăţilor efectuate prin decontare bancară (internet/home/mobile banking) - data la care băncile debitează contul persoanei care efectuează plata pe baza instrumentelor de decontare specifice;
- în cazul plăţilor efectuate prin intermediul cardurilor bancare - data la care a fost efectuată tranzacţia, astfel cum este confirmată prin procedura de autorizare a acesteia.