Persoanele care lucrează la stat nu beneficiază nici de la 1 martie 2017 de anumite indemnizații și suplimente la salariu, dar vor putea primi prime și vouchere de vacanță începând din luna iulie a acestui an, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2017. Actul care a intrat în vigoare astăzi, prin publicarea în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 70 din 30 ianuarie 2017, prelungește, în cea mai mare parte, măsurile stabilite deja pentru lunile ianuarie și februarie de către fostul Executiv, prin OUG nr. 99/2016.
În ordonanță se arată că, nici în perioada 1 martie - 31 decembrie 2017, personalul din cadrul instituțiilor și autorităților publice (centrale și locale) nu poate primi premii. Totuși, fac excepție de la această regulă sportivii şi colectivele tehnice care au obţinut performanţe deosebite la acţiunile sportive internaţionale, precum și pentru elevii, studenții, cercetătorii și profesorii care au obținut distincții la olimpiadele și concursurile internaționale.
De asemenea, actul mai prevede că nu se acordă personalului din instituții și autorități publice, pentru aceeași perioadă, nici tichete de masă, cu excepția celor din instituţiile finanţate integral din venituri proprii. Nici tichetele cadou nu vor fi acordate până la finalul acestui an, indiferent de care autorități ori instituții publice vorbim.
Practic, asistăm la o continuare a situației din anii precedenți, întrucât nici anul trecut și nici în 2015, bugetarii nu au beneficiat de premii și tichete de masă ori tichete cadou. Totuși, ordonanța intrată astăzi în vigoare stabilește că personalul bugetar nu va primi vouchere și prime de vacanță pentru perioada 1 martie - 30 iunie 2017, ceea ce înseamnă că, teoretic, ei vor putea beneficia de voucherele și primele de vacanță începând cu luna iulie a acestui an.
Notă: Potrivit Legii nr. 500/2002, prin instituții publice centrale înțelegem: Parlamentul, Administraţia Prezidenţială, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice, alte autorităţi publice, instituţiile publice autonome, precum şi instituţiile din subordinea/coordonarea acestora. Cât privește instituțiile publice locale, din Legea nr. 273/2006 aflăm că acestea se referă la comunele, oraşele, municipiile, sectoarele municipiului Bucureşti, judeţele, municipiul Bucureşti, instituţiile şi serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridică, indiferent de modul de finanţare a activităţii acestora.
Cum se compensează munca suplimentară?
În perioada 1 martie - 31 decembrie 2017, bugetarii care fac muncă suplimentară nu pot fi recompensați decât prin oferirea de timp liber corespunzător: "munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcții de execuție sau de conducere, precum și munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, în cadrul schimbului normal de lucru, se vor compensa numai cu timp liber corespunzător acestor", se arată în OUG nr. 99/2016, aplicare acestei prevederi fiind prelungită astăzi pentru tot restul anului 2017.
De asemenea, nu se pot acorda nici ajutoare sau, după caz, indemnizaţii la ieşirea la pensie, la retragere, la încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă. Excepţie de la această regulă face doar situaţia în care încetarea raporturilor de muncă/serviciu are loc ca urmare a decesului angajatului.
Executivul a mai stabilit prin această ordonanță ca indemnizațiile de care beneficiază unele categorii de persoane (academicieni, revoluționari, artiști, persoane persecutate din motive politice și etnice) să se mențină la nivelul din ianuarie-februarie 2016 și în perioada următoare, până la sfârșitul anului.
Pentru aceeași perioadă se menține și baza de calcul utilizată pentru stabilirea indemnizaţiilor de şedinţă pentru consilierii locali, în conformitate cu Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali.
Comentarii articol (22)