Norma ASF nr. 39/2016 privind asigurările auto din România a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 986 din 8 decembrie 2016 și a intrat în vigoare după trecerea a 15 zile de la publicare, adică astăzi. Documentul a înlocuit Norma ASF nr. 23/2014 și acesta conține, practic, regulile pentru aplicarea noului cadru legal al asigurărilor RCA.
În ultima perioadă, AvocatNet.ro a prezentat trei modificări majore față de vechile reglementări, de care orice șofer ar trebui să știe, indiferent că este proprietar sau simplu utilizator al unei mașini. Acestea au fost stabilite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 54/2016, însă pentru a putea fi puse efectiv în aplicare era nevoie și de norme emise de ASF.
1. Reduceri și penalizări mai mici la calcularea prețului asigurării, în baza sistemului bonus-malus
Sistemul obligatoriu bonus-malus, în funcție de care șoferii pot să fie penalizați sau recompensați financiar la înnoirea contractului RCA, a fost echilibrat. Mai exact, începând de astăzi există opt clase de bonus și opt clase de malus, iar recompensarea sau penalizarea șoferilor poate fi de maximum 32% în ambele cazuri.
„Sistemul bonus-malus este format din categoria de bază B0, 8 clase de bonus (B1-B8 - n. red.) și 8 clase de malus (M1-M8 - n. red.); clasa B0 este atribuită unui nou asigurat, fără istoric în asigurare. Reducerea sau majorarea stabilită conform sistemului bonus-malus se aplică tarifelor practicate de către asigurătorul RCA la care potențialul asigurat urmează să încheie contractul RCA”, scrie în Norma ASF nr. 39/2016, cu precizarea că aplicarea sistemului se face, în principiu, folosind ca perioadă de referință anul calendaristic anterior datei de emitere a contractului RCA.
Vechiul sistem bonus-malus nu era tocmai echilibrat, deoarece acesta includea opt clase de malus și 14 clase de bonus. Astfel, un șofer putea fi penalizat cu majorarea prețului asigurării cu până la 100% și putea fi recompensat cu scăderea acestuia cu până la 50%.
Notă: Află de aici mai multe informații despre noul sistem bonus-malus.
2. Polița RCA este înlocuită cu contractul RCA
Contractul RCA, al cărui model este stabilit prin norma ASF ce se aplică de astăzi, a înlocuit polița RCA. Cu alte cuvinte, contractul RCA a devenit efectiv actul cu care șoferii pot face dovada plății asigurării obligatorii auto.
În esență, contractul RCA conține cam aceleași informații ce se regăseau în polița RCA, doar că diferă formatul în care sunt prezentate acestea. Concret, printre informațiile incluse sunt părțile contractului, perioada de valabilitate, prima de asigurare, numărul ratelor și scadența acestora, intermediarul sau clasa bonus-malus.
La solicitarea AvocatNet.ro, un reprezentant al ASF a confirmat faptul că, începând de astăzi, niciun șofer nu este nevoit să-și preschimbe polița RCA în contract RCA. Asta înseamnă că polițele RCA emise până ieri asiguraților își păstrează valabilitatea.
Notă: Am scris aici mai multe despre înlocuirea poliței RCA.
3. Contractul RCA este titlu executoriu
Șoferii care aleg achitarea în rate a asigurării RCA și care nu-și fac plățile la timp riscă să fie executați silit mai ușor, deoarece contractul RCA este considerat titlu executoriu.
„Plata primelor de asigurare se face integral sau în rate conform acordului dintre asigurat și asigurătorul RCA; contractul RCA produce efecte și în cazul în care rata primei de asigurare nu a fost plătită la termenul convenit între asigurat/contractant/utilizator și asigurătorul RCA, dacă asigurătorul RCA nu și-a exercitat dreptul de reziliere a contractului RCA; contractul RCA constituie titlu executoriu pentru ratele scadente și neachitate”, este explicat în OUG nr. 54/2016.
Așadar, având în vedere că de astăzi începe emiterea contractelor RCA, șoferii trebuie să ţină seama de faptul că pot fi executaţi silit dacă nu-şi achită la timp ratele asigurării, fără să fie nevoie de acţionarea lor în justiţie.
Notă: Detalii despre punerea în aplicare a unui titlu executoriu sunt în acest articol.
Comentarii articol (4)