Întocmirea dosarului preţurilor de transfer de către toţi contribuabilii care desfăşoară tranzacţii cu persoane afiliate şi ating sau depăşesc un cuantum prevăzut de lege, pe care îl vom prezenta ulterior, a fost introdusă în legislaţia autohtonă din 2016, odată cu aplicarea noului sistem fiscal.
Totodată, pragurile de la care devine obligatoriu dosarul, termenele de depunere şi conţinutul acestuia au fost aprobate printr-un act normativ publicat în urmă cu un an în Monitorul Oficial. Mai precis, este vorba despre Ordinul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 442/2016.
Tot în 2016, dar spre finalul anului (22 decembrie) a apărut în Monitorul Oficial Ordinul ANAF nr. 3609/2016, document ce a modificat criteriile de încadrare a firmelor în categoria marilor contribuabili începând cu 1 ianuarie 2017.
Spre exemplu, Fiscul a inclus în categoria marilor contribuabili și societățile afiliate în mod direct la un mare contribuabil (criteriul afilierii directe), precum și contribuabilii nou-înființați care, la data înființării, se angajează să realizeze investiţii majore într-un timp relativ scurt (minimum zece milioane de euro investite în cel mult trei ani de la data înfiinţării) - detalii, aici.
În condițiile în care numeroase firme au devenit mari contribuabili ca urmare a ultimelor prevederi intrate în vigoare, se punea întrebarea dacă și acestea au obligația întocmirii dosarului prețurilor de transfer pentru tranzacțiile derulate cu persoanele afiliate efectuate începând cu anul 2016.
Cum însă noile prevederi se aplică de la 1 ianuarie 2017, rezultă că acele societăți ce au devenit mari contribuabili din acest an nu au obligația întocmirii dosarului pentru anul trecut, urmând să aibă o astfel de obligație din 2018 (pentru tranzacțiile derulate cu persoane afiliate în cursul lui 2017), în condițiile în care vor depăși plafoanele stabilite de lege.
Din continuarea articolului de față puteți afla:
- care sunt firmele obligate să aibă de-acum dosarul pregătit;
- care este termenul în care trebuie prezentat dosarul în cazul unei inspecții fiscale, dar și în alte situații;
- în ce situații trebuie să prezinte dosarul prețurilor de transfer contribuabilii mici și mijlocii;
- ce conține efectiv dosarul prețurilor de transfer;
- care sunt sancțiunile prevăzute pentru neprezentarea sau prezentarea incompletă a documentaţiei.
Azi, termenul-limită până la care anumite firme trebuie să aibă dosarul gata
Potrivit actului citat anterior, dosarul preţurilor de transfer este obligatoriu pentru contribuabilii/plătitorii din categoria marilor contribuabili care desfășoară tranzacții a căror valoare anuală totală este egală cu sau mai mare decât oricare dintre următoarele praguri:
- 200.000 euro, exclusiv TVA în cazul dobânzilor înregistrate cu serviciile financiare, calculată la cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României (BNR) valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 euro, exclusiv TVA în cazul prestărilor de servicii, calculată la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 euro, exclusiv TVA în cazul tranzacțiilor privind achiziții/vânzări de bunuri corporale sau necorporale, calculată la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
Notă: Valoarea totală anuală raportată la pragurile de semnificaţie este cea obţinută prin însumarea valorii tranzacţiilor cu toate persoanele afiliate (exclusiv TVA).
Important! Dacă tranzacțiile cu părți afiliate nu depășesc plafoanele amintite, nici marii contribuabili nu depun anual dosarul prețurilor de transfer. Aşadar, nu toate entităţile încadrate în categoria marilor contribuabili au această obligaţie, ci doar cele care depăşesc pragurile de semnificaţie.
Termenul-limită de întocmire a dosarului prețurilor de transfer pentru contribuabilii de mai sus coincide cu termenul legal de depunere a declarațiilor anuale privind impozitul pe profit (formularul 101), respectiv data de 25 martie.
Cum însă 25 martie a picat anul acesta într-o sâmbătă, ziua de astăzi a devenit termenul-limită de întocmire a dosarului preţurilor de transfer, care va cuprinde tranzacțiile derulate cu persoanele afiliate efectuate începând cu anul 2016.
"Dosarul nu se depune nicăieri, el trebuie doar să fie disponibil la nivelul companiei", a explicat Ciprian Gavriliu, director la Deloitte România, în cadrul conferinței „Modificări fiscale de ultimă oră”, organizate în urmă cu o lună de AvocatNet.ro.
Prevederile în vigoare stabilesc şi care este termenul în care contribuabilul vizat trebuie să pună la dispoziţia organului fiscal dosarul preţurilor de transfer. Concret, termenul este de maximum zece zile calendaristice de la primirea solicitării de întocmire şi prezentare a dosarului în timpul unei inspecţii fiscale.
De altfel, specialistul citat anterior a precizat că "nu există control fără să nu se ceară dosarul prețurilor de transfer", iar autoritățile "nu se mai mulțumesc doar cu atenționarea, sancționarea, ci și cu ajustarea prețurilor la firmele care nu și-au făcut calculele cum trebuie".
În plus, tot în cazul marilor contribuabili, dosarul poate fi solicitat de către organele fiscale și în alte situații decât pe parcursul unei inspecții fiscale (în afara unui control). Şi în acest caz, termenul de prezentare este tot de cel mult zece zile calendaristice de la data solicitării.
Întocmirea dosarului la solicitarea Fiscului
Pe lângă marii contribuabili care sunt obligaţi să întocmească şi să prezinte dosarul preţurilor de transfer în condiţiile prezentate anterior, obligaţia întocmirii şi prezentării dosarului le revine şi celorlalţi contribuabili, numai la solicitarea organului de inspecţie fiscală, în cadrul unei inspecţii fiscale, după cum urmează:
- contribuabilii/plătitorii din categoria marilor contribuabili, care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate sub nivelul pragurilor de semnificație de 200.000 de euro, 250.000 de euro și 350.000 de euro, dar peste cele menționate pentru alte categorii de contribuabili (50.000 de euro, 100.000 de euro);
-
contribuabilii/plătitorii din categoriile contribuabililor mici și mijlocii, care derulează tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu oricare din pragurile de semnificație:
- 50.000 de euro, exclusiv TVA, în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare;
- 50.000 de euro, exclusiv TVA, în cazul tranzacțiilor privind serviciile primite/prestate;
- 100.000 de euro, exclusiv TVA, în cazul tranzacțiilor privind achiziții/vânzări de bunuri corporale sau necorporale.
Totodată, au obligația documentării respectării principiului valorii de piață, în cadrul unei inspecții fiscale, conform regulilor generale prevăzute de reglementările financiar-contabile și fiscale în vigoare, contribuabilii/plătitorii care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate sub oricare din pragurile de semnificație menționate în ordin.
Chiar dacă nu mai au obligația întocmirii dosarului prețurilor de transfer, contribuabilii mici și mijlocii au obligația de a justifica prețurile, atrage atenția Ciprian Gavriliu.
Termenul pentru prezentarea dosarului pentru contribuabilii mici și mijlocii și pentru mari contribuabili care nu au atins pragul de semnificație pentru care dosarul este obligatoriu să fie întocmit până luni este între 30 și 60 zile calendaristice, cu posibilitatea unei prelungiri motivate de maximum 30 de zile, o singură dată. Aşadar, termenul maxim pentru întocmirea şi prezentarea dosarului este de trei luni (90 de zile).
Pe lângă prezentarea unui dosar incomplet, alte practici neconforme cu legislația internă sunt ajustările, cheltuielile nedeductibile sau compararea prețurilor necontrolate.
Sancţiuni pentru entităţile care nu respectă prevederile
Conform normelor în vigoare, neprezentarea sau prezentarea incompletă a documentaţiei preţurilor de transfer conform solicitării autorităţilor fiscale şi în termenul legal poate duce la aplicarea unei amenzi contravenţionale în funcţie de tipul solicitării şi a contribuabilului, astfel:
-
solicitare de întocmire şi prezentare emisă în timpul unei acţiuni de inspecţie fiscală:
- amenzi de la 12.000 la 14.000 de lei în cazul contribuabililor mijlocii şi mari;
- amenzi de la 2.000 la 3.500 de lei pentru ceilalţi contribuabili şi persoane fizice.
-
solicitare de prezentare emisă în afara unei acţiuni de inspecţie fiscală:
- amenzi de la 25.000 la 27.000 de lei pentru marii contribuabili care au obligaţia întocmirii anuale a dosarului.
În cazul efectuării de tranzacţii fără respectarea principiului valorii de piaţă de către contribuabil, sau în situaţia estimării preţurilor de transfer de către autorităţi, acestea din urmă pot efectua ajustări ale preţurilor de transfer la nivelul tendinţei centrale a pieţei, din care rezultă obligaţii adiţionale de impozit pe profit de plată (16%) şi obligaţii accesorii, respectiv dobânzi (în cuantum de 0.02%/zi), penalităţi de întârziere (0.01%/zi) sau penalităţi de nedeclarare, de 0.08%/zi.
Conţinutul dosarului preţurilor de transfer
Referitor la conţinutul dosarului preţurilor de transfer, acesta trebuie să conţină aspecte privind:
- structura organizatorică a grupului, legală și operațională, inclusiv participațiile, istoricul și datele financiare ale grupului;
- descrierea generală a activității grupului, strategia de afaceri, inclusiv schimbările din strategia de afaceri față de anul fiscal precedent;
- descrierea și implementarea aplicării metodologiei prețurilor de transfer în cadrul grupului;
- prezentarea generală a tranzacțiilor între persoane afiliate;
- prezentarea deținătorilor de active necorporale, din cadrul grupului (patent, nume, know-how etc.) și redevențele plătite sau primite etc.;
- analiza funcțională și analiza economică pentru tranzacțiile derulate de entitatea românească cu entitățile afiliate.
În plus, acesta trebui să cuprindă:
A. Informaţii despre grup:
- structura organizatorică, juridică și operațională a grupului (lista entităților componente din cadrul grupului, inclusiv sediile permanente și datele de identificare ale acestora), localizarea geografică a entităților componente, cu precizarea participațiilor de la nivelul grupului, din perioada pentru care a fost întocmit dosarul prețurilor de transfer;
- descrierea generală a activității grupului, strategia de afaceri, inclusiv schimbările din strategia de afaceri din perioada pentru care a fost întocmit dosarul prețurilor de transfer;
- descrierea politicii de stabilire a prețurilor de transfer la nivelul grupului, după caz;
- prezentarea generală a tranzacțiilor între persoane afiliate;
- descrierea generală a funcțiilor îndeplinite, riscurilor asumate și a activelor utilizate în cadrul tranzacțiilor derulate între persoanele afiliate (analiza funcțională), inclusiv schimbările intervenite în profilul funcțional al societăților din cadrul grupului, în perioada pentru care se întocmește dosarul prețurilor de transfer;
- descrierea principalelor funcții îndeplinite, riscuri asumate și active utilizate, la nivel de grup, care contribuie semnificativ și definitoriu la crearea de valoare adăugată, cu individualizarea acestora la nivelul fiecărei entități participante în grup;
- prezentarea deținătorilor de active necorporale și a drepturilor de proprietate aferente din cadrul grupului (brevet,
- licență, denumire comercială, marcă, siglă, know-how etc.), dacă este cazul;
- descrierea generală a politicii de prețuri de transfer referitoare la aranjamentele financiare (servicii de finanțare intragrup) dintre persoanele afiliate, dacă este cazul;
- descrierea eventualelor restructurări ale afacerilor în cadrul grupului, în perioada pentru care se întocmește dosarul prețurilor de transfer;
- descrierea generală a activității de cercetare-dezvoltare a grupului, dacă este cazul;
- prezentarea acordurilor de preț în avans încheiate de către contribuabil/plătitor sau de către alte societăți din cadrul grupului, în legătură cu acesta, cu excepția celor emise de către ANAF.
B. Informaţii despre contribuabil:
- structura organizatorică, juridică și operațională a contribuabilului/plătitorului (lista persoanelor afiliate, inclusiv sediile permanente și datele de identificare ale acestora), localizarea geografică a persoanelor afiliate, precizarea relațiilor de afiliere directe și indirecte ale contribuabilului/plătitorului, din perioada pentru care a fost întocmit dosarul prețurilor de transfer, cu evidențierea schimbărilor intervenite;
- descrierea generală a activității contribuabilului/plătitorului, strategia de afaceri, inclusiv schimbările din strategia de afaceri din perioada pentru care a fost întocmit dosarul prețurilor de transfer;
- descrierea tranzacțiilor derulate cu fiecare persoană afiliată și a contextului în care se derulează acestea;
- descrierea politicii de stabilire a prețurilor de transfer la nivelul contribuabilului/plătitorului;
- descrierea modalității de implementare a aplicării metodologiei prețurilor de transfer pentru tranzacțiile derulate cu persoanele afiliate de către contribuabil/plătitor;
- descrierea activității de cercetare/dezvoltare a contribuabilului/plătitorului, acolo unde este cazul;
- descrierea generală a politicii de prețuri de transfer referitoare la serviciile de finanțare intra-grup ale contribuabilului/plătitorului cu persoanele afiliate, cu prezentarea acordurilor de finanțare încheiate atât cu persoane afiliate, cât și cu creditori independenți, acolo unde este cazul;
- prezentarea unor eventuale acorduri încheiate de contribuabil/plătitor cu persoane afiliate, ce vizează aranjamente de contribuții la cost;
- descrierea tranzacțiilor constând în servicii intra-grup, respectiv prezentarea cheilor de alocare a costurilor, după caz, cu individualizarea serviciilor care contribuie semnificativ și definitoriu la crearea de valoare adăugată;
- prezentarea principalelor piețe de desfacere pentru livrările de bunuri corporale/prestările de servicii ale contribuabilului/plătitorului cu persoanele afiliate;
- descrierea tranzacțiilor legate de eventuale restructurări ale afacerilor ce implică contribuabilul/plătitorul în cauză, în perioada pentru care se întocmește dosarul prețurilor de transfer;
- prezentarea detaliată a tranzacțiilor cu persoanele afiliate: fluxul de tranzacționare, fluxul de facturare, valoarea tranzacțiilor derulate cu persoana/persoanele afiliată(e), valoarea plăților/încasărilor aferente fiecărei tranzacții derulate de contribuabil/plătitor cu fiecare persoană afiliată;
- prezentarea detaliată a analizei funcționale și a analizei de comparabilitate:
- descrierea metodei de stabilire a prețurilor de transfer pentru fiecare tranzacție și argumentarea criteriilor de selecție a acesteia; în cazul metodelor de stabilire a prețurilor de transfer ce presupun selectarea părții testate va fi prezentată argumentarea pentru selectarea acesteia;
- prezentarea acordurilor de preț în avans unilaterale sau bilaterale/multilaterale, care au legătură cu tranzacția/tranzacțiile derulată(e), la care ANAF nu este parte;
- prezentarea altor informații relevante pentru contribuabil/plătitor.
Concluzii şi recomandări ale specialiştilor
Având în vedere complexitatea întocmirii documentaţiei preţurilor de transfer, contribuabilii vizați trebuie să își facă o planificare riguroasă a proiectului, astfel încât să fie evitate problemele de încadrare în termenele legale, arată specialiştii din domeniu.
De altfel, domeniul preţurilor de transfer este considerat de autorităţi unul cu risc fiscal ridicat, astfel că acesta reprezintă o prioritate în cazul inspecţiilor fiscale. Aceasta a fost concluzia la care au ajuns specialiştii de la EY România, în cadrul conferinţei anuale de fiscalitate pe care o organizează.
Practic, aceştia au avertizat că autorităţile acordă o atenţie sporită acestei zone a fiscalităţii, astfel că verificările fiscale se vor intensifica în perioada următoare. Cele mai sensibile zone, în opinia specialiştilor, sunt serviciile administrative, precum consultanţă, management, marketing sau resurse umane.