În ianuarie 2017, Guvernul a modificat Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă și a introdus prima de relocare. Aceasta constă, practic, într-o plată lunară de maximum 900 de lei, pentru acoperirea parțială a chiriei și a utilităților, pentru șomerii ce se angajează și se mută în orașe aflate la peste 50 km de domiciliu/reședință.
Cu toate că prevederile respective deja erau intrate în vigoare, acestea nu se puteau aplica în lipsa unor completări adecvate la normele metodologice ale Legii șomajului. Prin urmare, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 414 din 6 iunie 2017 a apărut Hotărârea Guvernului nr. 374/2017, ce a modificat, de la data publicării, normele legii menționate și a introdus informațiile necesare pentru a obține prima de relocare.
Potrivit documentului, este neapărat necesar ca, înainte de angajarea în alt oraș, șomerii să fie deja înregistrați în evidențele agențiilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă. Totodată, veniturile nete lunare ale acestora trebuie să fie sub 5.000 de lei pe lună, banii fiind obținuți din salarii, închiriere, pensii, venitul minim garantat, ajutorul de șomaj, stimulentul de inserție, indemnizația pentru creșterea copilului sau cea pentru îngrijirea copilului.
Pentru a obține suma lunară de cel mult 900 de lei, pentru acoperirea a 75% din cheltuielile lunare pentru chirie și utilități, solicitanții trebuie să se adreseze agenției teritoriale pentru ocuparea forței de muncă la care se află în evidență. Acest lucru se poate face în maximum 60 de zile de la momentul angajării în altă localitate situată la peste 50 km de casă.
Actele de care ai nevoie
Lista actelor necesare la obținerea primei de relocare este destul de lungă, însă nu toate sunt obligatorii, ci acestea sunt cerute doar în anumite cazuri. Concret, documentele ce trebuie depuse de solicitanți sunt:
- o cerere-tip;
- actul de identitate care să ateste noul domiciliu al solicitantului și, dacă este cazul, al soțului, soției și copiilor aflați în întreținere ori al altor persoane care împreună cu aceasta constituie o familie;
- actul în baza căruia a fost încadrat în muncă (copie) sau dovada încadrării în muncă printr-un act eliberat de angajator (format tipărit sau electronic), cu precizarea locului de muncă unde persoana urmează să lucreze;
- angajamentul pentru restituirea primei de relocare în cazul încetării raporturilor de muncă în mai puțin de 12 luni;
- declarație pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că în ultimii doi ani solicitantul n-a lucrat la el;
- declarație pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că în ultimii doi ani persoana angajată n-a mai avut raporturi de muncă sau de serviciu cu alți angajatori la care calitatea de administrator/asociat este deținută de una sau mai multe persoane fizice ori juridice care au calitatea de administrator/asociat la angajatorul la care se realizează încadrarea în muncă;
- declarație pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că pentru persoana respectivă ori familia acesteia se asigură sau nu se asigură locuință de serviciu ori se suportă sau nu se suportă cheltuielile aferente din fondurile angajatorului;
- declarație pe propria răspundere a persoanei încadrate în muncă din care să rezulte că autoritatea publică locală sau centrală asigură sau nu asigură locuință de serviciu ori suportă sau nu suportă cheltuielile aferente din fonduri publice persoanei respective ori familiei acesteia, precum și că persoana solicitantă ori soțul, soția acesteia, copiii aflaţi în întreţinere sau orice altă persoană care împreună cu aceasta constituie o familie, după caz, nu dețin în proprietate sau coproprietate o altă locuință în localitatea în care persoana își schimbă domiciliul sau își stabilește reședinţa ori în localitățile învecinate acesteia, ca urmare a încadrării în muncă;
- declarație pe propria răspundere a absolvenților licențiaţi ai facultăților de medicină, medicină dentară și farmacie din care să rezulte că la data solicitării primei de relocare nu au promovat concursul național de rezidențiat pe locuri sau pe posturi în condițiile legii, după caz;
- declarație pe propria răspundere a angajatorului absolvenților instituțiilor de învățământ din care să rezulte că nu are obligația, potrivit legii, de a angaja persoana din această categorie, după caz;
- certificatul de căsătorie și, după caz, certificatele de naștere ale copiilor sau documentele care atestă situația juridică a copiilor față de reprezentantul legal, după caz, în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către persoana solicitantă a dreptului;
- actele prevăzute de lege în cazul familiilor monoparentale, prin care se face dovada privind componența familiei, filiația copiilor și situația lor juridică față de reprezentantul legal, după caz, în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către persoana solicitantă a dreptului;
- contractul de închiriere înregistrat, conform prevederilor legale, la organul fiscal competent, în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către persoana solicitantă a dreptului;
- declaraţie pe propria răspundere privind membrii familiei și veniturile nete care le realizează persoana singură sau împreună cu familia, pe fiecare persoană, după caz, din veniturile din salarii, închiriere, pensii, venitul minim garantat, ajutorul de șomaj, stimulentul de inserție, indemnizația pentru creșterea copilului sau cea pentru îngrijirea copilului, pe fiecare categorie de venit net care se realizează, după caz, în luna anterioară lunii în care se depun cererea și documentele care o însoțesc pentru solicitarea primei de relocare, însoțită de copie de pe extrasul de cont, adeverința, talon de plată sau orice alt înscris ori document prin care se atestă venitul net respectiv ce se realizează de beneficiarul acestuia. În situația veniturilor care se realizează din cedarea folosinței bunurilor, se anexează contractul de închiriere, înregistrat la organul fiscal competent;
- adeverința emisă de angajator în format tipărit sau în format electronic din care să rezulte că este încadrat în muncă și care atestă venitul net din salarii și asimilate salariilor realizat sau care se realizează de persoana încadrată solicitantă a primei de relocare, în situația în care aceste informaţii nu sunt evidențiate expres în cuprinsul actului în baza căruia solicitantul a fost încadrat în muncă sau în dovada încadrării în muncă eliberată de angajator.
Dosarul cu documentele poate fi depus personal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fax sau e-mail, se mai arată în Hotărârea Guvernului nr. 374/2017. În fine, prima de relocare de maximum 900 de lei pe lună se acordă din prima zi a lunii de după data depunerii cererii. Suma ajunge la solicitant timp de trei ani, în măsura în care condițiile de acordare a acesteia sunt îndeplinite continuu.
„În situația în care contractul de închiriere înregistrat la organul fiscal competent încetează în perioada de acordare a primei de relocare de 36 de luni și persoana nu a închiriat un alt spațiu locativ în localitatea în care s-a încadrat în muncă sau în localitățile învecinate acesteia, în continuarea contractului de închiriere încetat, prin încheierea unui nou contract de închiriere a unui spațiu locativ înregistrat la organul fiscal competent, prima de relocare se acordă până la data încetării contractului de închiriere”, este explicat în actul normativ indicat.
Este nevoie și de depunerea lunară a anumitor acte
În afară de documentele de care un beneficiar al primei de relocare are nevoie pentru a obține acest ajutor, este necesară și depunerea lunară a altor acte. Mai exact, hotărârea de Guvern recent intrată în vigoare prevede că, până în ultima zi a lunii, pentru luna anterioară, beneficiarul va trebui să depună la agenția pentru ocuparea forței de muncă:
- dovada plății chiriei lunare stabilite în contractul de închiriere înregistrat la organul fiscal competent;
- facturile emise de furnizorii de utilități pentru spațiul locativ care face obiectul contractului de închiriere;
- declarație pe propria răspundere privind membrii familiei și veniturile nete realizate de persoana singură sau împreună cu familia, pe fiecare persoană, după caz, din veniturile din salarii, închiriere, pensii, venitul minim garantat, ajutorul de șomaj, stimulentul de inserție, indemnizația pentru creșterea copilului sau cea pentru îngrijirea copilului, pe fiecare categorie de venit net realizat, după caz, în luna pentru care se solicită prima de relocare;
- adeverința emisă de angajator că este încadrat în muncă și care atestă venitul net din salarii și asimilate salariilor realizat de persoana încadrată în luna pentru care aceasta solicită prima de relocare;
- contractul de închiriere nou, înregistrat la organul fiscal competent, în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către persoana solicitantă a dreptului, în situația în care contractul de închiriere depus la agenție încetează în perioada de acordare a primei de relocare.
De asemenea, și aceste documente se pot depune personal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fax sau e-mail.
Comentarii articol (14)