În articolul de față poți citi despre:
- entitățile ce trebuie să raporteze impozitul pe profit și entitățile scutite de această obligație legală;
- tratamentul fiscal al cheltuielilor la stabilirea rezultatului fiscal;
- exemple relevante de cheltuieli nedeductibile sau cu deductibilitate limitată;
- ce aspecte trebuie tratate cu o atenție deosebită, pentru a evita greșelile în raportarea impozitului pe profit;
- transmiterea formularului 101, sancțiunile pentru ratarea termenului de depunere și detalii despre plata impozitului;
- firmele ce vor fi vizate, începând din prima zi a lunii aprilie 2017, de verificarea corectitudinii întocmirii declarației 101.
1. Cine trebuie să facă raportarea și cine nu
Raportarea impozitului pe profit pentru anul 2016 este obligatorie, în principal, pentru firmele din România. Însă această obligație declarativă apare, de exemplu, și pentru persoanele juridice străine ce desfășoară activitate în țara noastră printr-un sediu permanent sau persoanele juridice străine al căror loc de exercitare a conducerii efective este în România.
Referitor la entitățile scutite de depunerea formularului 101, este vorba, în esență, de cele publice, cum ar fi instituțiile de stat (cu excepția activităților economice), Trezoreria Statului, Banca Națională a României sau Fondul de garantare a asiguraților. De asemenea, nu trebuie să declare impozitul pe profit microîntreprinderile, din moment ce acestora li se aplică un regim special de impozitare.
În altă ordine de idei, dacă vorbim de companiile ce au fost obligate să treacă, din februarie 2017, de la impozit pe profit la impozit „micro”, acestea au două obligații diferite de raportare. Concret, firmele respective au trebuit să declare impozitul pe profit aferent lunii ianuarie 2017 până la 27 februarie 2017, iar acum sunt obligate, în mod evident, să declare și impozitul pe profit aferent anului 2016 până la termenul obișnuit.
Notă: Informații pe larg despre entitățile obligate sau scutite la declararea impozitului pe profit pentru anul anterior sunt aici, aici și aici.
2. Tratamentul fiscal al cheltuielilor
Atunci când este vorba de determinarea rezultatului fiscal, cheltuieli deductibile sunt considerate cele făcute în scopul desfășurării afacerii unei firme, dar și taxele de înscriere, cotizațiile și contribuțiile.
Concret, „pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate în scopul desfășurării activității economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative în vigoare, precum și taxele de înscriere, cotizațiile și contribuțiile datorate către camerele de comerț și industrie, organizațiile patronale și organizațiile sindicale”, scrie în Codul fiscal.
Printre cheltuielile cu deductibilitate limitată se numără, de exemplu, scăzămintele, perisabilitățile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, cheltuielile sociale sau cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate. Totodată, legislația stabilește și anumite cheltuieli nedeductibile, cum ar fi cele cu serviciile de consultanță sau cele cu sponsorizarea.
Notă: Informații mai multe despre tratamentul fiscal al cheltuielilor la stabilirea rezultatului fiscal pot fi găsite în acest articol.
3. La ce aspecte trebuie să acorzi o atenție sporită, pentru a evita greșelile
Ce mai mare problemă pe care o pot avea firmele, atunci când vine vorba de declararea impozitului pe profit pentru anul precedent, este interpretarea greșită a legislației în materia deductibilității cheltuielilor. Mai precis, dacă la acest capitol se fac greșeli, atunci suma datorată statului este stabilită în mod eronat.
„Cele mai frecvente greșeli la raportarea prin formularul 101 sunt cauzate de interpretarea eronată a prevederilor legislative cu privire la deductibilitatea cheltuielilor, care pot duce la modificarea bazei impozabile și, implicit, la calculul greșit al impozitului pe profit datorat”, ne-a explicat Ramona Chițu, tax senior manager la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Prin urmare, specialista a indicat patru aspecte ce se pot dovedi problematice, în ideea că la acestea sunt șanse mari ca firmele să facă greșeli de raportare. Mai exact, este vorba de tratamentul cheltuielilor cu dobânzile, calculul limitelor de deductibilitate, calcularea rezervei legale deductibile și deductibilitatea provizioanelor. În plus, Ramona Chițu a oferit și câteva sfaturi utile pentru o completare corectă a declarației 101, printre care se numără certificarea acestui document de către un consultant fiscal.
Notă: Află de aici mai multe despre aspectele la care trebuie să fie atente firmele ca să evite greșelile la raportarea impozitului pe profit.
4. Transmiterea formularului 101 și plata impozitului
Așa cum am precizat deja, raportarea impozitului pe profit pentru anul 2016 se face, până la data de 27 martie 2017, cu ajutorul formularului 101. Acest document trebuie să ajungă la autorități în format electronic.
În acest sens, varianta electronică a formularului și programul de asistență pentru completarea documentului sunt disponibile aici, pe site-ul Fiscului. Iar transmiterea efectivă a declarației se face fie prin depunerea la organul fiscal competent, în format PDF, cu fișier XML atașat, pe suport CD (împreună cu varianta tipărită și semnată), fie prin transmiterea online, cu ajutorul portalului E-guvernare.ro (în baza certificatului digital).
Informații referitoare la plata sumei datorate ca impozit pe profit pe 2016, a cărui cotă este de 16%, pot fi găsite aici, pe site-ul Ministerului Finanțelor. Totodată, aici sunt informații despre plata trimestrială a impozitului pe profit. Bine de știut este că nedepunerea la timp a formularului 101 se poate sancționa cu amendă între 1.000 și 5.000 de lei (contribuabilii mijlocii și mari) sau între 500 și 1.000 de lei (celelalte persoane juridice).
Notă: Aici sunt informații punctuale despre transmiterea declarației 101, plus instrucțiunile sale de completare, iar aici sunt informații punctuale despre indicele de inflație folosit în 2017 la calculul plăților anticipate.
5. Din aprilie, Fiscul va controla cât de corectă a fost raportarea ta
Recent, reprezentanții Fiscului și-au anunțat public intenția de a veni în control la societăți după expirarea termenului legal pentru depunerea declarației 101. Astfel, inspectorii vor avea în vizor toate categoriile de firme, indiferent de dimensiunea lor sau de domeniul în care-și au afacerile.
„Începând cu luna aprilie 2017, vor fi inițiate acțiuni de control fiscal dedicate verificării legalității și conformității declarațiilor fiscale, corectitudinii și exactității stabilirii bazelor de impozitare pentru taxa pe valoarea adăugată și în special a impozitul pe profit aferent anului 2016, pentru toate categoriile de contribuabili mari, mijlocii și mici, din toate domeniile de activitate economică, inclusiv cel financiar-bancar, pentru care termenul de depunere a declarației 101 privind impozitul pe profit datorat pe anul 2016 este data de 27 martie 2017”, au atenționat reprezentanții Fiscului într-un comunicat de presă remis redacției noastre în prima parte a lunii curente.
Ampla acțiune de verificare a fost programată în condițiile în care autoritățile vor o creștere a colectării de taxe și impozite la bugetul statului, fiind subliniat că șansele cele mai mari să fie verificate le au companiile încadrate la risc fiscal mare.
Notă: Informații suplimentare despre acțiunea de control anunțată de Fisc la firmele obligate să raporteze impozitul pe profit pe 2016 sunt aici.