Ordinul Ministerului Finanțelor Publice (MFP) nr. 543/2017 privind modificarea și completarea Ordinului MFP nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor cuprinse în situațiile financiare anuale și raportările raportările contabile anuale depuse de firme și persoanele juridice fără scop patrimonial a apărut azi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 243 și a intrat deja în vigoare.
Concret, documentul stabilește ca anumite erori cuprinse în situațiile financiare anuale și raportările contabile depuse, precum datele de identificare ale firmei/entității raportoare, să nu mai aibă un termen maxim de corectare. Mai exact, a fost eliminat termenul-limită pentru corectarea următoarelor informații transmise inițial greșit:
- denumirea entității raportoare;
- activitatea CAEN (cunoscută mai bine sub denumirea de cod CAEN);
- forma de proprietate;
- numărul de salariați și/sau alți indicatori raportați prin formularul "Date informative".
Potrivit notei de fundamentare care a însoțit Ordinul MFP nr. 543/2017 în forma sa de proiect, elementele enumerate anterior reprezintă fie date de identificare a entității raportoare, fie informații având caracter statistic, care pot fi verificate și pe baza altor raportări, nu doar a celor contabile.
Erorile care pot fi corectate de-acum într-un termen maxim
Dacă până acum cadrul legal stabilea un termen maxim pentru corectarea tuturor erorilor cuprinse în documentele financiare anuale, noile dispoziții, aplicabile de azi, prevăd ca un termen maxim să se aplice doar pentru următoarele tipuri de erori:
- depunerea de situații financiare anuale/raportări contabile anuale care nu cuprind niciun indicator valoric (categorie nou-introdusă în lista celor ce pot fi corectate, inexistentă anterior);
- transmiterea electronică de situații financiare anuale/raportări contabile anuale în loc de declarație de inactivitate, precum și transmiterea electronică a declarației de inactivitate în loc de situații financiare anuale/raportări contabile anuale;
- transmiterea electronică de situații financiare anuale/raportări contabile anuale folosind un format de raportare cuprins în programul de asistență, diferit de cel corespunzător tipului de entitate sau netransmiterea electronică a tuturor documentelor prevăzute de lege (raportul administratorilor, declarația pe proprie răspundere, raportul auditorului statutar etc.).
Totodată, termenul-limită până la care pot fi corectate situațiile financiare anuale a fost extins, corectarea putând fi făcută până cel târziu la termenul maxim de depunere a situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale aferente exercițiului financiar/anului următor celui la care se referă situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale la care s-au constatat erori.
Altfel spus, situațiile financiare pentru anul 2016 vor putea fi corectate până la depunerea situațiilor financiare pentru anul 2017, adică finalul lunii mai 2018, și nu până la finalul anului 2017, așa cum stabileau normele valabile până azi.
Nu în ultimul rând, raportările corectate trebuie să fie, în continuare, însoțite de o declarație pe proprie răspundere a administratorului. Din acest document trebuie să reiasă că documentele respective au fost retransmise ca urmare a corectării erorilor constatate, precum și faptul că acestea reflectă realitatea entității raportoare. În aceste condiții, operatorii economici și persoanele juridice fără scop patrimonial poartă întreaga răspundere pentru situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale redepuse ca urmare a corectării de erori.
Această declarație pe propria răspundere se va include în fișierul zip atașat bilanțului PDF. Un exemplar în format tipărit al acestei declarații se va depune la registratura unităților teritoriale ale MFP, împreună cu situațiile financiare/raportările anuale corectate.
Până când trebuie depuse situațiile financiare anuale
Situațiile financiare anuale și situațiile anuale simplificate, întocmite cu ajutorul programului de asistență pus la dispoziția entităților gratuit de unitățile teritoriale ale MFP, se depun la unitățile teritoriale ale instituției în 150 de zile de la data la care se încheie exercițiul financiar.
Astfel, 30 mai 2017 devine termenul-limită pentru depunerea situațiilor financiare anuale aferente anului 2016, inclusiv pentru subunitățile din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate, cu excepția subunităților deschise în România de societăți rezidente în state aparținând Spațiului Economic European.
Excepție fac organizațiile neguvernamentale (asociații, fundații) și celelalte entități fără scop patrimonial, care trebuie să întocmească și să depună bilanțurile ceva mai devreme, mai precis până cel târziu pe 2 mai 2017 - detalii, aici.