Măsurile ce prevăd clasificarea transportatorilor rutieri în funcție de gradul de risc sunt incluse în Ordinul MT nr. 601/2017, ce a modificat semnificativ Ordinul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr. 995/2011. Documentul a apărut anul trecut în Monitorul Oficial și se aplică din 20 mai 2018.
Toate vehiculele controlate în trafic, din punct de vedere tehnic, de către reprezentanții Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) sunt incluse într-o bază de date, în vederea atribuirii unui grad de risc pentru fiecare transportator rutier și pentru fiecare vehicul folosit la transportul mărfurilor sau persoanelor. Asta în condițiile în care până acum nu existau asemenea dispoziții precise în legislație.
Concret, baza de date conține informații despre numărul și gravitatea deficiențelor constatate la vehiculele verificate de inspectorii ISCTR, dar și informații furnizate de celelalte state membre ale Uniunii Europene. „Sistemul de clasificare în funcție de gradul de risc constituie baza unei selecții specifice a vehiculelor exploatate de întreprinderi cu un bilanț slab în privința respectării cerințelor de întreținere a vehiculelor și de conformitate cu normele tehnice aferente circulației pe drumurile publice. Acesta ia în considerare rezultatele inspecțiilor tehnice periodice și pe cele ale controalelor tehnice în trafic deopotrivă”, dispune ordinul MT.
În baza regulilor de clasificare în gradul de risc, firmele se încadrează în trei categorii: cele cu risc scăzut, cele cu risc mediu și cele cu risc ridicat. Astfel, firmele și vehiculele cărora li s-a atribuit un grad de risc ridicat vor fi vizate mai des de controale, acestea urmând să fie, în același timp, mult mai riguroase. „Aceste informații se utilizează pentru verificarea mai riguroasă și mai frecventă a întreprinderilor și vehiculelor cu un grad de risc ridicat. Sistemul de clasificare în funcție de gradul de risc este administrat de ISCTR”, scrie în documentul citat.
Totuși, nu este tocmai clar momentul de la care reprezentanții ISCTR pot desfășura controale în funcție de gradul de risc al transportatorilor rutieri. În documentul publicat de minister în Monitorul Oficial scrie că prevederile se aplică din 20 mai 2018 și că autoritățile trebuie să centralizeze informațiile din controale până pe 20 mai 2019. Însă de aici nu reiese clar dacă ISCTR își va intensifica verificările la firmele cu risc ridicat începând din 21 mai 2019 sau chiar mai înainte de această dată.
În prezent, defecțiunile găsite la controalele în trafic sunt încadrate în trei mari categorii, în funcție de care vehiculelor li se permite sau nu să circule în continuare pe drumurile publice. Defecțiunile tehnice minore sunt cele ce n-au un efect semnificativ asupra siguranței rutiere și protecției mediului. În aceste cazuri, nu este necesară reexaminarea unui vehiculul, dar defecțiunile trebuie rezolvate într-un timp cât mai scurt.
Defecțiunile tehnice majore sunt cele ce au un efect semnificativ asupra siguranței rutiere și asupra protecției mediului. Folosirea vehiculului este permisă în asemenea situații doar în funcție de prevederile legislației privind circulația pe drumurile publice. În fine, dacă e vorba de defecțiuni tehnice periculoase, ce constituie un risc imediat privind siguranța rutieră, vehiculele nu mai pot fi folosite pe drumurile publice.
În cazul verificărilor în trafic, conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2011, inspectorii ISCTR pot opri orice vehicul de transport rutier sau orice vehicul folosit la pregătirea viitorilor șoferi. „În exercitarea atribuțiilor de serviciu, inspectorii au dreptul să oprească orice autovehicul, altele decât cele exceptate de lege, care circulă pe drumul public și este utilizat la efectuarea transporturilor rutiere, precum și la activitatea de pregătire practică a persoanelor în vederea obținerii permisului de conducere. Inspectorii pot opri vehiculele semnalizând regulamentar din poziția statică în același mod ca și polițiștii rutieri sau din autovehiculul din dotare aflat în mers”, prevede ordonanța.
Mai exact, personalul ISCTR poate să controleze spațiul destinat șoferului și spațiul destinat transportului, indiferent că e vorba de mărfuri sau de persoane. „În cazul transporturilor rutiere de mărfuri inspectorii au dreptul să verifice concordanța dintre înscrisurile din documentele de transport și mărfurile transportate. (...) În cazul transporturilor rutiere de persoane, inspectorii au dreptul să verifice concordanța dintre înscrisurile din documentul de transport și identitatea persoanelor transportate, precum și legitimațiile de călătorie ale acestora, după caz”, este subliniat în actul normativ.
În altă ordinde de idei, avocatnet.ro a făcut o serie de estimări cu privire la controalele pe care le-ar putea desfășura la firme, în cursul anului 2018, reprezentanții ISCTR. Informații suplimentare sunt aici.