Persoanele fizice care au obținut în 2017 venituri din activități independente, venituri din asocierea cu o persoană juridică, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din investiții (adică inclusiv dividende), venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură sau venituri din alte surse la nivelul a cel puțin 22.800 de lei (12 salarii minime brute) trebuie să depună formularul 600 la Fisc, în vederea stabilirii CAS și CASS de plată în 2018, până cel mai târziu miercurea viitoare.
În prezent, contribuabilii au mai multe modalități pentru a depune formularul cu pricina, prima dintre ele fiind cea clasică, adică în format hârtie, la registratura organului fiscal competent sau prin poștă, cu confirmare de primire.
În același timp însă, formularul 600 poate fi transmis și prin mijloace electronice, pe portalul www.e-guvernare.ro, de către contribuabilii persoane fizice deținători de certificate digitale, care semnează în nume propriu declarația.
Iar de câteva zile, declarația poate fi transmisă și pe site-ul ANAF, accesând "Spațiul Privat Virtual" (SPV), acel serviciu gratuit, disponibil contribuabililor persoane fizice din toată țara, 24 de ore din 24.
De altfel, această ultimă variantă poate fi și cea mai avantajoasă, în condițiile în care contribuabilii scapă de drumurile la sediul ANAF sau la poștă, dar și de cozile întâlnite la aceste instituții.
"Prin serviciul Spaţiul privat virtual puteţi să vă informaţi asupra obligaţiilor fiscale pe care le aveţi neplătite, puteţi descărca decizii de impunere începând cu anul 2013, puteţi verifica cum declară angajatorul dvs. contribuţiile de asigurări sociale şi nu numai atât. SPV se îmbogăţeşte permanent", scrie pe site-ul Fiscului.
Cum te înrolezi în Spațiul Privat Virtual
Autentificarea persoanelor fizice în canalul securizat SPV se face cu ajutorul credențialelor de tip "nume utilizator" și "parolă" însoțite de coduri de autentificare de unică folosință „OTP”. Practic, înrolarea cetățenilor în aplicația online se face pe site-ul Fiscului, în partea dreaptă sus, unde se găsește scris cu roșu butonul pentru SPV, sau, mai simplu, direct prin accesarea acestui link.
Pentru a se înregistra ca utilizatori, persoanele fizice trebuie să completeze informațiile necesare identificării lor, într-o fereastră securizată, așa cum reiese din imaginea de mai jos:
Așa cum se poate observa, contribuabilului i se cere să opteze pentru opțiunea „aprobare la ghişeu“ sau pentru „verificare număr înregistrare decizie“. Astfel, dacă nu dețineți nicio decizie de impunere (document emis de Fisc celor care obțin, spre exemplu, venituri din activități independente), veți opta pentru aprobarea la ghișeu, care presupune o deplasare la organul fiscal. Totuși, este vorba despre un singur drum, la orice administrație financiară din țară (necesar pentru certificarea datelor completate), așa cum vom arăta mai jos.
În continuare, pentru înregistrare, sistemul cere introducerea unui nume de utilizator, a unei parole, dar și a unei adrese de e-mail. De asemenea, trebuie introdus numărul de telefon mobil și răspunsul la o întrebare de siguranță, dar și un cod de validare înscris într-un chenar, ca în poza anterioară.
După completarea acestor date, se apasă butonul Continuă, fiind generată automat o pagină de răspuns cu un număr de înregistrare şi cu toate datele introduse. De asemenea, răspunsul include şi mesajul: „Pentru a valida înregistrarea în Spaţiul Privat Virtual, este necesar să vă prezentaţi la orice administraţie fiscală în termen de 10 zile de la data primirii acestui mesaj, împreună cu actul de identitate în original şi cu numărul de înregistrare ce v-a fost atribuit“.
Astfel, pentru validarea înrolării în SPV, contribuabilul trebuie să se prezinte la orice administrație financiară din țară, fără a mai exista obligația deplasării la instituția din localitatea de domiciliu. Cu numărul de înregistrare şi cu o copie de pe buletin, contribuabilul primeşte la ghişeu o confirmare printată cu mesajul „Înregistrarea cu numărul XXXX a fost aprobată cu succes“.
În același timp, utilizatorul primeşte și pe e-mail mesajul „Contul dumneavoastră cu numele de utilizator (...) a fost activat“.
Cum se face logarea în SPV
Așa cum am precizat deja, serviciul SPV este pozitionat în colțul din dreapta sus al site-ului ANAF, iar persoanele fizice se pot autentifica cu credențialele de tipul utilizator/parolă, așa cum le-a primit.
Odată introduse numele de utilizator și parola, contribuabilul trebuie să apese butonul Autentificare, fiind direcționat într-o nouă fereastră, unde i se solicită un cod de siguranță. Codul se primește pe adresa de e-mail înregistrată și este valabil doar pentru cinci minute: "Cod de siguranță: ..., expiră după 300 secunde", scrie în e-mailul primit. După introducerea codului, se apasă butonul Continuă. După acest ultim pas, se ajunge efectiv în contul SPV, unde contribuabilul are posibilitatea să vizualizeze numele de utilizator cu care s-a autentificat, modalitatea de autentificare, precum și următoarele servicii disponibile:
- Profil utilizator - serviciu ce oferă posibilitatea schimbării parolei, editării profilului, vizualizării istoricului activităților efectuate pe cont și renunțării la SPV;
- Mesaje - serviciu ce oferă posibilitatea vizualizării rapoartelor solicitate și a documentelor comunicate de organele fiscale;
- Solicitări - serviciu prin care pot fi cerute informații sau documente.
Logați în contul dvs de utilizator, aveți posibilitatea de a completa online mai multe documente, printre care și formularul 600.