Conferința AvocatNet.ro a avut loc astăzi, la Hotelul Intercontinental din București (Sala "Opera"), începând cu ora 09:00. Evenimentul s-a adresat în special angajatorilor și specialiștor din domeniul fiscal, tratând mai multe subiecte cheie pentru activitatea antreprenorilor, în două sesiuni distincte.
Mai exact, temele dezbătute în cadrul seminarului au fost legate de pregătirea firmei pentru o inspecție fiscală, criteriile în funcție de care Fiscul alege companiile supuse verificării, drepturile și obligațiile pe care le au contribuabilii în timpul controlului sau la încheierea acestuia, dar și obligațiile de natură fiscală legate de protecția mediului.
Lectorii evenimentului de astăzi au fost de la Darian DRS Tax (Oana-Maria Rada, partener), D&B David și Baias (Ana-Maria Iordache, avocat senior), CFO Network (Radu Georgescu, managing partner), Boscolo & Partners (Ramona Burduja, manager tax department) și Țuca Zbârcea & Asociații (Alexandru Cristea, tax partner).
Notă: Abonații serviciului premium AvocatNet.ro pot găsi mai jos comentariul live text al conferinței. Atenție: Urmăriți desfășurarea de la final spre început.
Sesiunea 2
13:45. Pentru a demonstra că o colaborare cu un "furnizor fantomă" nu a fost premeditată, contribuabilii trebuie să treacă un test al cunoașterii, reglementat la nivelul Uniunii Europene.
13:40. O altă faptă de evaziune fiscală, care atrage sesizarea penală, este refuzul nejustificat al unei persoane de a prezenta organelor competente documentele solicitate. Astfel, activitatea trebuie să aibă la bază principiul bunei-credințe, fiind necesară verificarea activității în mod constant (asta implică și verificarea partenerilor de afaceri).
13:30. Pentru a fi evitat riscul evaziunii fiscale, Ana-Maria Iordache recomandă firmelor să cunoască toate cazurile de evaziune fiscală. În acest sens, cea mai întâlnită situație este ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile. Un alt caz celebru îl reprezintă evidențierea, în actele contabile sau în alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la bază operațiuni reale ori evidențierea altor operațiuni fictive. Astfel, este necesară prezentarea unei dovezi pentru un serviciu prestat.
13:20. Instanțele de judecată obișnuiesc să meargă pe același trend al legislației, însă există și multe hotărâri favorabile pentru contribuabili. Ca sfat, acestora li se recomandă să solicite în instanță obligarea colectorului autorizat de a preciza cantitatea de deșeuri de ambalaje colectată de la toți operatorii economici și cantitatea de ambalaje confirmată ca reciclată de reciclatorii finali.
13:10. Draftul de RIF se oferă, de cele mai multe ori, după discuția finală, lucru total eronat în opinia lui Alexandru Cristea. Astfel, contribuabilii ar trebui să ceară un astfel de document în prealabil, lucru agreat și de Ana-Maria Iordache. Cu alte cuvinte, anumiți inspectori păstrează practica anterioară, întâlnită în legislația veche. Iar discuția finală marchează practic închiderea inspecției fiscale.
13:05. Termenul de prescripție este acum 1 iulie al anului următor celui pentru care se datorează creanța, în loc de 1 ianuarie, așa cum a fost înainte de 2016. Inspecția fiscală se finalizează prin emiterea unui proiect de raport de inspecție fiscală (RIF).
13:00. Atât Fiscul, cât și Administrația Fondului pentru Mediu țin cont de opiniile, punctele de vedere, deciziile administrative, jurisprudența națională și europeană. În practică, echipa de control poate constata că situația e diferită de cea expusă într-o astfel de opinie, astfel că va trebui prezentat motivul pentru care nu se ține cont de respectiva opinie/ decizie. "Într-o asemenea situație, nu se mai impune aplicarea penalității de nedeclarare", lămurește avocata de la D&B David și Baias.
Ana-Maria Iordache (prim-plan)
12:55. Între contribuțiile de mediu și procedura fiscală există o strânsă legătură. Sunt patru pași de luat în calcul, altfel: planificarea inspecției fiscale, desfășurarea acesteia, rezultatul inspecției și contestarea rezultatelor. Și la mediu, se transmite un aviz, cu 30 de zile înainte de începerea efectivă a inspecției, în cazul marilor contribuabili, respectiv 15 zile, pentru ceilalți. După ce începe inspecția fiscală, declarațiile rectificative nu mai pot fi depuse, astfel că trasnmiterea acestora pe perioada controlului nu va fi luată în considerare de autorități.
12:50. Potrivit legislaţiei în vigoare, responsabilităţile operatorilor economici (de a gestiona ambalajele devenite deșeuri) se pot realiza:
- individual, prin colectarea şi verificarea deşeurilor proprii sau ale altor deţinători;
- colectiv, în cadrul unor structuri de tip OTR (organizaţii de transfer de responsabilitate).
12:45. Pentru o bună gestiune, se recomandă solicitarea unor specificații tehnice cu privire la ambalaje, dar și ținerea unei contabilități exacte cu tot ceea ce se înregistrează, "mai ales că cei de la Fondul de mediu sunt destul de formaliști". În prezent, agenții economici care nu recuperează deșeurile de ambalaje rezultate în urma consumului sunt obligați să contribuie la Fondul de Mediu cu doi lei pentru fiecare kilogram de deșeuri nereciclate. Avem și noi explicații pe larg, aici.
12:40. "Trebuie să plătim, atât timp cât poluăm", rezumă Ana-Maria Iordache. Astfel, se plătesc diverse contribuții, dar cea mai discutată dintre acestea este cea care privește deșeurile de ambalaje. Aceasta se plătește pe deșeurile de ambalaje consumate pe piața națională. Contribuția se achită până pe 25 ianuarie pentru anul anterior.
12:35. Am ajuns și la ultimul vorbitor al evenimentului: Ana-Maria Iordache, avocat senior la D&B David și Baias, cea care va vorbi despre obligațiile la Fondul de mediu, mai ales în contextul apariției unui nou cadru legislativ: "Controalele Fondului de mediu vor fi reluate în septembrie 2017", transmite avocata.
12:30. Refacerea inspecției fiscale, o procedură diferită față de cea de reverificare, care apare ca urmare a unei decizii de soluționare a contestației prin care se desființează un act administrativ fiscal.
12:25. Din perspectiva măsurilor asigurătorii, acestea pot fi instituite înaintea emiterii titlului de creanță, dar ele încetează automat dacă titlul respectiv nu a fost emis și comunicat în termen de maximum șase luni.
12:20. Eșalonarea la plată a unei obligații fiscale, o procedură nouă introdusă în Codul de procedură fiscală, dar care, în practică, nu prea funcționează, după cum atrage atenția Alexandru Cristea. În acest articol am explicat cum poate fi solicitată eșalonarea la plată.
12:15. Depunerea scrisorii de garanție, până cel târziu pe 25 ale lunii, când devin scadente obligațiile de plată, soluția oferită de Ana-Maria Iordache, avocat senior la D&B David și Baias.
12:10. Din 2017, în cazul deciziilor de impunere, stingerea obligațiilor fiscale se face "în funcție de data comunicării, pentru diferenșele de obligații fiscale principale (...), precum și pentru obligațiile fiscale accesorii".
12:05. "Am firme care au ajuns la al cincilea sau al șaselea refuz de acordare a codului de TVA", spune specialistul de la Țuca Zbârcea & Asociații. De altfel, autoritățile fiscale nu expun motivele concrete ale refuzului, astfel încât situația să poată fi remediată de către solicitant.
12:00. Înregistrarea în scopuri de TVA, una dintre problemele actuale în relația cu Fiscul. Asfel, a fost eliminat formularul 088, însă procedura de înregistrare a rămas una opacă, neexistând criterii clare de acordare a codului de TVA. Prin urmare, rezultatul cererii nu poate fi prevăzut, aspect despre care am relatat și noi, pe larg, aici.
11:50. Din 2016, pentru clădiri și terenuri de orice fel a fost introdusă taxarea inversă. Ca regulă, beneficiarul și furnizorul/ prestatorul trebuie să fie înregistrați în scopuri de TVA. Alexandru Cristea atrage atenția că beneficiarul pierde dreptul de deducere TVA în cazul neaplicării taxării inverse, atât timp cât operațiuna era supusă unei astfel de măsuri.
Alexandru Cristea
11:40. Există unele cazuri specifice, astfel că întâlnim refuzul dreptului de deducere din cauza unor nereguli care nu intră sub incidența legislației fiscale (exemple: material lemnos, cereale, construcții).
11:30. După o scurtă pauză, conferința continuă cu intervenția lui Alexandru Cristea, tax partner la Țuca Zbârcea & Asociații. Acesta vorbește, în primă fază, de condițiile de deductibilitate, prezentând regulile specifice pentru deducerea cheltuielilor din perspectiva impozitului pe profit.
Sesiunea 1
11:10. Atenție la penalitatea de nedeclarare, introdusă în legislație din 2016. Aceasta este de 0,08% pe fiecare zi, așa cum am explicat și noi recent aici. Aceasta se aplică numai creanțelor născute după 1 ianuarie 2016.
11:05. Când plătiți o amendă, acordați mare grijă contului în care plătiți, existând numeroase situații în practică în care pe procesul-verbal era trecut, intenționat sau nu, un cont greșit. Astfel, explică Ramona Burduja, au fost cazuri în care contribuabilii au achitat jumătate din cuantumul amenzii în termenul legal de 48 de ore, însă au făcut-o într-un alt cont.
11:00. În continuare, specialistul de la Boscolo & Partners vorbește despre modul în care poate fi transformată o inspecție fiscală într-o reușită. Astfel, relația dintre contribuabil și inspectori trebuie să se bazeze pe respect reciproc, iar persoanele care reprezintă firma trebuie să demonstreze că dețin cunoștințe solide ale legislației relevante. De aceea, se recomandă să se apeleze la un expert, dar și în acest caz, anumiți inspectori fiscali nu privesc cu ochi prezența unui consultant fiscal sau avocat care să reprezinte firma, pe perioada verificării fiscale.
10:50. Printre facturile emise fără TVA se află și prestările pentru serviciile neimpozabile în România. Pentru alte tranzacții neimpozabile în România, contribuabilii trebuie să verifice eventualele obligații în statul în care aceste tranzacții sunt impozabile.
10:40. În ceea ce privește verificarea dreptului de deducere a TVA la achiziții, există, în primul rând, elemente obligatorii ce trebuie să se regăsească pe factură, astfel încât ANAF să nu refuze dreptul de deducere. Astfel, trebuie menționat codul fiscal al beneficiarului, dar și adresa, însemnând localitate, stradă, număr și județ). De altfel, menționarea județului pe factură reprezintă o noutate, atrage atenția Ramona Burduja.
10:30. Direcția Generală de Coordonare Inspecție Fiscală a stabilit "indicatori de performanță" pentru echipele de inspecție, având ca țintă sume foarte mari. În plus, inspectorii fiscali primesc niște stimulente suplimentare, astfel că instituția pleacă de la premisa că firmele sunt incorecte,
10:25. Trecem de la impozitele directe la cele indirecte, în speță taxa pe valoare adăugată (TVA). Prezentarea aparține Ramonei Burduja, manager tax department la Boscolo & Partners.
Radu Georgescu, Ramona Burduja și Oana Rada (de la stânga la dreapta).
10:15. Concret, printre ajustările frecvente făcute de inspecțiile fiscale regăsim cheltuielile de protocol, cele care vizează team buildingurile (cursuri, traininguri), materialele promoționale (pixuri, caiete, broșuri și alte obiecte promoționale acordate partenerilor), provizioanele clienți neîncasați, discounturile comerciale acordate ulterior sau delegațiile în interesul societății.
10:05. Din punct de vedere al impozitului pe profit, există o serie de ajustări frecvente pe care le fac inspectorii fiscali. Din experiența personală, Radu Georgescu consideră că o documentație cât mai stufoasă ("maculatură") este de ajutor în relația cu Fiscul, astfel încât antreprenorul să demonstreze că este stăpân pe situație.
10:00. În ceea ce privește optimizarea impozitului pe profit, managing partnerul de la CFO Network amintește de achizițiile de calculatoare, softuri sau echipamente, tichetele de vacanță sau cele cadou, alegerea perioadei de amortizare fiscală, amortizarea accelarată, sponsorizările sau plata anticipată a impozitului pe profit. Referitor la tichetele cadou, acestea pot fi acordate salariaților și copiilor minori ai acestora, cu ocazia zilei de 1 iunie - Ziua Copilului, fiind neimpozabile în limia a 150 de lei/ persoană - detalii, aici.
09:50. În continuare, discuția continuă cu prezentarea greșelilor care nasca probleme în relația cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), dar și modul în care pot fi acestea evitate. Astfel, este necesară o abordare specifică pe diverse arii de impozitare verificate de Fisc.
09:40. Radu Georgescu prezintă metodele prin care poate crește profitabilitatea companiei. Printre altele, specialistul amintește de înregistrarea bonusurilor de-a lungul perioadei contractuale, capitalizarea salariilor și dobânzilor, folosirea leasingului financiar, discounturile financiare sau provizioanele clienți/ stocuri.
09:35. Scopul unui antreprenor care nu are împrumuturi bancare este de a-și optimiza taxele. În același timp, interesul este altul în cazul companiilor antreprenoriale care au împrumuturi bancare. În acest moment, se urmărește profitul contabil, prevedere valabilă și pentru companiile multinaționale, unde se dorește, de asemenea, generarea profitului, prin procese și proceduri contabile.
09:30. În continuare, vom afla cum trebuie făcută înregistrarea în contabilitate și care este rolul contabilului, din punct de vedere al impozitului pe profit. Vorbitor: Radu Georgescu, managing partner la CFO Network.
09:25. Recomandări practice pentru a trece cu bine peste inspecția fiscală:
- prezentați documentele solicitate într-un mod organizat;
- nu implicați prea multe persoane în discuțiile cu autoritățile;
- comunicați deschis și eficient cu inspectorii fiscali;
- solicitați periodic un status al inspecției fiscale;
- fiți la curent cu drepturile și obligațiile pe care le aveți;
- exprimați-vă punctul de vedere asupra constatărilor echipei de inspecție fiscală;
- acordați mare atenție informațiilor furnizate în notele explicative solicitate de echipa de inspecție;
- încercați să colaborați, să aveți o atitudine prietenoasă.
09:20. În cazul în care contribuabilul a primit avizul de inspecție fiscală, acesta poate întocmi/ colecta documentele ce lipsesc, inclusiv pe parcursul controlului. Până la momentul începerii inspecției fiscale (data înscrisă în aviz), se pot depune declarații rectificative. Ca regulă, avizul trebuie comunicat cu cel puţin 30 de zile înainte de startul verificărilor, în cazul marilor contribuabili, respectiv cel puţin 15 zile pentru celelalte categorii de contribuabili - am scris mai multe despre acest subiect aici.
09:15. Dosarul prețurilor de transfer, un domeniu important, precizează Oana Rada, cea care le transmite invitaților ce reprezintă marii contribuabili că trebuie să aibă dosarul pregătit. În caz contrar, acesta trebuie pregătit urgent. Și pentru ceilalți contribuabili, recomandarea specialiștilor este aceeași: întocmirea documentației din timp, în contextul în care procedura este una complexă. Pentru 2016, dosarul prețurilor de transfer a trebuit întocmit obligatoriu de anumite firme încadrate în categoria marilor contribuabili, până la termenul de depunere a declaraţiei anuale de profit (27 martie 2017, în condițiile în care ziua de 25 martie 2017 a picat în weekend). Aveți toate detaliile aici.
09:10. Primul vorbitor este Oana-Maria Rada, partener în cadrul Darian DRS Tax, care prezintă cum se face pregătirea pentru inspecția fiscală, în trei momente esențiale: în timpul activității, înainte de începerea verificării Fiscului și pe timpul acesteia.
09:05. Conferința este pe punctul de a începe. În prima sesiune vorbim, în principal, despre cum îți poți pregăti firma pentru o inspecție fiscală.
*Notă: Părțile de text scrise cu italic sunt informații suplimentare incluse de autorul articolului.