Începând din septembrie 2017, firmele din România ar urma să își mai deschidă un cont bancar, în care să încaseze doar TVA-ul aferent facturilor emise clienților lor.
Crearea unui cont dedicat TVA-ului ar duce la o mai bună colectare a taxelor, în opinia inițiatorilor, sistemul de divizare a plăților urmând să se facă pe modelul altor state europene.
Totuși, apariția unui circuit financiar suplimentar, separat de cele deja existente în sistemul actual, ar produce mai multe dezavantaje decât beneficii, în opinia experților în fiscalitate.
Concret, cu o lună înainte de aplicarea noilor prevederi, specialiștii de la Schoenherr au identificat cel puțin cinci blocaje pe care firmele vizate le vor întâlni în practică.
"Ne așteptăm ca mecanismul plății fracționate a TVA, cunoscut sub denumirea populară de split payment, să genereze o sumedenie de probleme practice pentru cei care îl vor aplica efectiv", consideră Theodor Artenie (foto), tax director în cadrul Schoenherr Bucharest Tax.
Potrivit sursei citate, primul și cel mare obstacol în implementarea split TVA îl reprezintă timpul scurt rămas până de 1 septembrie 2017, termenul de la care Executivul dorește aplicarea noului sistem. Practic, în cele puțin peste patru săptămâni rămase, firmelor obligate să aplice sistemul split payment le va fi aproape imposibil să aplice noile reguli, mai ales dacă se confruntă cu un volum mare de plăți.
Cu alte cuvinte, conformarea ar presupune adaptarea sistemelor de gestiune și politicile interne într-un timp foarte scurt, însă "modelul de lucru va fi de genul <<văzând și făcând>> care, așa cum ne-a arătat istoria recentă, nu este unul de succes".
Mai departe, Theodor Artenie a adus în discuție principalele obiective urmărite de autorități prin introducerea noului mecanism, respectiv reducerea fenomenului evazionist în domeniul TVA și creșterea gradului de colectare a acestui tip de impozit.
"Având în vedere această premisă, putem deduce în mod rezonabil că cineva (nu se știe încă cine) va trebui să exercite un control (nu se știe cum) asupra tuturor operațiunilor care se fac din contul care va fi creat exclusiv pentru decontări privind TVA", explică specialistul de la Schoenherr Bucharest Tax, care se întreabă astfel care vor trebui să fie resursele necesare pentru a putea fi asigurată verificarea respectivelor plăți fără să fie generate blocaje în activitatea societăților românești.
Birocrația excesivă și costurile însemnate, alte piedici majore
Potrivit informațiilor furnizate în ultima perioada în presa centrală, noul cont dedicat TVA-ului, folosit doar pentru plata acestei taxe la buget sau către furnizori, ar urma să fie deschis la Trezorerie, aspect de altfel normal, în primă fază. Însă, în contextul în care Trezoreria nu oferă servicii de plăți online, specialistul contactat de redacția noastră se întreabă ce vor face companiile, și nu puține, care au de achitat mai multe facturi, zilnic.
"Altfel spus, dacă avem de achitat TVA pentru 100 de facturi într-o zi, va trebui să ne luăm răbdarea la pachet cu documentele de plată și să ne așezăm la coadă", anticipează tax directorul de la Schoenherr.
Mergând mai departe cu perspectiva asupra blocajelor pe care le vor întâmpina companiile în cazul aplicării măsurii prezentate, Theodor Artenie se așteaptă ca plățile cu carduri bancare efectuate între persoane înregistrate în scopuri de TVA să nu mai fie posibile, în special din punct de vedere tehnic: "Nu putem imagina în acest moment o soluție tehnică prin care să se poată efectua plata cu cardul la comercianți astfel încât să se respecte în același timp niște cerințe care impun plata TVA din alt cont bancar, eventual și cu condiția ca respectiva plată să fie aprobată de o instituție a statului", aspect la care se așteaptă sursa citată.
Ultimul, dar nu cel din urmă impediment în aplicarea mecanismului plății fracționate de TVA este cauzat de costurile pe care le va presupune noul sistem. Și aici vorbim, în esență, de o dublare a numărului de plăți și blocarea resurselor umane sau atragerea acestora în administrarea diferitelor procese relevante, precum întocmirea de documente sau timpul alocat depunerii acestora.
Totodată, Theodor Artenie ia în calcul și penalitățile contractuale care vor începe să curgă în condițiile în care, cel mai probabil, furnizorii de bunuri și servicii nu își vor mai primi banii la timp.
Notă: Aplicarea noului mecanism pentru colectarea TVA este una dintre măsurile din programul de guvernare încă luate în calcul la nivel de Executiv, după ce prim-ministrul a anunțat recent că s-a renunțat, pe rând, la introducerea unui impozit progresiv pe cifra de afaceri sau a taxei de solidaritate, care ar fi vizat persoanele fizice cu câștiguri mari. Detalii sunt aici și aici.
Atenție! Măsurile propuse în programul de guvernare NU se aplică momentan. Acestea ar putea fi aprobate printr-o ordonanță a Executivului, în condițiile în care, până la finalul lunii august, parlamentarii sunt în vacanță.