Prin intermediul acestui program de finanțare sunt eligibile doar microîntrepinderile și întreprinderile mici și mijlocii care au, la data deschiderii sesiunii de primire a proiectelor, cel puțin un exercițiu financiar încheiat. Astfel, societățile comerciale nou-înființate și care nu au depus situațiile financiare anuale nu pot solicita acordarea ajutorului financiar nerambursabil. Acestea vor fi eligibile în anul 2018, atât prin intermediul programului Start-up Nation, dar și prin programul de Microindustrializare.
Condițiile în care acest program de finanțare poate fi accesat sunt descrise în cadrul unui articol publicat anterior, iar lista activităților eligibile poate fi verificată aici.
1. Modernizarea unei fabrici de mobilă
Antreprenorii care deja dețin o fabrică sau un atelier de producție a mobilierului, indiferent dacă este de serie sau la comandă, vor putea solicita ajutorul nerambursabil pentru a-și acoperi, în principal, cheltuielile ocazionate de achiziționarea unui nou spațiu de producție, a echipamentelor și utilajelor necesare realizării produselor, dar și a autoutilitarelor necesare transportului de mobilier de la fabrică la domiciliul clienților.
Producția de mobilă este impulsionată de creșterea înregistrată pe piața imobiliară, atât în cazul achizițiilor de locuințe noi, cât și în cazul tranzacțiilor cu apartamente sau case existente. În ambele situații, noii proprietari vor dori să își particularizeze spațiul de locuit.
Înainte de a începe pregătirea proiectului, trebuie să știi foarte clar cine vor fi clienții tăi potențiali. Astfel, este deosebit de importantă stabilirea grupului țintă vizat și a unor informații statistice precum:
- veniturile clienților;
- grupa de vârstă a clienților societății;
- preferințele clienților în ceea ce privește materialele folosite, culorile, formele, etc;
- preferințe clienților în ceea ce privește modalitatea de achiziție.
În funcție de aceste criterii, vei putea stabili ce tip de mobilier vei produce, nivelul prețurilor practicate și, evident, calitatea materialelor folosite. Cu cât clienții tăi vor fi dispuși să plătească mai mult pentru mobila pe care o achiziționează, cu atât vor fi mai atenți la calitatea produselor, obligându-te, în acest fel, să achiziționezi doar materii prime și materiale de top.
2. Modernizarea unei fabrici de lactate
În cadrul programului de Microindustrializare, sunt eligibile activitățile de producție alimentară, prin urmare poți depune o cerere de finanțare și pentru modernizarea sau extinderea unei fabrici de produse lactate.
Ca urmare a cerințelor de igienă stricte, dar și ca urmare a investițiilor inițiale mai mari, fermierii nu pot comercializa în mod direct laptele obținut în cadrul fermei. Prin urmare, principala categorie de clienți este constituită din fabricile de procesare a produselor lactate.
Diversificarea gamei de produse este strategia adoptată de către fabricile de produse lactate de-a lungul timpului. Pornind de aici, în funcție de caracteristicile pieței țintă vizate și de puterea de cumpărare a clienților, fabrica se poate orienta către obținerea unor produse ieftine, de larg consum, adresate clienților cu venituri mici, situație în care câștigurile viitoare pot veni doar ca urmare a comercializării unor cantități însemnate.
Pe de altă parte, antreprenorul poate lua decizia de a se orienta către obținerea unor produse naturale, ecologice, cu o valoare adăugată mai mare. În acest caz, cantitățile comercializate vor fi mici, însă societatea va câștiga ca urmare a prețului unitar mai ridicat.
3. Îmbutelierea apei și producția de sucuri
Și fabricile de producție a sucurilor și de îmbuteliere a apei plate sau minerale pot solicita ajutorul nerambursabil de până la 100.00 de euro prin intermediul programului de Microindustrializare.
Fondurile pot fi alocate pentru modernizarea activității sau extinderea gamei de produse, fapt ce ar necesita extinderea într-un spațiu nou. Atât achiziția de echipamente și utilaje, cât și achiziția de autoutilitare destinate transportului produselor finite sunt cheltuieli eligibile.
În plus, la fel ca și în cazul altor afaceri eligibile în cadrul acestui program de finanțare, antreprenorii pot realiza site-uri de prezentare și pot achiziționa inclusiv softuri dedicate comerțului online.
O posibilă direcție de dezvoltare a acesor afaceri ar fi producția de sucuri naturale din fructe, românii fiind pe ultimul loc în rândul țărilor din Uniunea Europeană, cu mai puțin de trei litri de persoană. Sucurile şi nectarurile din fructe fac parte din categoria băuturilor necarbonatate, unul dintre segmentele unde cererea a crescut în ultimii ani, iar tendința pentru viitor se menține optimistă.
4. Producția de încălțăminte
În cazul în care deții un atelier de producție a încălțămintei, poți solicita până la 100.000 de euro nerambusabili prin intermediul programului de Microindustrializare.
Piaţa de încălţăminte a înregistrat în cursul anului anterior un trend uşor ascendent, regăsit şi în cazul segmentului de preţuri mici. Potrivit ultimelor date statistice existente, piaţa de încălțăminte este de circa un miliard de euro.
Chiar dacă segmentul produselor ieftine este puternic concurențial, numărul producătorilor este încă scăzut pe segmentul produselor premium, de calitate superioară și cu prețuri ridicate. În acest caz, posibilitățile de comercializare sunt diferite, astfel că principalii clienți nu vor veni în magazinul propriu pentru a comanda, ci vor lua contact cu produsele societății prin intermediul magazinului on-line.
De aceea, o fabrică de încălțăminte care urmărește comercializarea pantofilor prin intermediul internetului ar trebui să investească suplimentar în crearea unei pagini web și achiziția softurilor pentru comerțul online.