Daca cei de la Oficiul Roman pentru Imigrari v-au precizat cele spuse de dumneavoastra, ar fi bine sa o fi facut in scris pentru a va veni in ajutor la Registrul Comertului si sa va fi indicat si temeiul legal.
Fiindca nu ati precizat ce fel de carte de rezidenta detine sotul dumneavoastra va fac urmatoarele precizari:
Conform Oug 194/2002 privind regimul strainilor in Romania actualizata ,art. 114 alin 1, sunt doua tipuri de carti de rezidenta pentru membrii de familie ai unui cetatean roman, astfel-"(1) Străinului, membru de familie al unui cetăţean român, căruia i s-a acordat sau, după caz, i s-a prelungit dreptul de şedere în România i se eliberează de către Oficiul Român pentru Imigrări, prin formaţiunile sale teritoriale, o carte de rezidenţă, după cum urmează:
a) carte de rezidenţă pentru străinii membri de familie - străinului membru de familie al cetăţeanului român, căruia i s-a acordat sau, după caz, i s-a prelungit dreptul de şedere temporară;
b) carte de rezidenţă permanentă pentru străinii membri de familie - străinului membru de familie al cetăţeanului român, căruia i s-a acordat dreptul de şedere permanentă."
Cartea de rezidenţă permanentă se eliberează în baza obţinerii dreptului de şedere permanentă, pentru o perioadă de 10 ani, şi se reînnoieşte succesiv, pentru aceeaşi perioadă, conform dispozitiilor art. 115 alin.2 din acelasi act normativ.
Numai daca sotul dumneavoastra are drept de sedere permanenta pe teritoriul Romaniei si este posesorul unei carti de rezidenta permanenta pentru membru de familie, beneficiaza ,conform art. 75 din Oug 194/2002 privind regimul strainilor in Romania actualizata, de tratament egal cu cetăţenii români în ceea ce priveşte:
a)accesul la piaţa muncii, inclusiv în privinţa condiţiilor de angajare şi de muncă, la activităţi economice în mod independent şi la activităţi profesionale, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor OUG 44/2008 privind autorizarea persoanelor fizice şi a asociaţiilor familiale care desfăşoară activităţi economice în mod independent, cu condiţia ca activitatea desfăşurată să nu presupună, chiar şi ocazional, exercitarea unor prerogative ale autorităţii publice;
b) accesul la toate formele şi nivelurile de învăţământ şi de pregătire profesională, inclusiv la acordarea burselor de studiu;
c) echivalarea studiilor şi recunoaşterea diplomelor, a certificatelor, a atestatelor de competenţă şi a calificărilor profesionale, în conformitate cu reglementările în vigoare;
d) securitatea socială, asistenţa şi protecţia socială;
e) asistenţa de sănătate publică;
f) deduceri de impozit pe venitul global şi scutiri de taxe;
g) accesul la bunuri şi servicii publice, inclusiv obţinerea de locuinţe;
h) libertatea de asociere, afiliere şi apartenenţă la o organizaţie sindicală sau profesională.
Daca sotul dumneavoastra detine numai o carte de rezidenta temporara pentru membru de familie, imi mentin parerea data anterior privind neincadrarea in dispozitiile OUG 44/2008.
Daca nu aveti un raspuns scris din partea Oficiului Roman pentru Imigrari rugati-i respectuos sa va formuleze o astfel de opinie scrisa.
In conditiile existentei unei opinii scrise din partea ORI, cei de la Registrul Comertului nu ar trebui sa va mai solicite nici un fel de acte suplimentare pe acest aspect.
Nu se poate divorta la notar.
In functie de circumstantele personale ale cazului dumneavoastra, cea mai simpla varianta de divort este divortul prin acordul sotilor.
Divorţul se poate pronunţa pe baza acordului ambilor soţi dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii cumulative:
·până la data cererii de divorţ a trecut cel puţin un an de la încheierea căsătoriei.
·nu exista copii minori rezultaţi din căsătorie.
Cererea de divorţ întemeiată pe acordul părţilor trebuie să fie semnată de ambii soţi si se depune la judecătoria în a cărei rază teritorială se află ultimul domiciliu comun al soţilor.
Cererea trebuie insotita de certificatul de casatorie in original, copii dupa actele de identitate ale sotilor, o taxa de timbru in cuantum de 39 lei care se plateste la CEC sau DITL(in functie de sector) si timbru judiciar.
La primirea cererii de divorţ preşedintele instanţei verifică existenţa consimţământului soţilor şi semnăturile acestora, după care fixează un termen de două luni în şedinţă publică.
La termenul de judecata stabilit va trebui sa va prezentati impreuna cu sotul si sa sustineti in fata instantei ca va mentineti cererea si solicitati desfacerea casatoriei prin acordul partilor
Hotărârea care se pronunţă pe baza acordului soţilor este definitivă şi irevocabilă. Impotriva ei nu se poate promova nici o cale de atac.
Daca din casatoria dumneavoastra au rezultat copii minori, divortul in forma simplificata, divortul prin acord prezentat mai sus, nu poate fi promovat.
Solutia cea mai simpla si mai eficienta in aceasta situatie este ca sotii sa ajunga la o intelegere, solicitand pronuntarea divortului din culpa comuna si stabilind impreuna si celelalte aspecte conexe divortului, respectiv caruia dintre parinti sa-i fie incredintati minorii, care sa fie cuantumul pensiei de intretinere, daca sotul care si-a schimbat numele prin casatorie il poate pastra si dupa divort etc.
Cererea de divort se depune in acest caz de catre unul dintre soti la judecătoria în a cărei rază teritorială se află ultimul domiciliu comun al soţilor.
Cererea trebuie insotita de certificatul de casatorie in original, copii dupa actele de identitate ale sotilor, copii dupa certificatele de nastere ale copiilor minori,o taxa de timbru in cuantum de 39 lei care se plateste la CEC sau DITL(in functie de sector) si timbru judiciar.
La primul termen de judecata stabilit de instanta, va prezentati impreuna si solicitati sa se ia act de intelegerea partilor cu privire la toate capetele din cererea de divort.
Daca nu va permiteti sa angajati un avocat care sa va asiste in proces de la inceput pana la sfarsit, va sfatuiesc sa consultati totusi un avocat pentru a va indruma cu privire la redactarea cererii de chemare in judecata si respectiv pentru redactarea intelegerii referitoare la celelalte capete de cerere accesorii divortului(incredintare minor, stabilire pensie de intretinere etc).Va fi mult mai usor sa va sustineti singuri actiunea in fata instantei de judecata daca cererea initiala este bine intocmita.
Stimata doamna,
Este adevarat ca sotul dumneavoastra, in calitate de membru de familie al unui cetatean roman, are acces neingradit pe piata forţei de munca din România în aceleasi conditii cu cele aplicabile cetãţenilor romani, fiind exceptat de la obligatia detinerii unei autorizatii de munca in acest sens, conform dispozitiilor art. 5 lit g din OUG 56/2007privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei.
Accesul liber pe piata fortei de munca din Romania si desfasurarea de activitati economice in calitate de persoana fizica autorizata sunt insa doua lucruri diferite, reglementate distinct prin acte normative separate.
Sotul dumneavoastra poate fi încadrat în muncã pe teritoriul României pe baza unui contract individual de muncã la orice persoanã fizicã sau juridicã din România ori la o reprezentanţã, sucursalã sau filialã din România a unei persoane juridice cu sediul în strãinãtate, in aceleasi conditii ca si cetatenii romani, dar nu poate fi inregistrat si desfasura activitati economice in calitate de persoana fizica autorizata intrucat aceasta facilitate este permisa doar cetatenilor romani, respectiv cetatenilor statelor Uniunii Europene ori ai Spaţiului Economic European.
Conform dispozitiilor art. 3, alin 1 din OUG 44/2008, privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale,
" În temeiul dreptului la liberă iniţiativă, al dreptului la liberă asociere şi al dreptului de stabilire, orice persoană fizică, cetăţean român sau cetăţean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, poate desfăşura activităţi economice pe teritoriul României, în condiţiile prevăzute de lege. "
Cu alte cuvinte, pot desfasura activitati economice in calitate de persoana fizica autorizata numai cetatenii romani sau cetatenii altui stat membru al Uniunii Europene ori al Spatiului Economic European.
Sotul dumneavoastra are optiunea de a infiinta o societate comerciala, in acest sens neexistand astfel de restrictii.