avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 368 soluții astăzi
Forum Activitate andrei_k

Activitate andrei_k

mihaela_2013, cum ati rezolvat? Si noi ne confruntam cu aceeasi problema. Suntem obligati sa alegem aceeasi solutie.

As dori daca puteti sa imi trimiteti in privat, cei din Bucuresti care au efectuat revizia de gaze recent, contactele firmelor cu care au realizat lucrarile de montare senzori si autorizare.

Multumesc!
Oamenei buni,
In actiunea prezentata mai sus, instanta a hotarat ca:

1.- spatiul comercial sa fie obligat la plata cheltuielilor pe cota-parte indiviza, in totalitatea lor, asa cum a fost cerut prin chemarea in judecata de catre Asociatie. Cum se poate specula ca instanta a sortat chelt pe CPI, ca ar fi acordat sau n-ar fi acordat unele cheltuieli???

Deci, sa intelegem destul de clar: absolut toate chelt pe CPI pe care Asociatia le-a cerut in instanta au fost admise. Motivarea instantei:
In concluzie, se retine ca spatiul comercial al paratei beneficiaza de conducte de apa potabila si menajera, pereti, subsol, acoperis toate fiind comune blocului de locuinte din care face parte si spatiul in care este amplasat sediul paratei, ca urmare spatiul comercial al paratei face parte dintr-un condominium.

In aceste conditii, parata are obligatia legala de a plati asociatiei de proprietari cheltuielile pe cota-parte indiviza, in functie de suprafata utila a proprietatii sale individuale, asa cum este reglementata aceasta categorie de cheltuieli prin art. 47 lit.c) din Legea nr.230/2007.

Pentru considerentele aratate, actiunea formulata de reclamanta, asa cum a fost precizata, este intemeiata, urmand sa fie admisa.


Nu scrie nicaieri in prezentarea actiunii ca Asociatia a cerut anumite cheltuieli pe care instanta nu le-a admis. Este adevarat ca Asociatia si-a reformulat chemarea in judecata, din proprie initiativa, ci nu la cererea instantei, referitor la tipul de cheltuieli.

De asemenea, imobilul este P+4, care, mai mult ca sigur ca nu detine ascensor, intrucat nici in listele prezentate in decursul judecatii nu apar chelt cu ascensorul. De asemenea, daca ar fi existat o conventie sau o invitatie la incheierea conventiei neonorata de catre spatiul comercial, atunci asociatia ar fi putut cere ca spatiul comercial sa fie obligat si la plata energiei electrice in functie de nr. de persoane acceptat sau impus de asociatie. Instanta nu cerceteaza si nu judeca ceea ce nu se cere prin actiune, de asemenea, nu judeca ceea e FIRESC, ci ceea ce este LEGAL.

2.- cererea reconventionala a spatiului comercial de a obliga Asociatia sa o excluda de la plata cheltuielilor de intretinere a scarii blocului, pe motivul ca acel spatiu este amplasat distinct de scara blocului si de celelalte apartamente, accesul in spatiul paratei se face prin 3 intrari separate, care nu au legatura cu apartamentele de locuit, a fost respinsa de instanta ca neintemeiata. Motivarea instantei:
…. pentru aceleasi considerente, mai sus aratate…


Nu inteleg de ce se fac iarasi interpretari si speculatii, nu doar pe marginea Legii 230/2007 cu metodele ei de aplicare, dar chiar si pe baza unei decizii judecatoresti, care este data ca un exemplu pentru acele condominii ce au in componenta si spatii cu destinatie comerciala din constructie si intrari distincte.
Aceasta sentinta a Tribunalului din Barlad urmareste fidel Legea 230/2007, cu privire la impartirea cheltuielilor de intretinere. Atat in lege, in Codul civil, cat si in aceasta sentinta, cota parte aferenta fiecarui proprietar este importanta la stabilirea participarii la cheltuielile pe CPI, insa NU ARE RELEVANTA pentru FOLOSIREA bunurilor comune.
Nici in lege, nici in Codul civil si nici in aceasta sentinta, nu se specifica argumentul ca: „modul de acces intr-o proprietate te exclude de la plata anumitor cheltuieli cu partile comune.”
Legea este clara si precisa referitor la ch pe cota parte indiviza. Nu exista exceptii la plata lor. A nu se confunda proprietatea in cota parte indiviza cu folosinta proprietatii, cum bine a precizat aviziero, si pt care exista exceptia platii consumului de energie electrica ascensor.
Pt. olticris:
1- Da! Spatiul comercial, indiferent pe unde are intrarea si cand a fost construit, atat timp cat face parte din condominiu, participa la ch de intretinere si reparatii ascensor, conform cotei parte indivize, precum si la toate ch pe CPI asa cum sunt prevazute in lege.
2- Nu! Nicio hotarare a adunarii generale nu e mai presus de lege, iar unde-i lege, nu-i tocmeala!

A se vedea si jurisprudenta pt cei care inca mai au dubii:
[ link extern ]
@Adriantot, in sfarsit, cadem de acord asupra unui lucru: OUG nr. 28/1999 pe care ati mentionat-o ca baza legala nu are nicio legatura cu asociatiile de proprietari, cel putin cu obligativitatea sau nu a emiterii de facturi pt cotele de contributie lunara.

Adriantot a scris:

2. ati afirmat aici ca asociatia nu este obligat dar poate emite facturi. Va reamintesc ca ceva mai sus ati fost foarte hotarat si sigur pe cee ce ati afirmat si reafirmat. Ati scris ca
asociatia de proprietari nu are dreptul legal de a emite facturi
.
Pai cum ramane cu matematica asta grea? Are sau nu are dreptul sa emita facturi asociatia? Eu incerc sa citesc cu atentie mesajele in care ma bag in discutie si-as vrea ca si partenerii de dialog sa fie constienti ca ceea ce se scrie pentru ca scrisul ramane aici si poate lamuri utilizatorii acestui forum, poate sa le fie de folos, ori poate sa-i duca in eroare, sa-i faca sa greseasca.

Spre deosebire de dvs, eu ca simplu utilizator nu am cum sa-mi modific mesajele. Am spus din capul locului sa faceti distinctie intre activitatea de inchiriere pt care asociatia este persoana impozabila si poate emite facturi si, pe cealalta parte, operatia de determinare si repartizare a cheltuielilor de intretinere pe proprietari, care NU este activitate de natura economica, ceea ce rezulta ca asociatia NU este persoana IMPOZABILA, NU este indreptatita sa emita facturi. Nu extrageti din propozitie doar cateva cuvinte. Va rog sa recititi cu atentie tot ce am scris. Dupa cum vedeti, NICIODATA nu am spus ca asociatia nu are dreptul sa emita facturi la modul general.

Deci: Facturile se emit obligatoriu sau la cerere NUMAI de catre persoanele IMPOZABILE ce desfasoara ACTIVITATI ECONOMICE. Operatia de determinare si repartizare a cheltuielilor de intretinere pe proprietari NU este activitate economica,ceea ce rezulta ca asociatia NU este persoana IMPOZABILA, NU are pt ce sa emita facturi.

Cand asociatia de proprietari inchiriaza spatii comune, cf. alin (2), "exploatarea bunurilor corporale sau necorporale in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate", aceasta desfasoara o activitate economica devenind persoana IMPOZABILA. In acest caz asociatia de proprietari POATE emite facturi.

In urma contractului de inchiriere (activitate economica), asociatia respectiva, in calitate de persoana IMPOZABILA numai pt acea activitate, putea si era indicat sa emita facturi.

Pentru spatiile comune inchiriate, asociatia incheie contracte de inchiriere si poate emite facturi lunare pt chiria cuvenita.

Atentie! Pentru cota de cheltuieli de intretinere, insa ,asociatia NU are dreptul legal de a emite facturi, Lista de plata lunara fiind singurul document contabil legal.

Dupa cum vedeti, NICIODATA nu am spus ca asociatia nu are dreptul sa emita facturi la modul general.

Dvs faceti confuzie in continuare, nu intelegeti ce inseamna termenul de persoana impozabila. Confundati persoana impozabila cu persoana platitoare de TVA. Nu a spus nimeni ca asociatia ca persoana impozabila pt activitatea din chirii trebuie sa se inregistreze ca platitor de TVA.
Art. 127 CF explica acest termen care este in stransa legatura cu activitatea economica prestata. Termenul de persoana impozabila este prezent peste tot in art. 155. CF- care defineste facturarea, cine factureaza sin in ce conditii. Art. 155 nu spune nicaiesri ca persoana neimpozabila poate factura. Ar fi un nonsens, pt ca nu ar avea ce activitate economica sa factureze.
Trebuie sa intelegeti ca o persoana neimpozabila poate fi impozabila in acelasi timp. Persoana impozabila devine doar pt activitatea economica respectiva. In cazul asociatiei, doar pt activitatea de inchirieri, ca ex. si poate emite facturi. Dar, pt cotele de contributie, asociatia ramane in continuare persoana neimpozabila, ea nu este furnizoare de nimic, nici de utilitati nici de alte servicii pt care sa poata factura. Asociatia nu este o terta persoana, ea este insasi proprietarii, adica cei care sunt beneficiarii si consumatorii de drept ai utilitatilor si celorlate servicii.

V-am intrebat de modul de completare al facturii. Nu mi se pare corect sa amestecati fondurile si cheltuielie lunare in aceeasi oala. Spre ex. fd. de rulment este un fel de garantie, o suma ce se returneaza proprietarului la plecarea din asociatie. In contabilitatea in parida dubla el are si un simbol: ct 115, face parte din clasa 1 si este un cont de capital. Capitalul NU se vinde pe factura pt a fi incasat. La fel si fd. de reparatii, asimilat ct 116.

In fine, discutia a devenit prea tehnica si destul de obositoare, cel putin pt mine. Ma vad repetand aceleasi lucru, din cauza faptului ca, ori nu se citesc cu atentie comentariile mele, ori comunicarea in scris este greoaie navand avantajul exprimarii orale, a gesturilor, mimicii si a timpului real de raspuns.

Vreau totusi sa fac o precizare, @Adriantot, sunteti o persoana competenta, cel putin in speta asociatiilor de proprietari. Va citesc de mult timp si aveti o logica si o experienta de apreciat. Eu, insumi, am invatat numeroase lucruri de la dvs si d-na Elga. Dar, in acest caz, al facturarii, nu am cum sa fiu de acord cu dvs. Va dati seama dupa modul in care scriu ca nu lucrez nici eu cu Codul Fiscal de ieri, de alaltaieri.

Succesuri nebanuite!



Adriantot a scris:
Am mutat aceasta discutie din forumul asociatiilor de proprietari.

Este in regula, atat timp cat nu mai stergeti comentariile argumentate care va contrazic. Ati ramas dator cu raspunsul la o intrebare adresata. Va rog sa interpretati OUG nr. 28/1999 si art. 155 C. fiscal, alin. (9) lit. a) ca baza legala pt obligativitatea asociatiilor de proprietari de a factura la cerere cota de contributie lunara.
Adriantot a scris:
In asociatia mea de proprietari, pe langa apartamente cu proprietari persoane fizice, am peste 15 spatii comerciale cu proprietari persoane juridice (SA, SRL, Primarie, Judecatorie, Agentie imobiliara, Farmacie, Banca...)

Nu are relevanta! Legea este una pt toti, indiferent ca sunt proprietari pensionari, someri sau presedintele Romaniei!
Adriantot a scris:
In societatea mea comerciala ce are un spatiu comercial intr-o asociatie de proprietari, constitui obligatia de plata fata de asociatie, inregistrand in contabilitatea mea factura. Apoi pot sa o achit numerar primind chitanta ori prin contul bancar.

Orice contabil care isi respecta meseria stie cum sa inregistreze cheltuiala cu intretinerea spatiului pe baza chitantei primite de la asociatia de proprietari.

@Iulian Manea, va rugam sa dati si baza legala pt afirmatiile facute.

De asemenea, @Adriantot si @Iulian Manea, cu ajutorul puterii exemplului, va rog sa mentionati ce incrieti in factura pt proprietarul Xulescu.
Astfel, in Lista de plata lunara, Xulescu are de platit:
1- cota cheltuieli cu utilitatile 150 lei,
2- cota cu salarii si contributii 10 lei
3- cota cheltuieli de intretinere 90 lei
4- cota fond de rulment 100 lei
5 -cota fond de reparatii 20 lei
Total de plata: 370 lei.

@ioanbutariu, subscriu la argumentele aduse pt activitatea economica de inchiriere, caz in care asociatia devine persoana impozabila, care nu este obligata, dar, care poate emite facturi pt chiria incasata lunar conform contractului de inchiriere.

Discutia s-a generalizat intre timp, iar, @Adriantot sustine ca Asocitiile de proprietari fiind persoane juridice, trebuie sa emita factura pentru orice, inclusiv pentru cotele de intretinere, daca i se solicita de catre un membru al asociatiei ce este proprietar persoana fizica sau juridica., argumentand cu OUG nr. 28/1999 si art. 155 C. fiscal, alin. (9) lit. a) ca baza legala, afirmatie cu care sunt in total dezacord! Operatiile de determinare si repartizare a cheltuielilor comune pe proprietari nu reprezinta activitate economica.
Nu va enervati, nu face bine sanatatii! Cu rabdare, v-am raspuns si va raspund in continuare la toate intrebarile.

Sa lamurim din start: vorbim STRICT de repartizarea cheltuielilor comune de intretinere pe proprietari.

Nu exista niciun articol din lege care sa prevada "mot a mot" sintagma: Asociatia de proprietari NU are dreptul legal de a emite facturi pentru cota de cheltuieli de intretinere, dupa cum nu exista niciun articol din lege care sa prevada "mot a mot" sintagma: Asociatia de proprietari are obligatia de a emite facturi pentru cota de cheltuieli de intretinere la cererea oricarui platitor (persoana fizica sau juridica, membru sau nemembru al asociatiei, asa cum sustine dvs. Daca ar fi fost asa, atunci nu am mai fi avut despre ce sa discutam acum.

Art. 155 din C. Fiscal stabileste cine are obligatia de a factura in mod regulat sau la cerere. Lecturand acest articol veti vedea ca asociatiile de proprietari Nu au cum sa emita factura pt simplul motiv ca NU livreaza bunuri si NU presteaza servicii catre proprietarii care o compun.

ART. 155 Facturarea

(5) Persoana impozabilă trebuie să emită o factură către fiecare beneficiar, în următoarele situații:
a) pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vânzare la distanţă pe care a efectuat-o, în condițiile art. 132 alin. (2) şi (3);
c) pentru livrările intracomunitare de bunuri efectuate în condițiile art. 143 alin. (2) lit. a) - c);
d) pentru orice avans încasat în legătură cu una dintre operațiunile menţionate la lit. a) şi b).


(9) Prin excepție de la prevederile alin. (5) lit. a), persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru următoarele operațiuni, cu excepția cazului în care beneficiarul solicită factura:
a) livrările de bunuri prin magazinele de comerț cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonanței de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) livrările de bunuri şi prestările de servicii, altele decât cele menţionate la lit. a), furnizate către beneficiari persoane neimpozabile, altele decât persoanele juridice neimpozabile, pentru care este obligatorie emiterea de documente legal aprobate, fără nominalizarea cumpărătorului, cum ar fi: transportul persoanelor pe baza biletelor de călătorie sau abonamentelor, accesul pe bază de bilet la: spectacole, muzee, cinematografe, evenimente sportive, târguri, expoziții;
c) livrările de bunuri şi prestările de servicii, altele decât cele menţionate la lit. a) şi b), furnizate către beneficiari, persoane neimpozabile, altele decât persoanele juridice neimpozabile, care prin natura lor nu permit furnizorului/prestatorului identificarea beneficiarului, cum sunt: livrările de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate, servicii de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice preplătite. Prin norme se vor stabili documentele pe care furnizorii/prestatorii trebuie să le întocmească în vederea determinării corecte a bazei de impozitare şi a taxei colectate pentru astfel de operațiuni.

Deci, pt ca asociatia sa emita facturi in mod regulat sau doar la cerere, trebuie sa fie O PERSOANA IMPOZABILA.

ART. 127 C. Fiscal defineste notiunea de PERSOANA IMPOZABILA:

ART. 127 Persoane impozabile şi activitatea economică
(1) Este considerată persoană impozabilă orice persoană care desfăşoară, de o manieră independentă şi indiferent de loc, activităţi economice de natura celor prevăzute la alin. (2), oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activităţi.
(2) În sensul prezentului titlu, activităţile economice cuprind activităţile producătorilor, comercianţilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activităţile extractive, agricole şi activităţile profesiilor libere sau asimilate acestora. De asemenea, constituie activitate economică exploatarea bunurilor corporale sau necorporale în scopul obţinerii de venituri cu caracter de continuitate.

Operatia de repartizare a cheltuielilor comune NU este o activitate economica pt asociatiile de proprietari, nu se obtine un venit in urma repartizarii acestor cheltuieli, asa cum face spre exemplu TECHEM/ISTA. Ca exemplu, puteti folosi cu succes ca document justificativ pt fiecare proprietar modelul Notelor/Situatiilor de calcul pe care Techem/Ista le folosesc, daca proprietarii sunt mai mofturosi.


In schimb, dvs. sustineti ca:

Adriantot a scris:
Asa ca la cerea oricarui platitor (persoana fizica sau juridica, membru sau nemembru al asociatiei), asociatia are obligatia sa emita factura.
Ca, de regula, proprietarii de apartamente, nu solicita factura, este normal deoarece majoritatea nu tin contabilitatea acestor cheltuieli, nu deconteaza la randul lor undeva, nu apeleaza la ceva deduceri fiscale..., dar, repet, daca ar solicita factura, asociatia ar trebui sa intocmeasca si sa elibereze acea factura.


Si, v-ati argumentat punctul de vedere pe baza OUG nr. 28/1999 si art. 155 C. fiscal, alin. (9) lit. a)

art. 155 C. fiscal, alin. (9) lit. a)
Persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru următoarele operațiuni, cu excepția cazului în care beneficiarul solicită factura:
a) livrările de bunuri prin magazinele de comerț cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonanței de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;


Va rog sa comentati ce marfa livreaza asociatia catre proprietari prin magazinele de comert sau ce servicii catre populatia din bloc presteaza, pt care este obligata sa aiba casa de marcat si sa emita la cerere Facturi, oricui solicita, dupa cum ati afirmat:

Adriantot a scris:

Inregistrarile in contabilitate se fac pe baza de documente justificative. Printre acestea se gasesc si facturile al caror regim a fost modificat de mai multe ori.
In OUG nr. 28/1999 se prevede:
Art. 1. - (1) Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura fiscala.

art.155, art 127, art. 125 cod fiscal. Pe scurt: DOAR persoanele impozabile (care desfasoara activitate economica) au dreptul de a factura. Repartizarea cheltuielilor comune pe proprietari NU este activitate economica. Toata argumentatia legala se regaseste in discutia de aici: www.avocatnet.ro/content/for...

@Adriantot, eu nu tin neaparat sa fiti de acord cu mine, atat timp cat ne aflam pe un forum de discutii unde fiecare utilizator isi poate exprima liber o opinie si sustine legal. Daca stergeti comentariile argumentate care va contrazic, atunci utilizatorii nu vor avea din ce sa aleaga si sa culeaga. Va vor citi doar pe dvs si.....atat!!! Nu cenzurati si monopolizati forumul, lasati-i pe utilizatori sa discearna singuri intre argumentele pro si contra.
ContSters27400 a scris:

Buna ziua,
Va rog sa-mi spuneti daca o Asociatie de proprietari este obligata sa emita factura fiscala pentru un spatiu inchiriat unei persoane juridice, sau NU este obligata (si daca nu, unde scrie?!).
Exista contract de inchiriere a spatiului intre cele doua entitati.
...


Pentru spatiile comune inchiriate, asociatia incheie contracte de inchiriere si poate emite facturi lunare pt chiria cuvenita.

Atentie! Pentru cota de cheltuieli de intretinere, insa ,asociatia NU are dreptul legal de a emite facturi, Lista de plata lunara fiind singurul document contabil legal.

Baza legala si mai multe amanunte aici: www.avocatnet.ro/content/for...
A nu se confunda persoana impozabila cu persoana obligata la plata impozitului pe profit. Sunt notiuni distincte.

Definirea persoanei IMPOZABILE se regaseste DOAR in legislatia privind TVA.

In aceasta categorie se incadreaza orice persoana fizica, un grup de persoane, o institutie publica, o persoana juridica si orice entitate care desfasoara independent o activitate economica, indiferent de scopul sau rezultatul acestei activitati.

Persoanele impozabile pot fi inregistrate in scopuri de TVA sau pot fi scutite de la inregistrare in calitate de intreprinderi mici, in conditiile in care cifra lor de afaceri anuala este inferioara plafonului prevazut din Codul Fiscal.

Inchirierea de bunuri imobile este o activitate scutita de plata TVA.

Calitatea de persoana impozabila NU este conditionata de realizarea de profit.

Astfel, asociatia de proprietari este o persoana impozabila din momentul in care desfasoara o activitate economica, asa cum aceasta este definita in art. 127, din Codul Fiscal, efectuata cu plata, constand in livrarea de bunuri si/sau prestarea de servicii cu plata, exploatarea bunurilor corporale sau necorporale in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate.

Pe de alta parte, PROFITUL reprezinta un venit, ca diferenta intre incasari si cheltuieli.

Codul Fiscal enumera printre persoanele scutite de plata impozitului pe profit si asociatiile de proprietari, in conditiile art. 15, asa cum bine ati precizat.

D-na Elga, asociatia de proprietari, in momentul in care inchiriaza spatii comune, devine persoana impozabila, scutita la plata impozitului pe profit.

Cu alte cuvinte, statul analizeaza in felul urmator:
- ai activitate economica? devii persoana impozabila in sensul TVA, scutit sau nu, cu sau fara drept de deducere
- ai realizat profit din activitati? esti obligat sau scutit la plata impozitului pe profit

@Adriantot, referitor la trimiterile dvs. din Codul fiscal, pe care vi l-am explicat in mesajul anterior mai "pe romaneste" ca sa inteleaga toata lumea, atasez baza legala, asa cum ati dorit:
Codul fiscal:
ART. 125 indice 1
Semnificatia unor termeni si expresii
(1) In sensul prezentului titlu, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
4. activitate economica are intelesul prevazut la art. 127 alin. (2). Atunci cand o persoana desfasoara mai multe activitati economice, prin activitate economica se intelege toate activitatile economice desfasurate de aceasta;
12. factura reprezinta documentul prevazut la art. 155;
18. persoana impozabila are intelesul art. 127 alin. (1) si reprezinta persoana fizica, grupul de persoane, institutia publica, persoana juridica, precum si orice entitate capabila sa desfasoare o activitate economica;
19. persoana juridica neimpozabila reprezinta persoana, alta decat persoana fizica, care nu este persoana impozabila, in sensul art. 127 alin. (1);
20. persoana neimpozabila reprezinta persoana care nu indeplineste conditiile art. 127 alin. (1) pentru a fi considerata persoana impozabila;

ART. 127 Persoane impozabile si activitatea economica
(1) Este considerata persoana IMPOZABILA orice persoana care desfasoara, de o maniera independenta si indiferent de loc, activitati economice de natura celor prevazute la alin. (2), oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activitati.
(2) In sensul prezentului titlu, activitatile economice cuprind activitatile producatorilor, comerciantilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activitatile extractive, agricole si activitatile profesiilor libere sau asimilate acestora. De asemenea, constituie activitate economica exploatarea bunurilor corporale sau necorporale in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate.

ART. 155 Facturarea
(5) Persoana IMPOZABILA trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situa?ii:
a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vanzare la distanta pe care a efectuat-o, in condi?iile art. 132 alin. (2) si (3);
c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in condi?iile art. 143 alin. (2) lit. a) - c);
d) pentru orice avans incasat in legatura cu una dintre opera?iunile mentionate la lit. a) si b).
(6) Prin excep?ie de la alin. (5) lit. a) si d), persoana impozabila nu are obligatia emiterii de facturi pentru opera?iunile scutite fara drept de deducere a taxei conform art. 141 alin. (1) si (2).
(9) Prin excep?ie de la prevederile alin. (5) lit. a), persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii pentru urmatoarele opera?iuni, cu excep?ia cazului in care beneficiarul solicita factura:
a) livrarile de bunuri prin magazinele de comer? cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonan?ei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) livrarile de bunuri si prestarile de servicii, altele decat cele mentionate la lit. a), furnizate catre beneficiari persoane neimpozabile, altele decat persoanele juridice neimpozabile, pentru care este obligatorie emiterea de documente legal aprobate, fara nominalizarea cumparatorului, cum ar fi: transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau abonamentelor, accesul pe baza de bilet la: spectacole, muzee, cinematografe, evenimente sportive, targuri, expozi?ii;
c) livrarile de bunuri si prestarile de servicii, altele decat cele mentionate la lit. a) si b), furnizate catre beneficiari, persoane neimpozabile, altele decat persoanele juridice neimpozabile, care prin natura lor nu permit furnizorului/prestatorului identificarea beneficiarului, cum sunt: livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate, servicii de reincarcare electronica a cartelelor telefonice preplatite. Prin norme se vor stabili documentele pe care furnizorii/prestatorii trebuie sa le intocmeasca in vederea determinarii corecte a bazei de impozitare si a taxei colectate pentru astfel de opera?iuni.

Deci: Facturile se emit obligatoriu sau la cerere NUMAI de catre persoanele IMPOZABILE ce desfasoara ACTIVITATI ECONOMICE. Operatia de determinare si repartizare a cheltuielilor de intretinere pe proprietari NU este activitate economica,ceea ce rezulta ca asociatia NU este persoana IMPOZABILA, NU are pt ce sa emita facturi.

Cand asociatia de proprietari inchiriaza spatii comune, cf. alin (2), "exploatarea bunurilor corporale sau necorporale in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate", aceasta desfasoara o activitate economica devenind persoana IMPOZABILA. In acest caz asociatia de proprietari POATE emite facturi.

@Adriantot, mi-ati dat si un link catre o discutie asemanatoare pe forum, in care nu am gasit in plus decat ceea ce ati repetat si pe acest topic. Mi s-a parut interesant un comentariu:

IORGA Laurentiu a scris:
Buna seara,
Am solicitat facturi asociatiei de proprietari, de la care am un spatiu mic inchiriat. Am primit facturi sporadice. Nu am primit facturile lipsa, am solicitat acest lucru instantei de judecata dar, mi/a fost comunicat ca nu este obligata asociatia sa emita facturi. Pana acum au fot emise mai multe facturi catorva firme.

...Am castigat procesul in instanta iar Asociatia de Proprietari este obligata sa-mi elibereze facturile. Pentru o chestiune de rahat m-a plimbat Asociatia prin tribunale 3 ani. In final a pierdut.


In urma contractului de inchiriere (activitate economica), asociatia respectiva, in calitate de persoana IMPOZABILA numai pt acea activitate, putea si era indicat sa emita facturi.

Referitor la "celebra" Ordonanta 28/1999, ce legatura are cu asociatiile de proprietari? Fix niciuna! Ordonanta se refera la obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. De cand asociatiile de proprietari au devenit operatori/agenti economici?????

De fapt, acesta este paragraful din care reiese clar, de ce va aflati in aceasta eroare:
Adriantot a scris:
Orice persoana juridica (inclusiv asociatiile de orice fel), indiferent ca este in scop patrimonial sau nu, indiferent ca este platitoare de TVA sau nu, este obligata sa emita factura la cererea clientului, a celui care plateste, indiferent ca acesta este persoana fizica sau juridica.

Faptul ca asociatia de proprietari are PERSONALITATE JURIDICA va induce dvs. ideea ca este acelasi lucru cu persoana IMPOZABILA. TOTAL, ABSOLUT TOTAL GRESIT!!! Chiar si persoanele fizice pot emite facturi (ex. persoanele fizice care practica profesii liberale). In acelasi timp, autoritatile publice nu sunt persoane impozabile si nu emit facturi, insa in momentul in care desfasoara activitati economice devin persoane impozabile PARTIAL.

@Adriantot, faptul ca in asociatia dvs. procedati altfel si ati facut o practica din asta, nu inseamna ca procedati si corect. Tocmai de aceea v-am atras atentia sa nu incercati sa faceti o regula pe forum din practica dvs, mai ales ca aveti un cuvant cu greutate, iar cei mai multi utilizatori va pot crede "pe cuvant" si pot aplica o practica total gresita. Nicaieri in codul fiscal sau in legislatia asociatiilor de locatari sau proprietari, din 1960 toamna si pana acum, nu veti gasi o singura propozitie in care sa scrie negru pe alb ca asociatiile de proprietari emit facturi pt repartizarea cheltuielile comune de intretinere. Altfel, fac si eu ca @thran, ma sinucid si in direct si in reluare!!!