Nu va enervati, nu face bine sanatatii! Cu rabdare, v-am raspuns si va raspund in continuare la toate intrebarile.
Sa lamurim din start: vorbim STRICT de
repartizarea cheltuielilor comune de intretinere pe proprietari.
Nu exista niciun articol din lege care sa prevada "mot a mot" sintagma: Asociatia de proprietari NU are dreptul legal de a emite facturi pentru cota de cheltuieli de intretinere, dupa cum nu exista niciun articol din lege care sa prevada "mot a mot" sintagma: Asociatia de proprietari are obligatia de a emite facturi pentru cota de cheltuieli de intretinere la cererea oricarui platitor (persoana fizica sau juridica, membru sau nemembru al asociatiei, asa cum sustine dvs. Daca ar fi fost asa, atunci nu am mai fi avut despre ce sa discutam acum.
Art. 155 din C. Fiscal stabileste cine are obligatia de a factura in mod regulat sau la cerere. Lecturand acest articol veti vedea ca asociatiile de proprietari Nu au cum sa emita factura pt simplul motiv ca NU livreaza bunuri si NU presteaza servicii catre proprietarii care o compun.
ART. 155 Facturarea
(5)
Persoana impozabilă trebuie să emită o factură către fiecare beneficiar, în următoarele situații:
a) pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vânzare la distanţă pe care a efectuat-o, în condițiile art. 132 alin. (2) şi (3);
c) pentru livrările intracomunitare de bunuri efectuate în condițiile art. 143 alin. (2) lit. a) - c);
d) pentru orice avans încasat în legătură cu una dintre operațiunile menţionate la lit. a) şi b).
(9) Prin excepție de la prevederile alin. (5) lit. a),
persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru următoarele operațiuni, cu excepția cazului în care beneficiarul solicită factura:
a) livrările de bunuri prin magazinele de comerț cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonanței de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) livrările de bunuri şi prestările de servicii, altele decât cele menţionate la lit. a), furnizate către beneficiari persoane neimpozabile, altele decât persoanele juridice neimpozabile, pentru care este obligatorie emiterea de documente legal aprobate, fără nominalizarea cumpărătorului, cum ar fi: transportul persoanelor pe baza biletelor de călătorie sau abonamentelor, accesul pe bază de bilet la: spectacole, muzee, cinematografe, evenimente sportive, târguri, expoziții;
c) livrările de bunuri şi prestările de servicii, altele decât cele menţionate la lit. a) şi b), furnizate către beneficiari, persoane neimpozabile, altele decât persoanele juridice neimpozabile, care prin natura lor nu permit furnizorului/prestatorului identificarea beneficiarului, cum sunt: livrările de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate, servicii de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice preplătite. Prin norme se vor stabili documentele pe care furnizorii/prestatorii trebuie să le întocmească în vederea determinării corecte a bazei de impozitare şi a taxei colectate pentru astfel de operațiuni.
Deci, pt ca asociatia sa emita facturi in mod regulat sau doar la cerere, trebuie sa fie O
PERSOANA IMPOZABILA.
ART. 127 C. Fiscal defineste notiunea de PERSOANA IMPOZABILA:
ART. 127
Persoane impozabile şi activitatea economică
(1)
Este considerată persoană impozabilă orice persoană care desfăşoară, de o manieră independentă şi indiferent de loc, activităţi economice de natura celor prevăzute la alin. (2), oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activităţi.
(2) În sensul prezentului titlu,
activităţile economice cuprind activităţile producătorilor, comercianţilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activităţile extractive, agricole şi activităţile profesiilor libere sau asimilate acestora. De asemenea,
constituie activitate economică exploatarea bunurilor corporale sau necorporale în scopul obţinerii de venituri cu caracter de continuitate.
Operatia de repartizare a cheltuielilor comune NU este o activitate economica pt asociatiile de proprietari, nu se obtine un venit in urma repartizarii acestor cheltuieli, asa cum face spre exemplu TECHEM/ISTA. Ca exemplu, puteti folosi cu succes ca document justificativ pt fiecare proprietar modelul Notelor/Situatiilor de calcul pe care Techem/Ista le folosesc, daca proprietarii sunt mai mofturosi.
In schimb, dvs. sustineti ca:
Adriantot a scris:
Asa ca la cerea oricarui platitor (persoana fizica sau juridica, membru sau nemembru al asociatiei), asociatia are obligatia sa emita factura.
Ca, de regula, proprietarii de apartamente, nu solicita factura, este normal deoarece majoritatea nu tin contabilitatea acestor cheltuieli, nu deconteaza la randul lor undeva, nu apeleaza la ceva deduceri fiscale..., dar, repet, daca ar solicita factura, asociatia ar trebui sa intocmeasca si sa elibereze acea factura.
Si, v-ati argumentat punctul de vedere pe baza OUG nr. 28/1999 si art. 155 C. fiscal, alin. (9) lit. a)
art. 155 C. fiscal, alin. (9) lit. a)
Persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru următoarele operațiuni, cu excepția cazului în care beneficiarul solicită factura:
a) livrările de bunuri prin magazinele de comerț cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonanței de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
Va rog sa comentati ce
marfa livreaza asociatia catre proprietari prin
magazinele de comert sau ce
servicii catre populatia din bloc presteaza, pt care
este obligata sa aiba casa de marcat si sa emita la cerere Facturi, oricui solicita, dupa cum ati afirmat:
Adriantot a scris:
Inregistrarile in contabilitate se fac pe baza de documente justificative. Printre acestea se gasesc si facturile al caror regim a fost modificat de mai multe ori.
In OUG nr. 28/1999 se prevede:
Art. 1. - (1) Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura fiscala.