In cazul in care angajatul a plecat in concediu de odihna, iar angajatorul decide sa il recheme din concediu in baza art. 151.(1) din Codul Muncii, cum se poate dovedi faptul ca angajatul a fost informat cu privire la rechemare?
Are angajatul obligatia sa isi verifice emailul sau telefonul (fie ele de serviciu sau personale) pentru a se informa daca angajatorul l-a rechemat la munca)? Sau care ar fi regulile in acest caz? Codul Muncii e sec si nu detaliaza speta.
Din cate stiu, din momentul in care angajatul a fost rechemat si nu se intoarce la lucru, zilele se considera absente nemotivate. Dar, revin, nu trebuie demonstrat ca angajatul a fost informat?
Propunerea ar fi foarte buna daca "la dispozitia angajatorului" ar fi intr-adevar echivalata cu "stai acasa si astepti sa te sune angajatorul" si ai un spor doar pentru asta. Problema este ca se poate interpreta abuziv in cel putin doua moduri:
- "la dispozitia angajatorului" = "vii la serviciu si astepti sa ti se dea de lucru" (asa cum destui angajatori prefera sa interpreteze sintagma cand vine vorba de articolul deja existent in Codul Muncii cu somajul tehnic si plata 75%).
- asa cum este formulata, prin "spor la salariu" de la alin (2 1) se poate intelege "plata prin ore suplimentare" cf alin (2 2), adica nu primesti un spor special pentru ca astepti acasa, fiind platit doar pentru eventualele ore suplimentare. Prin extensie, esti non-stop la dispozitia angajatorului, ceea ce inseamna ca oricand poti fi sunat sa vii la serviciu; in propunere nu zice nicaieri ca angajatorul este obligat sa te anunte inainte ca in perioada X trebuie sa ii stai la dispozitie.
Articolul ar trebui reformulat din temelii.
Am nevoie de o parere in ceea ce priveste modificarile aduse Art. 159, asa cum este formulat la pct. 72 (pg. 9) din propunerea legislativa din Monitorul Oficial 773/16.11.2012.
Pct. 72 mentioneaza ca se adauga trei noi aliniate:
(2 1) Se acorda spor la salariu pentru perioadele in care salariatul, in timpul sau liber, se afla la dispozitia angajatorului, putand fi chemat oricand sa indeplineasca obligatii de serviciu.
(2 2) In situatia in care salariatul este chemat la serviciu pentru indeplinirea obligatiilor de munca in conditiile alineatului precedent, activitatea prestat se remunereaza in regim de munca suplimentara.
(2 3) Conditiile de acordare si cuantumul sporului se stabilesc prin lege, Contract Colectiv sau Individual de Munca, dupa caz."
As fi curios ce se intelege prin sintagma "se afla la dispozitia angajatorului" si pentru cine si cum se acorda sporul la salariu:
- Se aplica doar persoanelor care trebuie sa fie non-stop disponibile, cum ar fi administrator IT, sef al pazei, etc.? In acest caz sporul este cu caracter permanent si se acorda doar pentru faptul ca este la dispozitia angajatorului, urmand ca pentru eventualele ore efectiv lucrate sa i se plateasca ore suplimentare?
- Se poate aplica si unor angajati care nu trebuie sa fie disponibili non-stop, ci doar ocazional? In acest caz, se plateste si spor la salariu si ore suplimentare? Daca da, cum se reglementeaza asa ceva?
Unele modificari propuse mi se par bune, altele un pic dubioase (tinand cont ca intentia declarata este sprijinul angajatului si nu al angajatorului).