daca e din afara asociatiei, evident ca trebuie sa opteze asociatia sa isi aleaga cenzor ( in cazul in care nu e obligata, neavand peste 15 membri) si sa il aleaga efectiv. Pe cand daca opteaza sa nu aleaga cenzor, legea prevede expres ca ORICE MEMBRU care nu face parte din CD paote exercita atributiile de cenzor, nu ca devine cenzor sau e asimilat si in alte privinte cenzorului. Sigur ca un eventual conflict de interese trebuie verificat in concret, de ex. daca e si salariat al asociatiei nu ar fi normal sa fie lasat sa vada documentele de HR din care rezulta salariile celorlalti salariati, sau daca s-a formulat o plengere contra lui de catre alt membru si s-a discutat in CD nu poate vedea actele legate de plangerea contra lui... dar asta nu poate conduce la intepretarea ca nu se aplica textul expres din OG 26/2000 daca nu sunt insirati nominal cei care pot exercita atributiiel de cenzor
In conditiile in care legea prevede ca ORICE membru care nu face parte din CD la asociatiile care nu au peste 15 membri are dreptul sa exercite atributiile specifice cenzorului, a repeta asta in statut este inutil si a restrange spectrul la anumiti membri, nominalizati de Adunarea Generala, ar fi o incalcare a prevederilor legale, privand restul membrilor de un drept conferit de lege in cazul asociatiilor care nu sunt obligate si nici nu au optat sa isi aleaga cenzor sau comisie de cenzori. Prin urmare textul de mai sus este o dovada ca crasa incompetenta sau abuzivitate. Posibil sa fie o premiera nationala asa o aberatie, insa am vazut multe aberatii in acest domeniu, in care unele complete de la tribunale profita de faptul ca oricat de abuziva a pozitia lor, si contrara prevederilor legale exprese, nu prea exista cale pentru a le anula hotararile abuzive si sa ii trage la raspundere pe judecatorii care comit respectivele abuzuri, ca e greu de crezul ca in mod sincer un judecator a chiar crezut pertinenta acea interpretare citata mai sus, daca e real ca aceste aberatii apar intre-o decizie a unui complet de judecata a unui tribunal...
un document de tip hotarare AG / proces-verbal sedinta AG / extras proces-verbal sedinta AG ( sau CD, daca e vorba de o fundatie) din care sa rezulte ca s-a reuit in mod statutar organul de conducere si a decis statutar acele modificari ( ex. ca a fost procentul necesar de voturi) si care anume sunt acele modificari... + act aditonal la stiatut si / sau direct forma actualizata de Statut in care sunt preluate acele modificari + cererea catre judecatorie ( sau Tribunal, daca ONG=ul este federatiei) redactata conform modelului din OMJ 954/2000, dovada plata taxa de timbru de 100 lei, si cam atat daca nu sunt alte tipuri de modificari ( de denumire, de sediu, de componenta organe de adminstrare sau control....). Deci in esenta e ca la alte tipuri de modificare acte consitutive si seamana cu procedura de la dobandirea personalitatii juridice... trebuie hotarare judecatoresca definitiva...
Trebuie sa fie ceva confuzii mari la mijloc. O fundatie nu are cum avea membri, ci doar fondatori si membri ai Consiliului Director. Eventual a decedat presedintele si s-au retras ceilalti membri ai CD, fara sa fi luat masurile de a gasi si coopta alt membri? Depinde si ce prevede statutul ca mecanism de completare a functiilor care devin vacante in CD. Exista procedura speciala de rezolvat blocajul la CD-ul fundatiilor, dat fiind ca ele nu se pot dizolva voluntar. Dar pot si sa fie considerati raspunzatori membrii CD care s-au retras fara sa ia masuri rezonabile de se asigura continuarea activitatii, adica sa fi incercat cu buna credinta, chiar daca din motive obictive nu au reusit, ca acceptand sa fie membri CD si-au asumat implciit niste obligatii si raspunderi si conform legii raspund personal si solidar si pentru fapte omisive ( adica ce nu au facut dar puteau si trebuiau sa faca). Pentru deblocarea situatiei a se vedea art. 30 alin.(2) din OG 26/2000 : ” (2) În cazul în care, pe parcursul funcţionării fundaţiei, componenţa consiliului director nu se poate modifica în condiţiile stabilite de statut, instanţa prevăzută la art. 17 va desemna, pe cale de ordonanţă preşedinţială, la cererea oricărei persoane interesate, persoanele care vor intra în componenţa consiliului director. ”
Legislatia ONG nu pune asemenea conditii. Trebuie sa verificati legislatia privind functia publica si prifind statutul cadrelor didactice, aspect ce nu tine de aceasta sectiune a forumului. Dar ar fi ciudat sa existe asa o interdictie cat timp nu sunteti tot Dvs. cel care ar lua decizia, ex. sa fiti directorul scolii si sa fie atributia directorului sa aprobe asa un contract.... Cat timp nu sunteti implicat in luarea acelei decizii din partea scolii, in principiu nu ar trebui sa fie problema, dar e de verificat legislatia speciala in domeniu. ANAF-ul oricum nu are nici o atributie in acest domeniu, cel mult CUrtea de Conturi ar putea avea obiectii si institutia care finanteaza scoala ( Primaria? ) ref. cui si in ce conditii inchiriaza spatii, sa nu fie la pret sub cel al pietei pe motive de relatia conducerii scoalii sau a cui aproba cu persoanele care controleaza entitatea care primeste in folosinta spatiul in cauza....
radumititean
Utilizator 1din 1 utilizatori consideră acest răspuns util
Nu exista o prevedere legala in acest sens, si tentatia la prima vedere ar fi sa afirmi ca e aplicabil principiul din dreptul civil ca ceea ce nu e interzis e permis si ca unde emitentul normei nu distinge, nici interpretul ei nu ar trebui sa distinga. INSA intregul spirit al actualei legislatii ONG este construit pe ideea de a nu exista libertate de "miscare" si de activitate transfrontaliera a ONG-urilor, si multe tari au aceeasi abordare cand e vorba de ONG-uri, fix invers decat cand e vorba de firme, unde se incearca promovarea activitatii transfrontaliere iar la nivel de UE / SEE e chiar ilegal sa pui vreo restrictie pe motiv ca firma cutare e inregistrata in alt stat UE... La ONG nu poti ca ONG strain sa desfasori activitate in Romania decat cu aprobarea Guvernului Romaniei prin HG pe baza caruia apoi sa te autorizeze instanta judecatoreasca, deci mai greu decat sa infiintezi un nou ONG. Si sponsorizarile care beneficiaza de facilitati fiscale NU pot fi utilizate in strainatate, deci statul descurajeaza ca un ONG sa activeze in beneficiul unora din afara Romaniei, adica vrea sa retina in tara potentialul caritabil. Din aceste aspecte s-ar putea deduce intentia legiuitorului de a conditiona facilitatile pentru ONG ( de ex, caracterul neimpozabil a transferurilor de acest tip) de ramanerea lor in tara. Mai mult, daca se transfera la un ONG strain, s-ar putea usor eluda acea interdictie de a fi distribuite catre fondatori / membri sau catre persoane fizice in general, pentru ca legislatia careia i se supune ONG-ul nerezident poate nu contine aceasta restrictie. Prin urmare in opinia mea NU este legal, in special din cauza ultimului argument prezentat.
se declara la ANAF prin formularul 700 noul domiciliu fiscal, si se anexeaza dovezile ca ONG-ul are dreptul sa declare acolo domiciliul fiscal.... Formularul tip 050 cu care in trecut se facea declararea de domiciliu fiscal (cand difera de sediul social) nu se mai utilizeaza de ceva vreme....
sindicatele sunt guvernate de alta legisaltie decat ONG-urile ( in sensul de asociatii, fundatii si federatii functionand pe baza OG 26/2000) deci trebuie sa consultati legislatia speciala pentru sindicate sau sa adresati intrebarea pe un forum dedicat sindicatelor , nu aici.....
radumititean
Utilizator 1din 1 utilizatori consideră acest răspuns util
Nu exista nici o conditie legala pentru cenzor, nici sa aiba anumite studii, cu atat mai putin sa aiba anumite certificari. UN cenzor este "ochii si urechile Adunarii Generale" la asociatii si federatii, si e de regula un membru care nu face parte din CD, dar legea permite sa alegi ca cenzor si o persoana din afara asociatiei. Desigur ca e de dorit sa aiba cunostinte in domeniul financiar-contabil, dar daca nu are, poate fi ajutat de cineva care se pricepe, ca sa inteleaga si sa isi paota adecvat face datoria, adica sa evalueze daca ceea ce Consiliul Director raporteaza pare a fi veridic, pare a avea temei in ceea ce rezulta din documentele ONG-ului. Atentie ca la cenzorii la firme sunt alte conditii si aceia au alt rol si alta raspundere, chiar daca li se spune tot "cenzor":....