avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 314 soluții astăzi
Forum Activitate robert1958

Activitate robert1958

Potrivit art. 102 lit. q din legea nr. 196/2018 „ desfășurarea de către persoane fizice sau juridice a activității de administrare a condominiilor fără îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 64” ( adică fără atestat ) se sancționează cu amenda contravențională prevăzută alin. 2 lit. d, respectiv de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Potrivit art. 102. alin. 4 lit. b, ancțiunile contravenționale se aplică de către primari sau de împuterniciții acestora sau de către Poliția Locală, deci proprietarul nu are de ce să se adreseze justiției pentru constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor contravenționale.


gabriela constantinescu a scris:

Au fost făcute sesizări la acele compartimente pentru "evenimente" destul de semnificative și răspunsurile au fost niște articole de lege cu îndrumarea că proprietarul are dreptul să se adreseze justiției. Nu au fost aplicate nici un fel de sancțiuni, nici măcar avertismente.


Faceți o sesizare la compartimentele prevăzute la alin. (1) al art. 10 din legea nr. 196/2018.

[ link extern ]

gabriela constantinescu a scris:

Administratorul blocului a încasat salarii fara sa aibă atestat de administrare condominii. Cît timp am la dispoziție să îi fac o reclamație, după care nu mai am dreptul ? Care este perioada permisă pentru a face o reclamație la organele competente? Care sunt aceste instituții ? Mulțumesc.

Potrivit prevederilor art. 56 din legea nr. 196/2018,

(1) Președintele asociației de proprietari este candidatul, membru al asociației de proprietari, ales prin voința sa și a jumătate plus unu din numărul proprietarilor prezenți în cadrul adunării generale ( membru al asociației de proprietari - proprietarul semnatar al acordului de asociere sau al unei cereri depuse la asociație )

Potrivit dispozițiilor art. 46 din aceeași lege, are dreptate și in privința cazierului judiciar :

(7) Nu pot fi alese sau numite în funcție de conducere, administrare ori control din cadrul asociațiilor de proprietari persoanele care au suferit condamnări, în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive, pentru infracțiuni de natură economico-financiară.

(8) Anterior alegerii sau numirii într-o funcție de conducere, administrare ori control din cadrul asociațiilor de proprietari, persoanele candidate trebuie să dovedească în adunarea generală respectarea prevederilor alin. (7), pe baza cazierului judiciar eliberat conform prevederilor legale în vigoare și, în cazul administratorului și al cenzorului ori, după caz, al membrilor comisiei de cenzori, și a documentelor care să ateste pregătirea profesională în domeniu.

(9) Prin excepție de la prevederile alin. (8), sub sancțiunea anulării hotărârii de numire/alegerii într-o funcție de conducere, administrare ori control din cadrul asociațiilor de proprietari, cazierul judiciar poate fi prezentat comitetului executiv în termen de cel mult 5 zile de la data adunării generale.


1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Probabil este vorba despre înființarea unei asociații de proprietari, nu de locatari. La judecătorie nu sunt necesare datele din CI de la toți proprietarii.

Vedeți art. 15-17 din legea nr. 196/2018.

Beluta a scris:

Buna ziua! La infiintarea asociatie locatari, (prin intermediar catre Judecatorie) este legal sa se ceara CI de la toti proprietarii?

Încetarea personalității juridice a asociației de proprietari este reglementată prin prevederile art. 18 din legea nr. 196/2018:

„Dacă numărul proprietarilor dintr-un condominiu scade sub 3 ca urmare a unor acte de înstrăinare, proprietarul sau proprietarii cer judecătoriei în a cărei circumscripție teritorială se află imobilul încetarea personalității juridice”.

ionescupopescu a scris:

Buna ziua as dori sa va cer o informatie se poate cere in instanta anularea personalități juridice a asociatiei de propietari, daca asociația de proprietari nu are cenzor, administratorul nu are atestat iar presedintele esge propietar in alt bloc?

Va mulțumesc in anticipat

Baza legală pentru solicitarea acordului a 2/3 dintre proprietarii membri ai asociației este art. 39 de mai sus.

ClaraE a scris:

Va multumesc frumos pentru raspuns.
Este vorba de un balcon construit in anul 1980 de catre fostul proprietar, fara forme legale, care s-a degradat foarte mult si doresc sa-l reconstruiesc si sa-l inchid cu termopan. Am intrat in legalitate cu terenul pe care este construit actualul balcon, am obtinut certificatul de urbanism, dar spre surprinderea mea am nevoie de un acord a 2/3 din proprietari. Mentionez ca balconul o sa fie anexa la locuinta, fara o alta utilizare.

1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Rezolvarea problemei dvs. se regăsește în modul în care s-au calculat cotele părți indivize din părțile comune care sunt obiectul unui drept de coproprietate forțată al tuturor proprietarilor din complex, sau al unora dintre aceștia.
Aveți detalii în actul de proprietate și în acordul de asociere în bază căruia s-a pronunțat încheierea judecătorească prin care s-a acordat personalitatea juridică asociației de proprietari.

Potrivit prevederilor legii nr. 196/2018, cheltuielile comune se repartizeză pe cotă-parte indiviză indiferent dacă aveți sau nu folosință asupra parților comune din care dețineți o cotă parte or dacă beneficiați sau nu de serviciile care privesc proprietatea comună.


iuliandrvaaaa a scris:


In ce baza s-au repartizat costurile cu montarea camerelor de supraveghere si acestor spatii care nu beneficiaza de acest serviciu ?
Este legala impunerea acestor cheltuieli ?
Va multumesc !

1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Trebuie văzut în actele de proprietate dacă dezvoltatorul v-a vândut o data cu bunul principal și cota-parte indiviză din drumul de acces, spațiile verzi și locurile de joacă, ca bunuri accesorii.

Cunosc mai multe cazuri în care dezvoltatatorul a rămas proprietarul respectivelor bunuri ( drumul de acces, spațiile verzi și locurile de joacă) ce ar fi trebuit să constituie bunuri accesorii bunurilor principale, acordând cumpărătorilor doar drept de folosință.

Acordul de asociere final nu va fi unul obișnuit, cel puțin în privința cotelor părți indivize, pentru că veți avea un o cotă-parte indiviză calculată pentru fiecare bloc în parte ca raportul dintre suprafața utilă a proprietății individuale și suma suprafețelor utile ale tuturor proprietăților individuale din respectivul bloc și o altă cotă-parte indiviză calculată ca raportul dintre suprafața utilă a proprietății individuale și suma suprafețelor utile ale tuturor proprietăților individuale din întregul condominiu la care se vor raporta cheltuilelile pentru întreținerea repararea și modernizarea drumului de acces, a spațiilor verzi și locurilor de joacă.

Exact așa funcționăm și noi, cu un acord de asociere adoptat în 2008 și modificat/completat/actualizat în 2023 cu respectarea dispozițiilor art. 21 din lege ca urmare a divizării asociației , fiind înregistrat la judecătoria Sector 1 București în această formă.

smihai89 a scris:

Există spații verzi prevăzute în complex conform legii (știu că există o lege care presupune X mp de spațiu verde pentru Y mp construiți sau ceva similar), deci sunt spații comune pentru toate blocurile. Sunt și locuri de joacă pentru copii și drumuri de acces comune pentru tot complexul.

Deci acesta ar fi motivul care ne “obligă” să avem o singură asociație pe tot complexul și să cuprindem toate blocurile în acte.


NCC art. 485: Termenul de recurs
(1) Termenul de recurs este de 30 de zile de la comunicarea hotărârii, dacă legea nu dispune altfel. Dispoziţiile art. 468
alin. (2)-(4), precum şi cele ale art. 469 se aplică în mod corespunzător.
(2) Dacă intimatul nu a invocat prin întâmpinare sau din dosar nu reiese că recursul a fost depus peste termen, el se
va socoti în termen.


NCC art. 487: Motivarea recursului
(1) Recursul se va motiva prin însăşi cererea de recurs, în afară de cazurile prevăzute la art. 470 alin. (5), aplicabile şi
în recurs.

archibaldo a scris:

Care este terminal legal de depunere a memoriului cu motivarea aferentă unei declarații de recurs /cereri de recurs ?


1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Trebuie văzut și dacă cele două blocuri existente la acest moment, respectiv cele patru cât vor fi în final, au sau vor avea elemente de proprietate comună care ar putea fi considerate obiectul unui drept de coproprietate forțată al tuturor proprietarilor, cum ar fi drumuri de acces, locuri de joacă pentru copii, teren liber spații verzi-amenajări peisagistice și altele.

În caz contrar nu vor putea face parte dintr-o singură asociație pentru că potrivit art. 2 lit. d din legea nr. 196/2018 asociația de proprietari este

„ forma de asociere autonomă și fără scop lucrativ a proprietarilor dintr-un condominiu, având ca scop administrarea, exploatarea, întreținerea, repararea, reabilitarea și modernizarea PROPRIETĂȚII COMUNE, menținerea în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor și asumarea obligațiilor de către toți proprietarii”.



smihai89 a scris:

Mulțumesc frumos pentru explicații!

Legat de detaliile blocului/blocurilor din acordul de asociere, aveți idee unde aș putea găsi sau cum s-ar putea formula un exemplu deschis prin care să se înțeleagă că vor fi mai multe blocuri în complex? Ideea este că la final vor fi 4 blocuri (momentan sunt doar 2).

O altă perspectivă legat de Art 17 alin 3 pct A și C este că detaliile blocului/blocurilor trebuie să fie din informații obiective.
Mă gândesc la o situație de genul: cât timp un bloc nu este dat în folosință (încă este șantier) există număr cadastral doar pentru terenul pe care se construiește. Există într-adevăr proiectul pentru bloc, dar se pot folosi detalii din proiect în acordul de asociere? Adică să menționăm în acordul de asociere faptul că vor fi 4 blocuri, dar două încă sunt în stadiu de proiect.