avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 518 soluții astăzi
Forum Activitate Florescu-Lucian

Activitate Florescu-Lucian


Activitatea 6910 - Activități juridice - NU este un monopol al profesiei de avocat.

Art. 113 din Legea 51 este foarte explicită

(1) 4 La data intrării în vigoare a prezentei legi persoanele fizice sau juridice care au fost autorizate în baza altor acte normative ori au fost încuviinţate prin hotărâri judecătoreşti să desfăşoare activităţi de consultanţă, reprezentare sau asistenţă juridică, în orice domenii, îşi încetează de drept activitatea. Continuarea unor asemenea activităţi constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.

(2) 2 De asemenea, la data intrării în vigoare a prezentei legi încetează de drept efectele oricărui act normativ, administrativ sau jurisdicţional prin care au fost recunoscute ori încuviinţate activităţi de consultanţă, reprezentare şi asistenţă juridică contrare dispoziţiilor prezentei legi.

(3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică profesiei de consilier juridic, care va fi exercitată potrivit dispoziţiilor Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completările ulterioare.

Consilierii juridici, ca ocupație fac parte din clasa avocați. (conf.COR)

Înțelesul Legii 51/1995 este că avocatura în România se practică "numai de avocați" cu excepția consilierului juridic care o practică conform Legii 514/2003.

Trecând peste asta, dacă înțelesul RIL- ului invocat ar fi interpretat emoțional AȘA, notarii nu ar mai putea acorda nici ei consultanță juridică, direcțiile juridice statale ar trebui desființate iar marile companii de consultanță de tip Ernst&Young, care NU în paranteză fie spus, sunt tot SRL-uri ar trebui sa își ceară lichidarea.
Aș adăuga miile deja celebre SRL-uri cu asociați avocați care au angajat și angajează consilieri juridici exact pentru activități de consultanță juridică.

Cred că o mai mare atenție la detalii nu ar strica.
Dreptul de creanta este un drept relativ si opozabil fata de persoana cu care ai raporturi juridice.
Notarul nu este judecator si in acest caz isi depaseste atributiile.
Apartament sau bani totuna.
E vorba de patrimoniu.
Poate fi si altceva in afara de apartament - alti bani in afara platii apartamentului sau alte bunuri.
In ipoteza (nefiresca) ca ati dori sa vindeti aspiratorul sau frigiderul prin notar, tratamentul probabil ar fi acelasi (frica notarului sa nu va platiti ipotetice datorii - doar fata de sot?.. de nu nu si fata de eventuali prieteni care v-au imprumutat sa va platiti ratele), crearea unei garantii prin neexercitarea cu rea credinta a unei functiuni asimilata functiei publice.
Creanta e ipotetica. Notarul s-a sesizat din oficiu.

Au dreptate colegii mergeti la alt notar.
Cand nu sunt argumente juridice.., se pleaca de la unde scrie... si se ajunge la...fantome.

O organizatie nu inseamna catva oameni ci totalitatea eforturilor in ansamblu. Efortul de organizare este una si unde se indreapta si daca se indreapta o masa mare de oameni este cu totul altceva.

Eu cred ca din '90 incoace profesia asta a fost distrusa si dusa spre neorganizare din interior.
Noi, consilierii juridici de la Presedentie, Parlament, Secretariat General al Guvernului, ministere, agentii, primarii, consilii judetene, prefecturi, regii autonome, companii multinationale, scriitori pe site-uri etc., etc. noi in ansambu si cu cei ce vad unde scrie si cu cei ce nu vad.

Actele normative si modificarile lor se fac prin si de directiile juridice nu?

Zeci de mii de consilieri juridici are tara asta. Toti destepti si toti frumosi.... si cine-i de vina? acarul Paun.
In fine!

P.S. Oare cine a citit zecile de proiecte de acte normative de modificare a L.514 promovate prin diverse institutii si care s-au blocat politic in diverse zone de decizie?

Raspuns: Asociatia Nevazatorilor ( a se citi "Necititorilor") de acte normative nepublicate.

Sa fim sanatosi macar!



Art. 21.
Asociatia profesionala a consilierilor juridici tine evidenta acestora in conditii similare evidentei barourilor de avocati.
Art. 25.
(1) Asociatiile profesionale se vor infiinta si statutele acestora se vor adopta in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 26.
Evidentele consilierilor juridici si actualizarea permanenta a acestora se vor realiza de catre asociatiile profesionale la sfarsitul fiecarui an si se vor comunica prefecturii, consiliului judetean, instantelor judecatoresti, organelor de urmarire penala si baroului din judetul respectiv. (cum?/de cine?/partial? numai de cine vrea?
Art. 12.
(1) La debutul exercitarii profesiei, consilierul juridic efectueaza obligatoriu un stagiu de pregatire profesionala cu durata de 2 ani, perioada in care are calitatea de consilier juridic stagiar.
(2) Conditiile efectuarii stagiului, asigurarea consilierului juridic indrumator, definitivarea si celelalte conditii din perioada stagiului sunt cele prevazute in legea pentru exercitarea profesiei de avocat si statutul profesional al acesteia, care se aplica in mod corespunzator.
(3) De asemenea, in ceea ce priveste definitivarea in functia de consilier juridic, pe baza vechimii in celelalte profesii juridice, se aplica in mod corespunzator prevederile Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat.
(4) Drepturile si obligatiile consilierului juridic stagiar sunt cele prevazute in actul de numire sau in contractul de munca, inclusiv toate celelalte drepturi ale functiei, pe perioada stagiului.

1.Organizarea profesiei de avocat nu se poate face in lipsa barourilor.
2. Organizarea profesiei de consilier juridic nu se poate face in lipsa asociatiei profesionale.(oricare)

L200/2004

Art. 2. - (1) Activitatea profesionala reglementata reprezinta activitatea profesionala pentru care accesul sau
exercitarea in Romania este conditionata, direct sau indirect, in conformitate cu legislatia romana in vigoare, de
detinerea unui document care sa ateste nivelul de formare profesionala.
(2) Sunt considerate activitati profesionale reglementate activitatile exercitate cu titlu profesional, daca utilizarea
unui astfel de titlu este rezervata doar titularilor unor documente care atesta nivelul de formare profesionala.
(3) Sunt considerate, de asemenea, activitati profesionale reglementate activitatile desfasurate de membrii unei
organizatii profesionale, daca organizatia respectiva:
a) are ca obiectiv fundamental promovarea si mentinerea unui nivel ridicat intr-un anumit domeniu profesional;
b) este recunoscuta prin legea romana in vederea realizarii acestui obiectiv;
c) elibereaza membrilor sai un document care atesta nivelul de formare profesionala;
d) impune membrilor sai respectarea unor reguli de conduita profesionala elaborate de aceasta;
e) confera membrilor sai dreptul de a folosi un titlu profesional sau abrevierea acestuia si de a beneficia de un
statut corespunzator nivelului de formare profesionala.
Art. 3. - (1) Profesia reglementata reprezinta activitatea sau ansamblul de activitati profesionale reglementate
conform legii romane, care compun respectiva profesie in Romania.
(2) Lista profesiilor reglementate in Romania este prevazuta in anexa nr. 2.
(lit.t) - profesia de consilier juridic

PS - 23 de ani (din '90 pana azi)
Nici eu nu vrea sa intru..asa ca ...
In tot cazul, ceea ce scrie si numai daca ai bunavointa de a citi ar fi aceea ca in Romania spre deosebire de toate celelelate state membre UE, profesia de consilier juridic este reglementata ca fiind avocatura cu clientela specializata. Adica sa zicem nici institutiile publice nu au dreptul la avocat ales si nici consilierii juridici nu au dreptul (nemijlocit) la clientela privata. In Polonia mai este o reglementare asemanatoare dar doar la nivelul functionarilor statali. In rest, in toata Europa exista profesia de consilier juridic, nereglementata insa, sfatuitori juridici comuni, fara capacitate de a acorda viza de legalitate ca viza conforma, fara capacitate de a compare in fata unui judecator, fara reguli in ceea ce priveste stagiul, definitivatul etc., adica nici vorba sa vezi consilieri juridici la vre-o instanta judecatoreasca franceza, olandeza sau germana.
In fine, pentru mine este un topic inchis. Cred si sper ca nici-o profesie sa nu mai treaca prin ce a trecut aceasta profesie, adica de la profesia de jurisconsult, o profesie extrem de respectata si cu orgoliu la o profesie macinata de propriile incertitudini organizationale si de autodeterminare.
Practic de prea mult timp aceasta profesie, tin la capacitatea de exercitiu pe care o are consilierul juridic roman, si imi e teama ca datorita unui numar important de colegi care chiar daca nu vad unde scrie, ar trebui sa inteleaga ca si daca nu ar fi CCJ tot ar trebui sa fie ceva, ceva care sa o faca si organizata nu numai exercitata.
23 de ani e mult. O cariera aproape.
Legea 200/2004 privind profesiile reglementate, Legea 514/2003, Statutul profesiei, Legea 51/1995 privind organizarea profesiie de avocat (cititi macar art.82), Directiva calificari, Directiva servicii si in general toate actele normative care privesc protectia consumatorilor de servicii (servicii juridice reglementate in cazul nostru).
In Romania (nu numai) este reglementata si activitatea de consultanta, asistenta si reprezentare juridica si prestatorul de servicii juridice.
Serviciile reglementate de aparare juridica sunt considerate de legiuitorii din toate tarile ca avand impact maxim asupra cetatenilor in ceea ce priveste posibilitatea pierderii averilor sau liberatii in conditiile unui serviciu juridic de proasta calitate sau defectuos astfel incat reglementarea exercitiului este fireasca si logica.
Pe langa elementele descrise (lapidar) mai sus, elementul central care configureaza exercitiul profesional este Codul Etic.
Este drept, ca In Romania (tara portocaliera din perspectiva protectiei cetatenilor ei chiar si vis-a-vis de abuzurile profesionistilor mai mult sau mai putin reglementati) notiunea de "Juramant profesional" sau de Cod Etic, starnesc rasul la fiecare pas si prin mimetism paraintelectual chiar colegi de-ai nostri sapa la imposibilitatea echivalarii acestei calificari la nivel european doar pentru ca ei se considera haiducii lui Saptecai ai libertatii de a presta imediat si neregulat o profesie reglementata.
Numai prostii trebuie sa dea examene, sa faca stagiu, sa se asigure profesional sau sa raspunda pentru neregularitatile de exercitiu.
Daca nu as fi roman as emigra in Romania.
Si da colegu', ai dreptate. Apolodor din Damasc nu era inscris in Ordinul Arhitectilor. Nu scria nicaieri.
Frumoasa intrebare:

1. Legea 200/2004 privind profesiile reglementate si calificarile profesionale (de)scrie ce este si cum este o profesie reglementata. (profesia de c.j. este prinsa in anexa) Scrie si ce e "diploma" si ce e "calificarea" si mai ales care este diferenta dintre ele;
2.Legea 514/2003 "scrie" ca profesia se "exercita" dar se si ORGANIZEAEAZA sub forma asociativa, precum "barourile de avocati".Mai trebuie si trimise evidentele consilierilor juridici catre instante judecatoresi, organe de cercetare penala etc., ori evidentele se creaza si se actualizeaza doar daca...scrie despre....(Stagiul, definitivatul si celelalte elemente... se fac...conform L51/1995 privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat.),...organizarea evidentelor se fac in regim asciativ dupa modelul "barourilor de avocati" etc.
3.Chiar daca este de ras: Statutul profesiei de consilier juridic care este publicat in M.Of. partea I (adica locul unde se publica actele normative)

Este mult mai mult unde "scrie", important este altceva si anume ca aceasta profesie a fost "viciata" de o permanenta chemare la o asa-zisa "libertate" profesionala, fara ca cei care pun intrebari de genul "da unde scrie" sa se gandeasca la minimul rational de principiu ca si daca nu exista o lege de exercitare si organizare dupa modelul barourilor, tot trebuia sa exista o forma de asociere. Nici macar atunci nu trebuia pusa intrebarea, redundanta dealtfel "unde scrie". As spune ca pe tricolor daca nu ar fi o disproportie vadita intre ce au facut generatii trecute cand si-au dorit un lucru si generatii mai noi care "nu vad" "unde scrie".
Indemn: Cititi altfel nu vedeti unde scrie.

Pentru ficare jurisconsult exista un al doilea cu pareri contrare. Rezultat 0.Asta-i tara. Multumesc oricum de intrabare.
Profesia de consilier juridic nu se exercita prin "declaratii" ale angajatorilor. Cititi legea si statutul profesiei de consilier juridic.
Exista criterii total diferite in ceea ce priveste recunoasterea DIPLOMELOR si recunoasterea CALIFICARILOR. Diplomele (de drept/medicina/arhitectura etc.) nu se suspenda/retrag ci doar calificarile.
Legea "ne obliga" sa ne asociem in conditii similare "barourilor de avocati" iar procedurile de stagiu, definitivat, evidentiere a consilierilor juridici, relevarea situatiilor de malpraxis si a procedurilor de etica profesionala etc. sunt elemente de stricta "capacitate" a corpurilor profesionale (alta solutie mai buna nu s-a gasit la nivel mondial pentru protectia consumatorilor de servicii).
In ceea ce priveste "profesiile reglementate" , libertatea de a exercita nu trebuie confundata cu libertatea de a nu fi inregistrat, monitorizat, sanctionat, suspendat sau chiar exclus iar sanctiunile sa fie eclusiv desfacerea contractului de munca in situatii de malpraxis sau prejudicii aduse beneficiarului de servicii juridice.
Cititi Legea 200/2004 privind profesiile reglementate si calificarile profesionale.
Inscrierea in CCJ se face anterior incheierii unui contract de munca. Procedural intai imi obtin calificarea, sunt trecut consilier juridic stagiar/definitiv de la caz la caz si odata cu angajarea se activeaza exercitiul profesional.