avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1007 soluții astăzi
Forum Activitate piksipok

Activitate piksipok

Cred ca interpretarea e gresita: GDPR obliga Google sa ceara consimtamantul pentru prelucrarea datelor. Nu-l obliga sa ofere Android care nu colecteaza datele.


Păi înseamnă c-am citit greşit... ş-am muncit degeaba să ne facem siturile conforme cu legislaţia. :-o

Eu zi' că nu eşti obligat doar să ceri consimţămîntul; eşti obligat şi să SEPARI datele care sînt strict necesare pentru desfăşurarea business-ului de cele adiţionale şi eşti obligat să ceri consimţămînt pentru ambele categorii. Dar! NU POŢI CONDIŢIONA derularea business-ului de colectarea celei de-a doua categorii de date, ăsta e şpilu'. Ex: Ca să cumpăr dintr-un magazin fizic care emite facturi, ei trebuie să-mi emită factură. Deci trebuie să le dau numele, prenumele, adresa şi seria buletinului. POATE CNP... dar! Dacă nu vreau să dau email şi/sau număr de telefon? Păi nu le dau şi gata! Idem pentru un site: dacă trebuie să-mi facă factură ca mai sus, au motive să ceară-n plus o modalitate de contact electronică că na, e site. Deci trebuie să le dau şi email. Astea sînt datele obligatorii fără de care nu se poate desfăşura relaţia comecrială... trebuie să le dau şi data naşterii? PRECIS NU! Pot ei să o ceară? Daaa.... Au voie să facă respectivul cîmp OBLIGATORIU? Eu zi' că nu. De ex. n-ai nevoie de data naşterii ca să vinzi un cleşte patent. Aaaa stai! M-am dus să cumpăr un bughet de flori cu livrare la aniversare? Atunci da, se poate argumenta că este necesară data naşterii pentru a putea desfăşura activitatea de business.

In practica asta se aplica asa: daca nu accepti cookies, nu poti vedea websiteul. Nu e obligat nimeni sa afiseze websiteul celor care nu accepta cookies.


Oooo, întru totul de acord dar e un caz particular! În ce cazuri pot face ce-aţi descris Dvs? În cazul în care vînzarea de "content" este business-ul lor! De ex. situl de news sau de review-uri sau bîrfe etc. Ei sînt liberi să vîndă conţinutul sitului la schimb pe date personale... Perfect dar sînt obligaţi să a) precizeze ce informaţii colectează (inclusiv de către terţi) b) să te informeze şi să-ţi ceară consimţămîntul. Şi da, ai de ales dacă vrei să plăteşti cu date personale articolele de le oferă ei.

Buon, haideţi să vedem acum ce facem la un sit care oferă suport pentru un produs cumpărat. Cum facem? Situaţia e un pic al'fel: relaţia de business a fost "Eu consumator am cumpărat un produs cu bani". Atenţie! Din motive legale, produsul cumpărat vine cu garanţia standard care este oferită implicit de o lege separata!! Dacă nu avem sediu fizic unde clienţii pot veni cu bunul la garanţie, şi oferim serviciile de garanţie doar pe site, mai putem condiţiona oferirea suportului de acceptarea cookiurilor?! Daaa putem, dar! Pot să cer cookie pentru situl propriuzis (ca să ştim că eşti logat), dar nu mai am voie să condiţionez serviciul garanţie de acceptarea cookies de la terţi de ex. Dacă în cazul precedent pentru a afişa situl de news fără reclame pot să condiţionez accesul de oferirea datei de naştere, la situl de suport nu mai pot să fac aşa ceva... va trebui să pun pe o pagină opţiuni separate: a) [x] vom colecta nume prenume adresă şi adresa de email pentru a vă asigura suportul tehnic pentru produs b) puteţi cîştiga un MegaSuperCeva prin tragere la sorţi (şi jos de tot cu font mic ;-) este şi bifa cu [x] Da sînt de acord cu condiţiile de participare la tragerea la sorţi şi link care spune clar ce date suplimentare se colectează dacă eşti de acord să participi). Prima bifă poate fi făcută obligatorie deoarece au nevoie de adresă ca să livreze produsul reparat la garanţie, aia e. Dar a II-a bifă nu mai poate fi făcută obligatorie. Aaa, stai! N-ai fost atent să scrollezi toată pagina şi să vezi că cea de-a II-a bifă care era mai jos de butonul de "Submit/Accept/De acord" nu era obligatorie?!? Naaaşpa! :-| Dar, chiar ş-aşa, nu e totul pierdut: trebuie să-mi ofere posibilitatea de a vedea ce date suplimentare au colectat, trebuie să ofere o modalitate de contact pentru a putea solicita ştergerea datelor respective... GDPR dixit.

Buon, şi cu TV-ul? Păi cum am scris la-nceput de tot: ei au vîndut un TELEVIZOR care televizor, ca aparat electronic, are mai multe funcţionalităţi; una este să decodeze şi să afişeze semnalul de cablu TV/ antenă. Alta este să decodeze şi afişeze semnalul digital care vine pe intrările de semnal. Şi da, cea de-a III-a funcţie este să acceseze Internet pentru a face căutări şi YouTube pentru a afişa videoclipuri... sau Netflix etc. Deocamdată primele două funcţionalităţi sînt diferite de ce-a de-a III-a deci din moment ce partea de TV (tuner/decodor/etc) NUUU are nevoie de funcţiile de reţea ale Androidului, de ce mi se condiţionează folosirea tunerului de oferirea datelor personale??? Da, probabil că poţi să condiţionezi oferirea serviciilor care ţin de Internet de livrarea de date personale dar cum scriam mai sus, eşti obligat să precizezi CLAR ce date colectezi şi să oferi posibilitatea de a REFUZA acest tip de serviciu!! Asta am cerut! Să am o bifă care să-mi ofere varianta "Nu doresc să accesez serviciile oferite prin Internet" moment în care Android-ul ar trebui să se reconfigureze ca să şteargă toate aplicaţiile care ţin de access Internet INCLUSIV opţiunea de căutare pe Google. Androidul va trebui însă să ofere serviciile de bază pentru accesul la reţea în vederea obţinerii de updateuri pentru restul de funcţionalităţi în perioada de garanţie.

Al'fel spus: în perioada de garanţie (garanţie stabilită prin lege) eu zi' că nu-mi poţi condiţiona oferirea serviciilor de garanţie (mai precis update de software) de oferirea datelor personale.
@Raluca Dudescu
Îi mai las nişte luni să vedem ce se-ntîmlpă. După care mă voi duce pe site la autoritatea despre care se presupune că-i pasă de problemă. Dacă sînt ignorat o să fac sesizări tot mai sus... e uşor să faci sesizări. :-) După ce TOŢI vor refuza să ia atitudine-mpotriva unui produs care violează clar legile UE, voi scrie o pagină de blog şi aia e; va ieşi la iveală de ce-i plătim pe funcţionarii de la UE. ;-)

@cyan
Televizorul este un produs care nu corespunde GDPR. Corectaţi-mă dacă greşesc dar mie unuia mi se pare că e ca şi cum ai găsi la vînzare un produs care nu ştiu... are muchii tăioase sau este clar otrăvitor deşi era comercializat la raionul de alimente... sau altă dudă de genul ăsta şi care violează clar legea.

Şi da, nimeni nu mi-a răspuns la o-ntrebare de acum ceva pagini: legal vorbind, ai voie să comercializezi o/un ceva care violează una sau mai multe legi menite să reglementeze respectivul tip de produse dar să te ascunzi în spatele unui avertisment? Exemplul pe care-l dădeam eu era (cam extrem, ce-i drept) cu anunţul de la intrarea-n restaurant: "Acest restaurant nu respectă dreptul la viaţă! Ne rezervăm dreptul de a-mpuşca la alegere clienţii! Puteţi alege să nu intraţi!" Este aşa ceva legal? Că io unu' credeam că nu... :-o
Vroiam să postez un fişier PDF pe care probabil mulţi l-ar fi găsit util da' nu mă prind cum să fac "attach". Îmi scapă ceva sau este dezactivat pentru contul meu?
De ce nu returnați pur și simplu Tv-ul și luați unul fără Android?

Smasung ar fi fost şi opţiunea mea, procesorul de imagine este mai bun decît la Philips; LG nici măcar nu intră-n discuţie, mai bine-mi iau Rubin (cum bine sugera cineva...)!!! :-o Nu de alta dar e cunoscut că LG

[ link extern ]

... aşa că LG m-au pierdut de client; Nu că le-ar păsa da' ca idee. Bine, între timp s-a descoperit că şi Samsung făcea nişte dude se pare că secretul ar fi să nu-ţi pese da' mie nu-mi iese figura cu nepăsarea.

Am ales Philips deoarece are o facilitate unică: TVul are pe margini un sistem de LED-uri care fac lumină-n cameră funcţie de cît de multă lumină vine de la ecran. După 10 minute de vizionare îţi dai seama că varianta cu "doo" veioze aprinse permanent nici măcar nu merită luată-n consideraţie iar varianta cu TVul singura sursă de lumină din cameră era cu adevărat toxică pentru ochi. :-o

La sugestia lui @Raluca Dudescu am fost pe site la autoritatea competentă... mi-au dat un PDF şi una din rubrici îmi cerea să specific ce demersuri am întreprins pentru a rezolva problema cu fabricantul. Aşa că pentru-nceput am luat legătura cu Philips România... cum naiba se face că niciunuia din noi nu i-a venit ideea asta... :-) în fine, am descris problema (cu tot cu screen-shot) între timp am descoperit că aplicaţia "google search" este nativă de Android şi NUU poate fi dezinstalată şi/sau editate setările de căutare deci adio DuckDuckGo... şi asta-n condiţiile-n care UE a amendat Google cu 5.000.000.000€ pentru monopol şi abuz de piaţă ca motor de căutare. Pur şi simplu-şi bat joc mai rău decît îşi bătea joc pe vremuri Microsoft cînd îţi băgau pe gît Internet Exploiter. :-z Mă rog, pentru-nceput Philips au răspuns cerînd date de bază, seria TVului versiunea de software şi alte cîteva detalii standard pentru o problemă de service. Bine, nu-mi fac iluzii deloc în privinţa răspunsului pe care-l voi primi pînă la urmă da' n-am de ales, trebuie să le acord privilegiu de a-i considera nevinovaţi deocamdată, să vedem ce au de zis. :)

Să nu uit: site-ul Philips România (probabil că este acelaşi site general doar că-n româneşte) este foarte civilizat în materie de "spionaj": specifică destul de clar ce cookies vor să-ţi servească şi, @tgerogescu, nu doar te informează ci te şi lasă să alegi în bună măsură inclusiv cu varianta "Advanced" în care sînt specificate destul de clar domeniile/firmele care adună informaţii. Evident, le-am sugerat celor de la Philips că şi TVul ar putea proceda la fel. :)
@Adrian Dimitriu: De informat m-au informat, nimic de zis dar de ales nu am avut! Revin: vorbim de două funcţionalităţi care pot fi separate fără nici o problemă şi anume partea de afişare a imaginii (funcţiile de monitor HDMI) precum şi partea de achiziţie a informaţiei unde avem "tuner TV" şi "Internet". Deocamdată, partea de "Internet" este un "feature" şi nu văd cum ar putea, legal vorbind, să mă forţeze să accept la pachet cu funcţiile de TV, Sau poate că n-am înţeles eu bine GDPR-ul?

@tgeorgescu :
1. Daca Google, Microsoft, Facebook, etc., ataca modul de viata liberal-democratic este o problema care trebuie dezbatuta de politicieni.

Ăăă... haideţi să fim de acord că nu sîntem de acord! :) Personal consider că politicienii sînt nişte funcţionari care trebuiesc traşi la răspundere. Al'fel spus, problemele pe care aleg să le dezbată politicienii trebuie să ne privească direct şi să vină de la noi... în momentul în care nouă nu ne mai pasă şi-i lăsam în pace, politicienii vor reveni la preocuparea lor de bază şi anume furatul. ;)

2. Exista modalitati de a folosi televizorul fara a oferi date de utilizare, cea mai simpla modalitate este de a nu-l cupla la internet. Apasa formal "Da, sunt de acord" dar de fapt nu e de acord si nici nu ofera date.

Nu mi-e clar dacă este legal sau nu să procedez în felul acesta dar dacă o fac, la o adică le ofer posibilitatea de a veni după mine. 99,9999% sigur n-o vor face dar e de gîndit: nu ştiu cîţi dintre Dvs. aveţi răbdarea de a citi polologhiile respective dar în multe dintre ele scrie că nu ai voie să perturbi funcţionarea serviciului oferit de ei şi (asta-mi place cel mai tare) că n-ai voie să foloseşti softul al'fel decît au intenţionat ei... de unde-aş putea eu şti ce-a fost în capu' lor dacă nu scrie-n manual? :-|

3. Cred ca se aplica si caveat emptor: putea afla cu mare usurinta ce fel de produs cumpara.

Poate că-nţelegem diferit "uşurinţă"? :-o Pe cuvînt, faceţi o căutare pe orice motor de căutare doriţi Dvs. şi veniţi c-un review care să descrie clar problema-n discuţie; atenţie, n-am afirmat că nu ştiam de funcţiile smart, ce-am afirmat a fost că nu ştiam (şi nu scrie nicăieri) că la 6 luni după GDPR nu am de ales. Accept că rezultatul este-n primele 10 pagini de rezultate... NIMENI nu intră-n asemenea detalii... în primul rînd datorită faptului că toată lumea pare să se fi obişnuit cu răul ca fiind inevitabi (şi pînă la GDPR cam aşa şi era) şi-n al II-lea rînd hai să-i vedem pe Google promovînd în primele 10 pagini un review care dă cu bocancu-n politica lor de privacy...

@Raluca Dudescu : din păcate închisorile digitale sînt sînt în primul rînd foarte convenabile d-aia acceptă oamenii să stea-n ele. :-| Cel mai greu cînd e vorba de evadat din googlag :-z este să renunţi la facilităţi (începînd cu faptul că softul vine deja instalat şi ăăă... "configurat" ;) )

@All Nu pot decît să mă bucur că s-au găsit (totuşi) destui care să ia-n serios discuţia.
@cyan : Aş zice că vă folosiţi de un mic artificiu semantic în argumentaţie. :) În materie de software, "gratuit" se referă atît la aplicaţiile al căror cod sursă este proprietar cît şi la aplicaţiile al căror cod sursă este disponibil. Este o diferentă fundamentală între ele... "Folosiţi aplicaţii gratuite"? Da, DAR fac tot posibilul să le aleg doar (sau "decît" cum e acum la modă ;) ) pe cele al căror cod sursă este disponibil.

Analogia cu smartphone are limitele ei nu de alta da' se poate configura un "smartphone" care să dea şi să primească email, să efectueze apeluri telefonice şi să trimită SMS în reţeaua GSM, să facă poze, etc etc folosind doar aplicaţii "gratuite" dar al căror cod sursă este disponibil... moment în care nimeni nu mai poate ascunde în aplicaţii modelul de business la care vă referiţi şi-n care telefonul este doar ambalajul iar tu, consumatorul, eşti de fapt produsul vîndut.

Problema cu TVul, aşa cum am scris, este că nu mi-a oferit să aleg... sau GDPR nu se aplică (mira-m-aş) sau pur şi simplu pe Google-i doare de fapt la "başcheţi" (sau poate nici acolo). Corect era să-mi ofere opţiunea "Nu Accept" după care-mi afişa o mare fereastră cu roşu "Atenţie: vom dezinstala aplcaţiile gratuite" cu o bifă "[ ] Am înţeles" şi aia era, ştergeau tot şi-mi lăsau doar funcţionalitatea de bază a TV-ului adică selecţia intrărilor de semnal, tuner, telecomandă etc. La adică chiar nu am nevoie de Facebook pe TV... sau de Whatsapp sau de Youtube! Tot ce vreau este ca-n perioada de garanţie să-mi facă update la funcţionalitatea de bază update de firmware pentru protocoul de HDMI fiind cel mai important.

Voi încerca cum a sugerat @Raluca Dudescu; sincer nu-mi fac prea mari iluzii da' pe principiul "Oricum nu e nimic de făcut" n-ajungi nicăieri aşa că merită-ncercat zic eu.
Pt o competenta analiza si solicitari de aducere la conformitate a soft-ului fata de noile cerinte ale GDPR, precum si de aplicare a amenzilor legale producatorului dispozitivului, va puteti adresa Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, prezentand speta si anexand capturi de ecran (daca le-ati putut face), precum si toate documentele de cumparare, acestea mentionand exact ce produs ati achizitionat. Autoritatea va va oferi un raspuns in termenul legal.
Aveti pe site un formular electronic de reclamatie -link

@Raluca Dudescu Vă mulţumesc foarte mult pentru răspunsul competent şi la obiect! Este exact ce căutam. :)
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Aţi citit mesajul iniţial? :-) NU AM AVUT CUM SĂ REFUZ!!! Deci TV-ul nu a vrut să pornească cu funcţionalitatea de TV atunci cînd a fost pus în priză prima dată, pînă cînd eu nu am apăsat "ACCEPT". Nu aveam cum să refuz... puteam să-l trimit înapoi la magazin da' CE MOTIV puteam să invoc? Aş putea poate să mă plîng la protecţia consumatorului că eMag NU au precizat în descrierea TV-ului "Acest TV nu vă respectă drepturile cf. cu GDPR"??? Este asta al'ceva decît o alegere... cum se cheama... "Hobsoniană"?? :-| Eu zi' că nu merge să scrii: "Atenţie: În aceast magazin deschis publiclui nu se respectă dreptul la viaţă! Puteţi alege să nu intraţi". Greşesc?

Nu neg faptul că un TV modern este un ansamblu de soft+hard percum şi faptul că softul este făcut (în marea majoritate a cazurilor) să adune date... ce nu înţeleg este cum de mai pot să facă asta după ce-a intrat în vigoare GDPR! Asta mă nelămureşte... acum un an discuţia asta ar fi fost fără sens: nu aveam nici o bază legală pentru a mă plînge... dar acum EU a pus (sau se presupune că a pus...) piciorul în prag; am fost la bancă de ex. mai deună-zi şi, de-a dreptul halucinant, cînd am completat formularul am avut de ales dacă să le dau voie sau nu să folosească de datele mele personale pentru "scoring" "profiling" şi alte mizerzii... am bifat "NU". Aşa ceva nu s-ar fi-ntîmplat anul trecut... ori în condiţiile respective, ce face Google cu TV-ul am zis că merită un efort...

Pentru Andoid pe telefon în particular există alternative de ex. LineageOS care este o versiune OpenSource de Android. Spre deosebire de Android standard, Lineage are un sistem foarte puternic de permisiuni care vă permite să restrîngeţi drastic tipul şi numărul de date colectate. De asemenea puteţi alege ce componente instalaţi de ex. dacă sînteţi cu adevărat hotărît puteţi alege să nu instalaţi GoogleMaps şi/sau browserul de la Google (Chrome) ci doar soft OpenSource. Din păcate, la fel ca şi-n cazul Linux, dezavantajul este că trebuie să fiţi un pic tehnic pentru a instala iar în plus de asta nu merge instalat pe toate telefoanele.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Dle Georgescu, nu pot decît să vă mulţumesc pentru confirmarea a ceea ce ştiam şi eu. Este exact cum spuneţi Dvs. cu o singură menţiune: deşi, tehnic vorbind, există TVuri care nu au partea de software atît de dezvoltată, nu le-am luat în considerare deoarece calitatea lasă foarte mult de dorit. Avînd în vedere cît timp petrec în faţa TVului am decis că ochii mei sînt mult prea importanţi aşa că am luat obligatoriu în considerare doi parametri: tipul panelului (poate fi IPS, VA sau TN şi determină unghiul de vedere şi uniformitatea culorilor) precum şi performanţa procesorului de imagine (care determină cît de sacadat sau nu sînt afişate imaginile în mişcare). Din ce-am văzut pe piaţă avem SAU TV-uri de performanţă dar cu sistem de operare complex sau TV-uri "chioare" dar în faţa cărora ciorăşti urgent. Al'fel spus am luat TV-ul ştiind că are un sistem de operare complex dar m-am bazat pe legea GDPR... din cîte-nţeleg din răspunsurile de pe forum, nu pasă nimănui în România de implementarea GDPR. Sau mai exact nu pasă nici unei firme mari...

Vulnerabilităţile părţii cu camera/microfonul sînt clare şi binecunoscute. Se rezolvă destul de simplu folosind o bucată de bandă izolatoare. ;-) Da, încă este LEGAL să dezactivezi în felul acesta camera de filmat a TV-ului şi se poate aplica şi la laptop. ;-)

Dar cum ziceam, chiar nu există nici o autoritate unde să pot reclama? Atunci de ce naiba am muncit noi ca disperaţii să implementăm GDPR pe siturile firmei noastre dacă nu vine nimeni în control?? Al'fel pusă problema: Dacă nu implementam GDPR pe situl firmei, cine ne (putea) amenda??!
Dle Grecu mulţumesc pentru răspunsul încurajator; dacă este cum spuneţi Dvs. am cîştigat deoarece îmi trebuie acordul a 2/3 din vecini... la partea cu "îmi trebuie mai întîi acordul vecinilor" m-am oprit şi eu: legal vorbind, nu ŞTIU cine sînt proprietarii de drept ai celor două imobile pentru a-i chema-n justiţie; de unde şi titlul acestui şir de discuţie.

În ceea ce priveşte nr, de persoane am fost pus "din oficiu" acelaşi nr. de persoane ca la restul de apartamente de 4 camere... mă rog, n-am protestat tot în ideea de a dovedi buna-credinţă.

Bine, ce-am descris mai sus sînt doar mizeriile care mă afectează... legal ca să zic aşa. Despre restul de nemernicii (de ex. refuzat copie cheie de la intrarea în bloc sau adunat gîndacii morţi de pe scară şi pus la uşa mea etc etc.) nici n-are rost să mai vorbesc.

Este o vendetta personală a preşedintei de asociaţie şi mă uimeşte să descopăr că o asemenea funcţie primeşte prin lege putere împărătească.

Credeam că vecinii nu pot refuza acordul pentru înfiinţarea unei firme ci pot refuza justificat ceea ce-ar exclude deciziile pur subiective. La o adică eu ar trebui să am dreptul de a-mi folosi proprietatea aşa cum consider de cuviinţă atîta vreme cît nu încalc drepturle celorlalţi din jur