M-am lovit zilele trecute de o situatie cel putin socanta cu privire la facturi.
Clientul cumpara marfa de la furnizor, valoarea fara TVA este 100 lei, valoarea cu TVA este 119 lei. Pe factura, totalul de plata este de 119 lei, desigur. Trec zilele, clientul nu plateste marfa. Dupa 60 de zile, furnizorul trimite factura de penalitati catre client, conform contractului.
Acum, problema ce se ridica este modul de calcul al penalitatilor. Penalitatile se calculeaza la valoarea fara TVA (100 lei) sau valoarea cu TVA (119 lei)? Daca se aplica la cea cu TVA... care este motivul? Are voie un comerciant sa imi ceara penalizari pentru neplata TVA-ului aferent facturii? Desigur, la sume mici este nesimnificativ, daca ar fi vorba de sume de ordinul milioanelor de lei, cred ca se intelege socul.
Rezilierea contractului insemna ca eu sa duc la RDS echipamentele date in custodie (un modem si un telefon), iar pentru asta trebuia sa fie cineva de la departamentul tehnic care sa isi dea cu subsemnatul pe un proces verbal; de aceea am fost plimbat de la un sediu la altul si ba la inceputul lunii, ba la sfarsitul lunii. Mai mult, aproape toate cunostintele mele din cartierul Militari din acel moment au incercat (unii cu, altii fara succes) sa rezilieze contractele si sa aleaga alt furnizor. Plimbatul de colo colo e o chestiune normala.
In ultimul contract cu RDS (cel care nu are chiar asa de multe clauze abuzive), la capitolul 3, puntul 3.6 scrie: "In cazul neefectuarii platii la termen, RCS&RDS poate percepe o penalitate de 0,2% pe zi de intarziere, calculata asupra sumei facturate, pana la data achitarii integrale a sumei restante. (...) In cazul intarzierii cu mai mult de 5 zile de la data scadentei, RCS poate suspenda furnizarea serviciilor catre beneficiar, incepand cu ziua a 20-a a fiecarei luni, pana cand beneficiarul va achita toate datoriile catre RCS&RDS. Pe perioada suspendarii serviciilor, beneficiarul nu va fi exonerat de la plata abonamentului lunar." Nici vorba de rezilierea contractului pe motiv de neplata.
In contract mai apare doar ca ei nu sunt obligati sa trimita facturi, intr-o forma acoperita: "Daca beneficiarul pretinde ca nu a primit factura si / sau anexele facturii, acesta nu este exonerat de la plata contravalorii serviciilor, putand fi eliberata Beneficiarului, la cerere, o copie de pe factura si/sau de pe anexele facturii, contra cost".
Ceea ce pe mine ma uimeste in acest caz este faptul ca pentru perioada 2006-2008 nu exista decat o singura factura, eliberata in 2008, contrar cu punctul 3.3 din contract: "RCS va factura catre beneficiar, in primele 5 zile ale lunii, contravaloarea abonamentului pentru luna in curs, daca serviciul presupune plata unui abonament, precum si contravaloarea serviciilor aditionale prestate in luna anterioara." Deci, teoretic, ar trebuie sa existe in total 23 de facturi pentru cele 23 de luni, facturi care nu au fost emise (ca sa nu mai vorbim de trimise/primite).
Sunt intr-o situatie total neplacuta cu cei de la RCS-RDS Romania. In urma cu 6 ani am facut un contract ei pentru un serviciu CableLink. In Martie 2006 am incercat sa il reziliez, deoarece a aparut un concurent cu servicii mai bune. Tocmai pentru ca acel concurent lua clientii RDS-ului in cartierul Militari/Bucuresti, am fost plimbat luni in sir pentru rezilierea contractului; fara succes insa. M-am oprit din alergatura si nu m-am mai stresat cu rezilierea lui. Facturi oricum nu primeam, ma asteptam sa ma cheme sa platesc de urgenta sumele restante, moment in care ceream si reziliera contractului.
Dupa o perioada, RDS cumpara acel concurent incomod din zona si sunt fortat sa merg din nou sa semnez un contract de furnizare de servicii cu RDS, FiberLink, fara sa il fi reziliat pe cel precedent. La casierie, in momentul primei plati, am intrebat daca am si altceva de plata pe numele meu catre RDS - incercand sa vad daca mai e activ contractul sau a fost reziliat. Am primit drept raspuns "nu". Am considerat ca, asemeni Romtelecom, contractul va fi reziliat pe temei de neplata a facturilor. Mai mult, nicio companie nu semneaza un contract nou cu un client care este restant sau care nu si-a indeplinit clauzele contractuale.
A trecut aproape un an de cand am semnat al doilea contract cu RDS. Nu primesc niciodata niciun fel de factura, doar pe portalul intern al lor, lunar, apar facturi cu suma zero, iar odata la 6 luni apare o factura care cuprinde plata pentru 6 luni anterioare. Mai mult, ca sa fie distractiv pana la capat, pe ultima factura, pe langa cele 6 luni de plata, mi-a venit de plata si pentru contractul CableLink pentru perioada Martie 2006 - Ianuarie 2008.
Intre timp, de la RDS nu am primit absolut nicio factura TIPARITA pentru contractul CableLink.
Este o culpa comuna la mijloc. Pe de o parte, ma fac vinovat pentru ca nu am reziliat contractul. Pe de alta parte, ei sunt vinovati pentru netrimiterea de facturi si pentru ca mi-au spus ca nu am nimic de plata. Suma restanta in prezent este irelevanta, relevant este doar modul in care ei factureaza in 2008 niste servicii pe care nu le-au facturat in 2006, ceea ce din punct de vedere al contabilitatii este imposibil.
Pe cale amiabila sunt slabe sanse sa scap fara sa platesc sau sa platesc doar pentru o anumita perioada, mai ales cand vorbim cu un mastodont. Aveti cumva idee de vreo lege care m-ar putea ajuta in acest sens? Ceva de care sa ma leg pentru a putea reduce totusi puterea lor de negociere?