Buna ziua,
Am o speta cu care sper ca ma puteti ajuta. SRL neplatitor de TVA, urmeaza sa incheie un potential acord de prestare servicii cu o companie din Riyadh, Arabia Saudita. Clientul doreste sa realizeze plata din contul sau personal, chiar daca prestarea este B2B si contractul este semnat intre doua companii.
Este asa ceva permis fara probleme, sau este ceva de evitat?
Multumesc! Atasez aici un alt raspuns primit oficial din partea ANAF in urma unei sesizari. Par sa se bata cap in cap informatiile. Ce spuneti?
"Situatia de fapt: Societatea este persoana impozabila din punctul de vedere a TVA, inregistrata in scopuri de TVA pentru operatiuni intracomunitare in Romania. Intrebarea dvs. este cu care cod fiscal se identifica societatea in relatia cu un alt operator economic-prestator de servicii electronice, ce are sediul in afara Uniunii Europene dar are o inregistrare in scopuri de TVA intr-un stat membru pentru OSS.
Temei legal: Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile completarile ulterioare, denumita Cod fiscal pe mai departe.
Tratament fiscal: Potrivit prevederilor art. 319 alin.(20) lit.f) din Codul fiscal, elementele minimale, din punctul de vedere al facturarii, cu care va identificati fata de prestatorul de servicii sunt: denumirea societatii, adresa societatii, codul de inregistrare in scopuri de TVA."
Da, factura are TVA 19%. O platforma de acest tip are regulile descrise aici, majoritatea operand exact la fel:
[ link extern ]
Am discutat si cu un consultant de la ANAF si mi s-a spus sa folosesc CUI-ul firmei si sa platesc TVA-ul facturii, fara alte obligatii declarative ulterioare. Insa, in alta convorbire, un alt consultant m-a bagat putin in ceata legat de treaba asta cu OSS-ul si ce presupune acest lucru dpdv al codului de TVA folosit. Sincer, tot in ceata am ramas legat de intregul mecanism.
Buna ziua. Sper sa ma puteti lamuri referitor la o speta.
Reprezint o intreprindere neplatitoare de TVA. Doresc sa cumpar un abonament pe o platforma digitala de la un furnizor extern. Furnizorul respectiv este inregistrat in OSS si pe factura apare ca are un cod care incepe cu prefixul "EU".
Intrebarea mea este urmatoarea: La checkout va trebui sa folosesc codul special de TVA intracomunitar, sau CUI-ul firmei?
Buna ziua. Nu reusesc sa gasesc informatia asta si sper ca ma puteti ajuta.
Tinand cont de obligativitatea programului E-Factura pentru toate firmele de la 1 Ianuarie, mai este necesara inscrierea in program folosind Cererea 084 de pe site-ul ANAF? Sau sunt toate firmele considerate inscrise?
Multumesc anticipat!
Buna ziua,
M-am lovit de o speta ciudata cu care sper ca ma puteti lamuri. Detin o firma neplatitoare de TVA, inregistrata in scop de TVA special in VIES. Am achizitionat un curs online de la o companie cu sediul din Olanda. Cursul insa este oferit cumparatorului prin intermediul unei platforme intermediare.
In momentul achizitionarii, am introdus codul meu de TVA special, iar pagina de checkout mi-a aratat TVA 0%. Insa, se pare ca odata ce am efectuat plata, am platit si TVA, ceea ce apare si pe factura. Pe factura apare totusi si specificarea clara "This is an intra-community supply of services." Provider trecut pe factura e compania care a creat cursul, iar Supplier este trecuta aceasta companie intermediara, avand si un Tax ID care incepe cu "EU".
Pe site-ul companiei intermediare, am gasit urmatorul paragraf care explica cum anume proceseaza ei TVA-ul: "By using COMPANY’s native payment gateways, we automatically charge and collect EU VAT on all purchases made from the EU. COMPANY then remits the collected taxes through the VAT OSS system every quarter to make sure each appropriate EU tax authority receives the applicable taxes."
Nelamurirea mea este ceea ce am eu de facut dpdv al platii TVA in Romania. In mod normal, l-as fi platit luna aceasta. Mai este cazul? Ce anume am de declarat si platit in acest caz?
Va multumesc anticipat!
Daca mai sunteti dispus sa ma mai lamuriti cu ceva, as fi curios de un lucru. Pe viitor, in cazul in care nu s-ar reusi contactarea unei astfel de companii si s-ar achizitiona un astfel de serviciu direct cu TVA, care ar fi obligatiile mele fiscale si declarative?
De exemplu, am gasit aceasta speta teoretica intr-un document al celor de la accounting-leader.
Exercitiul suna astfel:
Societatea X este o persoană stabilită în România și neînregistrată în scopuri de TVA. Aceasta realizează în luna octombrie 2021 următoarele achiziții de servicii: achiziționează un software antivirus de la o societate din Australia care facturează cu TVA de 19% din România și având menționat codul care începe cu EU.
Care sunt obligațiile fiscale și declarative ale beneficiarului?
Raspuns:
În acest caz, cel mai probabil, furnizorul nu a avut informații referitoare la faptul că beneficiarul este o persoană impozabilă și a fost încadrat drept o persoană neimpozabilă. Software-ul antivirus se încadrează la servicii electronice, iar serviciile electronice prestate de către o persoană impozabilă stabilită în afara UE către persoane neimpozabile stabilite în România sunt impozabile în România și obligația colectării TVA revine prestatorului prin aplicare cotei de TVA valabile în România. Codul EU este valabil numai la tranzacțiile efectuate de prestatori stabiliți în afara UE pentru serviciile electronice prestate către persoane neimpozabile. La art. 307, alin. (6) din Codul fiscal se menționează că persoana impozabilă stabilită în România și neînregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 sau 317, care este beneficiar al unor prestări de servicii prevăzute la art. 278 alin. (4) și (5) (inclusiv în cazul serviciilor furnizate pe cale electronică) sau al unor vânzări de bunuri la distanță, nu este persoana obligată la plata taxei dacă furnizorul/prestatorul aplică unul dintre regimurile speciale prevăzute la art. 314 - Regimul special pentru servicii prestate de persoane impozabile nestabilite în Uniunea Europeană. Prin urmare, în acest caz beneficiarul NU are obligația de a plăti TVA în România prin formularul 301 dacă prestatorul a aplicat regimul special pentru serviciile electronice. În cazul în care prestatorul corectează factura și emite fără TVA, atunci se va datora TVA în România prin plata efectivă la bugetul de stat și declararea achiziției prin formularul 301 la secțiunea 4.
Nu sunt sigur cat de recent si aplicabil este acest exemplu in 2023, insa pare sa ilustreze intr-o anumita masura intrebarea mea initiala de mai sus.
Va multumesc pentru raspuns. Tocmai i-am contactat si i-am rugat sa ma ajute cu procesul acesta, din moment ce pagina lor automata de checkout nu permite inlaturarea TVA-ului la introducerea unui CUI normal, fara prefixul "RO" in fata.
Buna ziua. Am o intrebare pe care sper ca ma puteti ajuta sa o lamuresc. Detin o intreprindere neplatitoare de TVA. Doresc sa achizitionez un abonament (30$) pentru accesul pe o platforma software al carei companii are sediul in America.
Pe factura lor apare un TVA de 19% in plus de plata, calculat in baza unui camp in care a trebuit sa introduc tara din care operez. Din cate am inteles, aceasta achizitie de servicii se incadreaza in speta serviciilor furnizate pe cale electronica (pentru care am inteles ca legislatia prevede "serviciile electronice prestate de către o persoană impozabilă stabilită în afara UE către persoane neimpozabile stabilite în România sunt impozabile în România și obligația colectării TVA revine prestatorului prin aplicare cotei de TVA valabile în România.")
Nelamurirea mea e legata de acest TVA. Pe langa faptul ca il platesc direct prin factura lor, exista vreo declaratie sau vreo obligatie legala ulterioara pe care trebuie sa o declar in Romania?
Va multumesc frumos anticipat.
Va multumesc frumos! In cazul efectuarii platii, este recomandat transferul bancar?